Toon posts:

Uitbreiding zonnepanelen op overkapping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:49
In 2020 hebben we 18 zonnepanelen (390wp) laten plaatsen op de oostzijde (-60 graden in SunnyDesign) van ons dak (dank voor alle adviezen in het vorige topic). De installateur gevraagd om een ruimere omvormer te plaatsen omdat ik wel de mogelijkheid wilde hebben om tzt na de bouw van de overkapping daarop extra panelen te plaatsen.

Mijn concrete vraag voor onze situatie:
Op de omvormer (Solax X3 10kW) mag je volgens de datasheet maximaal 12 kWp aansluiten. Is dat een harde eis die altijd geldt of is dit iets wat je mag overdimensioneren (de 'oost' set topt af op 6000W)? Volgens SunnyDesignWeb kan het zo (als ik 390wp panelen selecteer), maar dat gaat natuurlijk van een andere omvormer uit.
Link datasheet: https://www.solaxpower.com/wp-content/uploads/2020/09/X3-Mic-Technical-Datasheet.pdf

Een voorbeeld van uitbreiding (array 2) kan het volgende zijn:

De overkapping is 932x340. Mijn plan was om 2 rijen van 5 landscape te leggen op dual betonvoeten. En dan daarachter nog een rij van 5 op enkele betonvoeten, die ik dan wat verhoog met tegels of betonbandjes zodat er 1 grote schans ontstaat. Is het zelf aansluiten van panelen te doen voor iemand die 4 stopcontacten en een lichtpunt heeft gemaakt in z'n leven [omvormer hangt dus al]? :+

Overige vragen:
- Nog adviezen voor bekabeling? Ik heb ongeveer 30 meter nodig (van zolder naar beneden, onder tuin door (mantelbuis ligt er)).
- Mag je solar kabel in flexbuis door de trapkoof naar beneden brengen of kan dat voor storing zorgen?
- Moet ik nog een schakelaar in het schuurtje plaatsen om de boel uit te kunnen schakelen?

Bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:55
Aftoppen per mppt zie ik al jaren niet meer in de specsheets, ik denk dat de T modellen van SolaX de laatsten zijn die dat deden.

Zo`n max PV array power lijkt me alleen geldig als alle panelen richting zuid 30 graden helling gericht zijn. Deze huidige 13 kWp maakt samen een lagere piek dan 12 kWp richting zuid 30 graden helling.

Wat mij betreft een prima legplan, denk er wel aan dat panelen met 5 graden helling algengroei krijgen, zou ik elk jaar wassen.
Zo`n clipje voor waterafvoer helpt echt om het langzamer groen te laten worden.
https://nl.aliexpress.com...ac55d42b082712e7c25a4d10b
Is het zelf aansluiten van panelen te doen voor iemand die 4 stopcontacten en een lichtpunt heeft gemaakt in z'n leven [omvormer hangt dus al]? :+
Even een goede MC4 tang lenen/huren/kopen en goed nadenken wat je doet, dan gaat het prima. Niet tegelijk de plus en de min aanraken van een hele string.
Even controleren of de aansluiting op de omvormer ook met MC4 gaat, of toch iets merkspecifieks.
- Nog adviezen voor bekabeling? Ik heb ongeveer 30 meter nodig (van zolder naar beneden, onder tuin door (mantelbuis ligt er)).
- Mag je solar kabel in flexbuis door de trapkoof naar beneden brengen of kan dat voor storing zorgen?
Vanwege een stukje extra brandveiligheid zou ik de plus en min binnenshuis wel graag extra scheiden. Misschien ieder nog eens in een flexibele buis oid.
https://www.elektramat.nl...m-creme-per-rol-20-meter/
- Moet ik nog een schakelaar in het schuurtje plaatsen om de boel uit te kunnen schakelen?
Nee hoeft niet. Je zou op plekken waar de DC kabel gemakkelijk beschadigt zou kunnen raken een waarschuwingsticker kunnen plakken. Of extra bescherming.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-03 00:34

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Waarom geen dakjes met duals waar paneeltjes van 1m68 op liggen, 2x is 3m40, weinig windbelasting en in de zomer is bijna alles goed als het zo vrij staat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-03 23:26
Ik heb een heel vergelijkbare overkapping.
En heb daarbij wel mijn twijfels over de dakbelasting.
Heb je daar naar gekeken? Bij mij zij de inmiddels failliete leverancier lekker lui, niet geschikt.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• Rol-Co

Rol-Co

Goed punt!

40kg per voet, 20 per paneel.
Mijn 16 paneel voorbeeld hierboven is 12 voeten, =800kg

• j4y
Bedankt voor alle reacties zover!
busscherski schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:43:
Aftoppen per mppt zie ik al jaren niet meer in de specsheets, ik denk dat de T modellen van SolaX de laatsten zijn die dat deden.
Dit is een voorbeeldje van 26 april:
[...]
Bedankt voor alle tips, helpt me zeker ook in het stukje koudwater vrees wat ik heb _/-\o_
Nu is eigenlijk alleen het stukje van buiten naar de kruipruimte komen nog een twijfelgeval. Misschien maar een betonboorder laten komen. Vanaf daar proberen de flexbuis naar zolder te krijgen via de koof.
Rol-Co schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:57:
Waarom geen dakjes met duals waar paneeltjes van 1m68 op liggen, 2x is 3m40, weinig windbelasting en in de zomer is bijna alles goed als het zo vrij staat.
Ik had die optie niet meegenomen omdat ik maar 1 mppt vrij heb. Ik was in de veronderstelling dat oost/west altijd op 2 ingangen moest. Als het vanwege de platte ligging niet uit maakt kan het zeker een optie zijn. Het wordt wel heel spannend. 2*168 + 1 cm tussenplaatje + 2 cm uitsteeksel van de buitenste betonvoeten ... 341 cm :D

Ik zou dan denk ik 2x een dakje van 8 kwijt kunnen. 16*325wp = 5200 wp. Met de schansopstelling zou er 15*390wp passen. 5850wp. Dakjes staan wel mooier dan zelf de achterste rij van de schans ophogen zodat het in lijn komt met de voorste dual rij (los van hoe je dat dan ook nog aan elkaar maakt).
ice-T106 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 06:40:
Ik heb een heel vergelijkbare overkapping.
En heb daarbij wel mijn twijfels over de dakbelasting.
Heb je daar naar gekeken? Bij mij zij de inmiddels failliete leverancier lekker lui, niet geschikt.
Ik heb bij de offertevraag vermeld dat ik zonnepanelen wilde plaatsen. De balkdikte is 15cm. De ringbalken zijn ook in 15cm uitgevoerd. Een snelle berekening geeft ongeveer 850 kg voor de betonsteunen en panelen. Dat is dan 28 kg/m2. Ik kan zelf moeilijk inschatten of dat veel of weinig is. Ik ga mijn bouwer even een bericht sturen, wellicht dat mijne wel wil reageren. Zal het laten weten.

• Rol-Co

Rol-Co

Waarom 325Wp bij 2 dakjes, als je dit er op kan krijgen :)

https://www.solar-bouwmar...ie-s395vg-full-black.html

• j4y
Die zijn 172 cm * 2 = 344... gaat niet passen op 340cm. Of bedoel je de dakjes zuid/noord?

• Rol-Co

Rol-Co

j4y schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:17:
[...]

Die zijn 172 cm * 2 = 344... gaat niet passen op 340cm. Of bedoel je de dakjes zuid/noord?
Ik weet niet hoe precies jij gemeten hebt maar je kan aan de achterkant misschien wat over steken?

Wat ook kan is dual voeten en je panelen portrait, krijg je 2 dakjes van 6 stuks met deze panelen 12x
https://www.solar-bouwmarkt.nl/480wp-percium.html

Ruimte over :)

Voeten kan je ook zelf maken :)

[Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 08-01-2022 10:22]

• busscherski
Let er bij oostwest polystring wel op dat die SolaX een max kortsluitstroom van 14A heeft. Simuleer dat even met Sunnydesign.
Zo uit mijn hoofd blijft dat alleen binnen de specs met 96 cells panelen of 60 cells panelen van laag vermogen, minder dan 300 Wp.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:34:
Let er bij oostwest polystring wel op dat die SolaX een max kortsluitstroom van 14A heeft. Simuleer dat even met Sunnydesign.
Zo uit mijn hoofd blijft dat alleen binnen de specs met 96 cells panelen of 60 cells panelen van laag vermogen, minder dan 300 Wp.
Ik zou ze alle 12 in 1 string zetten, onder 11 graden is het toch geen echte oost west.

• busscherski
Rol-Co schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:39:
[...]

Ik zou ze alle 12 in 1 string zetten, onder 11 graden is het toch geen echte oost west.
Dat kan een idee zijn ja. 6+6 60 cells panelen polystring zou ook een te laag voltage geven.
Het is natuurlijk dan wel een compromis tussen hoeveelheid benodigd ballast en efficientie. Midden op de dag en bij bewolking kan de mpp tracker een voor alle panelen optimaal punt vinden. Wat vroeger en later op de dag wordt het wat minder efficient (geen idee hoeveel de invloed is)

Maar op de manier van @j4y passen er 15 panelen, als dat past brengt dat natuurlijk altijd meer op.

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:36:
[...]

Dat kan een idee zijn ja. 6+6 60 cells panelen polystring zou ook een te laag voltage geven.
Het is natuurlijk dan wel een compromis tussen hoeveelheid benodigd ballast en efficientie. Midden op de dag en bij bewolking kan de mpp tracker een voor alle panelen optimaal punt vinden. Wat vroeger en later op de dag wordt het wat minder efficient (geen idee hoeveel de invloed is)

Maar op de manier van @j4y passen er 15 panelen, als dat past brengt dat natuurlijk altijd meer op.
Ik heb het over 12x deze, 12x48Voc

90Wp minder maar ook serieus minder gewicht, als ie al 15 stuks van 390 er op krijgt.

@busscherski
De 390 zijn 2 meter dus passen geen 5 landscape naast elkaar.
j4y in "Welke layout + setup zonnepanelen"

[Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 08-01-2022 21:14]

• j4y
@Rol-Co @busscherski Dank heren voor de nieuwe adviezen. @Rol-Co Dat oudere topic wat je linkt is van de eerste set panelen op het oost dak. Dat project is inmiddels met succes voltooid :)

Ik heb de bouwer van de overkapping gevraagd en die zei dat het "waarschijnlijk geen probleem is". Hij had inderdaad 50 cm hoh balken gebruikt voor het dak (waar hij normaal 60 doet), en de palen zijn dikker uitgevoerd.

Ik ga morgen even het zelf betonschansen maken topic doornemen, en bekijken of het iets is wat ik zelf kan met beperkte tools (ik heb een action boormachine niveau zegmaar :X ) in de 'schans' setup met 3 rijen van 5 panelen lijkt me een zelfbouw systeem mooier en geschikter dan een rij duals en een rij enkele en die rij dan met bandjes moeten verhogen...

Al met al scheelt het met gewicht niet veel.

De schans:
15x paneel (21kg), 6x dual steun (50kg), 6x enkel steun (24kg) en ophoging bandjes (~200kg?) = 959kg

Dakjes:
12x paneel (26,3kg), 16x steun dual (50kg) = 1115,6 kg

Qua lengte, de Trina solar 390wp panelen zijn 1754 lang dus 5* maakt 877cm. Dan heb ik 55 cm over voor tussenruimte plaatjes en eindplaatjes. Dat zou dus moeten passen. De panelen zijn 1096 breed,
* 3 maakt dan 329 cm. Ze komen niet helemaal plat dus dat zal wel passen binnen 340 cm. https://cdn.webshopapp.co...5/trina-vertex-385-fb.pdf

Qua prijs ontloopt het elkaar niet erg.
12x 490wp in dakjes van 6:
panelen: 185,- stuk = 2220 (https://www.jbsolar.nl/shop/ja-solar-490wp/)
betonvoeten: 50 euro per stuk * 16 = 792

15* 390wp in schans:
panelen: 165 stuk = 2475,-
betonvoeten: 6 dual, 6 enkel = 474,-
ophoog materiaal: ???

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-03 23:26
Rol-Co schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Ik weet niet hoe precies jij gemeten hebt maar je kan aan de achterkant misschien wat over steken?

Wat ook kan is dual voeten en je panelen portrait, krijg je 2 dakjes van 6 stuks met deze panelen 12x

Ruimte over :)

Voeten kan je ook zelf maken :)

[Afbeelding]
Waarom niet de panelen in landscape op een dual voet? Dan heb je een aanzienlijk minder aantal betonnen voeten nodig. (en dus ook minder gewicht.)

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• j4y
ice-T106 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:43:
[...]

Waarom niet de panelen in landscape op een dual voet? Dan heb je een aanzienlijk minder aantal betonnen voeten nodig. (en dus ook minder gewicht.)
Dan is het zoeken naar panelen van max 165cm... 2x maakt 330cm. Heb ik 10 cm over voor de eind en tussenklemmen.

• Rol-Co

Rol-Co

@j4y
Heb je die trina ook op je dak nu?
Ik zou eerder voor die hyunday gaan, de ja solar heb ik ook maar in 415Wp en half cell, de hyundai's zijn shingled.

Die voeten maken is leuk werk en verdiend ook goed, ik heb er een afkortzaag aan overgehouden en nog honderden euro's goedkoper, beton bij de hornbach voor een prikkie per zak. Betonijzer online besteld.

Maar goed, je hebt weer ideeën

[Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 08-01-2022 22:48]

• j4y
Rol-Co schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:26:
@j4y
Heb je die trina ook op je dak nu?
Ik zou eerder voor die hyunday gaan, de ja solar heb ik ook maar in 415Wp en half cell, de hyundai's zijn shingled.
Nee op het oostdak van het huis heb ik toen ter tijd voor de phono solar 390wp panelen van 2 meter gekozen. Dat waren op dat moment de hogere panelen qua wp (sept 2020) als mijn herinnering goed is.
Die voeten maken is leuk werk en verdiend ook goed, ik heb er een afkortzaag aan overgehouden en nog honderden euro's goedkoper, beton bij de hornbach voor een prikkie per zak. Betonijzer online besteld.

Maar goed, je hebt weer ideeën
Jaaa top!! Je maakt me wel enthousiast :9

Ga morgen ff het topic lezen en bekijken hoeveel ballast er nodig is en eens zien of ik een 5 a 10 graden 3 paneel schans model kan tekenen.

Edit: nadeel van dit beton systeem is wel dat gewicht vooral op de achterpoten ligt want daar zit meeste beton. Dat is wel met zulke gewichten misschien een punt dat het niet even is verdeeld. Bij die aluminium dingen heb je bakjes onder elk paneel voor ballast. Ligt het gewicht mooier verdeeld.

[Voor 13% gewijzigd door j4y op 08-01-2022 23:11]

• Rol-Co

Rol-Co

@j4y
De hoge kant vangt ook de meeste wind, met dakjes heb je bijna geen gewicht nodig maar 160 kg aan 3 panelen is echt voldoende als ze tegen elkaar staan.
Een 3 meter voet kan vast wel maar is lastiger maken (lees uit de bekisting te halen) en breekt sneller.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• j4y
Na een middagje verschillende topics en zoektermen op Tweakers verder ben ik eigenlijk alleen maar verder van huis :+

Het begon met het topic van zelf beton schansen maken. Vervolgens verschillende houten constructies gezien en zelfs een aantal platte liggingen...

Het grote nadeel van de betonschansen is volgens mij dat het zwaartepunt vooral aan de hoge kant van de schans ligt. In een poging het beter te verdelen ben ik toen maar begonnen met het tekenen van een constructie van hout. Dit zodat er op verschillende punten dan tegels gelegd kunnen worden. Uiteraard worden de zij en achterkant dan afgesloten met douglas planken in het uiterlijk van de overkapping.

Iets wat me ook erg aansprak was de simpliciteit van het plat leggen. Simpele betontegels met een gaatje met plug en dan normale dakrails monteren. Eventueel kan ik dan de ene kant wat extra tegels eronder leggen om toch iets van afschot te maken. In combinatie met de afwater clips van Aliexpress. Stekkers vast tiewrappen wel belangrijk zo kort op het dak. Ook vraag ik me af hoe ik dan de dakdoorvoer ga plaatsen. Daarvoor is amper ruimte op deze manier.

Een dakjes opstelling van dual betonvoeten blijft ook een reele optie...
Keuzes keuzes |:(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nieuwe optie:
De panelen+schans aan het dak/dragende constructie vastmaken.

Aangezien een lekkage in jouw geval niet een wereldramp is, kun je ook door de dakbeddeking heen monteren (stokschroeven), afwerken met tixophalte oid.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• N!els
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-03 22:48
Kan dit product zeker aanbevelen. Heb het hier zelf in gebruik en ballastvrij aan het dak vastgemaakt met deze ankers: https://www.dakenmarkt.nl/montageanker-voor-zonnepanelen/

• Rol-Co

Rol-Co

Wel 655,- voor wat ie wil.
Kan je ook weer veel dingen voor maken.....

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rol-Co
Dat is maar 1455 kWh a 45 ct
Binnen een half jaar terugverdient en alles is op maat.
Ook bescheiden in gewicht indien het vastgemaakt kan worden.

Je rekent geen manuren?
Hoeveel weken ben je bezig geweest?
Gereedschap gehuurd?

[Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-01-2022 21:36]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:29:
@Rol-Co
Dat is maar 1455 kWh a 45 ct
Binnen een half jaar terugverdient.
Ja dat is het voordeel nu :)
Je rekent geen manuren?
Hoeveel weken ben je bezig geweest?
In uren niet veel natuurlijk, het wachten op drogen zodat je ze uit de mallen kan halen. Maar zeg maar half uurtje per 2 steunen 15 min in 15 min uit, 2 uurtjes mallen maken.
13 steunen had me 700 gekost of zoiets, nu nog niet de helft en een afkortzaag over.

Steun 5x3 moet je ook in elkaar zetten gok ik.

Het kan allemaal, maar is ook leuk om te doen, en te zeggen zelf gemaakt ;)

• j4y
Dank allen voor de goede ideeen. Ik heb er eens een nacht over geslapen. Ik denk nu toch dat ik een 'echte' schans even links laat liggen. Dat wordt misschien toch wat hoog, in het zicht zo tegen de rand.

Wel de goedkoopste schans die ik tot nu toe heb gezien @AUijtdehaag, goed gevonden :)

Het idee in deze post --Erik-- in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7" sprak me tijdens de zoektocht erg aan. Voor een n00b als ik ook wel makkelijk te maken.

Ik ga het als volgt doen (eigenlijk net als bovenstaande poster)
Houten latten, op rubber matjes. Daarop de rails schroeven (ik hoop wat te vinden op MP). Dan ga ik aan 1 kant de boel verhogen door er 3 tegels onder te leggen. De tegels kunnen gelijk dienen als extra ballast. De hele zut leg ik zoveel mogelijk rechts, zodat er links als het goed is 20 cm vrij blijft voor een dakdoorvoer.

Ik kan dan op een aantal punten de houten latten eventuel ook aan het dak vast maken begrijp ik.
Ik ben geen klussert, hoe werkt dit? Gewoon door de epdm, isolatie schroeven en hopen dat je een onderliggende balk raakt? Het dak bestaat verder maar uit planken geloof ik. Hoeveel zou ik er moeten gebruiken voor 15 panelen?

Als dit te lastig wordt maak ik net als Erik wat extra plekken voor tegels op het frame.

• N!els
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-03 22:48
j4y schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:09:

Ik ben geen klussert, hoe werkt dit? Gewoon door de epdm, isolatie schroeven en hopen dat je een onderliggende balk raakt? Het dak bestaat verder maar uit planken geloof ik. Hoeveel zou ik er moeten gebruiken voor 15 panelen?
Je besteld een manchet erbij voor het type dakbedekking dat je gebruikt. Heb het zelf gebruikt op een bitumen dak, deze moesten gebrand worden. In geval van EPDM kun je dit gewoon verlijmen.

Heb zelf 3 eilandjes van 6 panelen, voor elk eilandje heb ik 5 ankers gebruikt.

• j4y
Vraagje over de max input current:

Volgens Sunny Design kom ik met 15 Trina 400wp panelen op:
Max. ingangsstroom per MPP-regeling 20/12 11,7 A

Terwijl de Solax datasheet zegt:
Max input current: 11 A

Die input current, mag dat overschreden worden?

• busscherski
Input current mag zover ik weet altijd overschreden worden. Short circuit current niet.

• j4y
busscherski schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:22:
Input current mag zover ik weet altijd overschreden worden. Short circuit current niet.
Top dankje! short circuit is 14A en volgens Sunny 12,3. Dus dat zit goed
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee