Toon posts:

inzage mailen vanuit distributie mailgroep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Super Stunner
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-04-2022
Kort vraagje,

Is het mogelijk om in te zien of er ooit vanaf een mail distributiegroep in exchange een mail is gestuurd? Zo ja, waar zou je dat het beste kunnen inzien?

Bedankt alvast

Beste antwoord (via Super Stunner op 07-01-2022 15:26)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Super Stunner schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:15:
[...]

Het is niet een vraag voor mij maar van een klant van ons. Vragen of er ooit naar een bepaalde distributiegroep is gemaild. En vroeg me af of je dat überhaupt kunt inzien bij een distributiegroep.
Ah, maar als het een klant is, dan weet jij toch (als beheerder) of / hoe je mailt vanaf een distributiegroep?

En om je andere vraag te beantwoorden: Powershell & je Message Tracking Log.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

• MAX3400

MAX3400

Hoe mail je als/namens een distributiegroep?

• Super Stunner
MAX3400 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:10:
Hoe mail je als/namens een distributiegroep?
Het is niet een vraag voor mij maar van een klant van ons. Vragen of er ooit naar een bepaalde distributiegroep is gemaild. En vroeg me af of je dat überhaupt kunt inzien bij een distributiegroep.

Wellicht dat het vanaf beetje ongelukkig gekozen is. :+

[Voor 7% gewijzigd door Super Stunner op 07-01-2022 15:15]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Super Stunner schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:15:
[...]

Ah, maar als het een klant is, dan weet jij toch (als beheerder) of / hoe je mailt vanaf een distributiegroep?

• Super Stunner
MAX3400 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:16:
[...]

Nog niet haha, we hebben mega veel klanten en ik werk d'r maar pas. Maar zal es kijken thx

• MAX3400

MAX3400

Super Stunner schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Nog niet haha, we hebben mega veel klanten en ik werk d'r maar pas. Maar zal es kijken thx
Collega's > Tweakers O-)

• Super Stunner
Ja die had ik ook al gevraagd maar de meeste zijn nog op vakantie haha anyway, heb het nu kunnen oplossen vielen dank

• Question Mark
  • Laatst online: 31-03 19:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Leg dan ook meteen even uit hoe je het hebt opgelost, dan hebben anderen ook nog wat aan dit topic.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Super Stunner
Question Mark schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:31:
Leg dan ook meteen even uit hoe je het hebt opgelost, dan hebben anderen ook nog wat aan dit topic.
Ik heb middels de message tracking tool binnen de exchange toolbox kunnen achterhalen dat er in dit geval geen mail naar de betreffende distrubutiegroep was verzonden. Ik wist niet zeker of je dit ook inzichtelijk kon maken voor distributiegroepen. Maar wel toen ik zag dat de andere distributiegroep wel hits kreeg in de tracker,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Super Stunner schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:49:
[...]

Ik heb middels de message tracking tool binnen de exchange toolbox kunnen achterhalen dat er in dit geval geen mail naar de betreffende distrubutiegroep was verzonden. Ik wist niet zeker of je dit ook inzichtelijk kon maken voor distributiegroepen. Maar wel toen ik zag dat de andere distributiegroep wel hits kreeg in de tracker,
Het is maar de vraag of jouw message tracker een relevante historie gebruikt. Als die historie maar één week is en het is 8 dagen geleden dat er voor het laatst naar die DG gemaild is, heb jij een foutieve conclusie getrokken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Super Stunner
Brahiewahiewa schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:17:
[...]

Het is maar de vraag of jouw message tracker een relevante historie gebruikt. Als die historie maar één week is en het is 8 dagen geleden dat er voor het laatst naar die DG gemaild is, heb jij een foutieve conclusie getrokken
Ok goed dat je dit aangeeft, maar volgens mij had ik redelijk ver terug gekeken.

• MAX3400

MAX3400

Super Stunner schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:11:
[...]

Ok goed dat je dit aangeeft, maar volgens mij had ik redelijk ver terug gekeken.
Dat zijn niet de antwoorden / aannames die volstaan als er een keer een (juridisch) conflict is over een mailtje.

En allicht mis ik echt iets maar hoe controleer je de letterlijke vraag "vanaf een mail distributiegroep in exchange een mail is gestuurd". ;)

• Super Stunner
MAX3400 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:16:
[...]

Dat zijn niet de antwoorden / aannames die volstaan als er een keer een (juridisch) conflict is over een mailtje.

En allicht mis ik echt iets maar hoe controleer je de letterlijke vraag "vanaf een mail distributiegroep in exchange een mail is gestuurd". ;)
De vraag van de klant was meer of er überhaupt naar die distrubutiegroep gemailt was en dat kon je dus wel zien bij de message tracking. Ik kan me voorstellen dat het gekozen vanaf nogal verwarrend was. :o

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-03 15:10
MAX3400 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:16:
[...]

Grant a user Send As permissions to a distribution group so they can send as the distribution group:
Get-DistributionGroup "Group" | Add-ADPermission -User "User" -ExtendedRights "Send As"
of
Grant a user Send-On-Behalf to a distribution group so they can Send-on-Behalf of the distribution group:
Set-DistributionGroup -Identity "Group" -GrantSendOnBehalfTo "User"
of er gemaild is kan je gewoon vinden in de track-and-trace log.

[Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 10-01-2022 09:22]

the older I get, the better I was...

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:02
Super Stunner schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:20:
[...]

De vraag van de klant was meer of er überhaupt naar die distrubutiegroep gemailt was en dat kon je dus wel zien bij de message tracking. Ik kan me voorstellen dat het gekozen vanaf nogal verwarrend was. :o
Message tracking is vaak maar zeer beperkt, bijvoorbeeld 21 dagen, als zo'n distributiegroep bijvoorbeeld al jaren bestaat kan je normaliter met alleen message tracking de vraag van de klant niet beantwoorden.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• MAX3400

MAX3400

@Kees-Jan dank voor de toelichting; ik ken wel iets van Exchange dus dat komt goed ;)

@Super Stunner ah, "van" en "naar" zijn inderdaad 2 hele verschillende zaken; dat scheelt 100% in het correcte commando gebruiken :)

• Kees-Jan
MAX3400 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:25:
@Kees-Jan dank voor de toelichting; ik ken wel iets van Exchange dus dat komt goed ;)

@Super Stunner ah, "van" en "naar" zijn inderdaad 2 hele verschillende zaken; dat scheelt 100% in het correcte commando gebruiken :)
Ik heb m'n eigen function (misschien niet de mooiste, maar wel functioneel ;) ):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
function KJ-Get-TrackTraceLog {
param (
[string]$sender,
[string]$recipients,
[string]$senderlike,
[string]$recipientslike,
[string]$subject,
[string]$MessageID,
[string]$EventID,
[string]$StartDate=(get-date ((get-date).adddays(-2)) -f "yyyy-MM-dd"),
[string]$EndDate=(get-date ((get-date).adddays(1)) -f "yyyy-MM-dd")
)
$mbxsn = get-mailboxserver|sort name |select -expandproperty name
$result = @()
$executeCommand = 'Get-MessageTrackingLog -Server $mailServer -start $StartDate -end $EndDate -esultsize unlimited'
if ($recipients) {$executeCommand += ' -recipients:$recipients'}
if ($sender) {$executeCommand += ' -sender:$sender'}
if ($subject) {$executeCommand += ' -messagesubject "$subject"'}
if ($MessageID) {$executeCommand += ' -messageid "$MessageID"'}
if ($EventID) {$executeCommand += ' -eventid "$EventID"'}
if ($recipientslike) {$executeCommand += ' | where {$_.recipients -like "$recipientslike"}'}
if ($senderlike) {$executeCommand += ' |where {$_.sender -like "$senderlike"}'}
$executeCommand = '$result += ' + $executeCommand

foreach ($mailServer in $mbxsn) {$mailServer; Invoke-Expression $executeCommand}
$global:TrackTrace = $result|select `
        @{Name='TimeStamp';Expression={(get-date $_.Timestamp -f "yyyy-MM-dd HH:mm:ss.fff")}},
        EventId,
        Sender,
        @{Name='Recipients';Expression={$_.Recipients}},
        MessageSubject,
        MessageId,
        InternalMessageId,
        ConnectorId,
        TotalBytes,
        ClientIp,
        ClientHostname,
        ServerIp,
        ServerHostname,
        Source,
        @{Name='RecipientStatus';Expression={$_.RecipientStatus}},
        RecipientCount,
        RelatedRecipientAddress,
        Reference,
        ReturnPath,
        MessageInfo,
        MessageLatency,
        MessageLatencyType,
        SourceContext,
        @{Name='EventData';Expression={$_.EventData}} |sort timestamp
$global:TrackTrace |out-gridview -passthru

• Kees-Jan
Dennism schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:24:
[...]

Message tracking is vaak maar zeer beperkt, bijvoorbeeld 21 dagen, als zo'n distributiegroep bijvoorbeeld al jaren bestaat kan je normaliter met alleen message tracking de vraag van de klant niet beantwoorden.
Dat kan je wijzigen:
code:
1
get-mailboxserver|%{set-transportservice -identity $_ -MessageTrackingLogMaxAge 180.00:00:00 -MessageTrackingLogMaxDirectorySize 20GB}

als voorbeeld: 180 dagen Log's en maximaal 20GB aan opslag :*)

[Voor 6% gewijzigd door Kees-Jan op 10-01-2022 09:47]

• Dennism
Kees-Jan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:46:
[...]

Dat kan je wijzigen:
code:
1
get-mailboxserver|%{set-transportservice -identity $_ -MessageTrackingLogMaxAge 180.00:00:00 -MessageTrackingLogMaxDirectorySize 20GB}
Uiteraard, maar hoe vaak wordt dat gedaan bij een installatie ;) 9 van de 10 keer ik dit nodig heb bij relaties staat het op de standaard waarde van 30 dagen. En vaak wanneer logging (inclusief message tracking) wel aangepast wordt tijdens installatie of achteraf, passen ze het naar beneden aan omdat Exchange logging nogal veel schijfruimte inneemt en dit regelmatig niet als wenselijk wordt gezien om wat voor reden dan ook en dan kan je inderdaad een maximum size opgeven, maar dan zit je soms (ver) onder wat je eigenlijk wil loggen omdat je qua size te conservatief bent.

[Voor 9% gewijzigd door Dennism op 10-01-2022 09:52]

• Kees-Jan
Dennism schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:51:
[...]

Uiteraard, maar hoe vaak wordt dat gedaan bij een installatie ;) 9 van de 10 keer ik dit nodig heb bij relaties staat het op de standaard waarde van 30 dagen. En vaak wanneer logging (inclusief message tracking) wel aangepast wordt tijdens installatie of achteraf, passen ze het naar beneden aan omdat Exchange logging nogal veel schijfruimte inneemt en dit regelmatig niet als wenselijk wordt gezien om wat voor reden dan ook.
Tja, dan moeten ze ook niet met zulke (ie. 5 maanden geleden heb ik een mail gestuurd, kunnen jullie zien of die mail echt verstuurd is?) vragen komen... 8)7 |:(

het is een afweging in wat je belangrijk vindt. Voor de opslag hoef je het niet te laten, dat kost niet zoveel en je kan eventueel de lokatie wijzigen naar een andere disk/volume.
simpel:
geen beleid -> niets wijzigen na installatie van Exchange -> 30 dagen track-and-trace informatie.
wel beleid -> instellingen wijzigen

of, gewoon, je eigen "beleid" verzinnen O-)

• Dennism
Kees-Jan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:58:
[...]

Tja, dan moeten ze ook niet met zulke (ie. 5 maanden geleden heb ik een mail gestuurd, kunnen jullie zien of die mail echt verstuurd is?) vragen komen... 8)7 |:(
Punt is natuurlijk vaak dat dit soort zaken altijd, voor de klant, op het verkeerde moment komen. Bij implementatie zijn er geen requirements opgesteld bijvoorbeeld en als het dan fout gaan worden in of mijn collega's in geroepen om te kijken of we toch echt niets kunnen vinden want het is dan ineens toch wel heel belangrijk dat aangetoond kan worden dat mailtje X toch door Y verzonden op Z naar A, B, en D.

• Kees-Jan
Dennism schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:03:
[...]

Punt is natuurlijk vaak dat dit soort zaken altijd, voor de klant, op het verkeerde moment komen. Bij implementatie zijn er geen requirements opgesteld bijvoorbeeld en als het dan fout gaan worden in of mijn collega's in geroepen om te kijken of we toch echt niets kunnen vinden want het is dan ineens toch wel heel belangrijk dat aangetoond kan worden dat mailtje X toch door Y verzonden op Z naar A, B, en D.
been-there-done-that. maar uh, "Nee" is ook een antwoord. En vaak is het een trigger voor zo'n bedrijf om er toch over na te gaan denken.
Als beheerder ben je niet verantwoordelijk voor het (ontbrekende) beleid...

Zoals ik al aangaf: implementeer je eigen "beleid" inzake de track-and-trace logs, zo kan je ook "de held" worden, hè? :+ :*)

[Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 10-01-2022 10:09]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kees-Jan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:58:
[...]
of, gewoon, je eigen "beleid" verzinnen O-)
Back on-topic ;o)

@Super Stunner heeft nu dus uitgevonden dat er in de afgelopen 30 dagen niet naar die distributiegroep gemaild is.
Op basis daarvan heeft hij gezegd dat er nooit naar die distributiegroep gemaild is.

En dan heb ik nog niet eens gezeurd over het waarom van die vraag. De gemiddelde exchange organisatie kent 100-en distributie groepen; ééntje meer of minder maakt echt kein Flauss aus.
En als het feit dat die distributiegroep bestaat je stoort, kun je - analoog aan @Kees-Jan's post - ook het send-to privilege verwijderen; dan verdwijnt-ie vanzelf uit de GAL

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Dennism
Kees-Jan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:08:
[...]

been-there-done-that. maar uh, "Nee" is ook een antwoord.
Als beheerder ben je niet verantwoordelijk voor het (ontbrekende) beleid...

Zoals ik al aangaf: implementeer je eigen "beleid" inzake de track-and-trace logs, zo kan je ook "de held" worden, hè? :+ :*)
Uiteraard, maar dat is in de situaties waar ik kom vaak niet van toepassing. Wij worden er vaak pas bij gehaald als het stadium van 'eigen beleid' implementeren geen oplossing meer is voor de relatie waar we ingezet worden :)

En nee verkopen is dan iets wat ook vaak gebeurt in zo'n situatie.

• Kees-Jan
Brahiewahiewa schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:21:
[...]

Back on-topic ;o)

@Super Stunner heeft nu dus uitgevonden dat er in de afgelopen 30 dagen niet naar die distributiegroep gemaild is.
Op basis daarvan heeft hij gezegd dat er nooit naar die distributiegroep gemaild is.

En dan heb ik nog niet eens gezeurd over het waarom van die vraag. De gemiddelde exchange organisatie kent 100-en distributie groepen; ééntje meer of minder maakt echt kein Flauss aus.
En als het feit dat die distributiegroep bestaat je stoort, kun je - analoog aan @Kees-Jan's post - ook het send-to privilege verwijderen; dan verdwijnt-ie vanzelf uit de GAL
Als je het "Send As" priviledge verwijderd, blijft die DL gewoon in de GAL staan, hoor...
8)7

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kees-Jan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:25:
[...]

Als je het "Send As" priviledge verwijderd, blijft die DL gewoon in de GAL staan, hoor...
8)7
Daarom had ik het over het send-to privilege

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Dennism
Brahiewahiewa schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:21:
[...]

Back on-topic ;o)

Volgens mij heeft ie het over verzenden vanuit een distributie groep, niet er naar toe verzenden.

Uit de OP:
Is het mogelijk om in te zien of er ooit vanaf een mail distributiegroep in exchange een mail is gestuurd?

[Voor 13% gewijzigd door Dennism op 10-01-2022 10:27]

• Kees-Jan
Brahiewahiewa schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:25:
[...]

Daarom had ik het over het send-to privilege
ah, foutje... :P

maar ook dan blijft een DL gewoon in de GAL staan...

je mag er alleen niet meer naar mailen
code:
1
Set-DistributionGroup -Id "mygroup1" -HiddenFromAddressListsEnabled:$true

zet een DL wél hidden in de GAL

[Voor 17% gewijzigd door Kees-Jan op 10-01-2022 10:31]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dennism schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Volgens mij heeft ie het over verzenden vanuit een distributie groep, niet er naar toe verzenden.
In de topicstart had hij het inderdaad over zenden vanaf een DL. Verderop in het topic is dat ineens veranderd in zenden naar een DL

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kees-Jan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:27:
[...]

ah, foutje... :P

maar ook dan blijft een DL gewoon in de GAL staan...

je mag er alleen niet meer naar mailen
Als jij geen send-to rechten hebt, dan staat-ie niet in jouw GAL. GAL's zijn persoonlijk, wat dat betreft

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Kees-Jan
Brahiewahiewa schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:30:
[...]

Als jij geen send-to rechten hebt, dan staat-ie niet in jouw GAL. GAL's zijn persoonlijk, wat dat betreft
GAL staat voor "Global Address List", hè?

Jij beweert dat een DL uit de GAL verdwijnt als je géén Send-To rechten hebt? :?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kees-Jan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:34:
[...]

GAL staat voor "Global Address List", hè?

Jij beweert dat een DL uit de GAL verdwijnt als je géén Send-To rechten hebt? :?
Het is maar wat je een GAL noemt. Als je de totale exchange organisatie bekijkt, dan is-ie inderdaad niet verdwenen. Maar voor de eindgebruikers die klikken op "global address list" is hij wel weg. En daar gaat het om, als er over gezeurd wordt ;o)

[Voor 5% gewijzigd door Brahiewahiewa op 10-01-2022 10:42]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Kees-Jan
Brahiewahiewa schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:38:
[...]

Het is maar wat je een GAL noemt. Als je de totale exchange organisatie bekijkt, dan is-ie inderdaad niet verdwenen. Maar voor de eindgebruikers die klikken op "global address list" is hij wel weg. En daar gaat het om, als er over gezeurd wordt ;o)
Nope, bij "ons" niet. Staat gewoon in de GAL voor eindgebruikers:

Er staat wel een "verbodsbord" in het icon van de DL, dat ik de DL niet kan/mag gebruiken...
De DL moet expliciet op "hidden" gezet worden voordat deze uit de GAL verdwijnt.

Ik kan overigens ook géén optie vinden waarmee dat automagisch zou moeten kunnen... :/

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kees-Jan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Nope, bij "ons" niet. Staat gewoon in de GAL voor eindgebruikers:
[Afbeelding]
Er staat wel een "verbodsbord" in het icon van de DL, dat ik de DL niet kan/mag gebruiken...
De DL moet expliciet op "hidden" gezet worden voordat deze uit de GAL verdwijnt.

Ik kan overigens ook géén optie vinden waarmee dat automagisch zou moeten kunnen... :/
Hmmz, OK. Ziet er naar uit dat je gelijk hebt. In mijn herinnering was het anders, maar ik heb ook nog een echt Bedlam3 T-shirt gehad

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Kees-Jan
Brahiewahiewa schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Hmmz, OK. Ziet er naar uit dat je gelijk hebt. In mijn herinnering was het anders, maar ik heb ook nog een echt Bedlam3 T-shirt gehad
dat was ~25 jaar geleden, hè? En ja, heb ik ook meegemaakt, al was het niet als "slachtoffer" 8)
Sindsdien is er véél veranderd: https://techcommunity.mic...hange-online/ba-p/1369811 _/-\o_

Ik weet niet beter dan zoals ik het ervaar in mijn Exchange omgeving.

[Voor 6% gewijzigd door Kees-Jan op 10-01-2022 16:11]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee