Toon posts:

Evanell slimme radiatorknoppen met Zigbee hub

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• basnaber
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-03 08:14
Ik heb een starterset van Evanell met 5 'slimme' radiatorknoppen gekocht.

In de veronderstelling dat de bijgeleverde (Zigbee) smarthub.aan de ketel gekoppeld wordt en de ketel een verzoek geeft om te verwarmen op het moment dat 1 van de slimme knoppen hier om vraagt.

Het blijkt volgens de verkoper echter dat dit niet zo werkt; je moet in principe jouw thermostaat zo hoog zetten dat de ketel altijd aan staat en de knoppen regelen dan de toevoer per radiator.

Voor mijn gevoel is dit een erg slecht idee, omdat de pomp dan altijd draait, op het moment dat er vanuit de raiatoren geen warmte wordt gebruikt zal dit dan vast ook weinig gas kosten, maar het voelt ergens niet goed.

Zou dit op een andere manier kunnen door het toevoegen van een extra controller of iets dergelijks die compatibel is met de zigbee hub?

Of kan ik maar beter de boel terugsturen en een Tado set kopen?

Heeft iemand hier een slim idee dat slimmer is dan de Evanell slimme radioatorknoppen? _/-\o_

[Voor 0% gewijzigd door basnaber op 07-01-2022 14:49. Reden: typefout verbeteren]

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat jij hebt gekocht werkt prima bij bijvoorbeeld stadsverwarming óf als de warmtevraag bij je thermostaat groter is dan in de kamers waar je de slimme radiatorknoppen hebt gemonteerd.

Voorbeeld bij dat laatste: in de slaapkamer en het kantoortje hebben wij zigbee-radiatorknoppen. Dit zijn kamers die super snel opwarmen. Dus als ik het kantoor op 20 graden instel terwijl de huiskamer een héél klein beetje verwarmd wordt om op (bijvoorbeeld) 19 graden te blijven, dan is in het kantoor binnen no-time die 20 graden bereikt.

Een extreem verschil, dat het in het kantoor 20 graden moet zijn en in de huiskamer maar 15, komt eigenlijk nooit voor. Dus hier werkt het prima met slimme knoppen in de kamers die niet altijd verwarmd hoeven te worden en een onafhankelijke thermostaat in de huiskamer.

Werkt dat bij jou niet, dan zul je de thermostaat en radiatorknoppen zelf moeten koppelen in bijvoorbeeld een domotica-systeem als Home Assistant. Heb je daar geen zin in, dan is een kant-en-klaar systeem als Tado inderdaad een mogelijkheid.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• basnaber
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-03 08:14
Ok, interessant! Ik ga de home assistent eens bekijken. Toevallig heb ik al een jaar
ongebruikt een Pi in de kast liggen, dus dit is een mooie trigger om daar iets mee te doen
Bedankt!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee