Toon posts:

Drassige heuvel in tuin

Pagina: 1
Acties:

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
Onze tuin loopt uit in een heuvel met bos van ons nieuwe vakantiehuis. De heuvel is vrij steil. Tijdens de zomer is dit vrij goed te belopen met gras/mos. Maar nu deze winter valt mij op dat eigenlijk de hele heuvel enorm drassig is. Lastig om op een foto te zetten, maar als je hier loopt is het behoorlijk nat zelfs als het niet regent of nat weer is.

Heeft iemand tips om dit te verminderen? Moet ik iets qua grondwerken doen of ander soort gras? Of moet ik hier gewoon mee leren leven?

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-12-2022
Kan vanalles zijn. Zit je tuin bovenop of juist onderaan de heuvel? Hoe is het grondwaterpeil in je regio? Hoe is de drainage in je tuin? Is dit bij de buren ook, en hebben zij er iets aan gedaan?

En is dit eigenlijk echt erg? Je post er vast over omdat je het vervelend vindt ;) Maar mij is niet duidelijk waarom het precies vervelend zou zijn.

Mijn ouders hadden ook jarenlang plassen in de tuin die na veel regen niet goed weg gingen. Vaak nat en drassig. Kwam blijkbaar omdat er geen goede drainage was en er lag onder de plassen een laag zware klei die niet veel water doorliet. Tevens stond er een rij coniferen die blokkeerden. Ze hebben de tuin vernieuwd en de coniferen vervangen door een houten schutting. Waarbij tevens een stuk onderlaag uitgegraven werd, die opgevuld werd met keitjes/steentjes waar het water doorheen wegloopt. Probleem opgelost.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:30

-tom-562

Oliesjeik

Was het oorspronkelijk gras? Anders kan je een poging gaan wagen om het gras te herstellen en weer te gaan onderhouden

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
mrbootster schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:53:
Kan vanalles zijn. Zit je tuin bovenop of juist onderaan de heuvel? Hoe is het grondwaterpeil in je regio? Hoe is de drainage in je tuin? Is dit bij de buren ook, en hebben zij er iets aan gedaan?

En is dit eigenlijk echt erg? Je post er vast over omdat je het vervelend vindt ;) Maar mij is niet duidelijk waarom het precies vervelend zou zijn.

Mijn ouders hadden ook jarenlang plassen in de tuin die na veel regen niet goed weg gingen. Vaak nat en drassig. Kwam blijkbaar omdat er geen goede drainage was en er lag onder de plassen een laag zware klei die niet veel water doorliet. Tevens stond er een rij coniferen die blokkeerden. Ze hebben de tuin vernieuwd en de coniferen vervangen door een houten schutting. Waarbij tevens een stuk onderlaag uitgegraven werd, die opgevuld werd met keitjes/steentjes waar het water doorheen wegloopt. Probleem opgelost.
Goede punten. De tuin is ±100meter diep en loopt 50meter omhoog. Achteraan is bos dus daar is het droog maar vooraan is het dus veld. Ik denk voorheen dat het wel meer gras was. Voor ons huis is de rivier welke denk 10m lager ligt dan de tuin. Het water loopt dus wel goed weg, er zijn geen plassen ofzo. Het bleef ook drassig terwijl het zeker meer dan 10dagen niet had geregend. Beetje alsof de grond een spons is :-). Zomer is er niets aan de hand, ook niet als er wat regen is gevallen.

Het is niet heel erg, maar het is nu wel zo dat de kinderen denk het hele veld kapot lopen voordat het weer voorjaar is. Ben dus vooral bang dat ik straks moet zeggen dat ze niet de heuvel op mogen in de winter. Dus had gehoopt dat er misschien een tip zou zijn om de drainage te verbeteren.

Foto van afgelopen zomer van boven genomen. Je ziet dat dit dus best wel steil is.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
swtimmer schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:25:
Voor ons huis is de rivier welke denk 10m lager ligt dan de tuin. Het water loopt dus wel goed weg, er zijn geen plassen ofzo.
Boven je 'moeras' zit een bos dat water vasthoudt en langzaam afgeeft. Na een regenbui zou ik dan ook niet direct wateroverlast verwachten.
In de winter valt er echter veel meer neerslag en nemen de bomen minder op en stroomt al dat overtollige water door de grond naar beneden.

Door de grondsamenstelling, waarschijnlijk je huis eronder (fundering) en beplanting die erg ondiep groeit (harde onderlaag) komt het water omhoog. Het zou zelfs kunnen dat er een ondergronds riviertje oid ligt.
Een (technische) oplossing is denk ik niet goedkoop en daarvoor heb je lokale kennis nodig.

Een pak graszaad is goedkoop en groeit in ~6 weken uit, een kapot grasveld is dus zo gemaakt. En het is al veel mos, waarschijnlijk door de hoeveelheid vocht in de winter.
Ik zou kijken of de grond bij de bomen die op dezelfde hoogte op de berg staan erg nat is. Misschien ligt je veld precies verkeerd, kun je beter daar bomen neerzetten en op zoek gaan naar een droger plekje voor het veld.
Ook zou ik op zoek gaan naar (lokale) planten die het in deze omstandigheden goed doen. Een grasveld is eigenlijk maar saai ;)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:54
Uit de colleges hydrologie herinner ik me dat dit best goed is: de grond neemt het water op, waardoor het langzaam door de bodem naar beneden stroomt.
Het alternatief zou zijn dat het water over het oppervlak wegstroomt, wat tot erosie kan leiden. Ik zou er niets aan doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
TheGhostInc schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:10:
[...]

Boven je 'moeras' zit een bos dat water vasthoudt en langzaam afgeeft. Na een regenbui zou ik dan ook niet direct wateroverlast verwachten.
In de winter valt er echter veel meer neerslag en nemen de bomen minder op en stroomt al dat overtollige water door de grond naar beneden.

Door de grondsamenstelling, waarschijnlijk je huis eronder (fundering) en beplanting die erg ondiep groeit (harde onderlaag) komt het water omhoog. Het zou zelfs kunnen dat er een ondergronds riviertje oid ligt.
Een (technische) oplossing is denk ik niet goedkoop en daarvoor heb je lokale kennis nodig.

Een pak graszaad is goedkoop en groeit in ~6 weken uit, een kapot grasveld is dus zo gemaakt. En het is al veel mos, waarschijnlijk door de hoeveelheid vocht in de winter.
Ik zou kijken of de grond bij de bomen die op dezelfde hoogte op de berg staan erg nat is. Misschien ligt je veld precies verkeerd, kun je beter daar bomen neerzetten en op zoek gaan naar een droger plekje voor het veld.
Ook zou ik op zoek gaan naar (lokale) planten die het in deze omstandigheden goed doen. Een grasveld is eigenlijk maar saai ;)
Dit klinkt allemaal heel logisch. Het bos is kadastraal een ander stuk dan waar het huis opstaat en moet bos blijven. Ook voor de stabiliteit uiteraard van het hele gebied.

Qua veld, ik zat er aan te denken lokaal een zak met natuurlijke weide zaden te kopen (zoiets, maar dan met een meer lokale mix https://www.ecoflora.be/f...uits/57-prairies-fleuries). Dit helpt dan hopelijk ook volgend jaar dat het er allemaal wat minder moeras achtig uitziet.

Ik zal ook eens met de buren praten, maar hun tuinen zien er praktisch allemaal hetzelfde uit (mos/modder in de winter). Gelukkig hebben we goede laarzen :+
RemcoDelft schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:39:
Uit de colleges hydrologie herinner ik me dat dit best goed is: de grond neemt het water op, waardoor het langzaam door de bodem naar beneden stroomt.
Het alternatief zou zijn dat het water over het oppervlak wegstroomt, wat tot erosie kan leiden. Ik zou er niets aan doen.
Ja nu je dat zegt klinkt dat ook heel logisch. De bovenkant van de heuvel is overal bos/bomen. Het is ook niet dat ik echt drastich iets wilde veranderen, was meer benieuwd of er bijv technieken waren om dat vocht iets meer naar beneden te duwen of misschien een ander soort "gras" dat wat meer geschikt hiervoor is.

[Voor 15% gewijzigd door swtimmer op 09-01-2022 12:00]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
swtimmer schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:58:
Qua veld, ik zat er aan te denken lokaal een zak met natuurlijke weide zaden te kopen (zoiets, maar dan met een meer lokale mix https://www.ecoflora.be/f...uits/57-prairies-fleuries). Dit helpt dan hopelijk ook volgend jaar dat het er allemaal wat minder moeras achtig uitziet.
Goed plan. En eventueel diverse mengsels proberen. Niet alles zal aanslaan. Of iets echt lokaal is maakt weinig uit. West-Europa is 'lokaal' genoeg.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee