Allen,
Ik ben bezig met de aanschaf van zonnepanelen en zou deze graag aan het begin van het voorjaar op het dak hebben liggen. Inmiddels heb ik best wat uiteenlopende offertes binnen. Aangezien ik zelf geen expert ben, vroeg ik mij af of jullie mee kunnen kijken zodat ik ook echt de juiste keuze maak.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/44jFFHeLKYEldhQwLs5G6xQe.jpg?f=user_large)
Van de drie daken met zonnepanelen gaat het om het linker dak. De ingetekende panelen zijn van het legplan van GoVolt.
- Oppervlak van ca. 40 m2 (ca. 5x8m)
- Lengte richting is op het zuid westen
- kabel kan via de gevel naast/achter de regenpijp.
- Eén pijpje op het dak voor de mechanische ventilatie. Verder geen schoorstenen, want de woning zit op stadsverwarming.
- Geen schaduw van bomen. In de winter zakt de zon in de middag achter de appartementen aan de overzijde.
- In de zomer tot zonsondergang zon op het dak.:strip_exif()/f/image/BsZBK5flbB1eBy6i11LEs1k6.jpg?f=fotoalbum_large)
Op basis van de offertes kom ik tot de volgende conclusie:
- De offerte van VEH en GoVolt zijn op basis van Wp per euro het meest aantrekkelijk.
- Obv mijn jaarverbruik lijkt de grotere 4800 Wp installatie de beste keus.
Verder heb ik nog de volgende vragen waar ik hoop dat jullie me mee kunnen helpen:
- Klopt het dat overall de VEH en GoVolt de beste keus is?
- De uitvoerder van de VEH (Sungevity) heeft veel slechte reviews. Herkennen jullie dit wbt de reputatie? Ik laat het extra financiële voordeel graag liggen als het me gedoe gaat schelen.
- De omvormer van GoVolt bij de 4800 Wp installatie is 4200 ipv 3600 watt. Leidt dat in mijn geval ook tot de hoogste jaaropbrengst?
- De ratio's opbrengst/geïnstalleerd vermogen lopen nogal uiteen tussen de offertes. Waar kan ik in mijn geval het beste vanuit gaan?
- De Growatt omvormer kan twee strings aan. Is het in mijn geval verstandig om de installatie in twee strings te laten leggen of kan ik het beter in één string laten leggen?
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Ik ben bezig met de aanschaf van zonnepanelen en zou deze graag aan het begin van het voorjaar op het dak hebben liggen. Inmiddels heb ik best wat uiteenlopende offertes binnen. Aangezien ik zelf geen expert ben, vroeg ik mij af of jullie mee kunnen kijken zodat ik ook echt de juiste keuze maak.
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/44jFFHeLKYEldhQwLs5G6xQe.jpg?f=user_large)
Van de drie daken met zonnepanelen gaat het om het linker dak. De ingetekende panelen zijn van het legplan van GoVolt.
Beschikbare (dak)ruimte
- Eén plat dak, 4 woonlagen, goed bereikbaar via een balkon op de vierde en/of via de straat met een lift.- Oppervlak van ca. 40 m2 (ca. 5x8m)
- Lengte richting is op het zuid westen
- kabel kan via de gevel naast/achter de regenpijp.
Schaduw
- Over het algemeen weinig schaduw.- Eén pijpje op het dak voor de mechanische ventilatie. Verder geen schoorstenen, want de woning zit op stadsverwarming.
- Geen schaduw van bomen. In de winter zakt de zon in de middag achter de appartementen aan de overzijde.
- In de zomer tot zonsondergang zon op het dak.
Jaarverbruik
ca. 4100 kwhHuidige elektriciteitsaansluiting
3 fase (3x25A)Budget en doel
ca. 5000 euro inc btw. Doel is om het jaarverbruik weg te werken en rendement maken.Wie gaat het project uitvoeren
De installateur. Zelf kan ik dit niet.Bijhouden van data
Via een app is een must have. Zelf data af kunnen vangen is een nice to have.Reeds verkregen offertes
:strip_exif()/f/image/BsZBK5flbB1eBy6i11LEs1k6.jpg?f=fotoalbum_large)
Regio
Alkmaar, Noord-HollandOp basis van de offertes kom ik tot de volgende conclusie:
- De offerte van VEH en GoVolt zijn op basis van Wp per euro het meest aantrekkelijk.
- Obv mijn jaarverbruik lijkt de grotere 4800 Wp installatie de beste keus.
Verder heb ik nog de volgende vragen waar ik hoop dat jullie me mee kunnen helpen:
- Klopt het dat overall de VEH en GoVolt de beste keus is?
- De uitvoerder van de VEH (Sungevity) heeft veel slechte reviews. Herkennen jullie dit wbt de reputatie? Ik laat het extra financiële voordeel graag liggen als het me gedoe gaat schelen.
- De omvormer van GoVolt bij de 4800 Wp installatie is 4200 ipv 3600 watt. Leidt dat in mijn geval ook tot de hoogste jaaropbrengst?
- De ratio's opbrengst/geïnstalleerd vermogen lopen nogal uiteen tussen de offertes. Waar kan ik in mijn geval het beste vanuit gaan?
- De Growatt omvormer kan twee strings aan. Is het in mijn geval verstandig om de installatie in twee strings te laten leggen of kan ik het beter in één string laten leggen?
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.