Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mowgli
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Allen,

Ik ben bezig met de aanschaf van zonnepanelen en zou deze graag aan het begin van het voorjaar op het dak hebben liggen. Inmiddels heb ik best wat uiteenlopende offertes binnen. Aangezien ik zelf geen expert ben, vroeg ik mij af of jullie mee kunnen kijken zodat ik ook echt de juiste keuze maak.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pJB98uiZh8Q7Qem4VjZ_9eF6XM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/44jFFHeLKYEldhQwLs5G6xQe.jpg?f=user_large

Van de drie daken met zonnepanelen gaat het om het linker dak. De ingetekende panelen zijn van het legplan van GoVolt.
Beschikbare (dak)ruimte
- Eén plat dak, 4 woonlagen, goed bereikbaar via een balkon op de vierde en/of via de straat met een lift.
- Oppervlak van ca. 40 m2 (ca. 5x8m)
- Lengte richting is op het zuid westen
- kabel kan via de gevel naast/achter de regenpijp.
Schaduw
- Over het algemeen weinig schaduw.
- Eén pijpje op het dak voor de mechanische ventilatie. Verder geen schoorstenen, want de woning zit op stadsverwarming.
- Geen schaduw van bomen. In de winter zakt de zon in de middag achter de appartementen aan de overzijde.
- In de zomer tot zonsondergang zon op het dak.
Jaarverbruik
ca. 4100 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase (3x25A)
Budget en doel
ca. 5000 euro inc btw. Doel is om het jaarverbruik weg te werken en rendement maken.
Wie gaat het project uitvoeren
De installateur. Zelf kan ik dit niet.
Bijhouden van data
Via een app is een must have. Zelf data af kunnen vangen is een nice to have.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0k7hU89y_WfRJP_p0d-sKtjKxVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsZBK5flbB1eBy6i11LEs1k6.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Alkmaar, Noord-Holland

Op basis van de offertes kom ik tot de volgende conclusie:

- De offerte van VEH en GoVolt zijn op basis van Wp per euro het meest aantrekkelijk.
- Obv mijn jaarverbruik lijkt de grotere 4800 Wp installatie de beste keus.

Verder heb ik nog de volgende vragen waar ik hoop dat jullie me mee kunnen helpen:

- Klopt het dat overall de VEH en GoVolt de beste keus is?
- De uitvoerder van de VEH (Sungevity) heeft veel slechte reviews. Herkennen jullie dit wbt de reputatie? Ik laat het extra financiële voordeel graag liggen als het me gedoe gaat schelen.
- De omvormer van GoVolt bij de 4800 Wp installatie is 4200 ipv 3600 watt. Leidt dat in mijn geval ook tot de hoogste jaaropbrengst?
- De ratio's opbrengst/geïnstalleerd vermogen lopen nogal uiteen tussen de offertes. Waar kan ik in mijn geval het beste vanuit gaan?
- De Growatt omvormer kan twee strings aan. Is het in mijn geval verstandig om de installatie in twee strings te laten leggen of kan ik het beter in één string laten leggen?

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-11 22:05
- De omvormer van GoVolt bij de 4800 Wp installatie is 4200 ipv 3600 watt. Leidt dat in mijn geval ook tot de hoogste jaaropbrengst?
Ja een 3600 W omvormer vind ik bij deze richting en 4800 Wp teveel aftoppen. Dat zou, zo uit mijn hoofd rond de 1.5% van de jaaropbrengst aftoppen.
- De ratio's opbrengst/geïnstalleerd vermogen lopen nogal uiteen tussen de offertes. Waar kan ik in mijn geval het beste vanuit gaan?
Helemaal negeren. Iedere verkoper gebruikt zijn eigen aannames. Kijk alleen naar het aantal Wp.
- De Growatt omvormer kan twee strings aan. Is het in mijn geval verstandig om de installatie in twee strings te laten leggen of kan ik het beter in één string laten leggen?
Die 400 Wp Trina TSM-DE09.08 panelen mogen met max 12 panelen in een string. Dan blijft de open klem spanning nog onder de 550 V die de Growatt mag hebben.
Toevallig mogen ook die 13 355 Wp panelen nog net in een string van 13 op een omvormer met een max DC voltage van 600 V, zoals die SolaX.
Als het in 1 string kan, altijd doen. Dan haal je de beste efficientie en beste schaduwmanagement.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:17
Technisch zijn de offertes heel erg hetzelfde. De GoVolt en VEH zijn ook gepast in prijs voor de installatie.

Voel je je niet prettig bij een installateur: dan houdt het op. Er zijn zoveel installateurs actief dat 'ervaringen delen' via een forum weinig kans op succes heeft.

Ik heb systeem even ruw via https://www.sunnydesignweb.com/ gesimuleerd, verschil bij 12x400Wp panelen is een half% tussen een 3,6 en 4.0kW. De 4-4,2kW omvormers zijn dus prima keuzes.

Verder alles wat @busscherski terwijl ik dit schrijf benoemd heeft ;-)

Je dak is hopelijk breder dan die 5 meter; 3 panelen landscape zou niet passen, en je hebt 2 buren waar dat past.

Is NW-ZO dakjes /\/\ opstelling overwogen? Als je om de ventilatie heen kan werken om tot 16 panelen te komen is dit het waard; bij 14 niet. Meer opbrengst is namelijk echt keihard beter, zeker nu.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mowgli
  • Niet online
Bedankt! Het dak is net zo breed als dat van de buren en inderdaad in de praktijk net iets breder dan exact 5 m, dus ik ga er vanuit dat het allemaal netjes past.

Nog één vraag: alle aanbieders gaan voor een serie systeem. Het klopt toch dat de meerprijs van een parallel systeem financieel gezien in mijn geval het niet waard is?

Wbt meer panelen neerleggen dan ik verbruik. Ik krijg van alle aanbieders steeds het advies om dat niet te doen als ik niet verwacht dat mijn verbruik op de korte tot middellange termijn significant zal stijgen. Aangezien ik (helaas) vast zit aan een warmtenet en de auto niet in de garage zet verwacht ik dat niet. Warmtepompen en laadpalen hoef ik dus in principe niet mee te rekenen. De teruglevertarieven zijn nu best aantrekkelijk, maar ik heb begrepen dat dit normaal gesproken helemaal niet zo is?

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:51
mowgli schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:15:
...
Wbt meer panelen neerleggen dan ik verbruik. Ik krijg van alle aanbieders steeds het advies om dat niet te doen als ik niet verwacht dat mijn verbruik op de korte tot middellange termijn significant zal stijgen. Aangezien ik (helaas) vast zit aan een warmtenet en de auto niet in de garage zet verwacht ik dat niet. Warmtepompen en laadpalen hoef ik dus in principe niet mee te rekenen. De teruglevertarieven zijn nu best aantrekkelijk, maar ik heb begrepen dat dit normaal gesproken helemaal niet zo is?
En qua comfort, is een warmtepomp dan nog steeds uitgesloten? En zou je de warmtenet aansluiting niet kunnen knijpen bij een eigen warmtepomp? Uiteraard hoeft het niet, maar dit lijkt me wel het moment om eens mee te rekenen. Als de installatie er eenmaal ligt is wordt de aanpassing duurder.

Addicted to silent computing

• mowgli
  • Niet online
Crahsystor schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:27:
[...]

En qua comfort, is een warmtepomp dan nog steeds uitgesloten? En zou je de warmtenet aansluiting niet kunnen knijpen bij een eigen warmtepomp? Uiteraard hoeft het niet, maar dit lijkt me wel het moment om eens mee te rekenen. Als de installatie er eenmaal ligt is wordt de aanpassing duurder.
Het huis is uit 2011 en qua binnenklimaat nu al erg comfortabel, zeker wanneer ik het vergelijk met de jaren 30 woning waar we eerst woonden.

De reden dat ik het zou overwegen is dat er met dat warmtenet niks te kiezen valt qua aanbieder en de kostprijs defacto meebeweegt met de gasprijs. Het is al met al best een dure oplossing vind ik. Punt irt een eventuele warmtepomp is hier echter met name dat ik in de leveringsakte van m'n woning via een kettingbeding een overeenkomst heb voor 30 jaar, waarvan er nu dus nog zo'n 20 jaar over is. Zelfs als ik geen warmte afneem, dan betaal ik gedurende die periode nog steeds zo'n 560 euro per jaar aan vastrecht, meetkosten en huur van de afleverset.

• busscherski
mowgli schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:15:
De teruglevertarieven zijn nu best aantrekkelijk, maar ik heb begrepen dat dit normaal gesproken helemaal niet zo is?
Tot enkele maanden geleden was 10 cent / kWh terugleververgoeding al best goed. Maar goed, toen lag het levertarief ook nog op 22 cent / kWh.
Momenteel biedt Eneco een teruglevertarief van 46 cent / kWh bij een jaarcontract. De extra panelen heb je dan in het eerste jaar al meer dan half terugverdiend. Stel dat het daarna terug gaat naar 10 cent / kWh blijft je tvt van die extra investering om het dak vol te maken al snel binnen 5 jaar.

Een paar extra panelen is vaak relatief goedkoop, de kosten voor het leggen betaal je toch al. Al zit je met 4800 Wp al bijna op het maximum dat ik je icm een enkelfase omvormer zou willen aanraden. Dus dan komt er een 3 fase omvormer bij, dat is toch al weer wat duurder en om dat weer terug te verdienen moet het dak beter helemaal vol gemaakt worden.

edit:
vervelend van die stadsverarming. Hoe graag wil je er vanaf?

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 08-01-2022 20:18 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:17
Heilige uitwerpselen... Is de HVC (en blijkbaar elke andere stadsverwarming boer) zo onzeker over de waarde van het product dat ze 30 jaar afnamegarantie bedingen?

*adem in* *adem uit*

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-10 20:28
busscherski schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:17:
[...]

Tot enkele maanden geleden was 10 cent / kWh terugleververgoeding al best goed. Maar goed, toen lag het levertarief ook nog op 22 cent / kWh.
Momenteel biedt Eneco een teruglevertarief van 46 cent / kWh bij een jaarcontract. De extra panelen heb je dan in het eerste jaar al meer dan half terugverdiend. Stel dat het daarna terug gaat naar 10 cent / kWh blijft je tvt van die extra investering om het dak vol te maken al snel binnen 5 jaar.

Een paar extra panelen is vaak relatief goedkoop, de kosten voor het leggen betaal je toch al. Al zit je met 4800 Wp al bijna op het maximum dat ik je icm een enkelfase omvormer zou willen aanraden. Dus dan komt er een 3 fase omvormer bij, dat is toch al weer wat duurder en om dat weer terug te verdienen moet het dak beter helemaal vol gemaakt worden.

edit:
vervelend van die stadsverarming. Hoe graag wil je er vanaf?
Volgens mij kan je op dit moment helemaal geen vast contract afsluiten bij eneco (bron website eneco)?

• busscherski
mmmmmark schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:44:
[...]

Volgens mij kan je op dit moment helemaal geen vast contract afsluiten bij eneco (bron website eneco)?
Je reageert op een post uit 2022.

Ik zit van november 2022 tot eind juni 2023 bij United Consumers voor 63 ct teruglevering.

Maar kijk even in het grote teruglevertopic.

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-10 20:28
busscherski schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:12:
[...]

Je reageert op een post uit 2022.

Ik zit van november 2022 tot eind juni 2023 bij United Consumers voor 63 ct teruglevering.

Maar kijk even in het grote teruglevertopic.
Ah zie het! Excuus!
Pagina: 1