Toon posts:

Manmade earthquake..?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai pplz,

Ik las laatst eens ergens dat (met name) in de UK echt HEEL VEEL mensen (scholieren) tegelijkertijd willen gaan springen om zo een manmade aardbeving te produceren.

"Hmz, leuk hoor" dacht ik toen ik het las en heb er verder niet veel aandacht aan besteed. Maar nu dacht ik om eoa reden hier gisteren weer aan, en toen kwam me iets in het hoofd geschoten, een gedachte, die ik niet meer weg kan krijgen, dus vandaar dit topicje :)

Waar ik nl over inzit, is het resultáát van deze poging.

Ik heb nl ooit eens geleerd dat al zou de aarde maar een tiende van een procent afwijken van zijn huidige baan, dat dan, door verandering van zwaartekracht etc, het hele leven op aarde er anders uit zou/zal zien...

En nu is mij dus het gevoel bekropen dat als er daadwerkelijk MILJOENEN mensen (dus een gewicht van vele tientallen miljoenen kilo's) tegelijk gaan springen, dat dit er wel eens voor zou kunnen zorgen dat dit gebeurt:
De aarde wordt in een keer een stukje 'naar beneden getrapt', UIT zijn ouwe vertrouwde baantje en daardoor zouden dus GROTE veranderingen kunnen voorkomen op onze aarde...

Groot verschil is natuurlijk dat een aardbeving (een echte) van binnenuit ontstaat, en dus niet zo'n harde 'klap' naar beneden geeft als wanneer er dus een enorm gewicht tegelijkertijd op aarde terecht komt...

You dig?

Zijn mijn zorgen terecht of valt het mee?

Verwijderd

Als erica terpstra op en neer springt, heb je al een aardbeving.

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Zijn mijn zorgen terecht of valt het mee?

Misschien zouden ze terecht kunnen zijn ware het niet dat het me onwaarschijnlijk lijkt dat je een miljard mensen precies tegelijkertijd laat springen.

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

• Alpine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-01 11:59

Alpine

Twisted animator

Ik heb ook eens gehoord dat als alle Chinesen (en dat zijn er nogal wat) springen de aarde een andere baan rond de zon zou krijgen.

Verwijderd

een aardbeving zou wel lukken als ze een beetje op de maat springen zodat de boel gaat resoneren

maar of ze de aarde uit zijn baan krijgen ??

ik snap ook niet dat ze dat wel effe willen proberen
typisch mensen.. kijken of het kapot kan |:(

Verwijderd

Zoek de massa van de aarde op en bereken het :)
daarbij komt nog dat het niet mogelijk is om miljoenen mensen precies op hetzelfde moment te laten springen.

Trouwens ook als zou de aarde een andere baan krijgen, zorgen maken heeft toch geen zin, je gaat toch wel dood :)

Verwijderd

uhhh de aarde is rond, als iedereen gaat springen werkt dat elkaar dus tegen.
verder zegge dat t 100.000.000.000 kilo dan nog is t imho lang niet genoeg om de aarde ook maar enigszins uit balans te brengen.

denk aan aardverschuivingen, of die ene vulkaan, die geloof ik eind jaren tachtig ontplofte, en een enorm gebied verwoestte...

• Enigma69855
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03-2022

Enigma69855

Candle in my eye.......

Nee er gebeurt niets.

Omdat alle massa binnen de aantrekkingskracht van de aarde blijft blijft de baan van de aarde gelijk. Als we nou met heel veel spaceshuttles de ruimte in vliegen, buiten de atmosfeer, dan zou het theorerisch al een stuk beter gaan.
Op woensdag 22 augustus 2001 15:05 schreef Reflex het volgende:
denk aan aardverschuivingen, of die ene vulkaan, die geloof ik eind jaren tachtig ontplofte, en een enorm gebied verwoestte...
Volgens mij was dat eind jaren 80 een eeuw eerder, je bedoelt denk ik de Karakatou. De knal was 1000 kilometer verder nog te horen, de hele wereld heeft er indirect wel iets van gemerkt, maar uit zijn baan ging de aarde niet volgens mij.

Wegens verhuizing te koop gevraagd: Sociaal leven in omgeving Arnhem

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op woensdag 22 augustus 2001 15:35 schreef Enigma69 het volgende:
Nee er gebeurt niets.
....
De knal was 1000 kilometer verder nog te horen, de hele wereld heeft er indirect wel iets van gemerkt, maar uit zijn baan ging de aarde niet volgens mij.
Precies. En dat zal ook niet gebeuren tenzij je materiaal van de Aarde afsmijt. Ik zou me drukker maken over ruimtesondes a la Voyager 1 & 2 (ook wordt de Aarde al miljarden jaren getroffen door ruimtepuin), dan om een stel mensen die wat gaan springen.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

mja als ze alleen springen dan gebeurt er niet zoveel..

maar stel dat ze bij het neerkomen ook nog extra stampen en dus extra energie toevoegen.. :?

Verwijderd

indeed, ruimtepuin is een enorm stuk gevaarlijker, en dan gaat t niet om de massa, maar meer om de snelheid (ok, en speld met 500000000 km/u doet niemand kwaad, maar zegge dingen van 100m doorsnee )

Verwijderd

Nee er gebeurt niets.
Omdat alle massa binnen de aantrekkingskracht van de aarde blijft blijft de baan van de aarde gelijk. Als we nou met heel veel spaceshuttles de ruimte in vliegen, buiten de atmosfeer, dan zou het theorerisch al een stuk beter gaan.
Wel, actie=-reactie!!

• MrMartinH
  • Laatst online: 29-07-2024
Op woensdag 22 augustus 2001 15:52 schreef Reflex het volgende:
indeed, ruimtepuin is een enorm stuk gevaarlijker, en dan gaat t niet om de massa, maar meer om de snelheid (ok, en speld met 500000000 km/u doet niemand kwaad, maar zegge dingen van 100m doorsnee )
Of een meteoriet van 10km doorsnee :)

Maar serieus.
Er zijn wel meteorietinslagen geweest van meteorieten van 10Km doorsnee, das aardig groot en zwaar. Daardoor is de aarde ook niet van uit zijn baan geraakt.

Een van hen heeft echter wel het leven op aarde doen uitsterven, maar dat lijkt me niet logisch dat dat gebeurd met een paar miljoen mensen de springen :)

Signature

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Zodra ze springen, trekt de aarde ook naar hen toe, even ver waarschijnlijk als dat ie 'teruggaat' als ze neerkomen....

Mother, will they like this song?

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Inderdaad, actie is reactie, je kunt jezelf ook niet aan je schoenveters omhoogtillen?

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 23:07 schreef blobber het volgende:
Inderdaad, actie is reactie, je kunt jezelf ook niet aan je schoenveters omhoogtillen?
precies, de reactie is dan dat je schoenveters kapot springen omdat je veel te zwaar bent.

als 1 miljard mensen gaan springen dan hoeft(kan) de reactie toch niet zo grootschalig te zijn dat de aarde uit zijn baan gaat..?? :?. tuurlijk er komen wel reacties op deze 'actie' maar die zijn zo klein en verschillend dat je die kan verwaarlozen (in deze topic dan).

moet je kijken hoeveel reacties er zijn als er 1
miljard mensen van (bijv:) 10 miljard kilo springen en daartegenover de vergelijking zet van 1 meteoriet van 10 miljard kilo (mede door de snelheid).
In het geval van de meteoriet komt er 1 heftige reactie, bij die van die 1 miljard mensen veel meerdere kleinere reacties.

daarbij komt nog dat de 'klap' van de meteoriet op zo'n klein gebied wordt geconcentreerd. en je kan nooooit 1 miljard mensen op zo'n kleine oppervlakte krijgen..

talloze verklaringen dus.

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 00:44 schreef baantje het volgende:

[..]

precies, de reactie is dan dat je schoenveters kapot springen omdat je veel te zwaar bent.
Dat is denk niet wat blobber bedoelde :).

Waar het hier om gaat is dat de mensen en de aarde weer bij elkaar terug komen. Netto is er dus na het springen niks gebeurt. Erg origineel is mijn antwoord trouwens niet. Enigma69, Varienaja, TheLunatic en blobber zeiden ongeveer hetzelfde.

Het enige wat misschien verschil kan maken is dat het zwaartepunt van de aarde tijdelijk iets verschuift, maar zelfs met een paar miljard springende mensen zal dit een te klein effect zijn om werkelijk invloed te hebben.

Vergeet ook niet dat de aarde al een keer een botsing heeft gehad met een object ter grootte van Mars. En het enige nare effect daarvan was dat wij nu zijn zoals we zijn ;).

Om nog even antwoord te geven op de originele vraag. Ik denk niet dat springende mensen een aardbevingen kunnen veroorzaken. Een aardbeving ontstaat namelijk doordat 2 delen van de aardkorst bij een breukvlak langs elkaar heen schuiven. Als die mensen op een breukvlak waar al spanning op staat (en een aardbeving er dus al zit aan te komen) gaan springen kunnen ze heel misschien die aardbeving eerder laten beginnen.
Zou de verzekeringmaatschappij ze dan verantwoordelijk houden voor alle schade? >:)

• blender
  • Niet online
Ow, leuk topic...

Volgens mij zou je wel een aardbeving kunnen krijgen of in elk geval een uitslag op zo'n apparaat dat seismologische activiteit meet maar de aarde krijg je niet uit zijn baan. Alle mensen bevinden zich binnen de dampkring van de aarde en kunnen dus geen krachten op de aarde uitoefenen. De aarde uit zijn baan springen is ongeveer hetzelfde als jezelf omver proberen te duwen. Dat kan ook niet. Dat kan alleen iemand anders, dus van buitenaf.

Daarmee komen we op dingen die op de aarde afkomen... volgens mij kan een speld die met 500000000 km/u op de aarde af komt echt wel iemand pijn doen... Dat ding weegt niet niets (massa <> 0) en met zo'n hoge snelheid heeft dat ding natuurlijk geweldig veel (kinetische) energie. Als dat ding tegen de aarde opbotst en de snelheid opeens 0 wordt komt al die energie opeens 'vrij'... als jij op dat moment net onder die speldeknop doorloopt (even ervanuitgaande dat hij niet in de dampkring verbrandt natuurlijk) ben je denk ik hardstikke de Sjaak (sorry Sjaak). Of het een aardbeving zal worden weet ik niet, misschien wordt het wel een ontzettende ontploffing, misschien verbrandt het ding in de dampkring, misschien gaat het daar wel veel te snel voor, misschien schiet het dwars door alles heen wat het tegenkomt...

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Ik kan me herinneren dat op Nederland 3 tijdens Pinkpop/Dynamo een aantal jaar terug ze naar een seismograaf in de buurt gingen kijken. Daaruit kon je precies afleiden welke muziek er werdt gedraaid. Als er veel werd gesprongen kreeg je het effect van een lichte aardbeving.

Je moet trouwens wel heel erg veel mensen laten springen om een echte aardbeving te krijgen. Kan me niet herinneren dat er bij Pinkpop 2001 (Limp Bizkit - Nookie : 50.000 mensen sprongen!) sprake was van scheuren in muren ofzo.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

Het gaat niet perse om het gelijktijdig springen, dat is immers onmogelijk, waar het om gaat is dat er constant een impuls wordt overgedragen met een ongeveer gelijke vector, niet alleen(!) bij het neerkomen maar ook bij het afzettten. Een miljard mensen, die in onzettend kleine successie afzetten en neerkomen, zorgt er in ieder geval voor dat de plaat enigzins vervormt, het vervormen/verplaatsen van de tektonische plaat zal de impuls grotendeels opvangen plus het feit dat de plaat drijft op een vloeistof, de verplaatsing van het magma etc. zal het effect verminderen, dan zal de aarde ook minder uit zijn baan geduwt worden, maar die seismische schokken zullen zeker optreden.
In weze wordt dan de impuls opgevangen met de seismische schokken.
Je zou als proefje dan een bak water op wielen(goede lagers) kunnen zetten, het tot de nok toe vullen en er dan met een desert eagle in gaan schieten, kieken of het verplaatst.

Verwijderd

correctie: afzetten(actie=-reactie)
neerkomen(wet van behoud van impuls)

Verwijderd

Is het niet mider arbeidsintensoef om de UK gewoon te nuken... zal vast wel flinke trillingen teweeg brengen.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Op donderdag 23 augustus 2001 12:31 schreef Bramiozo het volgende:
correctie: afzetten(actie=-reactie)
neerkomen(wet van behoud van impuls)
Je kunt in de lucht je benen wel optrekken en extra energie toevoegen bij het neerkomen.

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:18
Op donderdag 23 augustus 2001 11:52 schreef FCA het volgende:
Ik kan me herinneren dat op Nederland 3 tijdens Pinkpop/Dynamo een aantal jaar terug ze naar een seismograaf in de buurt gingen kijken. Daaruit kon je precies afleiden welke muziek er werdt gedraaid. Als er veel werd gesprongen kreeg je het effect van een lichte aardbeving.

Je moet trouwens wel heel erg veel mensen laten springen om een echte aardbeving te krijgen. Kan me niet herinneren dat er bij Pinkpop 2001 (Limp Bizkit - Nookie : 50.000 mensen sprongen!) sprake was van scheuren in muren ofzo.
* Sassie denkt dat je dan alleen dit effect zult krijgen
Alleen het (aller)bovenste deel van de aardkorst trilt dan.
De intensiteit ligt aan het materiaal, bijv als je op veengrond gaat springen trilt dat veel meer dan op (droog)zand.

De aarde zelf heeft te veel massa en (daardoor) te veel traagheid om zoiets te laten gebeuren. Daarvoor heb je een massief ander hemellichaam nodig dat de gravitatievelden in het zonnestelsel kan verstoren (zoiets als Jupiter of een andere ster)

ELENAZ: waar heb je dat gelezen?
Was het een wetenschappelijk of semi-wetenschappelijkk verhaal?
* Sassie is er wel benieuwd naar

• koboy
  • Laatst online: 18:23

koboy

Heb een idee voor een icon

* koboy denkt dat al die springende britten net zo'n grote aardbeving zullen veroorzaken als dat engeland omkiepte toen ze met die zonsverduistering allemaal op het puntje gingen staan.

Anders gezegd: britten zijn maf, en hun ideeën ook :)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 augustus 2001 15:56 schreef Sassie het volgende:

ELANAZ: waar heb je dat gelezen?
Was het een wetenschappelijk of semi-wetenschappelijkk verhaal?
* Sassie is er wel benieuwd naar
hmz, op eoa nieuwssite geloof ik..? Maar ik heb er ook al eens om gezocht met Google, op termen als 'manmade earthquake', maar kon niks meer vinden...

Verwijderd

Dit heeft misschien iets te maken met deze topic.
'k heb eens gezien op een wetenschappelijk programma dat het kon zijn dat door het gewicht van de ijskap (tijdens de ijstijd dus), de aarde gedraaid is tov haar eigen as, zodanig dat waar Atlantis (als het ooit bestaan heeft) nu onder Antarctica zou liggen, dit zou ook verklaren waarom er Dino's gevonden zijn waar het eten in hun maag nog niet verteerd is.
maar de ijskap woog wel vele malen meer dan een miljoen mensen
Ik denk niet dat dat miljoen aantal schokjes veel gaat doen, en zeker niet als ze niet in maat springen
Ik denk dat wil je de aarde uit z'n baan laten draaien, dan zou je moeten zorgen dat een deel van de bol meer (aanzienlijk meer, en dat is in vergelijking met de aarmassa vrij moeilijk) weegt dan een ander deel, zodanig dat de middelpuntsvliedende kracht op dat deel van de aarde gaat werken, waardoor het boeltje uit evenwicht is.
Pagina: 1