Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-04 15:55
Gisteren wilde ik nog even een foto nemen met m'n D80, maar ik krijg deze niet meer werkend.
Bij het aanzetten, klapt de spiegel omhoog en is de zoeker dus zwart.
Ook het LCD scherm blijft zwart, in de zoeker zie ik wel wat informatie, maar wijzigen (via wieltjes of knopjes) doet niets.
Ik heb al geprobeerd een reset te doen (via knopje onder de USB poort), maar helaas ook geen verbetering. Andere lens erop heeft ook geen effect.
Bij uitschakelen van het toestel klapt de spiegel wel terug naar beneden en kan ik door de lens kijken.

Ik vrees dat het toestel binnendoen voor herstelling te duur zal worden, daarom zou ik graag een alternatief vinden, maar dan wel eentje via V&A of marktplaats.

Gezien ik het toestel maar sporadisch gebruik, wil ik hier niet veel meer aan uitgeven. Toestel zou dus ook zonder lenzen moeten zijn, gezien ik m'n huidige lenzen wil blijven gebruiken.

Wat lijkt er prijs kwaliteit een goed alternatief in 2dehands markt voor m'n D80, sporadisch gebruik, liefst eventueel met film functie, maar niet noodzakelijk.

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Beste antwoord (via Cuball op 09-01-2022 13:14)

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:42
Cuball schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Ik kan niet in het menu om iets te wijzigen, tenzij dit een hardware combinatie is om te activeren, maar als ik de lens eraf haal, dan flipt de spiegel niet en kan ik dus niet in aan de sensor (wat bij cleaning mode wel het geval zou moeten zijn)

D90 heb ik al inderdaad even bekeken, maar is misschien iets te oud al? Hoeveel clicks zou dergelijk toestel mogen hebben ?
Als het meteen bij het aanzetten gebeurt zal het inderdaad een hardwarefout zijn en geen instelling. Helaas.

Ik snap dat je de D90 oud vind, maar het is een flinke upgrade van een D80. Vandaar ook de opmerking dat als je nu tevreden bent met de D80, een D90 een prima (goedkope) keus is. Ik zie ze voor zo'n 160 euro voorbij komen met 30k clicks, terwijl de shutter door Nikon op zo'n 100.000 clicks wordt gekeurd, dus dat lijkt me vrij redelijk.

I'm a photographer, not a terrorist

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:40

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Welke objectieven heb je erbij? Als die nog gebruik maken van de focusmotor van de D80 body (koffiemolen), dan limiteert dat enigszins je zoektocht. Mocht je AF-S lenzen hebben, is dit geen probleem meer.

Ik zou persoonlijk kijken naar een tweedehands DSLR uit de D5xxx en D7xxx lijn. Daar zal tweedehands best wat in te krijgen zijn.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Staat je camera niet per ongeluk in mirror-lockup of cleaning mode?

Als je tevreden bent met je D80 zou ik naar een D90 kijken. Zelfde formaat, meer features en een veel betere sensor, voor misschien 150-200 euro tweedehands? D7000 is ook een optie, afhankelijk van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
citruspers schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:53:
Staat je camera niet per ongeluk in mirror-lockup of cleaning mode?

Als je tevreden bent met je D80 zou ik naar een D90 kijken. Zelfde formaat, meer features en een veel betere sensor, voor misschien 150-200 euro tweedehands? D7000 is ook een optie, afhankelijk van de prijs.
Ik kan niet in het menu om iets te wijzigen, tenzij dit een hardware combinatie is om te activeren, maar als ik de lens eraf haal, dan flipt de spiegel niet en kan ik dus niet in aan de sensor (wat bij cleaning mode wel het geval zou moeten zijn)

D90 heb ik al inderdaad even bekeken, maar is misschien iets te oud al? Hoeveel clicks zou dergelijk toestel mogen hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:49:
Welke objectieven heb je erbij? Als die nog gebruik maken van de focusmotor van de D80 body (koffiemolen), dan limiteert dat enigszins je zoektocht. Mocht je AF-S lenzen hebben, is dit geen probleem meer.

Ik zou persoonlijk kijken naar een tweedehands DSLR uit de D5xxx en D7xxx lijn. Daar zal tweedehands best wat in te krijgen zijn.
Ik heb een lens prime 1.8 50mm wat de motor nodig heeft, de andere hebben ingebouwde motor in de lens.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Cuball schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Als het meteen bij het aanzetten gebeurt zal het inderdaad een hardwarefout zijn en geen instelling. Helaas.

Ik snap dat je de D90 oud vind, maar het is een flinke upgrade van een D80. Vandaar ook de opmerking dat als je nu tevreden bent met de D80, een D90 een prima (goedkope) keus is. Ik zie ze voor zo'n 160 euro voorbij komen met 30k clicks, terwijl de shutter door Nikon op zo'n 100.000 clicks wordt gekeurd, dus dat lijkt me vrij redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Geef anders even een lijstje met de lenzen die je hebt en kunnen we kijken of het wegvallen van de af van de prime een overkomenlijk iets is of niet.
De D300 kan je voor weinig vinden, maar als je er echt lang mee wilt doen dan is een D500 ook een optie al zal het wel zoeken zijn. Is maar ook afhankelijk van je budget. Bedenk dat alles wat recenter is al een grote stop voorwaarts is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cuball
citruspers schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:17:
[...]

Heb net een D90 gekocht voor 120 EUR 9k clicks.. Zal wel voldoende zijn als vervanging.

Bedankt voor de adviezen

Pagina: 1