Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-06 21:57
Hoi, ik heb een vraag, ik probeer de kleuren natuurgetrouw te krijgen. Nu zet ik wel eens wat foto's op Onedrive, en daar zien de foto's anders uit als je erop klikt. (waarschijnlijk dat onedrive de kleuren niet ondersteund) Wat maakt nu deze kleuren anders?

Ik heb er screenshots van gemaakt om zo het verschil te laten zien

Origineel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKRUkkGtlDL_kca0vRfaSztaWHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6qjuNPpmgoLfXJ6T42LnTbo.jpg?f=fotoalbum_large

Onedrive
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McrcJCRkHI8YQvrFYX8BZmsMFzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w780wWavb3xD6pJNSYp1TzDl.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een screenshot van adobe photoshop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvpyOiTaUy_7JIGxZDQwdr8z7wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7iZxAE1EPKpyvn7TkynKkDw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Snake_Eye op 07-01-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-06 22:05
@Snake_Eye
Controleer even hoe je foto's worden opgeslagen. Vaak kan je aangeven of de afbeelding met de oorspronkelijke grootte moet worden opgeslagen of gecomprimeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
chrisborst schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:21:
@Snake_Eye
Controleer even hoe je foto's worden opgeslagen. Vaak kan je aangeven of de afbeelding met de oorspronkelijke grootte moet worden opgeslagen of gecomprimeerd.
Met Googledrive is dat zo ja, maar volgens mij niet met Onedrive. Tenminste kan geen instellingen over vinden in Onedrive.
Maar vreemde is, nu kijk ik nog een keer, en is het wel goed, maar krijg nu alleen andere kleuren als ik de foto wat inzoom. Met sommige andere foto's heb ik dat dan weer niet. Ik denk toch dat het met kleurruimte te maken heeft.
EDIT: ik plaats alles wel op googlephoto, dan is het gewoon goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Snake_Eye op 07-01-2022 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-06 10:49
Zeker dat het niet gewoon eerst een lagere versie foto opent voor dat deze volledig gedownload is ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zijn allebei de foto’s in sRGB? Ik ken OneDrive niet, maar als dat een webapp is; browsers ondersteunen afaik alleen sRGB. Als je een AdobeRGB in een browser opent, kunnen er wel eens gekke dingen gebeuren.

Of is dit allebei lokaal, nadat je de foto uit OneDrive lokaal hebt opgeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Is sRGB, ik heb Onedrive niet lokaal opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:53
Bekijk je de foto's wel met hetzelfde programma/viewer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:48
Als je de foto van OneDrive weer download op je pc, ziet die er dan uit als het origineel of als de foto in OneDrive?

Er lijkt een soort "optimalisatie" gaande te zijn. Je ziet namelijk ook meer detail in de donkere achtergrond. Iets wat volgens mij niet gebeurd bij een verkeerde weergave van een andere kleur ruimte. Bovendien kan die kleurruimte eigenlijk alleen een issue zijn wanneer je camera verkeerd staat ingesteld, of vanuit RAW werkt en de instellingen bij het opslaan verkeerd staan. Standaard zou dat op sRGB moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
wappiewappie schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:00:
Bekijk je de foto's wel met hetzelfde programma/viewer?
Nee op onedrive kijk ik met internetbrowser zoals Chrome enz, en op windows 11 met windows Photo viewer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
LA-384 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:24:
Als je de foto van OneDrive weer download op je pc, ziet die er dan uit als het origineel of als de foto in OneDrive?

Er lijkt een soort "optimalisatie" gaande te zijn. Je ziet namelijk ook meer detail in de donkere achtergrond. Iets wat volgens mij niet gebeurd bij een verkeerde weergave van een andere kleur ruimte. Bovendien kan die kleurruimte eigenlijk alleen een issue zijn wanneer je camera verkeerd staat ingesteld, of vanuit RAW werkt en de instellingen bij het opslaan verkeerd staan. Standaard zou dat op sRGB moeten staan.
Ja als ik het van onedrive download ziet het er weer gewoon uit.
Maar als ik de foto's in onedrive als tegels bekijk hebben ze wel de normale kleur, ook als ik erop klik, maar als ik ze vergroot (dubbelklik) dan krijgen ze deze andere kleur.(met sommige foto's die ik met mijn camera heb gemaakt)

Foto's die ik met mobiel heb gemaakt blijven hetzelfde.
Daarom dacht ik dat dit met kleuren profiel te maken had.

Kies ik op oorspronkelijke grote weergeven dan ziet het er nu ook goed uit. En als ik het dan vergroot ook goed.

[ Voor 24% gewijzigd door Snake_Eye op 15-01-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Snake_Eye schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:14:
Ja als ik het van onedrive download ziet het er weer gewoon uit.
Gelukkig, dan weet je in elk geval dat er met de foto zelf niets gebeurt tijdens/na het uploaden en dat het puur te maken heeft met de manier waarop de foto getoond wordt.
Maar als ik de foto's in onedrive als tegels bekijk hebben ze wel de normale kleur, ook als ik erop klik, maar als ik ze vergroot (dubbelklik) dan krijgen ze deze andere kleur.(met sommige foto's die ik met mijn camera heb gemaakt)

Foto's die ik met mobiel heb gemaakt blijven hetzelfde.
Daarom dacht ik dat dit met kleuren profiel te maken had.
Ik moet er op terugkomen en denk toch dat het hier een issue is met het kleurprofiel. Zeker ook omdat je dit probleem niet hebt met je telefooncamera (die doorgaans geen grotere kleurruimten dan sRGB ondersteund).

Ik heb de foto daarom even geopend in Photoshop en er het kleurprofiel adobe RGB aan toegewezen. Daarna heb ik de foto opnieuw geopend in een venster samen met de sRGB foto. Op deze manier simuleer je wat er gebeurt wanneer een viewer/browser geen ondersteuning biedt aan andere kleurprofielen dan sRGB (en/of het kleurprofiel ontbreekt, waarna het default als sRGB wordt weergegeven) en alles als sRGB weergeeft. Foto's met een ruimere kleurruimte worden dan juist soberder in kleur. Hieronder het resultaat, je ziet dat het verschil exact overeenkomt met het verschil jij zelf hebt opgemerkt. Tegen mijn verwachting in, ontstaat er dus ook een verschil in het contrast van de achtergrond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0_Mhi1J67n36i4othmLQGEizfk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ef1094JftgsDQofGBg7GR19T.jpg?f=user_large

Conclusie is dat je waarschijnlijk ergens in je camera hebt ingesteld dat deze jpg's opslaat in de adobeRGB kleurruimte. Of wanneer je enkel RAW gebruikt in een fotobewerkingsprogramma, je exporteert in de adobeRGB kleurruimte.

Ik ben er echter niet 100% zeker van dat dit het geval is. Ik weet dat tweakers standaard de EXIF data verwijderd uit ge-uploade foto's, waardoor foto's met de adobeRGB kleurruimte, standaard in de sRGB kleurruimte worden weergegeven en je dus ook die minder gesatureerde foto zou moeten zien. Het is een optie die je uit kunt zetten, mogelijk heb je dat ook gedaan. Probleem is dat ik de geuploade foto enkel als webp kan binnenhalen en de EXIF-data geen duidelijkheid geeft over het kleurprofiel er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Foto b is wel een screenshot dat ik heb gemaakt van de foto zichtbaar in onedrive, en daarna geplakt in adobe photoshop.
Ik kon de foto niet opslaan terwijl de kleur anders is, want als ik het opsla is het weer normaal.
Maar inderdaad de foto was origineel door de camera in AdobeRGB gemaakt, daarna omgezet naar SRGB.
Want als ik in ondedrive zit en ik klik dubbel op de foto, 1 keer voor te openen en 2e klik voor uit te vergroten, wordt de SRGB volgens mij niet goed verwerkt. (vandaar geen goede weergave van kleur) maar als ik op de knop "oorspronkelijke weergeven" klik wordt de foto wel correct weergeven in kleur. Dat is dus een andere wijze van openen.

Hoe bedoel je met dat je geuploade foto enkel als webp kan binnenhalen?
Mijn foto is als jpg geupload.

[ Voor 10% gewijzigd door Snake_Eye op 15-01-2022 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Snake_Eye schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:12:
Foto b is wel een screenshot dat ik heb gemaakt van de foto zichtbaar in onedrive, en daarna geplakt in adobe photoshop.
Ik kon de foto niet opslaan terwijl de kleur anders is, want als ik het opsla is het weer normaal.
Maar inderdaad de foto was origineel door de camera in AdobeRGB gemaakt, daarna omgezet naar SRGB.
Want als ik in ondedrive zit en ik klik dubbel op de foto, 1 keer voor te openen en 2e klik voor uit te vergroten, wordt de SRGB volgens mij niet goed verwerkt. (vandaar geen goede weergave van kleur) maar als ik op de knop "oorspronkelijke weergeven" klik wordt de foto wel correct weergeven in kleur. Dat is dus een andere wijze van openen.
Ik denk dan toch echt dat het een kleurruimte probleem is. Ik weet niet of je Photoshop gebruikt om de foto om te zetten naar sRGB? Dat programma is daar niet zo handig voor, in de zin dat er meerdere opties zijn die te maken hebben met de kleurruimte, maar dat er maar een paar zijn die daadwerkelijk doen wat je wil (aRGB omzetten naar sRGB). Ik weet er te weinig van om daar een duidelijke, juiste uitleg over te geven, maar ik heb zelf wel gemerkt dat als ik via Photoshop een foto in een grotere kleurruimte wil opslaan als jpg met de sRGB kleurruimte, ik het beste de foto kan "exporteren". Dan krijg je een nieuw venster waar je de extensie, kwaliteit en zo kunt kiezen. Daar vind je dan ook de optie om de foto naar sRGB om te zetten bij het opslaan.

Als je Lightroom gebruikt, zou het geen issue moeten zijn eigenlijk, daar exporteer je een foto altijd.

Het tweede deel van het probleem is waarschijnlijk dat one drive niet altijd goed overweg kan met grotere kleurruimtes, of dat verschillende onderdelen van one drive ook verschillend werken qua weergave. Ik ken het niet, dus ik heb geen idee hoe het werkt.

Wat er gebeurt moet je alsvolgt zien (let op, geen perfecte uitleg, maar puur om een beeld te krijgen). Binnen een kleurruimte krijgt de saturate van elke kleur een eigen nummer. De saturatie van een kleur kent 256 gradaties (in geval van 8 bit kleuren). Voor RGB geeft dat dan 256x256x256 = 16,7 miljoen mogelijke kleuren. Dat is voor elke kleurruimte gelijk, zolang het 8 bit is. De kleur rood bijvoorbeeld heeft dan dus 256 verschillende "tinten" tussen heel licht rood en heel donker rood*. Bij sRGB correspondeert een bepaalde tint rood bijvoorbeeld met '200'. Diezelfde tint rood correspondeert bij aRGB met bijvoorbeeld '160' (omdat aRGB een grotere kleurruimte is, kan rood feitelijk donkerder/meer rood zijn). Omdat die tint in aRGB wordt opgeslagen als '160' kan alleen de juiste tint weergegeven worden als de weergever (je webbrowser, windows foto, Photoshop, etc.) weet dat dat getal correspondeert met de betreffende tint in de aRGB kleurruimte. Weet het dat niet, of kan het die kleurruimte niet 'weergeven', dan valt het terug op sRGB, waarbij '160' dus correspondeert met een andere tint rood en de foto dus anders wordt getoont dan eigenlijk de bedoeling is.

Daarom is het beter om foto's die je online gaat zetten, altijd om te zetten naar sRGB. Eigenlijk is er überhaupt maar een heel beperkte meerwaarde om, in geval van jpgs, iets anders dan sRGB te gebruiken in je workflow. Mijn advies zou dan ook zijn om de kleurruimte in je camera gewoon weer naar sRGB te veranderen. Die optie heeft alleen invloed op je jpgs en geeft je niet meer mogelijkheden in de nabewerking. Voor maximale bewegingsvrijheid in je nabewerking, kies je veel beter voor RAW. Ik weet niet precies hoeveel bit per kleur in RAW beschikbaar is, maar dat is meer dan in jpg. Een snelle Google geeft diverse bronnen waar 12, 14 of 16 bit wordt genoemd.

* volgens mij niet helemaal waar, maar ter illustratie is het zo wat makkelijker.
Hoe bedoel je met dat je geuploade foto enkel als webp kan binnenhalen?
Mijn foto is als jpg geupload.
Dat is iets wat de webviewer van tweakers doet. Ik kan jouw foto alleen als .webp bestand opslaan. Daarbij zie ik geen EXIF data in dat bestand. Ik wilde controleren of je jpg daadwerkelijk sRGB als kleurruimte had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Bedankt voor je berichten, tegenwoordig heb ik de fotocamera ingesteld op sRGB. Maar deze foto had ik ook via Adobe Lightroom geexporteerd naar Adobe photoshop, en vervolgens opgeslagen naar sRGB. Maar weet nu een manier waardoor de foto in werkelijke kleur te bekijken in onedrive. Zie eerdere bericht van mij.

Alleen exporteer ik de foto niet, zoals jij dat doet, omdat dan de dpi van 300 terug wordt geschroefd naar 97
Zelf sla ik het op : Edit/ convert to profile Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSazB80iA5JvpOypjhRZVg5ZdCc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Ppxk7vhqqwpVcenOtLP2ArQ.jpg?f=user_large

En dan Save a copy, dan JPG Quality 12 Maximum.

[ Voor 41% gewijzigd door Snake_Eye op 16-01-2022 15:57 ]

Pagina: 1