Snake_Eye schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:12:
Foto b is wel een screenshot dat ik heb gemaakt van de foto zichtbaar in onedrive, en daarna geplakt in adobe photoshop.
Ik kon de foto niet opslaan terwijl de kleur anders is, want als ik het opsla is het weer normaal.
Maar inderdaad de foto was origineel door de camera in AdobeRGB gemaakt, daarna omgezet naar SRGB.
Want als ik in ondedrive zit en ik klik dubbel op de foto, 1 keer voor te openen en 2e klik voor uit te vergroten, wordt de SRGB volgens mij niet goed verwerkt. (vandaar geen goede weergave van kleur) maar als ik op de knop "oorspronkelijke weergeven" klik wordt de foto wel correct weergeven in kleur. Dat is dus een andere wijze van openen.
Ik denk dan toch echt dat het een kleurruimte probleem is. Ik weet niet of je Photoshop gebruikt om de foto om te zetten naar sRGB? Dat programma is daar niet zo handig voor, in de zin dat er meerdere opties zijn die te maken hebben met de kleurruimte, maar dat er maar een paar zijn die daadwerkelijk doen wat je wil (aRGB omzetten naar sRGB). Ik weet er te weinig van om daar een duidelijke, juiste uitleg over te geven, maar ik heb zelf wel gemerkt dat als ik via Photoshop een foto in een grotere kleurruimte wil opslaan als jpg met de sRGB kleurruimte, ik het beste de foto kan "exporteren". Dan krijg je een nieuw venster waar je de extensie, kwaliteit en zo kunt kiezen. Daar vind je dan ook de optie om de foto naar sRGB om te zetten bij het opslaan.
Als je Lightroom gebruikt, zou het geen issue moeten zijn eigenlijk, daar exporteer je een foto altijd.
Het tweede deel van het probleem is waarschijnlijk dat one drive niet altijd goed overweg kan met grotere kleurruimtes, of dat verschillende onderdelen van one drive ook verschillend werken qua weergave. Ik ken het niet, dus ik heb geen idee hoe het werkt.
Wat er gebeurt moet je alsvolgt zien (let op, geen perfecte uitleg, maar puur om een beeld te krijgen). Binnen een kleurruimte krijgt de saturate van elke kleur een eigen nummer. De saturatie van een kleur kent 256 gradaties (in geval van 8 bit kleuren). Voor RGB geeft dat dan 256x256x256 = 16,7 miljoen mogelijke kleuren. Dat is voor elke kleurruimte gelijk, zolang het 8 bit is. De kleur rood bijvoorbeeld heeft dan dus 256 verschillende "tinten" tussen heel licht rood en heel donker rood*. Bij sRGB correspondeert een bepaalde tint rood bijvoorbeeld met '200'. Diezelfde tint rood correspondeert bij aRGB met bijvoorbeeld '160' (omdat aRGB een grotere kleurruimte is, kan rood feitelijk donkerder/meer rood zijn). Omdat die tint in aRGB wordt opgeslagen als '160' kan alleen de juiste tint weergegeven worden als de weergever (je webbrowser, windows foto, Photoshop, etc.) weet dat dat getal correspondeert met de betreffende tint in de aRGB kleurruimte. Weet het dat niet, of kan het die kleurruimte niet 'weergeven', dan valt het terug op sRGB, waarbij '160' dus correspondeert met een andere tint rood en de foto dus anders wordt getoont dan eigenlijk de bedoeling is.
Daarom is het beter om foto's die je online gaat zetten, altijd om te zetten naar sRGB. Eigenlijk is er überhaupt maar een heel beperkte meerwaarde om, in geval van jpgs, iets anders dan sRGB te gebruiken in je workflow. Mijn advies zou dan ook zijn om de kleurruimte in je camera gewoon weer naar sRGB te veranderen. Die optie heeft alleen invloed op je jpgs en geeft je niet meer mogelijkheden in de nabewerking. Voor maximale bewegingsvrijheid in je nabewerking, kies je veel beter voor RAW. Ik weet niet precies hoeveel bit per kleur in RAW beschikbaar is, maar dat is meer dan in jpg. Een snelle Google geeft diverse bronnen waar 12, 14 of 16 bit wordt genoemd.
* volgens mij niet helemaal waar, maar ter illustratie is het zo wat makkelijker.Hoe bedoel je met dat je geuploade foto enkel als webp kan binnenhalen?
Mijn foto is als jpg geupload.
Dat is iets wat de webviewer van tweakers doet. Ik kan jouw foto alleen als .webp bestand opslaan. Daarbij zie ik geen EXIF data in dat bestand. Ik wilde controleren of je jpg daadwerkelijk sRGB als kleurruimte had.