Vraag

• Optimum_dad
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-01-2022
Goedemorgen, ik ben nieuw hier op het forum en ben benieuwd naar jullie input.

Voor mijn zoontjes wil ik graag gebruik maken van jullie expertise. Zij willen een toffe Game-setup en hebben inmiddels al een monitor (LG 27MP59G), toetsenbord (Corsair K55 pro) en een goede game-muis (Logitech G-502), en zijn nu toe aan het belangrijkste; de kast met al zijn componenten.

Zij willen een computer met losse componenten waarmee zij kunnen gamen en video's editen en willen graag de mogelijkheid hebben om er eventueel een tweede scherm aan te hangen.

Qua kast hebben de mannen ook wel wat eisen; de zijkant (en liefst ook de voorkant) moet open gewerkt zijn en voorzien zijn van LED en de kast moet 'clean' zijn, maar ook uitstralen dat het een beest is. Het budget dat de mannen tot nu toe hebben is € 700,-
Wat kan ik het beste met ze kopen? Iemand een idee?
Tweedehands losse componenten los kopen is wat mij aangaat ook een optie, alleen weet ik echt te weinig van de huidige componenten om ze hier in goed te adviseren.

Suggesties zijn welkom; van complete kast tot lijst met losse componenten.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het budget van € 700 nog flexibel? Is het voor 1 systeem waar ze samen mee gaan gamen of is het € 700 per zoontje?

Als ik dan snel kijk, V&A aangeboden: Super compacte desktop game PC (i5 + GTX1060) klinkt aardig evenals V&A aangeboden: Game PC: i7 8700 | GTX 970 | 512GB SSD | 16GB maar dat is echt de basics wat ik 1-2-3 opzoek.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Optimum_dad
Hoi Max3400, bedankt voor je snelle reactie.
Het budget is voor de aanschaf van 1 systeem. Natuurlijk zouden we tot de conclusie kunnen komen dat verder sparen beter is, maar momenteel is die €700,- het budget dat zij hebben.

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:19
Hoe oud zijn ze en wat spelen ze?
Zoals altijd is de best buy een prima startpunt om te beginnen: reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2021

Maak eens een lijstje wat je denkt nodig te hebben. Dan kunnen wij je van advies voorzien.
De vragen bij aanmaak van dit topic zijn er met een reden he? ;) Je vraag is nu te generiek om er iets mee te kunnen.

• Stopmerkbord
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-03 16:41
Een en ander is ook afhankelijk van het type game er gespeeld gaat worden.

Wil je OpenTTD draaien of Transport Fever 2.... Voor de eerste kom je weg met een aardappel, die tweede wil een flinke GPU.

Wil je Citybuilders draaien als Cities skylines dan kom je echt nog wel weg met een 970 maar voor de meest recente titels zou ik het absoluut niet aandurven..

Lrijg dus een goed beeld waarvoor de PC gebruikt gaat worden

Geeft af op slecht gepland treinverkeer en slapende verkeersleiders

• Optimum_dad
Mijn zoontjes zijn 13 en 9 jaar oud en zijn momenteel gek van Fortnite en Minecraft. Geen idee met welke games ze dadelijk weer mee komen. GTA vinden ze ook tof, maar speelden ze voorheen vaak op de PS4.

Een lijst opstellen met wat ik denk nodig te hebben? Ik ben al 20 jaar overgestapt naar Mac en heb geen idee waaraan een goede gamePC moet voldoen. Ik vind het leuk om hem in elkaar te zetten, maar heb geen kaas gegeten van alle specificaties. Vandaar dat ik mijn hoop richtte op dit forum.

• neolite
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 16:30

neolite

Immer kritisch

@Optimum_dad Op basis van je verhaal toch een kleine informatieve quote uit onderstaande link.
reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2022
Iedereen weet intussen dat videokaarten slecht verkrijgbaar zijn. Wie in de Pricewatch begint te filteren op leverbare kaarten, komt al snel budgetkaarten tegen die honderden euro's moeten opbrengen en waarop recente games niet eens met 1080p op 60fps gedraaid kunnen worden. Helaas betekent dit dat je voor het instapsysteem 1200 euro moet aftikken.
Voor € 700,- kan je op dit moment geen fatsoenlijke game pc samenstellen. Het alternatief is wel gegeven door @Hackus

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 239,-€ 239,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 74,05€ 74,05
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Zwart€ 64,90€ 64,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 64,90€ 64,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 59,-€ 59,-
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 94,90€ 94,90
Totaal€ 626,65

Maar dit is verre van ideaal en bevat een APU en geen CPU+GPU. Op dit moment is het ook wachten op de 3050 van Nvidia en de 6500 van AMD. Zie daarvoor ook de volgende link. reviews: RX 6500 XT vs. RTX 3050 - Vooruitblik op twee budgetvideokaarten De vraag is in hoeverre de genoemde adviesprijzen representatief zullen zijn voor de winkelprijs.

Voor het beste beeld de budget game pc van januari uit de best buy guide zonder GPU. Dat geeft ook gelijk een indicatief budget wat er benodigd is.

1ProcessorsIntel Core i5-11400F Boxed€ 168,75€ 168,75
1MoederbordenMSI B560M-A PRO€ 71,90€ 71,90
1BehuizingenSharkoon RGB Slider Zwart€ 52,-€ 52,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper TX3 Evo€ 21,95€ 21,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 63,90€ 63,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 76,53€ 76,53
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 83,90€ 83,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 538,93

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

• Optimum_dad
Dank je wel voor je uitgebreide reactie @neolite.

Het is niet het antwoord waar ik op hoopte, maar wel het antwoord waar ik al serieus rekening mee hield. Mijn zoontjes hadden via Alternate een computer geconfigureerd en kwamen op €1100,- Toen ik het naging kwam ik tot de conclusie dat ze geeneens gekke keuzes gemaakt hadden en dat het niet veel goedkoper kon.

Mijn hoop was dat er iemand nog een 'Hidden gem' had; een configuratie voor weinig die nog goede prestaties levert. Of wellicht een (tweedehands) configuratie die je met de tijd nog gemakkelijk kunt upgraden met een betere processor en Grafische kaart.

Alhoewel we al wat weken bezig zijn met om ons heen te kijken wat er te koop is, merk ik dat ik er meer tijd voor moet nemen en er dieper in moet duiken. Jouw antwoord heeft mij in ieder geval een startpunt gegeven om van daaruit te kijken wat slim is. Thnks.

• Stopmerkbord
Als je geen grafische kaart wil, dat zo'n beetje het duurste onderdeel van een PC is tegenwoordig, zou ik niet bij Intel kijken maar juist voor AMD Ryzen CPU's gaan. De Integrated IGPU's van AMD werken nu eenmaal een stuk beter dan die van intel. Je kan beter 200 euro meer uitgeven aan een goede CPU met VEGA 8. (is VEGA 11 al beschikbaar?) zoals de 5700G

In de tussentijd kunnen je jongens wel alvast gamen en weer lekker sparen voor een Grafische kaart welke hopelijk tegen die tijd niet meer waardevoller zijn dan de gemiddelde huisraad van een narcotica dealer.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@neolite Voor het beste beeld zonder videokaart kies je mijn voorstel. Vega 8 uit 5600G is krachtiger dan de iGPU (HD730)van Intel. Ook is de 92mm CPU koeler niets waard. Deze is tenminste nog op 130W TDP geschikt pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim 2.

Verder heeft de F-versie geen iGPU, dan moet je deze hebben, pricewatch: Intel Core i5-11400 Boxed

Intussen is de voeding ook te duur, en is dit een beter alternatief
pricewatch: Corsair CX550F RGB Zwart

[Voor 3% gewijzigd door Hackus op 07-01-2022 14:07]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-03 18:35
als je nu voor 700 euro zelf een redelijke game pc wilt samenstellen kan dat niet volledig nieuw. dan zou het de kortste klap zijn om het best buy guide systeem wat gelinkt is te bouwen en een tweedehands gpu erbij op te zoeken en upgraden zodra de markt weer wat normaler is. zit zelf met smart te wachten tot de markt weer normaal is zodat ik mijn r9 280 eindelijk kan upgraden.

ook kun je gaan voor een pre built.

[Voor 25% gewijzigd door Jeroenk691 op 07-01-2022 17:00. Reden: pricewatch link die niet beschikbaar bleek verwijderd]

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-03 20:20
Rtx 3050 komt binnenkort uit... die zou mooi in het budget passen, maar ja zal het dan wel an de nvidia site moeten halen direct op launch. Binnen 5 minuten is het uitverkocht namelijk...

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• dejeroen
  • Laatst online: 27-03 21:10
Optimum_dad schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:26:
Mijn hoop was dat er iemand nog een 'Hidden gem' had; een configuratie voor weinig die nog goede prestaties levert. Of wellicht een (tweedehands) configuratie die je met de tijd nog gemakkelijk kunt upgraden met een betere processor en Grafische kaart.

Alhoewel we al wat weken bezig zijn met om ons heen te kijken wat er te koop is, merk ik dat ik er meer tijd voor moet nemen en er dieper in moet duiken. Jouw antwoord heeft mij in ieder geval een startpunt gegeven om van daaruit te kijken wat slim is. Thnks.
in mei 2020 had ik het volgende systeem samengesteld:
dejeroen in "Nieuwe pc (budget 600-900)"

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock A320M Pro4-F€ 61,-€ 61,-
1VideokaartenZotac Gaming GeForce GTX 1660 Super Twin Fan€ 251,60€ 251,60
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 60,74€ 60,74
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 65,85€ 65,85
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 46,-€ 46,-
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 111,93€ 111,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 766,12

Momenteel is de prijs van hetzelfde systeem, dat nu al richting de 2 jaar gaat het volgende:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 279,-€ 279,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 72,95€ 72,95
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 680,-€ 680,-
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 62,94€ 62,94
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 64,90€ 64,90
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 49,95€ 49,95
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 96,-€ 96,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.305,74

Het is momenteel gewoon niet te doen om een systeem samen te stellen.
Sommige onderdelen zijn wel iets goedkoper geworden, de SSD is 15 euro goedkoper, het moederbord een tientje en het geheugen een euro.

Maar de videokaart is zoals je ziet 450 euro duurder, en de CPU 110 euro, en dat terwijl de onderdelen 2 jaar ouder zijn geworden.
En dan is dit gewoon een midrange desktop met niet eens over de top hardware om de nieuwste games op 4k mee te kunnen spelen.

Mijn advies is om zoals vaker hier verteld is te gaan voor 2e hands of voor een CPU met videochip en te wachten op een goedkope videokaart. Hopelijk heeft dit voorbeeld van mij je nog weer extra laten inzien dat als je nu een PC koopt met videokaart, je de hoofdprijs betaald.

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:30
peize9 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:18:
Rtx 3050 komt binnenkort uit... die zou mooi in het budget passen, maar ja zal het dan wel an de nvidia site moeten halen direct op launch. Binnen 5 minuten is het uitverkocht namelijk...
Er komt geen Founders edition van de 3050.
MSRP gaat er jammer genoeg niet inzitten ;)

in de huidige markt zal die al rap naar 400-450 gaan, lijkt me

[Voor 7% gewijzigd door Anton.net op 07-01-2022 15:17]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:03
@Optimum_dad Hoe ver woon je van de Duitse grens af?
In sommige gevallen zijn onderdelen in DE een stukje goedkoper (waarbij rijden voor 1 dingetje niet lonend is, meer onderdelen + boodschappen + benzine/diesel + dagje uit willen zijn met de kids: prima combi)

Aanvullend: Je kan kijken om een basis neer te zetten met een AM4 of AM5 platform, 8 GB RAM en een 2e hands GTX700/GTX900-serie en vandaar langzaam uitbouwen.

Ik snap dat alles in 1x kopen de voorkeur heeft, maar simpel beginnen laat je kids ook leren dat het lonend kan zijn om geduld te hebben ;)

[Voor 36% gewijzigd door D_Jeff op 07-01-2022 15:26]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Koop gewoon een xbox of playstation.

Een goede middelmatige pc kost je minimaal 2000 euro.

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:11
RoaDHouse schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:32:
Koop gewoon een xbox of playstation.

Een goede middelmatige pc kost je minimaal 2000 euro.
video edit is vaak zo lastig op PS of XBX
En een middelmatige pc hoeft geen 2k te kosten.....

Edit: De tips om eerst gewoon een pc te bouwen zonder GPU is helemaal niet verkeerd. Laat de jongens ondertussen samen lekker sparen voor een GPU, tot die tijd kan het wel op een iGPU allemaal.

Je kan ook nog eens kijken of je tweedehands een mobo met cpu kan scoren van iemand die ene upgrade doet.

[Voor 33% gewijzigd door kneusteun op 07-01-2022 15:37]

• Optimum_dad
Dank voor alle reacties.

Hier kan ik wel wat mee; ik krijg zo een aardig duidelijk beeld van hoe het er voor staat op het moment. Ook bedankt voor het noemen van suggesties qua losse onderdelen; wellicht kan ik daar verder op zoeken en alsnog een aardig setje samenstellen. Wie weet?
Ik hou jullie op de hoogte.

• Stopmerkbord
Heel even out of the box denken.... Maar hier al eens gekeken als tussentijdse oplossing?

https://www.nvidia.com/nl-nl/geforce-now/

Sessies van een uurtje inlog tijd zijn gratis en zo kun je dit platform dus kosteloos uitproberen. Wil je langer ingelogd blijven dan een uur, dan kost het iets van een tientje of 20 per maand.

Wat je nodig hebt is een dikke internet verbinding van minimaal 100 Mbit (10 MB per seconde) of hoger en verder een aardappel met een muis en toetsenbord.

Voor de huidige periode echt geen slechte tussenoplossing. Video editing is denk ik dan wel een dingetje. Maar mochten er geen hele absurde dingen nodig zijn om te edten, dan kan dat ook prima op een iPad.

[Voor 78% gewijzigd door Stopmerkbord op 07-01-2022 21:41]

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:30
Optimum_dad schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:03:
Dank voor alle reacties.

Hier kan ik wel wat mee; ik krijg zo een aardig duidelijk beeld van hoe het er voor staat op het moment. Ook bedankt voor het noemen van suggesties qua losse onderdelen; wellicht kan ik daar verder op zoeken en alsnog een aardig setje samenstellen. Wie weet?
Ik hou jullie op de hoogte.
Bij deze nog een stem voor de 5600G build van Hackus. Daarmee kunnen je zoontjes in ieder geval prima Fortnite & Minecraft spelen, en dan heb je de ruimte om in de toekomst uit te breiden met een videokaart indien nodig / beter beschikbaar.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:34
@Optimum_dad

Heb tijdje geleden zelfde vraag gehad. Uiteindelijk onderstaand systeem in elkaar gezet.

Bij mij spelen ze ook Minecraft, GTA etc. Dus nog niet de hele zware spellen. En niet alles op max settings.

Maar ze zijn er zeer content mee. Spellen lopen soepel (vooral Minecraft was zeer grote verbetering tov laptop volgens de heren). En over een paar jaar eens nadenken over een grafische kaart er bij. Op dit moment echt niet nodig.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 139,-€ 139,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Window Zwart/Oranje€ 86,74€ 86,74
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 147,90€ 147,90
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 129,-€ 129,-
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN750 1TB (zonder heatsink)€ 99,-€ 99,-
Totaal€ 930,64

• inferno96
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-01 17:31
Ik zou zeker tweedehands PC's in de gaten houden. Ik ben onlangs ook terug begonnen met gamen en moest een SFF PC(doorgans wat duurder dan (m)ATX) hebben. Kwam ik al na 1 dag zoeken dit tegen voor 475 euro:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith (BOX) Boxed€ 191,89€ 191,89
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 99,-€ 99,-
1VideokaartenGigabyte AORUS Radeon RX570 4G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingCryorig C7€ 44,95€ 44,95
2VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 26,25€ 52,50
1Geheugen internG.Skill Sniper X F4-3200C16D-16GSXWB€ 77,36€ 77,36
1VoedingenCorsair SF450 (2018)€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 512GB€ 66,25€ 66,25
Totaal€ 726,75

In deze markt een koopje eigenlijk. Kan deze lekker upgraden naar een 5600X wanneer het nodig is en de GPU is nog zeer capabel op 1080p tot het weer betaalbaar wordt. Je moet een beetje geluk hebben dat zeker, maar het is zeer doenbaar om tweedehands iets te kopen aan goede prijzen(<700eu) met een beetje geduld en wat uit te kijken voor mid range onderdelen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee