Advies voor access points (& switch)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 11:08
Vanaf eind van de maand ga ik over naar een T-Mobile Internet Thuis Glasvezel-abonnement van 100 Mbit/s. T-Mobile levert een modem maar ik zoek twee access points om het hele huis van stabiel internet te voorzien.

Ik zoek een?
In ieder geval twee access points, en waarschijnlijk ook een switch voor in de woonkamer.

Wat is je budget?
Ergens hoop ik met €200 af te kunnen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk-technisch heb ik geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Nieuwbouw woning van drie etages. Modem van T-Mobile komt in de meterkast te staan. Vanaf de meterkast is er een UTP-kabel naar de woonkamer en een UTP-kabel naar een slaapkamer. Op die twee plekken wil ik graag een access point. Op zolder is een werkkamer, dus het AP in de slaapkamer moet daar in kunnen voorzien. Daarnaast denk ik erover om een switch in de woonkamer te leggen, waarop dan het AP, Televisie & PlayStation worden aangesloten. Verder in huis nog wat Google Homes en Hue-lampen, maar dat lijken mij niet de grootste verbruikers.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 17:01

lier

MikroTik nerd

Welke voorkeuren heb je wel (merk is dus niet belangrijk)?
Welke clients gaan gebruik maken van het draadloze netwerk?
Hoe ga je erachter komen of je een switch nodig hebt?
Waar zijn je eisen en wensen?
T-Mobile levert een modem maar ik zoek twee access points om het hele huis van stabiel internet te voorzien.
Accesspoints hebben niets met "stabiel internet" te maken, maar alles met een stabiel draadloos netwerk. Wat is voor jou stabiel?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 11:08
lier schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:26:
Welke clients gaan gebruik maken van het draadloze netwerk?
Hoe ga je erachter komen of je een switch nodig hebt?
Qua clients gaat het om een Windows-laptop (zakelijk), Chromebook, twee iPads, vier telefoons, PlayStation 4, TV, wat Google Homes, wat Hue-lampen.

V.w.b. die switch denk ik dat ik dat graag wil omdat de TV en PS4 dan bekabeld verbonden kunnen worden en gewoon wat stabieler zijn in verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 17:01

lier

MikroTik nerd

Doe alles op een vaste plek met kabel aansluiten (tenzij het echt niet anders kan). Daar ga je echt enorm veel profijt van hebben.

Daarnaast nog de andere vragen inclusief aanvullig:

Welke voorkeuren heb je wel (merk is dus niet belangrijk)?
Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning, eenvoudige configuratie, (extern) beheer, etc.

Waar zijn je eisen en wensen?
Denk bijvoorbeeld aan snelheid, band, etc.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 13:34
Voor de nieuwbouwwoning die wij vorig jaar opgeleverd hebben gekregen ben ik gegaan voor een in-wall oplossing.

Ik was hiervoor wel meer dan 200 kwijt aangezien ik heb gekozen voor een PoE switch inde meterkast en dan direct de unifi-ac-in-wall op de kabel aan de muur aansluiten
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall

TP-link heeft eenzelfde systeem die wat goedkoper is, en 1 extra poort onderin heeft zitten, wat voor jouw budget een betere keuze lijkt.
pricewatch: TP-Link EAP235-Wall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dejeroen schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:20:
Voor de nieuwbouwwoning die wij vorig jaar opgeleverd hebben gekregen ben ik gegaan voor een in-wall oplossing.

Ik was hiervoor wel meer dan 200 kwijt ...
Oh, maar in-wall heeft een veel grotere WAF; denk dat TS daar wel wat extra budget voor los kan peuteren ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 13:34
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:35:
[...]

Oh, maar in-wall heeft een veel grotere WAF; denk dat TS daar wel wat extra budget voor los kan peuteren ;o)
Er is dan wel een extra switch nodig in de meterkast, anders moet er met losse PoE injectors worden gewerkt waardoor het minder mooi wordt.
pricewatch: TP-Link TL-SG1005P

Hang deze switch op in de meterkast, en zorg dat er een kabel vanaf de modem/router in deze switch komt.
Vanaf de PoE switch dan de kabels in de in-wall access points laten uitkomen. De switch zorgt ervoor dat er stroom op komt te staan.

Zelf heb ik de grotere variant van deze switch. 4 PoE poorten en enkele niet poe poorten. de PoE poorten gaan naar de accespoints, en de rest is dan aangesloten op de vaste apparaten zoals de NAS en de Desktop PC, daar is geen PoE voor nodig.
pricewatch: TP-Link TL-SG108PE
PoE is ook handig voor in de toekomst wanneer je mogelijk beveiligingscamera's wilt ophangen, deze kunnen ook via PoE werken, een paar extra poorten hiervoor is dan ook handig.
Meerdere PoE injectors in de meterkast hangen geeft al snel een rommeltje.

Zo'n switch is de prijs van 2 PoE injectors. bij 1 accesspoint is een injector nog wel te verantwoorden, maar bij meer zal ik toch voor een switch gaan met PoE capaciteiten.
pricewatch: TP-Link TL-POE150S
Pagina: 1