Toon posts:

verwarmen met CV op gas of met airco

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bart bruggeman
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-01-2022
Hallo,

Ik vraag me af wat nu het goedkoopste is om te verwarmen. Is verwarmen met gas goedkoper dan verwarmen met airco? Ik heb echter geen zonnepanelen.

Op de ene site lees ik dat verwarmen met gas goedkoper is en op andere sites lees ik dat verwarmen met airco goedkoper is. Wat is het nu?

Alle reacties

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Dat is per situatie verschillend. Hoeveel betaal jij voor gas, en voor elektriciteit? Met de gasprijzen van vandaag is elektrisch een stuk interessanter dan een paar jaar geleden, maar dan nog zit je met heel veel factoren. Hoe goed is je huis geïsoleerd? Wat voor radiatoren heb je? Hoe efficiënt is je airco? En je ketel? Heb je een warmtepomp? Enz.

Met andere woorden, zonder veel meer info zal er hier niemand iets over kunnen zeggen vrees ik.

Nomen nescio

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:11
Waarom is het per situatie verschillend :? kWh warmte is kWh warmte. Verwar 'voldoende productie en afgiftecapaciteit' om het huis warm te krijgen niet met de kostprijs van de warmte maken.

Het hangt wel af van de prijzen die je betaald ja. Vul jouw prijzen in waar ik voorbeelden gebruik.

Een CV haalt zo'n 8.5kWh uit een m² gas (kan iets meer zijn bij een heel goed werkende installatie, kan minder zijn bij een oude/slechte).
Stel gasprijs is €1,70 (En dat is niet eens onrealistisch met nieuwe contracten :X )
Prijs per kWh: 1,7/8.5 = €0,20

Een airco maakt uit 1kWh stroom afhankelijk van de temperatuur buiten 3-5kWh warmte.
Je betaald op het moment vrij eenvoudig €0,50 per kWh stroom.
Prijs per kWh: tussen 0,5/5 = €0,10 en 0,5/3 = €0,167

In de basis is een airco dus meestal iets goedkoper.

Met zonnepanelen kost stroom je +- €0,06/kWh

3x raden wat je te doen staat als je de mogelijkheid hebt...
spoiler:
elke vierkante mm dak vol legen met zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 31-03 18:37

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Als je gas er helemaal uitgooit scheelt dat ook bijna 200 euro aan netbeheerkosten, dat is heel veel kWh

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee