VEEL noob-vragen over Ethereum

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ONiel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-05 23:44
Hey

Ik ben niet echt de grootste fan van cryptocurrencies zoals Bitcoin enzo en ben er nooit mee bezig geweest... Maar onlangs heb ik wat meer naar Ethereum gekeken en deze lijkt me wel interessant.

Vooral omdat ik hier wel een nut in zie. Maar ik heb er nog wel wat vragen over.

1) Het is dus geen cryptocurrency?
Als ik mensen hoorde praten over Ethereum klonk het eerder als een veredelde gokmachine... "Ik heb het net gekocht! Hopelijk gaat het stijgen!".

Maar eigenlijk is het een nieuw soort van gedecentraliseerd internet? De nodes op Ethereum werken samen om alle applicaties op Ethereum te laten werken.

Normaal als ik naar een webapplicatie ga stuurt mijn webbrowser een request naar de server achter die applicatie die dan een response stuurt. Maar op Ethereum zou mijn webbrowser gewoon een request sturen naar 'Het Ethereum netwerk' die dan alles afhandelt? Databank? Business logica? ...?

2) Node samenwerking.
Niet elke user is automatisch een node. Men kan wel - een beetje zoals op Tor? - een eigen server lanceren als Ethereum node.

Als ik dan een applicatie heb met een databank en 500 lijnen source code. Is het dan zo dat de databank en de code verspreid is over meerdere nodes? Dat node A 300 lijnen bevat en node B de overige 200. Of is het zo dat een applicatie toch nog steeds op één enkele node staat maar er gewoon een laag van abstractie over zit?

3) Smart Contracts.
Eén van de hoofd-uses zijn smart contracts. Je kan een soort van contract programmeren dat automatisch door het netwerk wordt uitgevoerd wanneer deze is voldaan door beide gebruikers.

Voorbeeld dat ik (deels) snap:
Contract voor kopen van een huis: Piet wil een huis kopen van Jan.
> Piet, gelieve 500 Ethereum te storten op dit contract:
(Piet stort 500 ETH)
> Eigendom van huis gaat van Jan op Piet. (Jan tekent dat Piet nu eigenaar is).
Wat ik niet snap is, hoe maakt Ethereum de connectie tussen het digitale contract en het fysieke leven. Hoe controleert het of Jan effectief de sleutel afgeeft aan Piet?
Kan een smart contract afgedrukt worden op papier om naar een advocaat te gaan zoals bij een echt contract.

Nog een voorbeeld:
Contract tussen Piet en Jan: Jan zegt dat Piet 10 ETH krijgt als hij 250 push-ups doet.
> Piet, doe 250 push-ups.
(Piet doet er 250.)
> Wat nu? Ethereum kan toch niet weten dat dit gebeurd is?
Of moet ik het eerder zien zoals een contract op papier maar dan digitaal en gevalideerd door een blockchain? Een papieren contract kan namelijk ook niet weten of Piet wel echt 250 push-ups heeft gedaan.

4) Decentralized apps.
Apps op Ethereum zijn dus decentralized apps. Wat betekend dat de requests van de client niet meer naar een enkele server gaan maar naar het abstracte Ethereum-netwerk dat het request verder afhandelt.

Maar MySQL-connecties, HTTP-requests,.. etc zijn niet mogelijk?

En ik las ergens dat de code van je dapp niet meer verandert kan worden... Wat als er een bug inzit? Of is er een manier om je business-logica af te schermen van de 'smart contracts'.

Kan het enkel in de programmeertaal Solidity?

4) Solidity Programming Language / API's.
Solidity is de taal gebruikt voor dapps en smart contracts. Ik zie hoe het kan werken voor smart contracts, maar ik zie in die documentatie bijvoorbeeld niks over user-inputs of outputs, en zie mij in Solidity bijvoorbeeld geen - ik zeg maar iets - boekhoudingspaneel-interface bouwen. Is het zo dat ik een andere taal zoals Rust, C++, Javascript,... zou gebruiken die requests stuurt naar mijn dapp die dan de smart-contract logica afhandelt?

Als je een dapp maakt, heb je dus nog steeds een andere taal nodig die fungeert als interface tussen de gebruiker en het Ethereum netwerk?

5) Wat is het Ethereum valuta dan?
Is ETH gewoon de valuta die gebruikt wordt tussen de gebruikers in een smart contract? Is deze volatiel? Als ik nu in een smart contract mijn huis verkoopt voor 500ETH, en opeens daalt ETH naar 0,1 EUR. Dan heb ik mijn huis voor 50 EUR verkocht?

Wat de meeste mensen doen is dus gewoon ETH kopen zonder het te gebruiken in een smart contract?
Is deze valuta betrouwbaar? Niet te volatiel, geen rare regels zoals gelimiteerd aanbod? Is de waarde van ETH 'gebacked' door iets? Bv. een reserve currency?

6) Transactiekosten.
Ik lees over transactiekosten van 60,00 EUR per transactie!! Dus als ik 1 euro overmaak via Ethereum ben ik 61,00 EUR kwijt??

Kan toch niet? Is dit iets wat gaat dalen? Is toch niet bruikbaar?

7) Vergelijking met Euro's.
Puur theoretisch voor het concept even te verduidelijken... De makers hadden een gedecentraliseerde valuta nodig omdat ze smart contracts wouden decentraliseren. En fiat currencies zoals euro of dollar zijn nu per definitie gecentraliseerd.

Maar stel dat ik nu bij de bank een rekening ga openen van 1.000.000.000,00 EUR. En de bank belooft me plechtig dat ze deze rekening NOOIT gaan aanraken. En ik bouw een blockchain die exact hetzelfde doet als Ethereum maar dan de euro's op mijn rekening gebruiken.

Is dat eigenlijk wat Ethereum valuta is? Hadden ze in principe niet elke gedecentraliseerde cryptocurrency kunnen gebruiken i.p.v hun eigen te maken?

8 ) Smart contract voorbeeld
Ik maak een smart contract dat Piet van mij 500 ETH mag lenen, maar deze binnen 10 dagen wel met 10% interest moet terugbetalen.

Piet gaat het contract aan waardoor er 500 ETH uit mijn Ethereum-wallet gaat. Binnen 5 dagen stort Piet 605 ETH terug (550 + 10%). Dit is in orde, het contract wordt afgesloten.

Een tijdje later ga ik hetzelfde contract nogmaals aan met Piet. Echter stort Piet het bedrag niet terug! Ben ik nu mijn uitgeleende geld kwijt?

Of is het zo dat de blockchain automatisch de 605 uit Piet zijn wallet gaat halen na 10 dagen? Wat als Piet zijn wallet leegt?
Of is het zo dat Piet eerst 605 ETH moet 'opladen in het contract' als een soort van collateraal? Maar ja als Piet al 605 ETH had, zou deze het niet moeten lenen...

9) Kan Ethereum nog verbeterd worden?
Ik lees dat Ethereum nog sukkelt met problemen zoals snelheid. Maar in de eerste jaren van het internet moest je ook nog inbellen... Zijn dit problemen die nog opgelost kunnen worden in de toekomst, of zijn deze blijvend doordat het ligt aan de fundamentele logica en werking van Ethereum.

10) Zit er echt toekomst in?
Dit is ongetwijfeld het foute subforum om het volgende te zeggen, maar ik zeg het toch. ;)
In Bitcoin (lees: ik bedoel niet de blockchain-technologie in het algemeen) zit geen toekomst en het is enkel een verijdelde gokmachine... Het is te volatiel voor een serieuze store-of-value te zijn zoals goud.

En ik weet 100% zeker dat we het in onze westerse economie nooit gaan gebruiken om brood te kopen bij de bakker. Net zoals ik 100% zeker weet dat er nooit ETH gebruikt gaat worden om brood bij de bakker te halen.

Wél zie ik het gebeuren dat men ETH zou gebruiken om complexe contracten te automatiseren en te laten valideren door een blockchain. Maar zit hier echt toekomst in? Is Ethereum momenteel al bruikbaar?

Of moeten we eerder wachten op een technologie gelijkaardig aan Ethereum maar verbeterd?

Sorry voor zoveel vragen. Maar bedankt!!!

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:34
Hey :)
ONiel schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 05:59:
1) Het is dus geen cryptocurrency?
Als ik mensen hoorde praten over Ethereum klonk het eerder als een veredelde gokmachine... "Ik heb het net gekocht! Hopelijk gaat het stijgen!".

Maar eigenlijk is het een nieuw soort van gedecentraliseerd internet? De nodes op Ethereum werken samen om alle applicaties op Ethereum te laten werken.

Normaal als ik naar een webapplicatie ga stuurt mijn webbrowser een request naar de server achter die applicatie die dan een response stuurt. Maar op Ethereum zou mijn webbrowser gewoon een request sturen naar 'Het Ethereum netwerk' die dan alles afhandelt? Databank? Business logica? ...?
Nouja, zo proberen sommigen het uit te leggen ja. Alsof crypto en 'de blockchain' de grote magische revolutie van het internet worden :P ik kijk daar zelf iets anders tegen aan.

De nodes van Ethereum werken samen om de Ethereum blockchain te laten werken. Ingewikkelder dan dat is het eigenlijk niet. Eigenljk is Ethereum (net als talloze andere crypto's) niks anders dan een kasboek waarin transacties genoteerd staan, en nodes zorgen voor een gedeelde, niet-gecentraliseerde opslag die betrouwbaar is. Feitelijk 1 grote database.
Er zijn eventueel zeer veel video's die 'blockchain' in de basis uitleggen.

Bij Ethereum hebben ze daar (net als bij talloze andere munten) 'smart contracts' aan toegevoegd. Daardoor is geld 'programmeerbaar', en kan je er systemen opbouwen. Bijvoorbeeld: als deze ETH wordt overgemaakt naar adres X, dan krijgt adres Y ook een beetje. Je kan daar tot op zekere hoogte 'applicaties' op bouwen.

Maar dat zijn andere applicaties dan een webapp, die draaien gewoon op webservers. Je moet de ETH blockchain zien als 1 grote gedeelde database die in de cloud staat, waar iedereen relatief simpel de data kan uitlezen en kan verifiëren dat het klopt wat er in staat.
2) Node samenwerking.
Niet elke user is automatisch een node. Men kan wel - een beetje zoals op Tor? - een eigen server lanceren als Ethereum node.

Als ik dan een applicatie heb met een databank en 500 lijnen source code. Is het dan zo dat de databank en de code verspreid is over meerdere nodes? Dat node A 300 lijnen bevat en node B de overige 200. Of is het zo dat een applicatie toch nog steeds op één enkele node staat maar er gewoon een laag van abstractie over zit?
Ik denk dat je nodes het best kan zien als database instanties. Je kan de huidige status van de database uitlezen bij alle nodes, en bij nodes aangeven dat je jouw transactie verwerkt wil zien worden. Nodes zorgen er onderling voor dat transacties worden uitgevoerd, en dat men allemaal dezelfde, niet-omkeerbare blokken uit de blockchain bezit.

In de basis is het voornamelijk data-opslag waaraan je enkele regeltjes kan koppelen. Het is niet zo dat de source code van een website verdeeld staat over nodes.
3) Smart Contracts.
Eén van de hoofd-uses zijn smart contracts. Je kan een soort van contract programmeren dat automatisch door het netwerk wordt uitgevoerd wanneer deze is voldaan door beide gebruikers.

Voorbeeld dat ik (deels) snap:

[...]

Wat ik niet snap is, hoe maakt Ethereum de connectie tussen het digitale contract en het fysieke leven. Hoe controleert het of Jan effectief de sleutel afgeeft aan Piet?
Kan een smart contract afgedrukt worden op papier om naar een advocaat te gaan zoals bij een echt contract.
Nee, dat kan niet. Mensen doen graag alsof smart contracts inderdaad dé revolutie zijn waardoor we geen notarissen meer nodig hebben, maar je hebt hier perfect uitgelegd waarom dat onmogelijk is. Er is géén connectie tussen een digitaal contract en het echte leven. Hierdoor is het aantal 'handelingen' wat je in zo'n smart contract kan opvangen eigenlijk best beperkt inderdaad.
4) Decentralized apps.
Apps op Ethereum zijn dus decentralized apps. Wat betekend dat de requests van de client niet meer naar een enkele server gaan maar naar het abstracte Ethereum-netwerk dat het request verder afhandelt.

Maar MySQL-connecties, HTTP-requests,.. etc zijn niet mogelijk?
Ik denk dat ik dat hierboven al een beetje heb toegelicht :)
En ik las ergens dat de code van je dapp niet meer verandert kan worden... Wat als er een bug inzit? Of is er een manier om je business-logica af te schermen van de 'smart contracts'.
Dat noemen we een probleem :P
Je zou natuurlijk wel je code naar toekomstige blokken kunnen laten kijken die later gemined worden, en zo toch aanpassingen mogelijk maken. Nu omschrijf ik het een beetje simpel, maar wellicht snap je waar ik heen wil.
4) Solidity Programming Language / API's.
Solidity is de taal gebruikt voor dapps en smart contracts. Ik zie hoe het kan werken voor smart contracts, maar ik zie in die documentatie bijvoorbeeld niks over user-inputs of outputs, en zie mij in Solidity bijvoorbeeld geen - ik zeg maar iets - boekhoudingspaneel-interface bouwen. Is het zo dat ik een andere taal zoals Rust, C++, Javascript,... zou gebruiken die requests stuurt naar mijn dapp die dan de smart-contract logica afhandelt?
Dat klopt, omdat je geen interfaces kan bouwen op een database. Je zou wel een webapplicatie kunnen bouwen, die hosten op een webserver, en die webserver laten kijken naar wat er in de Ethereum blockchain plaatsvind.

Solidity is inderdaad de programmeertaal die je praktisch moet gebruiken.
Als je een dapp maakt, heb je dus nog steeds een andere taal nodig die fungeert als interface tussen de gebruiker en het Ethereum netwerk?
Klopt.
5) Wat is het Ethereum valuta dan?
Is ETH gewoon de valuta die gebruikt wordt tussen de gebruikers in een smart contract?
Dat klopt, of zelfs zonder smart contract.
Is deze volatiel? Als ik nu in een smart contract mijn huis verkoopt voor 500ETH, en opeens daalt ETH naar 0,1 EUR. Dan heb ik mijn huis voor 50 EUR verkocht?
Ja, die is volatiel. In de zin van dat het op een dag wel eens 10% kan stijgen of dalen (maar meestal <1% verschilt).
Als je je huis zou verkopen en je zet je ETH direct om naar Euro's of Dollars, is er natuurlijk niks aan de hand. Doe je dat niet en wordt ETH 0.1 EUR waard, dan heb je nog maar 50 EUR aan waarde over, inderdaad.
Op dezelfde weg zou je kunnen zeggen dat mensen die in het verleden een pizza hebben gekocht voor 10.000 BTC, nu een half miljard hebben betaald voor die pizza. Ik vind het zelf een beetje flauw om er zo naar te kijken.
Wat de meeste mensen doen is dus gewoon ETH kopen zonder het te gebruiken in een smart contract?
Veruit de meeste mensen die gebruik maken van Ethereum bewaren het inderdaad om later te verkopen met (hopelijk voor hen) enige winst.

Tegelijkertijd zullen ook mensen ETH willen kopen omdat ze een applicatie op de Ethereum blockchain willen bouwen. Sommige mensen die het kopen om te bewaren, rekenen erop dat Ethereum later nog veel groter gaat worden, waardoor hun Ethereum een gewild goed gaat worden voor wie op deze blockchain een dApp wil maken.
En zo kan ik wel meer redenen verzinnen.
Is deze valuta betrouwbaar? Niet te volatiel, geen rare regels zoals gelimiteerd aanbod?
Wanneer is een valuta betrouwbaar? Die vraag is niet te beantwoorden zonder dat we eigenlijk weten wat een valuta betrouwbaar maakt ;)
Je probeert in je vraagstelling te verwerken dat een 'gelimiteerd aanbod' een 'rare regel' is. Waarom denk je dat? Ik denk dat het verleden heeft uitgewezen dat niet-gelimiteerde valuta's (denk aan de Zimbabwaanse dollar) júíst een risico zijn. Het zeer veel bijprinten van geld (geldontwaarding) kan vervelende effecten hebben, kijk naar de Turkse Lira op dit moment.

Sowieso; er is geen 'centrale bank' bij ETH die bepaalt hoeveel en wanneer er geld bij wordt gedrukt. Het is een open source, shared, collectief systeem.
Is de waarde van ETH 'gebacked' door iets? Bv. een reserve currency?
Nee.

Overigens is de Dollar (evenals de Euro) ook al 50 jaar niet gebacked door iets :)
6) Transactiekosten.
Ik lees over transactiekosten van 60,00 EUR per transactie!! Dus als ik 1 euro overmaak via Ethereum ben ik 61,00 EUR kwijt??

Kan toch niet? Is dit iets wat gaat dalen? Is toch niet bruikbaar?
Op het moment dat het netwerk zeer actief gebruikt wordt, zijn de transactiekosten erg hoog inderdaad. Als jij wilt dat jouw transactie per direct opgepakt wordt, dan kan je op het moment van schrijven rekenen op ~9 dollar aan kosten. Mag het wat langer duren, dan is het goedkoper.
De transactiekosten zijn net zo volatiel als de waarde van de munt zelf. 2 jaar geleden was het praktisch gratis.
7) Vergelijking met Euro's.
Puur theoretisch voor het concept even te verduidelijken... De makers hadden een gedecentraliseerde valuta nodig omdat ze smart contracts wouden decentraliseren.
Ik denk niet dat dat de basis is waarom ETH is opgezet. Dat is, evenals bij Bitcoin, toch voornamelijk uit onvrede betreft de werking van ons huidige financiële systeem. De bedenkers van ETH wouden het concept van Bitcoin verbeteren door er smart contracts aan toe te voegen.
Maar stel dat ik nu bij de bank een rekening ga openen van 1.000.000.000,00 EUR. En de bank belooft me plechtig dat ze deze rekening NOOIT gaan aanraken. En ik bouw een blockchain die exact hetzelfde doet als Ethereum maar dan de euro's op mijn rekening gebruiken.

Is dat eigenlijk wat Ethereum valuta is? Hadden ze in principe niet elke gedecentraliseerde cryptocurrency kunnen gebruiken i.p.v hun eigen te maken?
Nee, in principe hebben euro's en Ethers helemaal niks met elkaar te maken. Ze zijn alleen met elkaar verbonden omdat er 'markten' zijn gemaakt waarop mensen euro's bieden op ethers en vice versa.
8 ) Smart contract voorbeeld
Ik maak een smart contract dat Piet van mij 500 ETH mag lenen, maar deze binnen 10 dagen wel met 10% interest moet terugbetalen.
Dit is praktisch onmogelijk, omdat smart contracts niet Piet kunnen verplichten om over 10 dagen iets te doen.
Piet gaat het contract aan waardoor er 500 ETH uit mijn Ethereum-wallet gaat. Binnen 5 dagen stort Piet 605 ETH terug (550 + 10%). Dit is in orde, het contract wordt afgesloten.
Contracten op een blockchain worden per direct vastgelegd, zijn onomkeerbaar en staan niet toe dat iemand 'in de min' staat.
9) Kan Ethereum nog verbeterd worden?
Ik lees dat Ethereum nog sukkelt met problemen zoals snelheid. Maar in de eerste jaren van het internet moest je ook nog inbellen... Zijn dit problemen die nog opgelost kunnen worden in de toekomst, of zijn deze blijvend doordat het ligt aan de fundamentele logica en werking van Ethereum.
Een blockchain is fundamenteel trager dan een database, omdat het decentraal is en over verschillende nodes verspreid moet worden. Ik heb het idee dat je wel iets weet van (web)development, ook dan zal je weten dat niet ieder concept oneindig schaalbaar is.

Tegelijkertijd is alles te verbeteren. En is iedere crypto (oftewel, iedere blockchain toepassing) een afweging tussen veiligheid en snelheid.
10) Zit er echt toekomst in?
Dit is ongetwijfeld het foute subforum om het volgende te zeggen, maar ik zeg het toch. ;)
In Bitcoin (lees: ik bedoel niet de blockchain-technologie in het algemeen) zit geen toekomst en het is enkel een verijdelde gokmachine... Het is te volatiel voor een serieuze store-of-value te zijn zoals goud.
Je zit in het juiste subforum hoor :)
Maar waarop baseer je dit? En waarop baseer je dat ETH anders werkt?
En ik weet 100% zeker dat we het in onze westerse economie nooit gaan gebruiken om brood te kopen bij de bakker.
Er zijn erg weinig 'investeerders' die in een dergelijke toekomst geloven. Dat is niet het kernprobleem wat Ethereum of Bitcoin probeert op te lossen (immers, brood kopen bij de bakker is überhaupt geen probleem, waarom willen we dat oplossen?)
Wél zie ik het gebeuren dat men ETH zou gebruiken om complexe contracten te automatiseren en te laten valideren door een blockchain. Maar zit hier echt toekomst in? Is Ethereum momenteel al bruikbaar?
Wie weet :) Bruikbaar is het zeker. Maar lost het een probleem op wat we hebben?
Of moeten we eerder wachten op een technologie gelijkaardig aan Ethereum maar verbeterd?
Talloze mensen zullen voordoen dat zij 'the next big thing' hebben uitgevonden. Ook al is dat niet zo. Al jaren doen inmiddels duizenden cryptocurrencies zich voor alsof ze het gouden ei hebben uitgevonden. Meestal is dat niet zo en willen ze vooral geld aftroggelen van 'investeerders' die in de sprookjes geloven.

Wellicht is Ethereum wel in de basis met precies hetzelfde bezig? Wellicht ook niet.

Ik hoop in ieder geval wat van je vragen te hebben beantwoord, en je misschien wat aan het denken te hebben gezet!

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijntjeh
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-05 18:44
Goede vragen en misschien wel nog betere antwoorden.

Ik wilde er graag nog een vraag aan toevoegen: Worden deze smart contracten of dapps veel gebruikt op het Ethereum netwerk? En zijn er tweakers die daar zelf ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CentralX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-05 13:13
Ethereum is een shitcoin scam. Er wordt hedendaags veel meer gebouwd op Bitcoin, gezien het de oudste coin is met een zuiver track record.

El Salvador gebruikt het momenteel al als wettig betaalmiddel en Argentinie is ermee bezig. Dat zie ik Ethereum nog niet doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
CentralX schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:16:
Ethereum is een shitcoin scam. Er wordt hedendaags veel meer gebouwd op Bitcoin, gezien het de oudste coin is met een zuiver track record.

El Salvador gebruikt het momenteel al als wettig betaalmiddel en Argentinie is ermee bezig. Dat zie ik Ethereum nog niet doen. ;)
Ethereum en Bitcoin zijn beide gebaseerd op blockchain, maar de usecases van ETH en BTC zijn heel verschillend. BTC kan gezien worden als store of value en ETH als L1 netwerk waarop andere protocollen L2's worden gebouwd.

Het is nu net alsof je een blok (digitaal) goud vergelijkt met Android en zegt dat Android niets is, omdat er waardeloze apps worden gemaakt.

Trust me when I say this is only the beginning.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chaes
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:08

Chaes

#HODL

CentralX schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:16:

En de award voor meest nutteloze comment van het jaar gaat naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Altijd grappig dat Bitcoin maxis en Safemoon maxis nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CentralX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-05 13:13
Chaes schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:38:
[...]

En de award voor meest nutteloze comment van het jaar gaat naar...
Chaes? :?
Pagina: 1