Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Arends
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-01-2022
Ik heb een string van 7 panelen van 235Wp op het dak liggen. Daarvan zijn 4 panelen stuk gegaan. Kan ik die gewoon vervangen voor 4 panelen van 275Wp? (oorspronkelijke panelen van 235Wp zijn niet meer verkrijgbaar).
Heeft dat gevolgen voor de opbrengst?

En een ander theoretisch vraagje: Levert bij dezelfde (winter)zon instraling een 235Wp paneel minder of evenveel dan een 320Wp paneel? Uiteraard met dezelfde paneelafmetingen (995 mm x 1650 mm).
Genoemde waarden zijn namelijk wattPIEK. Ze gelden dus alleen bij optimale volle zoninstraling.
Maar hoe verhoudt de opbrengst zich bij niet optimale zoninstraling?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:28

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gerard Arends schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 00:26:
Ik heb een string van 7 panelen van 235Wp op het dak liggen. Daarvan zijn 4 panelen stuk gegaan. Kan ik die gewoon vervangen voor 4 panelen van 275Wp? (oorspronkelijke panelen van 235Wp zijn niet meer verkrijgbaar).
Heeft dat gevolgen voor de opbrengst?
In theorie zou dat kunnen als de panelen voldoende overeen komen (dus op basis van de info die je geeft kan je dat niet zeggen) ik zou het niet snel doen en gewoon alles vervangen (anders zit je over 3 jaar waneer de overige 3 stuk zijn weer).
En een ander theoretisch vraagje: Levert bij dezelfde (winter)zon instraling een 235Wp paneel minder of evenveel dan een 320Wp paneel? Uiteraard met dezelfde paneelafmetingen (995 mm x 1650 mm).
Genoemde waarden zijn namelijk wattPIEK. Ze gelden dus alleen bij optimale volle zoninstraling.
Maar hoe verhoudt de opbrengst zich bij niet optimale zoninstraling?
In basis kan je bij gelijke celltechniek zeggen dat ze in de zelfde verhouding opbrengen dus dan leverd een 200Wp paneel de helft van een 400Wp paneel in elke situatie. er zijn wel hele kleine verschillen dat kan bv te maken hebben met coating etc. SF en panasonic stonden erom bekend dat ze bij lage licht opbrengst in verhouding meer konden opwekken, maar die hebben/hadden dan ook beide andere celltechniek.