Toon posts:

Advies videokaart voor lightroom/photoshop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-03 20:23
Ik ben op zoek naar een andere/betere videokaart tbv fotobewerking?

Wil er niet teveel aan uitgeven, maximaal 2/300 euro.

Merk of type maakt me niet uit, als hij maar sneller wordt.

De pc waar hij in moet komen is een Intel i5-7500 @3,4 Ghz, met 32 GB ram. Windows 10 home. Moederbord is een Asrock B250 Pro 4, huidige videokaart is een Radeon 7800 met 2 Gb ram. Monitor is een Philips PHL08F2, een 4K scherm van 27"

Het probleem is dat als ik bewerkingen uitvoer het ontzettend traag wordt allemaal. Heb er een poosje geleden al 16 Gb geheugen bij geprikt, maar dat heeft het probleem niet verholpen.
Volgens mij heb ik dus meer baat bij een andere grafische kaart. Het exemplaar wat erin zit zat er al in toen ik deze huismerk pc kocht bij alternate een jaar of 10 geleden. Heb intussen alles al vervangen op de behuizing en de videokaart na. Voeding, moederbord, processor, geheugen, door de jaren heen is alles geupdated.
Voor andere/betere suggesties dan de videokaart sta ik natuurlijk ook open! Als ik baat zou hebben bij één of ander upgradesetje of wat dan ook dan hoor ik dat graag!

Bvd.

[Voor 13% gewijzigd door EvoII op 07-01-2022 00:19]

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow

Beste antwoord (via EvoII op 09-01-2022 01:12)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:57
Dan kom je op een gebruikte GTX 1060 6GB of GTX 1650 4GB. Kijk eens in https://tweakers.net/videokaarten/aanbod/

Welk merk en type voeding zit er in het systeem?

Echter is je cpu ook aan de trage kant, en niet zo'n klein beetje ook. Singlecore prestaties zijn laag en multicore helemaal tov een recente i5-12600K. Die is resp. 80% en 450% sneller. Een compleet nieuw systeem zou beter zijn als je er significant op vooruit wilt gaan.

[Voor 6% gewijzigd door Uszka op 07-01-2022 07:01]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:57
Dan kom je op een gebruikte GTX 1060 6GB of GTX 1650 4GB. Kijk eens in https://tweakers.net/videokaarten/aanbod/

Welk merk en type voeding zit er in het systeem?

Echter is je cpu ook aan de trage kant, en niet zo'n klein beetje ook. Singlecore prestaties zijn laag en multicore helemaal tov een recente i5-12600K. Die is resp. 80% en 450% sneller. Een compleet nieuw systeem zou beter zijn als je er significant op vooruit wilt gaan.

[Voor 6% gewijzigd door Uszka op 07-01-2022 07:01]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het probleem is dat als ik bewerkingen uitvoer het ontzettend traag wordt allemaal.
Dan moet je uitzoeken waarom die bewerking "traag" is. Vanaf hier kan ik niet beoordelen of het een bewerking is die GPU-accelerated is (en dus kan profiteren van een betere videokaart) of dat het een bewerking is die meer CPU-cache zou waarderen (want jouw CPU is wat smal bemeten wat dat betreft).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• EvoII
@Uszka er zit een corsair voeding van 600 watt in. Mijn moederbord heeft een 1151 socket. Daar past de i5-12600K niet op.

Is er een vergelijkbare socket 1151 cpu? Welke cpu's zijn tegenwoordig trouwens het beste voor toepassingen als fotobewerking? Amd of Intel?

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:52
Welke 600 watt voeding van Corsair is het precies? En zoals MAX3400 ook al zei, waardoor is bewerking traag, de videokaart of de cpu? Je moet eerst gaan kijken waar de bottleneck zit.

Met jouw moederbord ben je helaas beperkt tot een 5 jaar oude i7-7700 met 4 cores en 8 threads, niet echt modern meer te noemen, en zeker het niet waard voor 150 euro tweedehands. Kijkend naar de 12e generatie i5-12600k , zou je al 20 threads gaan voor 300 euro. Helaas moet je dan wel je moederbord vervangen.

Als het een CPU bottleneck is en je wil maximaal 300 euro uitgeven, dan zou je nog kunnen kijken naar de i5-11400 i.c.m. een leuk moederbordje. Of wat je ook kunt doen is wachten totdat er goedkopere 1700 socket moederborden komen en deze combineren met een i5-12400(f).

• EvoII
Nou, het hele verhaal krijgt nu een vreemde wending. Heb, mede na aandringen van mijn vrouw, maar een iMac 24" aangeschaft. Met een Apple M1. Heb er gelijk Lightroom en Photoshop opgezet en het is een verademing. Scherm is wel wat kleiner nu, maar de snelheid is helemaal prima voor wat ik ermee doe. Ondanks dat ie maar 8 Gb geheugen heeft. Vorige pc had 4x zoveel. Misschien dat ik hier een keer een review plaats. Na zo'n 25 jaar windows gebruikt te hebben is dit wel ontzettend wennen. Het is wel gebruiksvriendelijker allemaal. Youtube geluid afspelen via de Sonos bv gaat zomaar. Met windows niet. Enfin, toch bedankt voor het meedenken allemaal!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee