Toon posts:

ipconflict: Switch neemt IP van NVR over

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Koendaniels
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-01-2022
Een brainbreker waarvan ik niet weet hoe het kan:

Situatie : er ligt 1 STPcat6-kabel tussen mijn huis en garage. In die garage hangt een IP-camera die via die ene kabel in de NVR in huis zit: werkt perfect. Maar ik wil in die garage ook een vaste pc kunnen zetten en op internet hangen.

Dus in garage een unmanaged Switch Netgear GS305P gezet: camera erin en ook de PC erin en ook een TP-link AES245 accesspoint voor wireless.
Die Switch gaat dan met de kabel naar het huis. De kabel in unmanaged Switch Netgear JGS524. En dan een patchkabel van die Switch naar de NVR. Alles werkt: camera komt door en pc in garage heeft internet.

MAARRRR: ipconflict. Na lang zoeken gevonden. De NVR heeft een statisch IP-adres om hem van buitenaf te kunnen bereiken. En blijkbaar geeft die NVR zijn IP-adres door aan die Switch. Bij het MAC-adres van de NVR staat hetzelfde IP-adres als bij het MAC-adres van die unmanged Switch Netgear JGS524.

Ik heb ook nog een Managed Switch Netgear JGS524PE staan, maar ingesteld als gewone Switch.

Tips zijn welkom hoe je dus én een camera en data over 1 utp laat gaan naar én een NVR én een Switch.

Alle reacties

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:35

M2M

medicijnman

Kun je niet de boel op DHCP zetten en vaste IP adressen uitdelen vanaf de router, buiten DHCP range?

-_-

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:59

lier

MikroTik nerd

Unmanaged switch met IP adres? Vreemd, wat is daar de logica van? Welke nvr is het?

Verder wat @M2M zegt...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:42
Wat vaak bij simpele/goedkopere routers gebeurd is dat 'static IP' adressen (handmatig gekozen/gegeven) niet gefilterd worden in de DHCP lease lijst. Wat je wil is dat het IP adres welke je handmatig aan apparatuur geeft niet binnen de DHCP lease range van je router ligt.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:04

Umbrah

The Incredible MapMan

Huh, gek. Een unmanaged switch met een IP adres...

Zoals eerder al vermeld:

- Vaste IP's buiten DHCP range only
- Liefst helemaal geen vaste IP's aan devices (je zou een headless device maar eens moeten managen buiten je netwerk...); maar "vast maken" door te locken via DHCP.

Weet je zeker dat je maar één netwerk hebt en niet nog een NAT er in zet?

offtopic:
Ken maar een 'unmanaged' switch die een IP adres krijgt, en die is van Nintendo ;)

[Voor 12% gewijzigd door Umbrah op 07-01-2022 10:57]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Daarom moet je dus nooit vaste IP adressen gebruiken als een device een vast IP adres nodig heeft dan zet je die vast in de DHCP server. Kortom even wijzigen en probleem opgelost. Overigens heb je wel een hele bijzondere unmanaged switch als hij een IP adres heeft. Heb je soms ooit iets gedaan met het klonen van MAC adressen?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-01 18:35
Zorg er voor dat het ip adres van de NVR buiten de scope valt van de DHCP-server.
Scope aanpassen, uitzondering toevoegen NVR static laten toewijzen door de DHCP-server.
Of een ander ip adres op de NVR (wel buiten de DHCP-scope natuurlijk)

Oké dan heb je het probleem opgelost.

Maar een domme switch die wel een ip-adres heeft. Wat krijg je als de NVR offline haalt en naar het ip-adres pingt of surft? Ben ik toch wel nieuwsgierig. Normaal horen switches alleen laag2 te doen en hebben ze geen idee wat een ip-adres eigenlijk is….

Googled nog even de specificaties, volgens bol.com het het een laag 1 switch 8)7 . Verklaart dat het rare gedrag…

[Voor 10% gewijzigd door ewoutw op 07-01-2022 09:03. Reden: Laag 1 switch]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:25
Een niet managed switch heeft nooit een ipadres, dus wat TS gezien heeft kan nooit het ipadres van de switch zijn maar zal wel gewoon het ipadres van die NVR.

Wat wel kan die dat hij een managed switch heeft en dan heeft de web interface van die switch een ip adres en dat kan wel conflicteren met een ipadres van die NVR.
En ook al stel je een managed switch in als gewone switch, hij blijft een web interface en dus een ipadres houden.

En het is altijd verstandiger om in je router een macadres/ipadres koppeling te maken zodat die NVR altijd hetzelfde ipadres krijgt.
Dan kan die NVR gewoon op DHCP gezet worden en heb je nooit een ipconflict, want dat voorkomt de router dan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:52

CaDje

Framedrops for life

Even lost van hierboven verteld wordt over het vast zetten van ip adressen in je DHCP server op basis van mac adressen, heb je ook gekeken naar je TP-link AES245 accesspoint? Wellicht draait hier ook nog een DHCP server op?

• Koendaniels
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-01-2022
Dank al allemaal voor de info ! Ik ga vanavond wat testen en proberen. Maar die Switch die plots een IP krijgt vind ik heel raar. Maar als ik naar de MAC's kijk, is het hij het wel.
Als ik NVR uittrek dan verdwijnen allebei de conflicterende ip's en dan wordt de Switch onzichtbaar (geen IP-adres) - wat dus logisch is.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Koendaniels schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:57:
... Maar die Switch die plots een IP krijgt vind ik heel raar. Maar als ik naar de MAC's kijk, is het hij het wel...
Hoe stel jij dat vast? Hoe weet je überhaupt het mac-adres van een unmanaged switch? Die werkt helemaal niet met mac-adressen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Koendaniels schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:57:
...Als ik NVR uittrek dan verdwijnen allebei de conflicterende ip's en dan wordt de Switch onzichtbaar (geen IP-adres) - wat dus logisch is.
Waar zie je die conflicterende ip's? Kun je daar een screenshot van plaatsen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee