Gravet Laks zalm (via TGTG) - hoe (verder) bereiden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
Ik zal bij de fanatieke keukenprins(es)jes hier ongetwijfeld als een halve holbewoner overkomen - dit is geheel terecht en behandel me in het beantwoorden van de vraag ook vooral als zodanig :+

Anyway, via toogoodtogo bij de Makro heb ik het hieronder afgebeelde product meegekregen. Links van de streep het etiket, rechts de andere kant van de verpakking (lijkt me onnodig, maar kan nooit kwaad).

Het komt bij de Makro vandaan en dat betekent dat het verder wel netjes tot het moment dat ik het meekreeg correct gekoeld heeft gelegen, dus dat het net zo veilig is als wanneer ik het zelf uit een schap getrokken zou hebben, daar twijfel ik niet aan.

Wat me wat minder duidelijk is, is wat ik hier nu mee aan moet. Het zal vast erg lekker zijn en zo,en voor zover ik kan vinden lijkt het een beetje alsof dit zo uit de verpakking in plakjes gesneden en opgegeten moet worden - maar mij staan de nekharen nogal overeind bij dat idee, omdat het er voor mijn gevoel eigenlijk nog als rauwe vis uit ziet.

Kan iemand misschien bevestigen of dit inderdaad gewoon zo op een toastje hoort te belanden?

Ik schaam me bijna een beetje de vraag zo te moeten stellen (voel me weer helemaal een net op kamers getrokken student, haha) maar rauwe vis is wel iets om met respect te behandelen, dus liever een beetje voor paal staan dan een week met voedselvergiftiging in een hoek :+ Ik ben verder gewoon jong en gezond, dus zolang het niet bedenkelijker is dan, say, filet americain is het mij best!

Anyway, alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2zTs7RnKu9v4CoEoLUQRZwnEXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnuWChU9gJD6GNdDQ0l70X9M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door iceheart op 06-01-2022 21:52 . Reden: detail ]

Beste antwoord (via iceheart op 06-01-2022 22:42)

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 21:16
In de diepvries ermee, en in het weekend er uithalen, lekker bij de borrel :)
Inderdaad gewoon zo op van die mini crackertjes, ik eet het bijna elk weekend.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
iceheart schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:51:
... omdat het er voor mijn gevoel eigenlijk nog als rauwe vis uit ziet.
Dat is het ook. Net als bij sushi.
Het is koud gerookt maar niet gegaard.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
Juup schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:08:
[...]

Dat is het ook. Net als bij sushi.
Het is koud gerookt maar niet gegaard.
Dankjewel!
fonsoy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:56:
Oke, nog iets er op/onder afgezien van een crackertje? Ik ben bijna geneigd naar de roomkaas te grijpen, maar dan zit ik al gelijk weer halverwege zalmrolletjes :) (niet dat dat nou zo'n ramp is)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

BTW: rare spelling. :?

Ik ken het product, heb het ook wel eens zelf gemaakt, niet anders dan Gravad lax.

Zweeds: gravad lax, Deens: gravad laks, Noors: gravlaks, Fins: graaviloh

Of doen die Urkers dat met opzet, om te verdoezelen dat het een fantasie derivaat is? :+

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 06-01-2022 22:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
iceheart schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:13:
[...]

Dankjewel!

[...]

Oke, nog iets er op/onder afgezien van een crackertje? Ik ben bijna geneigd naar de roomkaas te grijpen, maar dan zit ik al gelijk weer halverwege zalmrolletjes :) (niet dat dat nou zo'n ramp is)
Dat kan natuurlijk, ik doe het zelf met het 'kale' crackertje omdat de vis zonder kaas al lekker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:48
Lekker man!

Sausje met mosterd en dille is er lekker bij. Je kunt het inderdaad zo eten, wel even op kamertemperatuur laten komen eerst.

De vis is trouwens niet meer compleet rauw; door rook, zout, suiker en azijn wordt ie wat langer houdbaar. Maar tot de datum op de verpakking kun je hem sowieso gerust eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
migchiell schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:27:
Lekker man!

Sausje met mosterd en dille is er lekker bij. Je kunt het inderdaad zo eten, wel even op kamertemperatuur laten komen eerst.

De vis is trouwens niet meer compleet rauw; door rook, zout, suiker en azijn wordt ie wat langer houdbaar. Maar tot de datum op de verpakking kun je hem sowieso gerust eten.
Zou je misschien een specifieke saus kunnen aanraden (liefst gewoon bij AH oid)? Dankjewel in ieder geval.

En iedereen bedankt, ik ga het me morgenavond in ieder geval goed laten smaken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:20

Dennis1812

Amateur prutser

iceheart schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:43:
[...]

Zou je misschien een specifieke saus kunnen aanraden (liefst gewoon bij AH oid)? Dankjewel in ieder geval.

En iedereen bedankt, ik ga het me morgenavond in ieder geval goed laten smaken :)
Yildriz Mosterd-dillesaus #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi202516

Is een optie. Zelf iets maken kan natuurlijk ook.

Of puur wat verse dille erop. Heerlijk. (Hebben ze meestal als plantje)

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis1812 op 06-01-2022 22:47 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
[...]

Ik ken alleen de saus van Ikea, die ik erg lekker vind. Maar daar heb je niet zoveel aan nu 🙂 is een beetje zoetig ook.

Maar zoals hieronder al wordt gezegd, je kunt bij de ah ook gewoon dille kopen als vers kruid (voorverpakt in de koeling, of misschien zelfs als plant) en dat fijnsnijden en er overheen mikken. Eet smakelijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Helaas nu niet open, maar de zalmsaus van de IKEA is erg goed!
https://www.ikea.com/nl/n...msaus-met-dille-20028890/

Anders zelf een mosterd/dille sausje in elkaar flansen, maar deze heb ik zelf ook staan.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
iceheart schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:51:
Ik zal bij de fanatieke keukenprins(es)jes hier ongetwijfeld als een halve holbewoner overkomen -
Maar wel een holbewoner waarvan er nu een hele culinair wereld open gaat ;)

Gravad laks/gerookte zalm is zooooo lekker.

Straks ga je het nog zelf maken, is super simpel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
AH verkoopt honingmosterd en dille, als je die door elkaar mikt dan denk ik dat het heerlijk is bij je zalm.

Laat nog even weten hoe je het vond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Gravad lax = gemarineerde zalm in het Zweeds.

Gravet laks = hollandse spelling denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

cytherea schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:19:
Gravet laks = hollandse spelling denk ik ;)
Denk eerder dat ze laks waren met de gravet... :+
https://www.wordsense.eu/gravet/ :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
Ben voor de yildriz mosterd/dille gegaan, en de combinatie is inderdaad zalig :) Goede manier om het weekend in te luiden!

Morgen heb ik in elk geval echte holbewonershap liggen uit dezelfde toogoodtogo batch :+ :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gW17mLufy2QT9D9hfj6ZvXDFCc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fZ4AUce3zpUHT34nNnakz1uG.png?f=user_large

Bedankt allemaal in ieder geval
Pagina: 1