Toon posts:

Welke (OLED) TV als monitor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ctrl-alt-del-f4
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-01 20:38
Ik zoek een?
(OLED) TV als monitor (48" heeft voorkeur)

Wat is je budget?
€1250,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
In 2017 heb ik de keuze gemaakt om een 4K 49" TV aan de muur te hangen en deze te gebruiken als monitor.
Mijn keuze toen was gevallen op een Sony KD-49XD7005. Helaas is deze na 4 jaar (al) kapot gegaan.
Graag wil ik nu een nieuwe TV terug hangen.

Mijn mond viel open toen ik zag wat je tegenwoordig voor rond de €1.000,- kan kopen.
OLED 4K met 120hz, VRR & ALLM was in 2017 een droom.

Ik gebruik mijn TV 70% van de tijd als monitor. Ik studeer momenteel HBO-ICT. Dus mijn werkzaamheden bestaan voornamelijk uit programmeren. De rest van de tijd hangt er een PS4 aan de TV. Hopelijk binnenkort een PS5 of desktop met 3070/80.

Als ik de pricewatch erbij pak zijn er maar 3 keuzen die er voor mij echt uitspringen deze heb ik hieronder in de tabel vermeld.

Waar ik jullie hulp graag bij wil is, welke TV is het beste voor mij?

Natuurlijk heb ik zelf al het nodige uitzoek werk gedaan.
Als je gaat lezen op internet en YouTube video's gaat kijken. Komt de LG als beste naar voren.
Bij Sony is het jammer dat de kleinste maat 55" is, en ik ben (redelijk) teleur gesteld in het merk.

Als ik het goed begreep heeft de Phillips TV geen goede ondersteuning voor 4K 120hz met VRR? Je moet dan spelen met een verticaal gehalveerde resolutie?

Moet ik nog andere TV's overwegen?

Voor de burn in van OLED ben ik niet echt bang, ik kan mijn taakbalk van Windows verbergen. En software moet hier ook flink bij helpen. Zit hierin nog veel verschil in tussen LG & Phillips? Ik las dat LG pixel shift heeft, bied Phillips eenzelfde functie? Het dimmen van statische objecten doen ze beiden.

Ook kunnen we buiten beschouwing laten of 49" te groot is om vanaf armlengte afstand te bekijken. Zelf gebruik ik 125% schaling op 4K momenteel.

Wat heb je zelf al gevonden?

NaamPrijs
LG OLED48C11LB€1.049,-
Philips 48OLED806/12€1.199,-
Sony Bravia XR-55A80J€1.399,-

Beste antwoord (via ctrl-alt-del-f4 op 09-01-2022 13:12)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb zelf geen ervaring maar ik denk dat je verwachte levensduur van een TV ernstig bij moet stellen als je deze zowel overdag school/werk als 's avonds ontspanning gebruikt. Je gebruikstijd per dag verdrievoudig je bijna. dan is een levensduur van 4 jaar nog heel erg redelijk.
Nu wil je een budget OLED kopen met hetzelfde doel. Eerlijk gezegd denk ik dat je vooral de verwachte levensduur ernstig bij moet stellen. Is het niet beter een echte monitor te kopen ja die zijn duurder maar dat heeft dan ook een reden, net als het feit dat er nog geen OLED monitoren te koop zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:22

Major_ton

Shoot!

Ik vind het lastig advies te geven gezien je use case. Ja een OLED TV is technisch gezien het beste als er alleen op beeldkwaliteit gelet wordt. Echter speelt er nog een factor mee en dat is het risico op burn-in. Met veel programmeerwerk ga je daar zeer waarschijnlijk mee te maken krijgen. Voor alleen gamen hoef je je niet zo snel zorgen te maken, maar wanneer je langdurig statische content weer gaat geven en dan ook nog eens van dag tot dag, dan gaan de pixels gewoon ongelijkmatig slijten. Ik heb om die reden in 2018 een LCD TV gekocht die goed te kalibreren valt voor het editen van foto's die groot geprint moeten worden en het werken aan videoprojecten. Dat kan ik lekker de hele week doen zonder mij druk te hoeven maken om retentie en burn-in. Bovendien zijn de settings voor kleurruimtes heel handig (sRGB, aRGB, rec.709, DCI-P3 en Rec.2020), al zal jij daar denk ik niet snel mee te maken hebben. En nu komt het... Het is een Sony TV! Ik snap dat je teleurgesteld bent ik je vorige TV die na 4 jaar al stuk ging, maar als je misschien een Samsung TV (of welk ander merk dan ook) had gekocht, was deze mogelijk al na 3 jaar kapot gegaan. De levensduur van een product ligt altijd tussen DOA en oneindig in en omdat iets eerder kapot is gegaan zou voor mij geen reden zijn om dat bepaalde merk meteen af te serveren. Als nu een Sony TV de beste specs en features heeft die aansluiten op jouw wensen, dan kan je het beste gewoon een Sony TV kopen. Alles gaat kapot, je weet alleen niet wanneer.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - Bluesound N130 - Topping E30-II - JBL 4309 - SVS SB-2000 - LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb zelf geen ervaring maar ik denk dat je verwachte levensduur van een TV ernstig bij moet stellen als je deze zowel overdag school/werk als 's avonds ontspanning gebruikt. Je gebruikstijd per dag verdrievoudig je bijna. dan is een levensduur van 4 jaar nog heel erg redelijk.
Nu wil je een budget OLED kopen met hetzelfde doel. Eerlijk gezegd denk ik dat je vooral de verwachte levensduur ernstig bij moet stellen. Is het niet beter een echte monitor te kopen ja die zijn duurder maar dat heeft dan ook een reden, net als het feit dat er nog geen OLED monitoren te koop zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• BL3ND3D
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-01 06:58
Ik wilde even reageren op dit topic, omdat ik net als jij al een tijd de oleds in de gaten houd als potentiële tv schermen. Ik ben fan van oled: onze reguliere tv is oled en heb al sinds jaar en dag telefoons met oled scherm. Toch ben ik terughoudend met het kopen van een oled als monitor. De twee hoofdredenen zijn (huidige aanbod) formaat en burn-in.

Ik ben net als jij programmeur en heb nu een 34 inch ultrawide ips-lcd met een 24 inch ips-lcd er verticaal naast. Een 48 inch oled (of lcd) zou voor mij te groot zijn. Door de curve is mijn 34 inch bruikbaar (de kijkafstand is redelijk constant over het gehele scherm). Er komen nu ook 42 inches op de markt, maar door het gebrek een curve nog steeds niet ergonomisch acceptabel. Ergonomie en gemak klinkt misschien suf, maar moet zeker serieus genomen worden wil je zo energie efficiënt mogelijk je werk kunnen doen. Echter zit jij misschien een stuk verder van het scherm af, waardoor het punt te niet wordt gedaan.

Burn in is een grote dealbreaker voor mij. Uiteraard kan je je taakbar heden, maar als ik erover nadenk kan ik makkelijk 4 uur aaneengesloten vs code open hebben. Een terminal staat misschien wel 8 uur op een plek. Het zijn wel allemaal donkere applicaties, maar ik zou het toch enorm jammer vinden als je na een jaar al gekke vlakken ingebrand ziet. En de hele tijd mijn applicaties over het scherm jongleren gaat ten koste van mijn werk-"flow". Dit filmpje van Linus helpt ook niet echt: YouTube: Being an Early Adopter SUCKS - Trying to Fix Burn-in on my LG CX.

Ik heb mijn hoop gevestigd op de qd-oled panelen van Samsung display. Alienware heeft deze nu in een formfactor gestopt van 34 inch curved en bieden 3 jaar burn in garantie. Bovendien lijkt dit ook het begin te zijn van de oled-monitor trend. Enige nadeel: prijs is onbekend. Ik gok dat het tegen de €4000 aan zal zitten. Onder de €2000 ga ik het overwegen, maar dat is mogelijk toekomstmuziek.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee