Mede tweakers,
Zelf ben ik niet zo thuis in de tooltjes of scripties, maar is het mogelijk om eenvoudig iets te fixen waarbij in onderstaande kan berekenen?
Voor de bevestiging van de verticale geveldelen (planken) moet ik verdeling maken. Het geheel ziet er natuurlijk het mooiste uit als de verdeling het mooiste uitkomt. In praktische zin betekend dat de afstand/ruimte tussen de planken steeds even groot is en je het liefste op een hele, driekwart of een halve plank uitkomt.
Maar de vraag is, hoe bereken ik dat optimaal?
Echter heb ik ook een kozijnen in de gevel, wat het geheel nog iets ingewikkelder maakt.
Afmetingen:
Breedte plank: 120 mm
Afstand tussen twee planken: 5-7mm (maat moet altijd gelijk zijn)
Er zijn uiteraard meerdere geveldelen maar laat ik de eerste maat eens delen:
Afmeting: 525,3 cm breed
Daarnaast zit nog een kozijn, het kozijn heeft een afmeting van 75,8 cm breed
Hopelijk is er iets waarbij ik een afmeting kan invoeren en de breedte van de plank en dan de optimale afstand eruit rolt met het aantal planken, en welke breedte de eindplank ongeveer heeft (heel, driekwart of half)
Om een voorbeeld te geven van het principe hieronder een foto
Zelf ben ik niet zo thuis in de tooltjes of scripties, maar is het mogelijk om eenvoudig iets te fixen waarbij in onderstaande kan berekenen?
Voor de bevestiging van de verticale geveldelen (planken) moet ik verdeling maken. Het geheel ziet er natuurlijk het mooiste uit als de verdeling het mooiste uitkomt. In praktische zin betekend dat de afstand/ruimte tussen de planken steeds even groot is en je het liefste op een hele, driekwart of een halve plank uitkomt.
Maar de vraag is, hoe bereken ik dat optimaal?
Echter heb ik ook een kozijnen in de gevel, wat het geheel nog iets ingewikkelder maakt.
Afmetingen:
Breedte plank: 120 mm
Afstand tussen twee planken: 5-7mm (maat moet altijd gelijk zijn)
Er zijn uiteraard meerdere geveldelen maar laat ik de eerste maat eens delen:
Afmeting: 525,3 cm breed
Daarnaast zit nog een kozijn, het kozijn heeft een afmeting van 75,8 cm breed
Hopelijk is er iets waarbij ik een afmeting kan invoeren en de breedte van de plank en dan de optimale afstand eruit rolt met het aantal planken, en welke breedte de eindplank ongeveer heeft (heel, driekwart of half)

Om een voorbeeld te geven van het principe hieronder een foto

[Voor 11% gewijzigd door Novadecasa op 06-01-2022 20:31]