Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenkamp
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-09-2024
Dag allemaal!

Ik heb besloten dat ik als hobby wil gaan fotograferen. Ik heb altijd al interesse voor de fotografie gehad, maar wil nu de stap zetten om ook echt een camera te gaan kopen. Echter is er zoveel keuze, dat het mij handig lijkt om wat advies in te winnen van de mede-tweaker.

Mijn budget.
Ik zou sowieso onder de 1000 euro willen blijven voor zowel de camera als het objectief. Liever geef ik echter rond de 700 euro totaal uit, en wil ik dat alleen overschrijden als het ook een goede kwaliteits winst oplevert.

Wat voor apparatuur wil ik kopen?
Ik zou graag een camera willen hebben waar ik ook mee kan doorgroeien. Het liefst een met verwisselbare objectieven. Momenteel zit ik voornamelijk naar de speigelreflexcamera's te kijken, aangezien je bij deze klasse meer waar voor je geld lijkt te krijgen. Een spiegelloze camera ben ik verder niet structureel op tegen.

Waar wil ik hem voor gaan gebruiken?
Het is voor de hobby, dus voor heel specifieke toepassingen hoeft de camera niet op worden uitgekozen. Het zal op het begin voornamelijk de omgeving zijn waar ik foto's van ga maken. Denk dus aan simpele natuur en stadsfoto's.

Wil je foto's maken of filmen?
Heel simpel: Foto's. Filmen zou een leuk extraatje zijn, maar is totaal niet nodig.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee, ik begin met niks.

Nu kom ik met mijn eigen onderzoek eigenlijk uit op een tweedehands Canon EOS 5D Mark II. Ik schat dat ik een model met 50 000 clicks voor rond de 400 euro kan krijgen. Is dit een goede deal, of zou je mij aanraden om toch voor een ander model te gaan? En kan ik deze het best kopen via een winkel, of via Vraag&Aanbod/Marktplaats?

Verder wat betreft het objectief. Dit vind ik een stukje moeilijker om te kiezen. Ik heb de prijs van een objectief flink onderschat, want eerst dacht ik dat ik daar voor 100 euro wel goed iets voor kon vinden. Hier heb ik denk ik wat algemener advies over nodig.
Ik denk dat het handig is om als eerste lens een te nemen met zoom. Iets wat je ook vaak als kit lens ziet. Ik kan er alleen niet bijzonder veel van vinden voor de Canon EF mount, terwijl ik dacht dat dit een best bekende mount was.
Mijn vraag: In welke prijsklasse moet ik mijn eerste lens gaan zoeken? En heb je misschien een (goedkope?) aanrader voor een objectief voor de 5D mark II?

Ik ben zowel nieuw hier op het forum, als met een camera kopen. Zeg het mij dus vooral als ik verkeerd bezig ben! Alvast bedankt voor een antwoord! :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:00
Welke overwegingen hebben je tot die 5D2 geleid? Dat is ondertussen een bejaarde camera, dus waarschijnlijk ben je met zowat elke recente camera van een reputabel merk beter af. Tenzij je specifieke zaken hebt die je erg belangrijk vindt aan zo'n 5D natuurlijk. Dat helpt misschien met wat zinniger advies geven.

Hou er daarnaast rekening mee dat je glaswerk vaak mee kan nemen naar een volgende camera, dus dat het in veel gevallen zeker zinnig is om daar wat meer in te investeren.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenkamp
Bedankt voor je snelle reactie! De 5D2 is inderdaad al oud. Op het internet werd verteld dat deze camera nog steeds goede foto's maakt en dat hij goedkoop wordt aangeboden. Verder dat het een stevige camera is (qua behuizing) was ook wel aantrekkelijk. Hij heeft een full frame sensor, maar nu ik er zo over nadenk hecht ik daar niet bijzonder veel meerwaarde aan.

Dit zijn best algemene dingen, dus ik heb geen specifieke zaken die echt opvielen aan de 5D2. Ik begijp dat je zegt dat recentere cameras beter zijn. Misschien dat ik toch nog wat verder gaan kijken, en dat ik in een soort tunnelvisie was beland. Ik vraag mij alleen wel af: Zijn die nieuwe camera's ook voor een net zo lage prijs verkrijgbaar? (Heb je aanraders?)

Dat over de objectieven is een goede tip! Maar stel ik neem nu een wat meer budget model, heeft deze dan geen andere (meer budget?) mount en kan ik de lens dus niet meebrengen als ik een hoger segment in ga stappen. Voor de duidelijkheid, ik weet niet bijzonder veel hiervan, maar mij leek de EF mount beter dan bijvoorbeeld de EF-S. Klopt dit allemaal? Of maak ik nu verkeerde aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ik denk dat een actuele EF-S mount camera qua beeldkwaliteit de dinosaurus 5D mark II omver blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Stevenkamp schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:51:
Dat over de objectieven is een goede tip! Maar stel ik neem nu een wat meer budget model, heeft deze dan geen andere (meer budget?) mount en kan ik de lens dus niet meebrengen als ik een hoger segment in ga stappen. Voor de duidelijkheid, ik weet niet bijzonder veel hiervan, maar mij leek de EF mount beter dan bijvoorbeeld de EF-S. Klopt dit allemaal? Of maak ik nu verkeerde aannames.
De mount bepaalt niet de fotokwaliteit. Op EF-S mount passen alle EF-lenzen tot het duurste L-glas aan toe. En een aantal EF-S lenzen zijn hartstikke goed en vaak zijn deze lenzen betaalbaarder dan EF-alternatieven. EF-S glas past dan weer niet op EF-mount.
Hoe dan ook, als je betaalbaarheid belangrijk vindt zou ik camera's met EF-S mount niet meteen van de lijst schrappen. Een tweedehands 80D in goede staat met een scherpe EF-S lens is bijvoorbeeld een dijk van een start als je serieus wil gaan fotograferen. Zorg sowieso dat je wat budget reserveert voor een extra accu en wat geheugenkaartjes.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
Ik denk dat de vraag voor jou misschien ook wel een beetje is wat je uit je 700-1000 euro kunt halen en wat voor foto's je precies wil gaan maken die je bijvoorbeeld nu met een smartphone niet kunt maken.
Het bedrag wat je in gedachten hebt is snel op; en de fotokwaliteit en gebruikerservaring zal bij dat bedrag ook niet per definitie beter zijn als je met een telefoon bereikt (zeker bij een oude tweedehands camera).

[ Voor 4% gewijzigd door zzzzz op 07-01-2022 11:17 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensei_D
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:10
Je bent beginner, doet het puur nog voor de hobby en wilt (nog) niet teveel spenderen aan een lens, maar deze moet wel te wisselen zijn. Verder heb je door dat full frame bestaat en waarschijnlijk "beter" is, maar een crop sensor volstaat voor jou persoonlijk ook prima, DSLR is een pre.

Ik zou zeggen; wat is er mis met een kitlens? Start daar gewoon mee, want die zit er op heel veel modellen gewoon op. In het geval van Canon zou ik ook zeggen neem er de leuke (cheap!) 50mm 1.8 lens bij, dan kan je lekker spelen met scherptediepte. Rustig beginnen ;)

Oh, qua body: 250D valt mooi in je pricerange

[ Voor 4% gewijzigd door Sensei_D op 07-01-2022 11:45 ]

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

PageFault schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:47:
Ik denk dat een actuele EF-S mount camera qua beeldkwaliteit de dinosaurus 5D mark II omver blaast.
Dat valt denk ik nog wel reuze mee. Kijk maar eens op dpreview naar een vergelijking van de 5D mark II, de 90D, de R3 en ik heb er ook nog een ander oudje, de 6D (mark I) bij gezet:

Klikkerdeklik
(hopelijk werkt dit)

Ja er is verschil in kwaliteit, maar je ziet duidelijk dat de 90D verscherpingsalgoritmes heeft ingebakken waar de 5D II dit veel minder agressief toepast. De 6D doet nog aardig mee.

Er is dus absoluut geen sprake van 'omver blazen'. Wel zijn nieuwere camera's op het gebied van snelheid en AF flink verbeterd. De vraag is of dat voor de usecase van TS belangrijk is. Voor mij bijvoorbeeld waren de beperkte AF punten van de 6D geen issue (want ik gebruik toch alleen maar het middelste punt en doe aan rebracketing), maar dat kan voor iemand anders natuurlijk wel zo zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jon156
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05 12:59
Toevallig heb ik een 5d2 en gebruik deze (sporadisch) naast een 80d.

In mijn beleving is de 80d (zeker in moeilijke omstandigheden) beter dan de 5d2, denk daarbij aan iso-prestaties en dynamisch bereik. Als ik bij de 5d2 een schaduw wil ophalen in lightroom gaat dat veel minder goed dan bij de 80d. En de 80d durf ik ook best tot iso3200 te gebruiken, waar het bij de 5d2 bij 1600 eigenlijk wel ophoudt.
En dan heb ik het nog niet eens over de autofocus, die is bij de 80d echt wel een paar klasses beter en sneller.

Als je een 80d met een leuke lens (17-55 f2.8 bv., die combi gebruik ik ook) kunt scoren binnen je budget ga je daar veel plezier aan beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Icephase schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:13:
Ja er is verschil in kwaliteit, maar je ziet duidelijk dat de 90D verscherpingsalgoritmes heeft ingebakken waar de 5D II dit veel minder agressief toepast. De 6D doet nog aardig mee.
Als je raw fotografeert ben je een stuk beter af met een 90D dan met een 5D II. Hoe de camera jpg genereert (inclusief verscherping) is volgens mij in de menu's in te stellen maar ik heb mijn 90D niet bij de hand om dat te checken. Maar goed, beetje off-topic want een 90D zonder glas is al boven budget van de TS. Een tweedehands 80D met garantie is wel haalbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door SnoeiKoei op 07-01-2022 13:13 ]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Nu online

Icephase

Jon156 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:20:

In mijn beleving is de 80d (zeker in moeilijke omstandigheden) beter dan de 5d2, denk daarbij aan iso-prestaties en dynamisch bereik. Als ik bij de 5d2 een schaduw wil ophalen in lightroom gaat dat veel minder goed dan bij de 80d. En de 80d durf ik ook best tot iso3200 te gebruiken, waar het bij de 5d2 bij 1600 eigenlijk wel ophoudt.
En dan heb ik het nog niet eens over de autofocus, die is bij de 80d echt wel een paar klasses beter en sneller.

Als je een 80d met een leuke lens (17-55 f2.8 bv., die combi gebruik ik ook) kunt scoren binnen je budget ga je daar veel plezier aan beleven.
Sorry, maar als ik het naar RAW en iso 3200 zet bij dpreview ziet de 80D er toch écht een stuk slechter uit dan een 5DII, de 6D en de R3:

Dpreview image comparison RAW iso 3200

Niet om iets af te doen aan je eigen ervaring, maar misschien is er iets mis met jouw 5DII dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jon156
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05 12:59
Icephase schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:40:
[...]

Sorry, maar als ik het naar RAW en iso 3200 zet bij dpreview ziet de 80D er toch écht een stuk slechter uit dan een 5DII, de 6D en de R3:

Niet om iets af te doen aan je eigen ervaring, maar misschien is er iets mis met jouw 5DII dan?
Geen idee, dat is mijn persoonlijke ervaring, misschien ligt het aan het glas wat ik gebruik.

Een tamron 24-70 op de 5d2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

[...]

Offtopic, maar deze kende ik niet. Gave tool zeg. Keuze was al gemaakt twee weken geleden maar als ik dit zie ben ik ook blij :+

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:53
[...]

Mwah, in de 80D heb je wel een stuk meer ruimte om na te bewerken in de schaduwen. Bij oudere APS-C cameras als de 70D was dat nog niet echt zo.

Bij de 5D II krijg je erg snel banding in de schaduwen.

Zijn van die dingen die je dan weer niet in die tool terug vind (exposures maar dan x stops gepushed).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:37

sapphire

Die-hard pruts0r

Jon156 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:20:

Jarenlang met een 5DII op ISO 3200 geschoten en dat is absoluut goed bruikbaar.
Ik weet dat ik later nog eens een 80D heb overwogen maar die juist erg vond tegenvallen tov dit oude beestje.

Schaduwen valt inderdaad tegen maar ligt er aan wat je gewend bent. uit de highlights viel wel veel te halen vond ik altijd dus kwestie van iets overbelichten.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Nu online

Icephase

Ventieldopje schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:48:
[...]

Mwah, in de 80D heb je wel een stuk meer ruimte om na te bewerken in de schaduwen. Bij oudere APS-C cameras als de 70D was dat nog niet echt zo.

Bij de 5D II krijg je erg snel banding in de schaduwen.

Zijn van die dingen die je dan weer niet in die tool terug vind (exposures maar dan x stops gepushed).
Hoe vaak is dat écht nodig denk je? Soms moet je even een half stopje compenseren maar geen 2 of 3 stops. Maar goed, TS moet zelf de afweging maken. Het ging mij er om aan te tonen dat ‘omver blazen’ echt niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 09:53
Hangt er allemaal maar net van af inderdaad, maar ik denk ik laat het maar even weten ;) In sommige situaties kun je niet compenseren door over te belichten. Laten we niet de 80D wegzetten als "maar een" APS-C camera als we vergelijken met een oude fullframe camera.

Met de 80D heb je ook nog eens keus uit meer glas en kun je ook met een kleiner budget wel aan glas komen. Met fullframe heb je toch iets minder keus en is het vaak net een tikkie duurder.

TS moet dus zelf die afweging maar gaan maken inderdaad.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenkamp
Bedankt allemaal voor de informatieve reacties!

Dit geeft weer wat extra aanknopingspunten om wat meer te bestuderen, en daarna kan ik er nog eens goed over nadenken. De keuze is dus nog niet gemaakt.

Naast wat meer onderzoek doen, ben ik ook van plan om eens een keer naar de winkel te gaan wanneer die weer open zijn (hopelijk snel :)). Dingen fysiek kunnen zien en voelen geeft voor een beginner als ik toch weer nieuwe perspectieven, en extra advies kan nooit kwaad.

Nogmaals bedankt en geniet van jullie weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Is spiegelreflex ook een must? Je schrijft je startpost als "ik heb besloten dat...". Je gaat je best wat werk op de hals halen met zo'n 5D2 denk ik.

Pak gewoon een fatsoenlijke middenklasser camera met kitlens en begin met schieten zou mijn advies zijn.

Wat voor telefoon heb je momenteel? Dan weten we een beetje wat daar de mogelijkheden van zijn en hoe zich dat verhoudt tot een losse camera.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenkamp
@FeareX Na het openen van dit topic neig ik nu inderdaad meer naar een modernere middenklasser (nieuw of tweedehands). De reden voor een losse camera is dat ik veel controle mis bij mijn smartphone (https://tweakers.net/pric...note-5-4gb-ram-zwart.html) en dit verwacht te vinden in een camera. Ik moet echter wel eerlijk bekennen dat ik soms zelf ook twijfel over wat wijsheid is. Ik ben daarom ook niet van plan om een te gehaaste keuze te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je bent nog een beginner start met een 2e hands set maar zoek vooral goed glas. Tuurlijk is full frame prachtig maar als beginner is APS-C formaat spiegelreflex veel aantrekkelijker kijk naar lichtsterk glas F 2.8. En begin ermee. Grootste voordeel als je er klaar mee bent of heel erg leuk vind heeft je eerste set geen kapitaal gekost en kan je verder gaan. Canon en Nikon bieden het grootste aanbod aan 2e hands glas zeker nu iedereen vindt dat mirrorless het is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik zou als beginner nooit full frame DSLR's kiezen als eerste camera. Tuurlijk, een 5D2 is een dijk van een camera geweest en ik snap best dat hij online nog geroemd wordt als goedkoop alternatief.

Heb zelf de stap van 1000D --> 60D --> 5D1 --> 5D2 --> 6D gezet. Maar alleen dat gewicht al... met elke upgrade werd de tas zwaarder. Als je een serieus objectief op je body zet, zit je zo aan de 1.5 kilo+ voor een body + lichtsterke zoomlens. Zou zonde zijn als dat je fotografieplezier zou beperken.

Los van 't gewicht is de autofocus van een 5D2 ronduit prehistorisch te noemen. Alleen het middelste focuspunt is bruikbaar. Dat is werkbaar als je weet wat je doet, maar zeker als je beginner bent, zal 't veel frustratie opleveren. Bij full frame is onscherp vaak ook écht onscherp. Een moderne APS-C van Canon draait rondjes om de autofocus van de 5D.

Mijn advies: ga voor een recent model APS-C van Canon, zet er een lichtsterk objectief (17-55 f/2.8 of soortgelijk) op en ga lekker uitproberen. Upgraden in de toekomst kan altijd nog.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik heb zelf een 5D2 vanaf (iets na) release, dus zo ongeveer een jaartje of 12. Ik denk dat als je eentje voor 400 kunt krijgen, dat je goed af bent. Het toestel maakt na 12 jaar namelijk nog steeds zeer goede foto's. Het verbaast me wel eens hoe slecht modernere camera's zijn met hun aggressieve ruisonderdrukking.

Natuurlijk heeft het toestel beperkingen. De performance en dynamic range zijn ietwat beperkt bij weinig licht. Maar ook weer niet zoveel. Ik heb laatst vergeleken met een 6D2, omdat ik vond dat ik toe was aan een upgrade. Maar die is helemaal niet veel beter, eigenlijk is de dynamic range nog precies hetzelfde. Als je echt een betere dynamic range wil, moet je naar de 5D4 of 1D serie. (ik zie nu op die dpreview tool dat de foto's op 3200iso wel iets mooier zijn, zowel de 6D als de 6D2.)

Ook de reeds genoemde autofocus is natuurlijk niet top. Daar zijn de laatste jaren veel dingen in verbeterd. Maar desondanks zijn de meeste van mijn foto's (als ik ze zelf maak) goed scherp. Maar goed, ik was daarvoor ook een 350D en 30D gewend. Vooral de 350D heeft een beroerde autofocus, dan leer je wel goed opletten. Als je rekening houdt met de beperkingen dan kun je met de 5D2 schitterende foto's maken. Maar het hangt af van de manier van gebruiken. Als je bijvoorbeeld voor sportfotografie gaat, neem dan eentje met betere autofocus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:47
Als beginner in deze hobby is elke camera op dit moment voor jou geschikt. Pas als je een stuk ervaring hebt met de ergonomie van diverse modellen, met de mogelijkheden die ze bieden en met de onderwerpen die je fotografeert zal echt duidelijk worden wat voor jou de beste camera is. Gek idee, maar koop anders voor een prikkie (max 150 euro of zoiets) een tweedehands instapmodel van Canon of Nikon (met kitlens o.i.d.) en ga hier eens flink mee fotograferen. Dan merk je vanzelf wel waar je tegenaan gaat lopen en welke kant je dus op moet met je volgende aanschaf. Zo'n camera kan je waarschijnlijk rond dezelfde prijs ook weer van de hand doen maar dan heb je wel een duidelijk beeld van wat je wel en niet beviel hieraan.
Pagina: 1