"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | Intel Core i9-9900KF, nVidia RTX 2080 8.0Gb GDDR6, G.Skill Ripjaws 64Gb DDR4 3200Mhz, Samsung 970 EVO PLUS 1Tb en 2Tb NVMe en 2x 870 QVO 8TB SSD
Vraag
Alle reacties
Het is wel cruciaal dat je de juiste lengte gebruikt voor een optimaal effect.
Voor de 868 MHz is de volledige golflengte 34,5 cm. Je kunt al winst boeken door bijvoorbeeld op 1/4 van de golflengte te gaan zitten, dan moet je antenne 8,6 cm lang zijn.
Je zegt dat de antenne bij het knopje rechtsboven zit?
Ik denk dat je het daar helemaal mis bij hebt. Op de foto die je stuurt zitten de knopjes in het midden. Rechtsboven zit wel het kristal, maar dat is niet de antenne.
Maar dat is ook afhankelijk van hoe je het bordje vasthoud natuurlijk, maar ik ga even uit van de foto die je erbij gezet hebt.
Heb je toevallig ook een foto van de andere kant van het bordje?
Maar inderdaad, met een draadje van een cm of 8 zou het al moeten schelen. Let wel op dat je dan de huidige antenne afkoppelt door bijvoorbeeld het spoortje een stukje door te krassen
[Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 06-01-2022 19:55]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | Intel Core i9-9900KF, nVidia RTX 2080 8.0Gb GDDR6, G.Skill Ripjaws 64Gb DDR4 3200Mhz, Samsung 970 EVO PLUS 1Tb en 2Tb NVMe en 2x 870 QVO 8TB SSD
[Voor 54% gewijzigd door Damic op 06-01-2022 20:30]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Deze is aan beide kanten verbonden in tegenstelling tot een antenne die maar aan 1 kant verbonden is.
Sterker nog, hij lijkt zelf aan de groundplane gekoppeld te zijn middels de middelste via.
Dus of het met een simpel draadje te verbeteren is kan ik zo niet zeggen, misschien dat iemand anders hier meer van weet.
Het is een apparaatje wat twee kanalen heeft (elk knopje een ander signaal). zou dat de reden kunnen zijn voor de drie draadjes?pickboy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:37:
Dat is idd de antenne, maar ik ben niet thuis in dit soort antenne ontwerpen.
Deze is aan beide kanten verbonden in tegenstelling tot een antenne die maar aan 1 kant verbonden is.
Sterker nog, hij lijkt zelf aan de groundplane gekoppeld te zijn middels de middelste via.
Dus of het met een simpel draadje te verbeteren is kan ik zo niet zeggen, misschien dat iemand anders hier meer van weet.
http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/antenna.pdf
Maar soms moet je het niet aan de zender kant zoeken maar aan de kant van de ontvanger.
Je kunt proberen om met een draadje te gaan prutsen maar het zal best lastig worden ook een goede antenne match te krijgen. Zeker zonder te kunnen meten.
Je kunt het koppel ctje los maken. Zorg dat je die niet kwijt raakt want die tuned mogelijk ook de PCB antenne.
Theo
Even duidelijk houden, hij heeft 1 rf kanaal (die 868.3MHz), dat daar meerdere signalen overheen kunnen (meerdere knopjes) maakt het niet meerdere rf kanalen.jdh009 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:43:
[...]
Het is een apparaatje wat twee kanalen heeft (elk knopje een ander signaal). zou dat de reden kunnen zijn voor de drie draadjes?
Zie het als dat een radiozender verschillende liedjes kan uitzenden zonder dat op een andere frequentie te hoeven doen.
Wellicht is het trouwens ook een idee om eens naar de ontvanger te kijken, zit die antenne wel optimaal gemonteerd? wellicht is daar makkelijker/meer winst te halen dan in de zender.
Klok is stuk :(
Vandaar dat ik gehoopt had dat het verlengen van de antenne voor een beter signaal zou zorgen.
[Voor 12% gewijzigd door jdh009 op 07-01-2022 14:57]
Aanpassingen in de antenne zelf zouden dus gepaard gaan met noodzakelijke aanpassingen in de condensator.
Vaak kun je het signaal van dit soort zenders eenvoudig kopieren naar andere/nieuwe handzenders. Een nieuwe handzender kopen lijkt dan de meest makkelijke oplossing.
Theo
Volgens mij is dat een ledje, geen antenne.xah5kiDe schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:04:
Kun je het typenummer van de bovenste 8 pin chip aflezen? Je foto's zijn scherp maar door belichting te veranderen is soms toch wat meer te lezen. Met type is de datasheet te achterhalen. Zo te zien zit de antenna aan pin 4. Die andere 8 pin chip zit er wat lijkt op een keramisch antenna op pin 5 (pin 1 zit bij het rondje). Maar zo klein heb ik ze op deze frequentie nog niet gezien. Zou het bordje toch meer banden ondersteunen?
Klok is stuk :(