Toon posts:

Range zendertje verbeteren, antenne verlengen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:54
Mijn vraag:
Ik heb wat 'problemen' met een 868.3 MHz transmitter (Eldat 62484v3) die ik gebruik en zou graag de range wat willen verhogen. Nu zit er op het board wel een klein antennetje maar die is dus niet optimaal genoeg. Ik had wat tips geprobeerd zoals het vervangen van de batterij e.d. maar dat hielp niet voldoende. Dus, ik vroeg me dus af of het in de praktijk zou uitmaken wanneer ik het oppervlakte van de interne antenne (knopje rechtsboven) iets zou opschuren en er een draadje aan soldeer (draadje in foto, maar zou ook een ander kunnen zijn). Als dit zou werken, is het dan handig om het plastic om het draadje te houden, strippen of maakt dat niet uit?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Bovenstaand gevonden maar graag een dubbelcheck of dit ook hout snijd voor ik er iets aan ga 'stuk' maken.

@mod: Ik kon geen simpele vragen verzameltopic vinden. Mocht die er toch zijn, graag een schopje daar naartoe graag :).

[Voor 16% gewijzigd door jdh009 op 07-01-2022 14:58]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | Intel Core i9-9900KF, nVidia RTX 2080 8.0Gb GDDR6, G.Skill Ripjaws 64Gb DDR4 3200Mhz, Samsung 970 EVO PLUS 1Tb en 2Tb NVMe en 2x 870 QVO 8TB SSD

Alle reacties

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-02 16:46
Je kunt de antenne verlengen voor een beter bereik.

Het is wel cruciaal dat je de juiste lengte gebruikt voor een optimaal effect.
Voor de 868 MHz is de volledige golflengte 34,5 cm. Je kunt al winst boeken door bijvoorbeeld op 1/4 van de golflengte te gaan zitten, dan moet je antenne 8,6 cm lang zijn.

Je zegt dat de antenne bij het knopje rechtsboven zit?
Ik denk dat je het daar helemaal mis bij hebt. Op de foto die je stuurt zitten de knopjes in het midden. Rechtsboven zit wel het kristal, maar dat is niet de antenne.

Maar dat is ook afhankelijk van hoe je het bordje vasthoud natuurlijk, maar ik ga even uit van de foto die je erbij gezet hebt.

Heb je toevallig ook een foto van de andere kant van het bordje?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik denk ook dat de antenne aan de ander kant zit, hier zie ik 'm niet, en ik vermoed dat hij achter het eldat logo zit aan de andere kant, omdat de rest van het PCB is voorzien van groundplane.

Maar inderdaad, met een draadje van een cm of 8 zou het al moeten schelen. Let wel op dat je dan de huidige antenne afkoppelt door bijvoorbeeld het spoortje een stukje door te krassen

[Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 06-01-2022 19:55]

• jdh009
Dan zal het dit strookje/lijntje aan de bovenkant wel zijn of niet? @_ferry_ @pickboy

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | Intel Core i9-9900KF, nVidia RTX 2080 8.0Gb GDDR6, G.Skill Ripjaws 64Gb DDR4 3200Mhz, Samsung 970 EVO PLUS 1Tb en 2Tb NVMe en 2x 870 QVO 8TB SSD

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:24
Jup dat is de antenne en volgens mij kan je die niet gemakkelijk vervangen.

[Voor 54% gewijzigd door Damic op 06-01-2022 20:30]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• pickboy
Dat is idd de antenne, maar ik ben niet thuis in dit soort antenne ontwerpen.

Deze is aan beide kanten verbonden in tegenstelling tot een antenne die maar aan 1 kant verbonden is.
Sterker nog, hij lijkt zelf aan de groundplane gekoppeld te zijn middels de middelste via.

Dus of het met een simpel draadje te verbeteren is kan ik zo niet zeggen, misschien dat iemand anders hier meer van weet.

• jdh009
pickboy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:37:
Dat is idd de antenne, maar ik ben niet thuis in dit soort antenne ontwerpen.

Deze is aan beide kanten verbonden in tegenstelling tot een antenne die maar aan 1 kant verbonden is.
Sterker nog, hij lijkt zelf aan de groundplane gekoppeld te zijn middels de middelste via.

Dus of het met een simpel draadje te verbeteren is kan ik zo niet zeggen, misschien dat iemand anders hier meer van weet.
Het is een apparaatje wat twee kanalen heeft (elk knopje een ander signaal). zou dat de reden kunnen zijn voor de drie draadjes?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:43

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hier een document over div antennes voor deze golflengtes:
http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/antenna.pdf

Maar soms moet je het niet aan de zender kant zoeken maar aan de kant van de ontvanger.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:29

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Lijkt me een inverted F antenna. Het is de PCB trace aan de bovenkant.
Je kunt proberen om met een draadje te gaan prutsen maar het zal best lastig worden ook een goede antenne match te krijgen. Zeker zonder te kunnen meten.
Je kunt het koppel ctje los maken. Zorg dat je die niet kwijt raakt want die tuned mogelijk ook de PCB antenne.

Theo

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 23:58

SA007

Moderator Tweaking
jdh009 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:43:
[...]

Het is een apparaatje wat twee kanalen heeft (elk knopje een ander signaal). zou dat de reden kunnen zijn voor de drie draadjes?
Even duidelijk houden, hij heeft 1 rf kanaal (die 868.3MHz), dat daar meerdere signalen overheen kunnen (meerdere knopjes) maakt het niet meerdere rf kanalen.
Zie het als dat een radiozender verschillende liedjes kan uitzenden zonder dat op een andere frequentie te hoeven doen.

Wellicht is het trouwens ook een idee om eens naar de ontvanger te kijken, zit die antenne wel optimaal gemonteerd? wellicht is daar makkelijker/meer winst te halen dan in de zender.

Klok is stuk :(

• jdh009
Helaas is er aan de kant van de ontvanger weinig mogelijk om aan te passen. Dat is gezamenlijk eigendom van mij en nog wat andere personen en ik ben de enige die mij stoor aan het slechte bereik van deze dingen. Misschien is een nieuwe kopen met een beter bereik dan nog een betere optie en dan het signaal wat die uitzend overnemen op de nieuwe.

Vandaar dat ik gehoopt had dat het verlengen van de antenne voor een beter signaal zou zorgen.

[Voor 12% gewijzigd door jdh009 op 07-01-2022 14:57]

• pickboy
Als ik het document wat @memphis linkt lees en wat google op info over de inverted F antenne van @SA007 dan lijken dit soort ontwerpen (nauwkeurig) getuned te moeten worden met een condensator.

Aanpassingen in de antenne zelf zouden dus gepaard gaan met noodzakelijke aanpassingen in de condensator.

Vaak kun je het signaal van dit soort zenders eenvoudig kopieren naar andere/nieuwe handzenders. Een nieuwe handzender kopen lijkt dan de meest makkelijke oplossing.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Kun je het typenummer van de bovenste 8 pin chip aflezen? Je foto's zijn scherp maar door belichting te veranderen is soms toch wat meer te lezen. Met type is de datasheet te achterhalen. Zo te zien zit de antenna aan pin 4. Die andere 8 pin chip zit er wat lijkt op een keramisch antenna op pin 5 (pin 1 zit bij het rondje). Maar zo klein heb ik ze op deze frequentie nog niet gezien. Zou het bordje toch meer banden ondersteunen?

Theo

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 23:58

SA007

Moderator Tweaking
xah5kiDe schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:04:
Kun je het typenummer van de bovenste 8 pin chip aflezen? Je foto's zijn scherp maar door belichting te veranderen is soms toch wat meer te lezen. Met type is de datasheet te achterhalen. Zo te zien zit de antenna aan pin 4. Die andere 8 pin chip zit er wat lijkt op een keramisch antenna op pin 5 (pin 1 zit bij het rondje). Maar zo klein heb ik ze op deze frequentie nog niet gezien. Zou het bordje toch meer banden ondersteunen?
Volgens mij is dat een ledje, geen antenne.

Klok is stuk :(

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Een lampje, eureka :+

Theo

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee