Kroonluchter: 6 (slimme?) dimbare E14 ledlampen gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:12
Ik zit in een klassieke bomen/bos situatie denk ik. Dus jullie hulp/doorverwijzingen worden sowieso gewaardeerd ;-)

Mijn situatie:
Mijn vrouw heeft 2 (tweedehandse) kroonluchters gekocht voor in de woonkamer. Naast het ophangen van deze loeizware units (ca 10kg/stuk) aan een jaren 30 gipsplafond (komt wel goed.. klussen kan ik wel), zit ik te stoeien met de lampen die ik er in wil steken.
Ik maak voor diverse andere lampen gebruik van HomeAssiatant en een sonoff zigbee brigde (tasmota flashed)

eisen aan de lampjes voor in de kroonluchters:
  • De fittingsmaat is E14, er gaan er per luchter 6 in.
  • De lampen worden aangestuurd via een zigbee inbouwdimmer van ecodim. Dit vanwege onze eisen dat de verlichting te allen tijde ook via de wandschakelaars te bedienen (en te dimmen!!!) moet zijn. Zonder telefoon, door mijm oma :+
Bovenstaande eisen zijn eenvoudig in te vullen met standaard dimbare LED-lampen.. dus dat zal geen probleem zijn. Ik loop echter vast bij aanvullende 'bonus'-eisen.
Wat we ook nog graag zouden willen:
  • Instelbare lichttemperatuur (kleuren is leuk, maar geen doorslaggevende factor). Minimale temperatuur moet rond de 2000K liggen.
Bij deze 'eis' gaat het mis (in mijn hoofd dan) mis, want alle? (wifi/zigbee) lampen met instelbare kleurtemperatuur die ik vind laten zich niet bedienen via een 'normale' wanddimmer, maar alleen via een zigbee (of andere smart) dimmer. Dit gaat in tegen onze hoofdeis dat zowel aan/uit als dimmen via de muurdimmer moet kunnen gebeuren zonder aanvullende smart zaken.

Wie heeft de google skills (of ervaring) om het volgende te vinden:
slimme E14 lampen, die voldoen aan de volgende eisen
  • Instelbare kleurtemperatuur vanaf max. 2000K (voorkeur zigbee, maar andere protocollen kunnen overwogen worden :+ )
  • Dimbaar via homeassistant EN bedrade wanddimmer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik denk dat er twee opties zijn:

Je zorgt voor een zigbee knop waarmee je zigbee lampen direct aanstuurt. Die kan oma gewoon gebruiken, zonder telefoon. Bijvoorbeeld van Hue zelf. Je inbouwdimmer is deze situatie overbodig.

Of..

Je dimt wel direct de voeding van de lampen en je neemt dimbare ledlampen die een lagere kleurtemperatuur krijgen als je ze dimt. Dim to warm noem je dat.

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 07-01-2022 16:28 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-07 09:20
Dat lijken wat vage Philips WarmGlow klonen met diffuus licht.

Voor een kroonluchter wil je liever "fonkeling" hebben, blijkbaar heeft Philips nu ook filament WarmGlow lampen, die zouden beter zijn voor deze toepassing.

https://www.hornbach.nl/s...der/10493659/artikel.html

Ik heb nog van dit type, maar die willen nog niet stuk gaan.
https://www.hornbach.nl/s...vorm/5792062/artikel.html

Mijn ervaring is dat ze het ook goed doen met een standaard ouderwetse weerstand-dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:12
il-Principe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:51:
Dat lijken wat vage Philips WarmGlow klonen met diffuus licht.

Voor een kroonluchter wil je liever "fonkeling" hebben, blijkbaar heeft Philips nu ook filament WarmGlow lampen, die zouden beter zijn voor deze toepassing.
https://www.hornbach.nl/s...der/10493659/artikel.html
Mijn ervaring is dat ze het ook goed doen met een standaard ouderwetse weerstand-dimmer.
thanks! net besteld.. Prima prijs ook.. had de hornbach nog niet op het netvlies... die mag op de lijst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-07 12:57
Ik heb voor de kroonluchter gekozen voor de filament e14 kaarsjes van Ikea (8euro per stuk). Die mee loopt in mijn philips Hue systeem. De Hue E14 filament kaarsen waren er toen nog niet. deze zijn er nu wel maar erg duur!
Ben best tevreden met de oplossing en niet eens veel duurder dan die Philips kaarsen van de Hornbach.