Beste Tweakers,
Ik merk de laatste weken dat een aantal games die ik speel niet meer soepel draaien. Normaliter speel ik deze games rond de 1440p of 4k op 60fps (niet erg GPU demanding games), echter haal ik dit de laatste tijd vaak niet omdat er willekeurige FPS drops zijn.
Ik heb even een lijstje doorlopen om te checken waar het aan zou kunnen liggen. Ik heb een 3Dmark Time Spy benchmark 3x gerund met een gemiddelde CPU score van 5050 (I7 7700K, zou ongeveer 5200 moeten zijn) en een Graphics Score van 4100 (zou ongeveer 7600 moeten zijn). Het lijkt me vrij duidelijk waar de fout ligt.
Ik heb met behulp van MSI Afterburner een log gemaakt tijdens het runnen van een Time Spy benchmark. Hier zie ik dat de GPU usage naar 100% schiet in elke 3 scenes, maar dat de power draw erg inconsistent is.
Ik heb onlangs een nieuwe voeding gekocht omdat mijn vorige voeding de geest had gegeven. Mijn vorige kapotte voeding was een BeQuiet! System Power 7, nu zit er een Fractal Design Ion Gold 550W voeding in. Dit zou meer dan voldoende moeten zijn voor mijn systeem, zijnde:
/f/image/9JvJx0J4VnO3YX6uNO9Y9Ikp.png?f=fotoalbum_large)
Via deze link is de volledige log van MSI Afterburner beschikbaar.
https://drive.google.com/...LRhGux8U/view?usp=sharing
Mijn monitor zit met een Displayport aansluiting gekoppeld. Ik heb een Oculus Rift aangesloten in de HDMI port, maar het lijkt me dat deze niet op invloed is op de score.
Is er iemand die mij kan vertellen waarom mijn GPU zo slecht presteert, of welke testen ik verder kan doen om dit te achterhalen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Jaspervv99
edit: Ik heb zojuist mijn power consumption in Afterburner naar 120% gegooid en nog een test gedaan, dit beïnvloed de resultaten niet.
Ik merk de laatste weken dat een aantal games die ik speel niet meer soepel draaien. Normaliter speel ik deze games rond de 1440p of 4k op 60fps (niet erg GPU demanding games), echter haal ik dit de laatste tijd vaak niet omdat er willekeurige FPS drops zijn.
Ik heb even een lijstje doorlopen om te checken waar het aan zou kunnen liggen. Ik heb een 3Dmark Time Spy benchmark 3x gerund met een gemiddelde CPU score van 5050 (I7 7700K, zou ongeveer 5200 moeten zijn) en een Graphics Score van 4100 (zou ongeveer 7600 moeten zijn). Het lijkt me vrij duidelijk waar de fout ligt.
Ik heb met behulp van MSI Afterburner een log gemaakt tijdens het runnen van een Time Spy benchmark. Hier zie ik dat de GPU usage naar 100% schiet in elke 3 scenes, maar dat de power draw erg inconsistent is.
Ik heb onlangs een nieuwe voeding gekocht omdat mijn vorige voeding de geest had gegeven. Mijn vorige kapotte voeding was een BeQuiet! System Power 7, nu zit er een Fractal Design Ion Gold 550W voeding in. Dit zou meer dan voldoende moeten zijn voor mijn systeem, zijnde:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-7700K Tray | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | ASRock Fatal1ty H270 Performance | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | EVGA GeForce GTX 1080 8GB SC GAMING ACX 3.0 | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | HGST 7K1000, 1TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood | € 85,90 | € 85,90 |
1 | Monitoren | Philips BDM4065UC Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Waterkoeling | Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB | € 147,16 | € 147,16 |
1 | Toetsenborden | Razer BlackWidow Chroma V2 [Green Switch] (Qwerty US) | € 0,- | € 0,- |
1 | Muizen | Razer Naga Chroma | € 0,- | € 0,- |
1 | Muismatten | Razer Firefly Hard Edition | € 92,01 | € 92,01 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13 | € 62,90 | € 62,90 |
1 | Voedingen | be quiet! System Power 8 600W | € 109,64 | € 109,64 |
1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 250GB | € 81,69 | € 81,69 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 579,30 |
/f/image/9JvJx0J4VnO3YX6uNO9Y9Ikp.png?f=fotoalbum_large)
Via deze link is de volledige log van MSI Afterburner beschikbaar.
https://drive.google.com/...LRhGux8U/view?usp=sharing
Mijn monitor zit met een Displayport aansluiting gekoppeld. Ik heb een Oculus Rift aangesloten in de HDMI port, maar het lijkt me dat deze niet op invloed is op de score.
Is er iemand die mij kan vertellen waarom mijn GPU zo slecht presteert, of welke testen ik verder kan doen om dit te achterhalen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Jaspervv99
edit: Ik heb zojuist mijn power consumption in Afterburner naar 120% gegooid en nog een test gedaan, dit beïnvloed de resultaten niet.