Kloon maken van Windows 10 en op nieuwe pc installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanMi
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-04-2022
Hallo allen,

Ik heb de volgende vraag :

Ik wil een kloon maken van mijn oude pc waar Windows 10 op staat.
En deze op een nieuwe pc instaleren.
Op de nieuwe pc staat geen besturingssysteem.
Dus zal ik deze met een usb stick of schijf moeten benaderen. Hoe krijg ik de gekloonde Windows op de nieuw SSD schijf van de de nieuwe pc?

Ik weet dat er programma's zijn om de kloon te maken. Maar hoe gebruik je deze om de Windows kloon op een nieuwe pc te plaatsen?

Alvast bedankt

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

StephanMi schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:30:

Ik weet dat er programma's zijn om de kloon te maken. Maar hoe gebruik je deze om de Windows kloon op een nieuwe pc te plaatsen?
Euh, opstarten van "programma", je image selecteren en dan aanwijzen dat ie op de nieuwe disk moet?

Maar, en dat wist je al, ga je niet de mist in met drivers? Type disk(s)? Sector alignment? Etc?

Ik weet niet hoe oud & hoe nieuw beide pc's zijn maar ik zou gewoon opnieuw & schoon beginnen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Klonen werkt eigenlijk goed voor als je je disk in bestaand systeem gaat vervangen.

Van oude naar nieuwe hardware is dit af te raden ivm driver compatibiliteit met mogelijk performance verlies tot gevolg.

Backup maken van je belangrijke data en windows vers installeren op je nieuwe PC geniet de voorkeur.

ICE ICE Baby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik gebruik hiervoor Veeam. Daarvoor moet je op het bestaande systeem de gratis (wel even een account maken) Veeam Windows agent (o.i.d.) installeren. De complete backup kun je dan op een externe schijf of NAS zetten. Met behulp van een opstartbare USB-stick van Veeam kun je de backup terugzetten.

Ik gebruik deze methode om binnen 10 minuten een laptop compleet weer draaiend te hebben na een Secure Erase. Uiteraard voorkom ik de driver-ellende door van ieder model laptop een backup te hebben. Zo kan ik per type laptop dezelfde backup terugzetten. Voor jouw PC is dit minder of niet van toepassing, behalve dat je met drivers gaat klooien.