Advies multimeter aanschaf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik heb al meermaals mis gegrepen op de afwezigheid van een multimeter in mijn gereedschapsarsenaal. Omdat ik alleen door de fluke-bomen het duspol-bos niet meer zie vroeg ik me af of jullie me van een (ervarings)advies kunnen voorzien m.b.t. de aanschaf van welke multimeter ik nu moet hebben.

Ik zag dat ze aangeboden worden van 2 tientjes tot ver in de €15.000 en daar zitten behoorlijke verschillen tussen.

Mijn beoogde toepassingen voor de multimeter zijn:
- Huis tuin en keuken apparatuur doormeten bij defecten
- Automotive (mijn motoren en auto's dus)
- Sporadisch een printplaat/component doormeten

Mocht iemand het zo kunnen zeggen of ik het af kan met een multimeter van de Aldi of van de speciaalzaak dan hoor ik het graag :).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Weten wat je meet is al heel belangrijk...

Dat gezegd hebbende ik zou wel voor een merk meter gaan, de bouwmarkt hobby bob dingen doen hun werk ook prima hoor maar een fluke is bijv net wat robuuster en betrouwbaarder.

Wat is je budget?
Een fluke 113 vind je voor rond de 140 euro en kan je jaren lang plezier opleveren.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proosst
Budget niet over nagedacht. Ik kijk meestal vooral naar wat ik nodig heb.
Zoals gezegd zijn dat niet de meest gekke dingen. Maar welke specificaties daar dan bij horen en wat zo'n multimeter allemaal moet kunnen is mij dan nog even de vraag.

Bijv. wat kan een Fluke 113 van €140 meer/beter dan de Digitale autorange-multimeter van de Lidl voor €18?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik heb zelf een ruim jaar geleden een Aneng AN870 op Aliexpress gekocht voor rond de 30 euro na lovende recensies op o.a. eevblog/youtube gelezen en gezien te hebben. Ik gebruik hem zelf voor exact dezelfde doeleinden als jij. Vond een Fluke veel te duur voor wat ik er mee ging doen. Als ik in het dagelijks leven in meterkasten zou gaan werken dan was het een ander verhaal geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-04 09:40
Functies die ik handig vind op een multimeter en die je niet hebt op Aldi / Lidl multimeters:

- Contactloos spanning meten: is heel handig om snel te weten of er spanning op een draad staat, gewoon de multimeter tegen de draad houden.
- LoZ ingang: een ingang met lage impedantie laat toe "fantoomspanningen" uit te sluiten (condensator-effect)
- Temperatuurmeting en duty cycle kunnen ook soms handig zijn

Maar als je dat soort zaken niet nodig hebt kan je inderdaad even goed een goedkoop multimetertje nemen. Fluke is uiteraard steviger gebouwd, maar voor huis tuin en keukengebruik is dat niet nodig.
Als je toch naar Fluke kijkt zou ik geen 113 nemen want die kan geen stroom meten. Ik zou dan eerder naar de 117 gaan.

Kijk anders ook eens naar Extech. Die hebben multimeters die vergelijkbaar zijn met Fluke, maar voor 1/2 tot 1/3 van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:58

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De bouwkwaliteit van een Fluke vind ik ook net wat beter t.o.v. de goedkope multimeters. (o.a. het draaicontact en de bijgeleverde meetsnoeren)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:44

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Vaenir schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:14:
Ik heb zelf een ruim jaar geleden een Aneng AN870 op Aliexpress gekocht voor rond de 30 euro na lovende recensies op o.a. eevblog/youtube gelezen en gezien te hebben. Ik gebruik hem zelf voor exact dezelfde doeleinden als jij. Vond een Fluke veel te duur voor wat ik er mee ging doen. Als ik in het dagelijks leven in meterkasten zou gaan werken dan was het een ander verhaal geweest.
Ik kreeg ooit een praxis huismerk, 15 jaar geleden. Doet het nog steeds en kan niet meer dan 3 tientjes gekost hebben. Ik gebruik hem 6 keer per jaar, dus zou niet weten waarom daar meer aan uit te geven. Je kan een perfecte kopen, maar ja, haal je dat eruit?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-05 13:17
Tja ik heb een goedkope multimeter van ten minste 30 jaar oud, nog geërfd van mijn opa. Voor mijn (vergelijkbare) doeleinden is het prima. Weet alleen dat je niet met een super geeikte meter aan het werk bent. Maar dat heb ik persoonlijk ook nooit gemist. So what als de meting er een paar procent naast zit.

Fluke is prachtig spul en heb het ook voor m’n werk gebruikt maar het bewijst z’n waarde vooral als je er dagelijks mee werkt. Als je eens in de zoveel maanden eens een multimeter pakt voor een klusje dan zou ik een degelijk simpel modelletje uitzoeken.

Wel de draden vervangen, dat heb ik laatst gedaan en dat was een welkome upgrade!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Proosst schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:14:
Budget niet over nagedacht. Ik kijk meestal vooral naar wat ik nodig heb.
Zoals gezegd zijn dat niet de meest gekke dingen. Maar welke specificaties daar dan bij horen en wat zo'n multimeter allemaal moet kunnen is mij dan nog even de vraag.

Bijv. wat kan een Fluke 113 van €140 meer/beter dan de Digitale autorange-multimeter van de Lidl voor €18?
Waarschijnlijk zal die voor jou prima voldoen.
Ik ben na een aantal bouwmarkt multi meters toch voor een fluke gegaan, merendeel omdat die goedkope dingen het hier niet langer als een jaar volhouden.

Snoeren met breuken en slechte contacten. De schakelaars die met verloop van tijd moeizaam op de juiste stand wouden werken.
Korte batterijduur etc etc.

Maar niks houd je tegen om een 18 euro Lidl meter te kopen.
Je kunt dan na verloop van tijd altijd nog bepalen of je daar een tweede vervanger gaat halen of dat je dan wat meer uitgeeft.

18 euro val je je geen breuk aan ;)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Ik gebruik ook al 20 jaar een gamma multimeter. Volgens mij moet je jezelf vooral de vraag stellen of je af en toe een draadje wilt doormeten of met precisie iets als weerstand wilt meten. In het eerste geval is lidl sowieso prima.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Vooral de veiligheid (zowel persoon als apparaat) is vaak zeer bedroevend bij goedkope multimeters. Meetje af en toe wat lage spanning DC en vind je accuraatheid niet belangrijk? Dan volstaat een goedkope meter prima. Meetje wat serieuzere spanning, vind je veiligheid en accuraatheid belangrijk? Dan wil je graag een wat betere meter.

Goedkopere meters die vaak nog wel "oké" zijn heb je van merken als Uni-T, wil je wat zekerder zijn dan zou ik gaan kijken naar merken als Brymen en Fluke. Je kunt veel informatie vinden op Eevblog forum en bijbehorend YouTube kanaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

PD2JK schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:39:
De bouwkwaliteit van een Fluke vind ik ook net wat beter t.o.v. de goedkope multimeters. (o.a. het draaicontact en de bijgeleverde meetsnoeren)
Hier ben ik het zeer zeker mee eens. Ik heb een aantal jaar geleden een Fluke 177 gekocht voor rond de 250 euro. Maar ik ben gewend aan professionele apparatuur i.v.m. een verleden als servicetechnicus aan audioapparatuur bij Philips. En daar zit dan ook wat nostalgie bij omdat Fluke destijds de professionele meetapparatuur van Philips heeft overgenomen.

Nu is dat voor TS natuurlijk overkill maar ik zou zeker een Fluke uit het lagere segment ook aanbevelen. Zo'n ding koop je voor de rest van je leven en zo'n ding van de bouwmarkt overleeft nog geen jaar in de gereedschapskist.

Er zijn vast meer merken zoals Fluke maar die heb ik zo niet even op mijn netvlies. Maar met een budget van 120-160 kun je vast een fijne meter kopen van een fatsoenlijk merk.

Tip: koop er een met teflon of anderszins hittebestendige meetsnoeren. D'r gaat geheid een keer een meetsnoer over de soldeerbout hangen :P

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-04 15:20

Neophyte808

Gadget inspector

Dit soort vragen zie ik heel vaak voorbij komen in een grote elektro Facebook groep, waar iedereen elkaar na loopt te papegaaien dat je gewoon een Fluke moet nemen, ben ik het daar niet mee eens. Als jij op een forum moet vragen welke multimeter je nodig hebt, ga jij van de meerwaarde van een Fluke niets merken. Fluke meters zijn duur en daar zijn een aantal redenen voor: YouTube: eevBLAB 91 - Why Are Fluke Meters So EXPENSIVE?

Voor 92 euro heb ik een Uni-T 139T en een Owon OW18D gekocht, allebei CAT III, TrueRMS, Auto Ranging, shitload aan features die je toch nooit gebruikt zoals NCV en samen ver onder de 140 euro van die stomme Fluke 113 die niet eens stroom kan meten:
https://www.tinytronics.n...s/uni-t-ut139c-multimeter
https://www.eleshop.nl/owon-ow18d-multimeter.html

Wat kan die Fluke dan wel beter? Nou bijvoorbeeld krijg je sneller een piep te horen wanneer je continuiteit aan het meten bent dan bij bovenstaande 2 meters.

Loop een ieder geval met een grote boog heen om multimeters waar de tekst "830" op staat. Meestal zijn dat die gele of zwarte rechthoeken die je bij iedere bouwmarkt kunt halen. Die zijn alleen nuttig om batterijen mee door te meten en ondersteunen vaak nog niet eens een continuiteitstest (piepjestest). Ik heb een keer een voeding doorgemeten met een spanning ver onder de max die die multimeter aan kon en toen was zowel de voeding stuk, als de zekering van de multimeter gesmolten, als een van de probes gesmolten dus die dingen zijn echt troep. Verder is Extech ook dermate dubieuze kwaliteit dat de ene meter een goede Fluke killer zou kunnen zijn, terwijl de volgende zo ontieglijk slecht is dat je je afvraagt of ze wel een Quality Assurance afdeling hebben daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-05 19:21
Proosst schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:53:
Ik heb al meermaals mis gegrepen op de afwezigheid van een multimeter in mijn gereedschapsarsenaal. Omdat ik alleen door de fluke-bomen het duspol-bos niet meer zie vroeg ik me af of jullie me van een (ervarings)advies kunnen voorzien m.b.t. de aanschaf van welke multimeter ik nu moet hebben.

Ik zag dat ze aangeboden worden van 2 tientjes tot ver in de €15.000 en daar zitten behoorlijke verschillen tussen.

Mijn beoogde toepassingen voor de multimeter zijn:
- Huis tuin en keuken apparatuur doormeten bij defecten
- Automotive (mijn motoren en auto's dus)
- Sporadisch een printplaat/component doormeten

Mocht iemand het zo kunnen zeggen of ik het af kan met een multimeter van de Aldi of van de speciaalzaak dan hoor ik het graag :).
Koop er twee zou ik zeggen :P

Goedkope kleintje voor snelle metingen tijdens het klussen. En een iets 'duurdere' met meer functies voor fijn elektronica capacitief/inductief meting etc...

Weet niet of je voertuigen nog contactpunten hebben anders kan ik je deze aanbevelen:

UNI-T UT107 heeft extra functies om de 'dwell' / ontsteking hoek te meten en rpm.

https://www.aliexpress.co...3BEUR%3Bsearch-mainSearch

Staar je niet blind up de dure Flukes... die zijn voor thuis nergens voor nodig voor die paar keer dat je hem gebruikt.

edit..
mathias82 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:34:
Fluke is uiteraard steviger gebouwd, maar voor huis tuin en keukengebruik is dat niet nodig.
Als je toch naar Fluke kijkt zou ik geen 113 nemen want die kan geen stroom meten. Ik zou dan eerder naar
Mocht de TS inderdaad wat 'high-end' willen kopen en wat geld wilt spenderen kan ik inderdaad de Fluke 117 aanbevelen. Gebouwd als een tank en reageert knetter snel _/-\o_ (op het werk heb ik zo'n halve computer fluke multi-meter en dat reageert irritant traag en zou eigenlijk bijna de meter om willen ruilen naar een 117).

[ Voor 15% gewijzigd door wauskoek op 06-01-2022 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
wauskoek schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:26:
[...]

Mocht de TS inderdaad wat 'high-end' willen kopen en wat geld wilt spenderen kan ik inderdaad de Fluke 117 aanbevelen. Gebouwd als een tank en reageert knetter snel _/-\o_ (op het werk heb ik zo'n halve computer fluke multi-meter en dat reageert irritant traag en zou eigenlijk bijna de meter om willen ruilen naar een 117).
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:30
Ik heb een Fluke ding van het werk, en een Uni-T UT202A zelf gekocht, want een stroomtang leek me handig (en is het ook).

Die laatste ligt altijd voor het grijpen. De Fluke weet ik niet direct waar die ligt, en of het batterijtje het nog doet :+

Duurder is niet altijd beter :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
noobynater schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:55:
Vooral de veiligheid (zowel persoon als apparaat) is vaak zeer bedroevend bij goedkope multimeters. Meetje af en toe wat lage spanning DC en vind je accuraatheid niet belangrijk? Dan volstaat een goedkope meter prima. Meetje wat serieuzere spanning, vind je veiligheid en accuraatheid belangrijk? Dan wil je graag een wat betere meter.
Ik heb nog nooit gehoord dat apparaten massaal worden opgeblazen door multimeters van de gamma, laat staan dat er mensen door geëlektrocuteerd worden… klinkt als onzin?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:53
Makkelijk schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Ik heb nog nooit gehoord dat apparaten massaal worden opgeblazen door multimeters van de gamma, laat staan dat er mensen door geëlektrocuteerd worden… klinkt als onzin?
Lijkt me ook wat overdreven, dat ze niet accuraat zijn klopt wel, maar als het niet op een paar tienden van een volt aankomt is de goedkoopste variant voor thuis gebruik prima.

(dan zal het verschil waarschijnlijk een aantal volts zijn, maar voor thuis, who cares)
zeg ik die zelf een fluke 287 thuis heeft :)
https://www.fluke.com/nl-...ale-multimeters/fluke-287

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-05 13:17
Makkelijk schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Eens, goedkoop is niet gelijk aan onveilig. Echter, ik zou het zelf niet via ali durven te bestellen. Dan weet je écht niet wat je krijgt.

Via een gereputeerde nederlandse webshop of bouwmarkt daarentegen kan je er wel vanuit gaan dat je veilig spul krijgt. De Gamma wil echt niet bekend staan als die toko wiens spullen 6 mensen in 's Gravenzande heeft geëlektrocuteerd of iets dergelijks ;)

(of de Gamma huismerk multimeters lekker werken is weer iets anders. Oh en zorg ervoor dat je de multimeter in de juiste stand zet voordat je de pennen in het stopcontact prikt, want anders kan je de boel inderdaad wél opblazen :P )

[ Voor 13% gewijzigd door Kevinns op 07-01-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je iets goeds wilt, ga je voor Fluke

Beter een keer wat meer uitgeven, dan telkens maar goedkope meuk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-05 21:08

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Veilig betekent ook dat een fout van jezelf niet uitloopt tot derde graad brandwonden of erger. De meeste bouwmarkt multimeters hebben geen zekering voor het 10A berijk. Steek je je MM dan in het stopcontact, dan is het goed fout. Zolang je geen netspanning meet is elke multimeter in principe goed.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
akatar schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:19:
[...]

Lijkt me ook wat overdreven, dat ze niet accuraat zijn klopt wel, maar als het niet op een paar tienden van een volt aankomt is de goedkoopste variant voor thuis gebruik prima.

(dan zal het verschil waarschijnlijk een aantal volts zijn, maar voor thuis, who cares)
Kan me niet heugen dat een goedkope multi-meter zover afwijkt in de volts.

Even gekeken op youtube en hier een filmpje dat iemand drie meters test (bijna einde filmpje).
YouTube: Meter Accuracy And Display Counts

Valt bij deze geteste meters dus mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:53
wauskoek schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:10:
[...]

Kan me niet heugen dat een goedkope multi-meter zover afwijkt in de volts.

Even gekeken op youtube en hier een filmpje dat iemand drie meters test (bijna einde filmpje).
YouTube: Meter Accuracy And Display Counts

Valt bij deze geteste meters dus mee.
Er zijn meters die afronden, dus 4,5 volt wordt 5 volt, maar 5,4 volt wordt ook 5 volt.
Bij printen waarbij de watchdog inspringt beneden de 5 volt is het wel belangrijk dat je meting correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
akatar schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:14:
[...]

Er zijn meters die afronden, dus 4,5 volt wordt 5 volt, maar 5,4 volt wordt ook 5 volt.
Bij printen waarbij de watchdog inspringt beneden de 5 volt is het wel belangrijk dat je meting correct is.
Vraag is natuurlijk in hoeverre dit voor de TS van belang is en als ik naar zijn eisen heeft hij geen super accurate metingen nodig. Als je meerdere youtube video's bekijkt zijn de goedkope meters best accuraat.

YouTube: Banggood DT832 Digital Multimeter Accuracy Testing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Volgens mij 20 jaar gedaan met een "voltcraft" multimeter van de conrad, wat eigenlijk een uni-t is. Na een valpartij overleden, dus (weer) voor een uni trend gegaan: https://www.uni-trend.com...0161%20Series/UT161E.html

Vreet alles, 22000 count, true rms.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
teacher schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:31:
Volgens mij 20 jaar gedaan met een "voltcraft" multimeter van de conrad, wat eigenlijk een uni-t is. Na een valpartij overleden, dus (weer) voor een uni trend gegaan: https://www.uni-trend.com...0161%20Series/UT161E.html

Vreet alles, 22000 count, true rms.
Mooi metertje! Mooie display ook. Meende dat de mooie display ook aardig batterijen vreet. Wat is jou ervaring ermee?

edit... sorry was in de war met een andere type..

https://www.aliexpress.co...3BEUR%3Bsearch-mainSearch

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 07-01-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-05 09:39
Op het werk gebruik ik alles van Fluke en dat werkt allemaal goed en is degelijk gebouwd, maar thuis heb ik gewoon een Voltcraft van twee tientjes en dat is gewoon meer dan prima voor thuisgebruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 04:06

TNW

Laatst een of andere vage DMM met issues (spontaan 0 ohm aangeven en piepen) vervangen door een Brymen BM235, prima ding, iets van €60-80 bij het welbekende eleshop.nl.

Voor lage DC spanningen en electrohobby heb je echt geen Fluke nodig en voldoet een "huismerk" meter ook prima.
Wil je nauwkeuriger, veiliger en duurzamer dan is het verstandig om te investeren.

Weblog | Straling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proosst
Bedankt voor alle berichten. Als ik dat zo lees is Fluke wellicht wat overkill voor mij.
Aangezien een Gamma meter wellicht de gereedschapskist niet overleefd en ik ergens tussenin wil gaan zitten lijkt me, voor mij, de Voltcraft optie wel een goeie. Daar ga ik eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:10
Als ik op dit moment een nieuwe multimeter voor alleen de simpele zaken zou kopen, dan zou ik voor de Chauvin Arnoux CA702 pocket multimeter gaan. Lekker klein, rond de 50 euro, gerenommeerd merk. Voor huis, tuin en keukenwerk heb je vaak niet meer functies nodig.

Verder is voor het doormeten van kabels een duspol echt ideaal. Je hebt ook duspols die het voltage laten zien. Ik vind het handiger in het gebruik, geen knopjes en schakelaars, en je hangt 'm zo even om de nek.

Het is dat ik al een goede multimeter en duspol heb, het lukt mij nog net om mij in te houden de CA702 te bestellen.

[ Voor 18% gewijzigd door Raling op 08-01-2022 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
Ik zeg deze: https://www.conrad.nl/p/v...ergave-counts-4000-124457

Je kunt hiermee voltages meten inclusief 400V krachtstroom, hoger moet je IMO toch niet willen meten als hobbyist (ik zou ook niet weten hoe/waar), en alle auto/motor-gebruik moet ook goed komen lijkt me. En deze is handig omdat 'ie voor spanning automatisch het goede bereik pakt. Plus, kost niet veel.

En ja, hij is niet super-nauwkeurig. Gaan jij en ik het verschil merken? Ik geloof er niks van.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 08-01-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keessap
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-09-2023
Ik ben het helemaal eens met wat Proosst al weer enig tijd geleden heeft geschreven.

Ik heb in mijn werkzame leven heel Multimeters gehad en was met mijn laatste Velleman meter eigenlijk erg tevreden. Gister was ik bij de Lydl en viel mijn ook op een Stroomtang met allerlei Multimeter functies de Parkside PMZ 2 A2. Thuis gekomen de meter getest of deze goed werkte en de uitkomsten vergeleken met de waarde van mijn andere meter. Al snel viel een vreemd verschil op. Ik heb een modelspoorbaan, die digitaal bestuurd wordt. Wanneer de spanning tussen spoorstaven meet met de Velleman op AC, meet ik 17V, meet ik dit met de Parkside op AC dan meet ik 6,5V. Ik heb hier geen verklaring voor.
Ter controle heb ik een oude analoge multimeter van mijn oude werkgever (IBM) uit het stof gehaald en die geeft ook 17V AC aan.

Wanneer andere wisselspanningen meet zoals de netspanning geeft de Parkside wel de juiste waarde aan.

Wie weet waar dit verschil vandaan komt of is de meter toch defect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:54

SambalBij

We're all MAD here

Waarschijnlijk is dat Lidl ding geen true RMS meter.
Een zuivere sinusgolf zoals de netspanning meet ie dan wel correct, maar als die treinbaan een (variabele?) voeding gebruikt waar geen mooit sinus uit komt maar wat anders (fase aansnijding, blok/zaagtand golf etc) dan kan ie flink gaan afwijken.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-05 10:21

meddle

:o

Brymen BM867s is zeer aan te raden als je een serieuze DMM wil voor niet al te veel geld. Qua features beter dan fluke en vergelijkbare bouwkwaliteit.

https://www.eleshop.nl/brymen-bm867s.html

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 15:48
Ik ben heel tevreden met m'n recente aankoop van een AmazonCommercial multimeter.

Deze doet qua bouwkwaliteit niet heel veel onder voor een Fluke of een andere dure, maar koop je voor een fractie van de prijs en alle features die je maar wil zitten er op, e.g. TrueRMS, backlight, continuity test, temperatuursensor, etc.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-05 00:08

Heimdallr

Asgard

Ik ben zelf elektricien en ik heb een Fluke 177 en een Fluke 325. De Fluke ampèretang (325) gebruik ik dagelijks vele malen meer dan de multimeter (177).

Het hangt er vanaf wat je doet maar een ampèretang kan veel fijner werken dan een multimeter.

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-05 21:08

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik heb diverse multimeters. Het meest handige vind ik toch een stroomtang/clamp meter die ook DC kan meten. UNI-T UT210d is redelijk voordelig en werkt prima. https://www.aliexpress.co...urPageLogUid=PBtv11cfUNYs

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Wilke schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:41:
Ik zeg deze: https://www.conrad.nl/p/v...ergave-counts-4000-124457

Je kunt hiermee voltages meten inclusief 400V krachtstroom, hoger moet je IMO toch niet willen meten als hobbyist (ik zou ook niet weten hoe/waar), en alle auto/motor-gebruik moet ook goed komen lijkt me. En deze is handig omdat 'ie voor spanning automatisch het goede bereik pakt. Plus, kost niet veel.

En ja, hij is niet super-nauwkeurig. Gaan jij en ik het verschil merken? Ik geloof er niks van.
Met buizenversterker(s) als hobby ga je al snel richting 500 VDC bij geen gekke eindbuizen. Veel hoger heb ik ook niet gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
Zwartoog schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:11:
Met buizenversterker(s) als hobby ga je al snel richting 500 VDC bij geen gekke eindbuizen. Veel hoger heb ik ook niet gezien.
Ja, hoogspanningscondensatoren in een CRT of magnetron. Maar als je daar mee gaat lopen klussen hoop ik van harte dat je niet in dit topic hoeft te komen te vragen welke multimeter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Wilke schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:05:
[...]

Ja, hoogspanningscondensatoren in een CRT of magnetron. Maar als je daar mee gaat lopen klussen hoop ik van harte dat je niet in dit topic hoeft te komen te vragen welke multimeter ;)
Nee, dan vraag ik het op het audioform :) Ik kom een heel eind met de multimeter die ik ooit als kind heb gehad, maar die is ook aan vervanging toe. Het is desalniettemin interessant om te lezen wat anderen gebruiken/aanraden en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54
Ik gebruik al 30 jaar een Velleman. Kostte me als puber een godsvermogen (lees een paar tientjes). Hij lijkt op een fluke (mooi geel met zwart), voor mij prima, ik gebruik hem alleen voor arduinos/raspi/nodemcu projectjes en om weerstandjes te meten (kan die kleuren maar niet onthouden) 🙈. Oh ja eens in de zoveel jaar moet ik het 9v blokje vervangen
Pagina: 1