Toon posts:

Feedback PC build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Computerbouwer1
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-08-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een all-in-one krachtige PC bouwen. Voornamelijk vanuit jongensdroom om dit altijd al eens te doen. Gebruik het veel voor studie, werk (excel incl macro's), gaming en bekijken van video's/streams. Vaak ook van allerlei dingen tegelijkertijd.

De build:
https://pcpartpicker.com/list/cxdCp2
Let hierbij minder op de genoemde prijzen, deze zijn meestal hoger dan op Tweakers :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-12900K Boxed€ 619,-€ 619,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming Z690-PLUS D4€ 289,-€ 289,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3060 V2 OC Edition€ 859,-€ 859,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 4TB€ 75,04€ 75,04
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 94,90€ 94,90
1WaterkoelingCorsair iCUE H150i ELITE LCD Display€ 289,95€ 289,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 124,90€ 124,90
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 104,90€ 104,90
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN750 1TB (zonder heatsink)€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.555,69

Wat mag het systeem gaan kosten?
Beoogd budget ligt ergens tussen 2500-3000, waarbij ik nu voor mijn gevoel liever een iets goedkopere GPU koop om deze wellicht in de toekomst mocht de markt wat afkoelen te verkopen en een luxere kaart toe te voegen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Naast een muis en tijdelijk beeldscherm zal ik de rest volledig vanaf meet af aan willen bouwen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Met mijn keuze voor een i9-12900K heb ik het idee jaren vooruit te kunnen met dit systeem en enkel hier en daar parts te upgraden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een zeer zwakke plek voor Corsair en ASUS. Zij geven mij een robuust en degelijk gevoel en daarmee zijn het producten die ik vertrouw. Maar mocht hierover anders gedacht worden hoor ik dit graag.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke wensen. Gewoon een PC die alles goed draait, waarmee ik kan multitasken. Zelf hoef ik bijvoorbeeld games niet max FPS op de beste beeldkwaliteit te spelen. Zolang het maar soepel runt en het er goed uit ziet ben ik content.

Ga je overklokken?
Hier heb ik mij totaal niet in verdiept en lijkt mij ook niet interessant. Ook hier weer: Mochten jullie anders denken hoor ik dat graag!

Wat verwacht je van ons?
Ik ben met name benieuwd of al mijn onderdelen compatible zijn met elkaar en of ik niet ergens iets over het hoofd heb gezien. Ik ben mij enigszins bewust dat het verschil tussen een i712700K en i912900K voor mijn PC weinig/geen verschil zal uitmaken, dit is enkel meer een prestige dingentje om dan toch voor de i9 te kiezen.

Daarnaast nog enkele specifieke vragen over onderdelen:
RAM
Op de site van Intel zag ik dat deze processor slechts RAM tot aan 3200 ondersteund. Maar zie online vaak 3600 toegepast worden. Kan ik zorgeloos kiezen voor 3600 RAM of is 3200 beter op zijn plaats?

Moederbord
Eerst had ik gekozen voor de ASUS Prime Z690-P D4 omdat deze een PCIe-4.0 x16 aansluiting heeft. Maar nadat ik online e.e.a. hardware matige issues had gelezen. Ben ik overgestapt op mijn huidig moederbord ASUS TUF Gaming Z690-Plus D4. Deze heeft echter PCIe-4.0 x16 maar 'slechts' een PCIe-3.0 x16. Is dit heel erg? Welke van de twee zouden jullie mij aanraden?

CPU Cooler
Hier heb ik 'helaas' een vrije dure optie. Aangezien ik graag 3x120mm wil i.p.v. 2x120mm en voor een 1700 socket dan toch uit komt bij de RGB+LED cooler. Z'n bonte kermis heeft niet mijn voorkeur, zal het naar alle waarschijnlijkheid ook uitzetten maar helaas moet ik er nu toch voor betalen. Wellicht andere suggesties?
Tevens geeft Partpicker aan dat ik misschien een ander mounting device nodig heb, kan ik dit ergens controleren zodat ik die tijdig kan bestellen?

Behuizing
Deze behuizing is al aardig aan de leeftijd, maar heb ik altijd enorm mooi gevonden. De kast is groot, heeft dit nog nadelig impact op airflow oid? Zijn hedendaagse cases beter en zo ja: wat raden jullie mij aan?

OS
Iemand nog tips/ideeën waar ik goedkoop doch legaal aan Windows kan komen?

[Voor 33% gewijzigd door Computerbouwer1 op 08-01-2022 14:28]

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:50
De Intel Core i9-12900K Boxed gebruikt maximaal 243 Watt als je niet overklokt (bron), dan hou je de processor koel genoeg met goede luchtkoeler als de be quiet! Dark Rock Pro 4 of de Noctua NH-D15 chromax.black. Standaard komen deze nog niet met een socket 1700 mount kit, vraag na bij de leverancier of deze meegeleverd wordt voor je besteld. Dat geldt ook voor AIO's.

En maak een mooi lijstje met Handleiding Pricewatch, dan kunnen we lekker klikken.

[Voor 7% gewijzigd door martyw op 06-01-2022 17:31]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:50
De vraag is of je wat hebt aan de 4 extra E-cores van de 12900K tov de 12700K. Die laatste verbruikt minder is is fors goedkoper.

Neem Windows 11 want dat gaat beter om met de E-cores dan W10.

pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-4000C18D-32GVK draait probleemloos op 4000 met Alderlake.

• Computerbouwer1
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-08-2022
@martyw
Dankje voor de tips! Heb het lijstje aangepast. Dan kan er doorgeklikt worden.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:50
Waarom geen PCI-e4.0 ssd? Die €45 maakt ook niet uit als je >2,5K uitgeeft.

Neem een CMR HDD ipv SMR, of nog beter; een SSD alhoewel die laatste heel veel duurder is.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee