Toon posts:

Laptop voor videobewerking gezocht (15'/16', ~1500 euro)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tompie10
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-01 14:53
Wat ga je met je laptop doen?
Na een jaar of 10 met veel plezier een huis-tuin-en-keuken 15' HP-pavilion intel i5 te hebben gebruikt ben ik nu toe aan een nieuwe laptop. Daarin wil ik wel echt een stap of 2 vooruit, vooral omdat ik (voor nu hobbymatig, maar op termijn mogelijk ook voor werk) met veel gemak software als premiere pro wil kunnen draaien. Gamen doe ik niet op mijn laptop.

Oja, ik ben verder behoorlijk a-technisch, maar heb me een klein beetje ingelezen :)

Wat is je budget?
Circa 1500 euro, mag wat meer, mag wat minder.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet dagelijks, maar mogelijk wel op reis. Extreem lichtgewicht of 10+ uur batterij hoeft dus niet, maar wat beter dan gemiddeld zou mooi meegenomen zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Qua afmeting lijkt mij 15' of 16' inch prima, vind 14' net weer iets te klein worden. I.v.m. de aanwezigheid van een NAS is wat mij betreft 512GB opslagruime voldoende. Een goed scherm is fijn, minimaal WQXGA of Quad HD. Daarnaast moet hij de komende jaren nog goed met de tijd meekunnen.

Recent heb ik Premiere pro gebruikt op een stevige iMac, wat echt enorm soepel liep en goed beviel. Probleem is dat ik totaal niet gewend ben aan het werken in Apple-besturingssystemen (wellicht kwestie van gewenning). Daarnaast ben ik vervend Android-gebruiker, waardoor de toekomstige aanschaf een iPhone waarschijnlijk niet op de planning staat, en de altijd geprezen samenwerking tussen verschillende Apple-devices dus niet van toepassing is. Tot slot houdt vooral het prijskaartje mij tegen: een beetje 16' Macbook pro met 16GB ram zit ik al snel 800 euro boven budget. De Air is voor mij dan weer net iets te klein.

Dan een Windows-alternatief: mijn oog viel op deze Ideapad 5 pro. Voornaamste reden was de 32GB ram en AMD Ryzen 9 5900HX CPU, die ik voor deze prijs (1300 euro) nergens anders tegen lijk te komen. Volgens mij ook wel echt fijne features voor videobewerking en die CPU lijkt in preformance niet enorm veel te schelen met Apple's M1, Daarnaast doet de ideapad 5 het ook goed bij bijvoorbeeld tests van de consumentenbond. Twee nadelen (?) zijn misschien wel (1) de GeForce RTX 3050 (instapmodel in de RTX30XX-serie, die bij bijvoorbeeld een Legion 5 pro RTX 3060 en bij een HP Omen RTX 3070 is) en (2) de refreshrate van 60hz (versus 165 herz bij de Legion 5 pro en HP omen).

Ik begreep dat een sterke CPU voor video's editen belangrijker is dan een (enorm) goede videokaart. Klopt het derhalve dat voor mijn doeleinde een Ryzen 9 met 32GB maar met een RTX3050 (videogeheugen 4GB) wat handiger is dan een Intel-i7 met 16GB met een RTX 3060 (6GB) of RTX 3070 (8GB)? Wat ik overigens niet zo goed begrijp is dat er ook een (nieuwe?) RTX 3050 (8GB GDDR6) wordt aangekondigd voor het eind van deze maand, maar dat terzijde...

En is er nog iets te zeggen voor het verschil in refreshrate als er geen games op gespeeld worden?

Ik sta ook helemaal open voor andere suggesties en aanbevelingen uiteraard, inclusief Apple-gebruikers die kunnen aangeven dat er misschien toch iets te zeggen valt voor een Macbook pro (en ik wat extra beroep moet doen op de spaarrekening :*) )

Dank voor het meedenken!

Alle reacties

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-01 16:42
Ik denk dat een hoop mensen hier graag meedenken maar het lijkt alsof je zelf al aan een hoop heb bedacht. Ik zal eens kijken of ik nog dat kan bedenken om je aan te vullen:

Wellicht kun je je eisen invullen in de pricewatch, een laptop uitzoeken die er aantrekkelijk uitziet en dan nog wat reviews lezen?

Mijn beste tip zou zijn; ga vooral voor kwaliteit. Niets is storender dan een lawaaifan of slechte WiFi/ bluetooth. Dat is waar de budgetmerken vaak op besparen. De 100 euro extra die je uitgeeft ben je volgende maand vergeten. De eventuele fan-herrie of kloteverbinding is permanent.

Verder: AMD is het merk waar tweakers vaak een zwak voor hebben omdat het vanuit oudsher goed presterend materiaal maakt tegen een vriendelijke prijs.
Nu is AMD marginaal sneller en in de meeste gevallen wat energie-zuiniger. Intel heeft echter Thunderbird usb-c poorten. Daarmee kun je je hele hebben en houden aansluiten. 2*4k monitoren en al je randapparaten via 1 usb-C kabel. Ideaal! Het processormerk is dus ook een andere keuze dan alleen maar financieel of prestatiegericht.

Wellicht loont het om Pepper kort in de gaten te houden. Hier komen vaak goeie aanbiedingen langs.

• Pewpew
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:59
Ik zou voor een Lenovo Legion 5 Pro gaan.
Voldoende kracht en een zeer mooi 16''scherm.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee