Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperm2
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-11-2024
Hi all,

Voor mijn nieuwbouwwoning aan het orienteren voor zonnepanelen. Zie hieronder de informatie obv het template en tevens een overzicht van de verschillende offertes die ik heb ontvangen.

Als jullie dit zien dan ben ik benieuwd welke offerte jullie het meest interessant zouden vinden obv mijn doel, de prijs, de merken/modellen tov de garantie.
Foto's
NB ivm nog in aanbouw, alleen bak zand op Google Maps. Dak gelegen op Zuid-westen, helling 55 graden
Hieronder een de simulatie die Coolblue heeft gemaakt.
Beschikbare (dak)ruimte
19 panelen
Schaduw
Vrijwel geen, panelen worden zo op dak geplaatst dat het erkertje vrijwel geen schaduw geeft, heel misschien wat zachte schaduw van een boom, maar dat is onduidelijk omdat deze er nog niet staat en niet duidelijk is hoe hoog hij zal zijn.
Jaarverbruik
Ik ga nu voor nu even uit van 6000kwh, komen uiteindelijk wel 2 EVs, woning draait verder op stadverwarming dus geen warmtepomp.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase aansluiting
Budget en doel
Max 6K, zoveel mogelijk opbrengst met 1 dakzijde
Wie gaat het project uitvoeren
De leverancier van de panelen
Bijhouden van data
Ja, maar gewoon normaal via een App, geen gekke dingen
Reeds verkregen offertes
Deze waren nog voor 12 panelen, inmiddels overtuigd om voor maximaal te gaan (19 panelen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNOFy048_1pmZsxzoU5IUAJixIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kcoz1q9VOPNGgrMtmjHxlrCJ.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Regio Purmerend

Alvast bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 16% gewijzigd door jasperm2 op 30-10-2022 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:48
Op prijs wint SolarNRG, maar met de kwalitatief en garantie technisch hoogstaande REC panelen vind ik Coolblue de beste keuze.

Erg jammer dat je om schaduw panelen weghoudt bij de erker. Zeker aan de oost kant staat daar meer zon wel op dan niet. Echt wel rendabel om wel te doen, zeker met 2 EV's heb je elke kWh nodig die je maar kan halen... Dus leg de boel gewoon zo vol mogelijk. De prijs van ene paneel extra is lager dan de gemiddelde paneelprijs door een groot deel vrijwel vaste kosten.

En een moderne enorm energiezuinige woning op kostbare standsverwarming.... Zonde! Je kunt er zeker moeilijk onderuit? Op iets langere duur is een warmtepompje op zonnestroom veel voordeliger.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@jasperm2
12 tot 13 panelen, dat kan het beste op een 1fase 1mpp omvormer.
(grof verteld er zijn panelen die niet met 12 of 13 op 1 mpp kunnen, maar kan niet elke offerte even voor je uit rekenen.)

geen tot bijna niet schaduw, tja waar om duur solaredge gebruiken.
(ja is en blijft duur ook als je een offerte hebt die goedkoper lijkt, dan is de rest gewoon echt veel te duur.)

thuis accu, begin er nog maar niet aan, nog dat je er rekening mee moet houden.
er is nog veel te veel onbekend wat de regels gaan worden, dus zie die later maar alle beslissingen die je daar nu over neemt kunnen erg snel waardeloos worden.

vind je prijzen nog aardig duur, heb dit soort simpele setjes toch al onder de 0,80€/Wp zien komen.
maar corona, en levering problemen maken het wel lastig schatten op dit moment.

een mening over paneel merk x of omvormer merk y, dat doe ik niet.
en als iemand dat doet, lach ik ze uit, de meeste hebben maar zeer beperkt vergelijk materiaal.
en denken : "ik ben slim en heb het beste gekocht wast er is." maar kunnen dat niet vergelijken.
kan wel zeggen: hier heb je geen merk x of y voor nodig, omdat die technisch niet aansluiten op je mogelijkheden.

en natuurlijk @Ronald zijn dingen, scheelt mij typen. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperm2
@Ronald @migjes

Dank voor jullie duidelijke feedback. Jullie adviseren dus gewoon vol te leggen, CB heeft uitgerekend dat er 19 op kunnen dus zal daar nog wat offertes voor opvragen. Kom ik in dit geval met een vrij "simpel" systeem nog steeds weg met een serieel systeem, zal het parrallel moeten ivm de panelen die naast de erker liggen?

Wat betreft stadsverwarming, een pain in the ass idd, zit ik contractueel aan vast, igg aan de aansluiting en kosten daarvan, gebruik gaat natuurlijk gewoon naar verbruik in aantal KJ. In de toekomst zeker kijken naar toch een warmtepomp, dan wel naast stadsverwarming met 0 verbruik (even uitrekenen nog) of zien of er juridisch toch onderuit te komen is (ook ff goed overwegen voor ik hier aan begin)

[ Voor 37% gewijzigd door jasperm2 op 06-01-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
19 op een 3-fase omvormer.
REC en "dat merk wat ik niet zal noemen maar waar ik wel een video van heb"

Dat is beter dan growatt met schaduw.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@jasperm2
lol je praat hier met een paar fanaten, die gaan zeggen: "neee leg geen PV op je dak, voor je het weet betaal je niet voor je energie maar krijg je geld, en dat mag niet."
wat verwacht jij, lol

natuurlijk vol pleuren.
een omvormer met 2 mpp op 1 fase kan met gemak 19 panelen aan.
goedkoop en effectief.
die schaduw, tja een beetje koppen, zo erg is dat niet. ;)

(ik heb zelfs panelen oost-west
dus ook 2x per dag flink schaduw van eigen huis, zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
en nog heb ik alles (alweer) terugverdiend. >:) )

edit:
lol daar hebben we @AUijtdehaag met zijn SMA.
ben ik het zeker niet mee eens, die SMA's zijn zeker goed.
maar dat vind ik ook van ander spul. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 06-01-2022 16:56 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik snap dat je een mooie woning er niet om aan je neus laat voorbij gaan. Je kunt contractueel aan de installatie etc vast zitten... maar niet tot in oneindige aan afname neem ik aan... Het vastrecht wat ik bij mijn moeder zie is redelijk schrikbarend... En de kJ prijs ook wel.

De stadsverwarming zal onderdeel zijn van de vergunning met oog op energieprestatiezooi... ze moeten wel welwillend zijn om er iets aan te veranderen... bouwers staan daar niet om bekend.

Yep ik zou liever SMA dat woord wat @AUijtdehaag blijkbaar niet meer mag noemen gebruiken, maar niet de even dure Huawei die CB op de site heeft staan.

Noord-oost... als de woning inderdaad meer ZZW staat zoals de indruk is op de schets wordt dat met 55 graden steil dak wel een wat lastiger verhaal. Op 30 graden doet dat het nog best redelijk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:55:
@jasperm2
lol je praat hier met een paar fanaten
[...]
edit:
lol daar hebben we @AUijtdehaag met zijn SMA.
ben ik het zeker niet mee eens, die SMA's zijn zeker goed.
maar dat vind ik ook van ander spul. ;)
Jazeker de hy...theker

Maar zonder gein... mooi uitgelegd toch, en geen chinees/engelse taal, maar "vlaams"

Edit:
Wil je nu al een hybride omvormer (ik vind het nog veel te vroeg) dan kan je eens kijken naar een fronius symo gen24 plus.
SMA heeft ook losse batterij omvormers, alleen nog niet een 3-fase oplossing met 1 HV batterij
(wederom het is te vroeg)
Voordeel van een losse batterij omvormer, is dat je 2x de capaciteit tot je beschikking hebt voor pieken.
panelen + batterij

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2022 17:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:45
Een paar zaken.
- Neem aan dat er vanuit de bouw ook al zonnepanelen geplaatst worden en je die in zijn geheel wil vervangen. Of heb je een goedkope optie om meteen uittebreiden.
- Ben je verplicht om voor stadsverwarming te gaan? Anders zou ik met een nieuwe woning zeker een lucht-water warmtepomp overwegen i.p.v. stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperm2
@D-dark
-Zitten 4 panelen op bij oplevering, geen idee van de specs, uitbreiden in meerwerk kwam neer op 700EUR per paneel, dus ik wist al dat dat veels te duur was (verdien model aannemer)
-Ik ben inderdaad verplicht om stadsverwarming aan te gaan, heb in iedergeval vanuit de bouw niet de keuze om te kiezen voor warmtepomp, dat zal ik dus allemaal zelf later moeten regelen.

wat betreft stadsverwarming, heb wel wat zaken online gezien waar verplicht afnemen/vastrecht is aangevochten (volgens mij gemeente Nieuwegein), maar vooralsnog zonder grootschalig succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@jasperm2 Ik heb ergens gelezen dat iemand via druk leggen via de stadsverwarming leverancier succes behaald heeft.

Ze kunnen je sowieso niet verplichten meer dan 0 warmte af te nemen... En langdurig verplichten aan vastrecht lijkt me ook een enorm juridisch probleem.

Geef aan bij de stadsverwarming leverancier dat je weinig tot geen gebruik van de aansluiting gaat maken, ze willen hopelijk geen geld verspillen aan de dure aanleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:45
jasperm2 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:49:
@D-dark
-Zitten 4 panelen op bij oplevering, geen idee van de specs, uitbreiden in meerwerk kwam neer op 700EUR per paneel, dus ik wist al dat dat veels te duur was (verdien model aannemer)
-Ik ben inderdaad verplicht om stadsverwarming aan te gaan, heb in iedergeval vanuit de bouw niet de keuze om te kiezen voor warmtepomp, dat zal ik dus allemaal zelf later moeten regelen.

wat betreft stadsverwarming, heb wel wat zaken online gezien waar verplicht afnemen/vastrecht is aangevochten (volgens mij gemeente Nieuwegein), maar vooralsnog zonder grootschalig succes
Dank je

Dan is het inderdaad realistischer om wat er op zit te verkopen en in zijn geheel nieuw aanteleggen. Dat is dan goedkoper.

Enige ontsnappingsclausule voor stadsverwarming is als je qua milieu een vergelijkbare oplossing kiest. Daar valt een lucht-water of water-water warmtepomp onder. Maar dat is afhankelijk van het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperm2
@Ronald @D-dark

Thanks ga ik me toch even verdiepen in het contract en of/hoe ik onder stadsverwarming uit kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperm2
@Ronald ik zie dat jij wel eens een overzichtje maakt qua spul op solar bouwmarkt, wat zou je in mijn situatie adviseren wanneer we hem volgooien met 19 panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scdjPpgyLDTzWnqdOyowdUq-qrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mO8ZDLkkmOFT4X3HXUXZv9F4.png?f=fotoalbum_large

Solar outlet omwille van paneelkeuze. Minder dan sommige aanbieders van de set van 12 8)7
Prijsvechter hè; maar lijken prima... vanmiddag nog gebeld over foutmelding op mijn omvormer en gewoon vlot te woord gestaan. Het is het bedrijf waar ik mijn systeem vandaan heb, maar ik ben zelf installateur.

Denk dat je het meer indicatief moet zien; op een virtueel huis in een zandbak kunnen ze niet leggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperm2
@Ronald super nice, dank voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperm2
@Ronald wat weet jij van de ervaringen met volledige installatie van bijv. Solar Outlet?

Inmiddels ook vernomen dat ik inderdaad van de stadsverwarming kan laten afsluiten, wel een dure grap, vragen 2800 euro voor afsluiting...

[ Voor 44% gewijzigd door jasperm2 op 18-01-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@jasperm2 Dat is een erg vervelend bedrag; maar beter dan 30 jaar er aan vast zitten zoals blijkbaar bij sommigen bedongen is door de leverancier (De wat, als ze zo 'zeker' zijn van de waarde van het product zou het verboden moeten worden)
Nu kijken of je de stadsverwarming leverancier zo ver kan krijgen het niet eens aan te leggen?

Geen persoonlijke ervaring met de installatie door Solar Outlet (Zonfix).
Ik heb alleen de spullen hieronder in sig bij hun vandaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jasperm2
@Ronald woning inmiddels opgeleverd en dacht misschien wel leuk een update, nav jullie hulp eerder dit jaar

Dak vol laten leggen met 17 Jinko N-types 395wp
De 4x 325wp die vanuit de bouw erop lagen, naar het platte dak van de uitbouw verplaatst incl de omvormer, verplaatst van de zolder naar de garage.

-Jinko Panelen en omvormer (goodwe) bij groothandelsolar.com gehaald
-Clickfit bij Warmteservice
-panelen laten leggen door iemand via Werkspot (echt een topper, de man is een artiest qua legplan)

In totaal 8000wp liggen!

[ Voor 27% gewijzigd door jasperm2 op 30-10-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-07 10:08
nice!

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@jasperm2 helemaal top om het resultaat te zien, bedankt!

En hoe is het afgelopen met de stadsverwarming?

Pagina: 1