Waar werkstroomschakelaar bij gebruik micro omvormers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 20:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Eigenlijk een hele simpele vraag. Ik heb een plat dak, daar leg ik straks panalen met micro omvormers op. Die wil ik kunnen afkoppelen van het net in mijn huis. Dat gaat door middel van een werkstroomschakelaar bij de omvormer en door de aardlekautomaat in de meterkast. Tot zover helder.

Echter zit ik een beetje met de exacte locatie van de werkstroomschakelaar. Ik speel in gedachten tussen twee plekken:
  • Een werkschakelaar op het dak vlak voor de micro omvormers, zodat de spanning extern uitgezet kan worden
  • Een soort hoofschakelaar op de plek in mijn huis waar de electra uit het dak (220V) binnen komt, zodat ik zelf ook makkelijk het systeem bij de bron kan ontkoppelen (het dak op is een klein project op zich :)).
Ik kan eigenlijk niet zulke duidelijke consensus vinden, dus ik was even benieuwd naar de mening van de mensen hier. Wat is nou de juiste plek voor zo'n schakelaar bij micro omvormers op het dak?

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 06-01-2022 12:44 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Volgens mij is het wel gebruikelijk om een werkschakelaar in de buurt van het apparaat te zetten. Maar dan is hij minder bereikbaar. Maar bij calamiteiten kan je de automaat in de meterkast ook uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Mr_gadget schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:40:
Volgens mij is het wel gebruikelijk om een werkschakelaar in de buurt van het apparaat te zetten. Maar dan is hij minder bereikbaar. Maar bij calamiteiten kan je de automaat in de meterkast ook uitzetten.
Yes, ik wil alleen die 15m leiding in mn huis ook makkelijk spanningsloos kunnen maken is mijn afweging. Ik denk trouwens dat ik voor "beide" ga overigens. Dat kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Toevallig hier onlangs ook een systeem met micro omvormers laten installeren.
Aparte groep in de meterkast, kabel loopt naar zolder en zat daar op een werkschakelaar.
Deze zat vlakbij de invoer van de kabels die vanaf de micro omvormers kwamen.

Elektricien heeft echter de werkschakelaar er tussen uit gehaald en vervangen voor nog een automaat met daarbij een kWh meter terwijl hij de kWh meter natuurlijk ook gewoon in de meterkast had kunnen plaatsen.
Dan had hij geen extra automaat boven hoeven plaatsen en kon de werkschakelaar gewoon blijven zitten.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een werkschakelaar plaats je toch tussen de groepenkast én de omvormer en dan liefst zo dicht mogelijk bij de omvormer? Als je zo'n schakelaar tussen de panelen en de omvormer plaatst dan staat bij een ingeschakelde 'groep' in de groepenkast de omvormer alsnog onder spanning.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Will_M schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:47:
Een werkschakelaar plaats je toch tussen de groepenkast én de omvormer en dan liefst zo dicht mogelijk bij de omvormer? Als je zo'n schakelaar tussen de panelen en de omvormer plaatst dan staat bij een ingeschakelde 'groep' in de groepenkast de omvormer alsnog onder spanning.
Zeker. De omvormer zelf staat altijd onder spanning als er panelen op aangesloten zijn he. Je hebt altijd het stukje elektradraad tussen de werkschakelaar en de omvormer(s). De vraag is alleen, hoe lang vinden we acceptabel :). Het verschil gaat om 4 meter die voor 80% buiten het huis ligt natuurlijk.

Pagina: 1