Toon posts:

Uitbreiding wifi setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03 07:50
Gisteren hebben wij een overstap aangevraagd naar T-Mobile, met gigabit glasvezel (zonder bellen en zonder TV).
Ik zou graag alvast gaan beginnen met de aanleg van een fatsoenlijk bekabeld thuisnetwerk zodat de verbetering echt goed tot zijn recht komt en klaar is voor de toekomst.
Ondanks mijn technische informatica achtergrond is mijn kennis over WiFi en dergelijke sterk achterhaald. Ik zou graag wat hulp van de kenners / pro's hier willen krijgen :).

Wat betreft het bekabelde (gigabit) deel hebben we 2 iMacs, Macbooks, een Apple TV 4K, en een Time Capsule. Onze bandbreedte vretende WiFi-apparaten zijn met name iPhones, iPads en een Fire TV 4K.

We wonen op een vrij ruime tussenverdieping met dikke wanden, en de situatie nu, met ADSL en 1 WiFi-toegangspunt in het midden, is nogal matig.
Ik wil nu minimaal een tweede WiFi-toegangspunt bekabeld (UTP) aan gaan sluiten voor het achterste deel van ons huis (waar de iMacs staan), en de WiFi van de modem (als die er is) gaan gebruiken voor het voorste deel (daar waar de glasvezel binnen gaat komen).
Mijn vragen:

-We worden aangesloten op T-Mobile's eigen glasvezelnetwerk in de Haagse Bloemenbuurt (Segbroek). Welk modem wordt bij deze verbinding geleverd? (dit vraag ik ook even na bij T-Mobile zelf) Zyxel T50
-Welk (extra) WiFi-toegangspunt werkt goed / naadloos samen met dit modem? (in de zin van het vormen van 1 netwerk)
-Of is het verstandiger om de WiFi van de modem uit te schakelen en 2 identieke samenwerkende WiFi-toegangspunten in te zetten?
-In het geval van het punt hierboven, welke komt goed tot zijn recht bij deze snelle glasvezelverbinding?

Het budget voor 2 WiFi-toegangspunten en een kleine switch is zo'n € 250,-.

Alle reacties

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 09:27
Gethijsem schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:36:
Gisteren hebben wij een overstap aangevraagd naar T-Mobile, met gigabit glasvezel (zonder bellen en zonder TV).
Ik zou graag alvast gaan beginnen met de aanleg van een fatsoenlijk bekabeld thuisnetwerk zodat de verbetering echt goed tot zijn recht komt en klaar is voor de toekomst.
Ondanks mijn technische informatica achtergrond is mijn kennis over WiFi en dergelijke sterk achterhaald. Ik zou graag wat hulp van de kenners / pro's hier willen krijgen :).

Wat betreft het bekabelde (gigabit) deel hebben we 2 iMacs, Macbooks, een Apple TV 4K en een Time Capsule. Onze bandbreedte vretende WiFi-apparaten zijn met name iPhones, iPads en een Fire TV 4K.

We wonen op een vrij ruime tussenverdieping met dikke wanden, en de situatie nu, met ADSL en 1 WiFi-toegangspunt in het midden, is nogal matig.
Ik wil nu minimaal een tweede WiFi-toegangspunt bekabeld (UTP) aan gaan sluiten voor het achterste deel van ons huis (waar de iMacs staan), en de WiFi van de modem (als die er is) gaan gebruiken voor het voorste deel (daar waar de glasvezel binnen gaat komen).
Mijn vragen:

-We worden aangesloten op T-Mobile's eigen glasvezelnetwerk in de Haagse Bloemenbuurt (Segbroek). Welk modem wordt bij deze verbinding geleverd? (dit vraag ik ook even na bij T-Mobile zelf)
-Welk (extra) WiFi-toegangspunt werkt goed / naadloos samen met dit modem? (in de zin van het vormen van 1 netwerk)
-Of is het verstandiger om de WiFi van de modem uit te schakelen en 2 identieke samenwerkende WiFi-toegangspunten in te zetten?
-In het geval van het punt hierboven, welke komt goed tot zijn recht bij deze snelle glasvezelverbinding?

Het budget voor 2 WiFi-toegangspunten en een kleine switch is zo'n € 250,-.
Je krijgt een Huawei T-50. Op zich kan je die uitbreiden met wifi punten van T-Mobile voor 2,50 per punt maand maar dan zijn ze niet van jou. Als je dat niet doet dan kom je denk ik vanzelf op een oplossing met een ander merk extenders en dan zet je de wifi van de modem uit.

Volgens mij zijn qua wifi setjes de TP-Links erg populair en als je wat meer uit kunt geven de wifi punten van ubiquiti. Ik zou dan wel gelijk voor een Wifi 6 gaan want o.a. een aantal van je Apple producten hebben al Wifi 6. Mesh is waar je op moet letten voor het vormen van 1 netwerk door alle extenders maar dat zit er bij nieuwe sets al wel op.

TP-Link setjes kan je van 250-300 euro wel kopen, meer plug en play, wellicht minder makkelijk uit te breiden met extra opties.

Ubiquiti heeft veel verschillende setjes en is eigenlijk ook echt heel makkelijk aan te sluiten.
Wifi 6 Long Range van Ubiquiti is 150 euro p/s 181 incl BTW dus dan ga je ruim over budget
Wifi 6 Lite van Ubiquiti is 83 euro p/s 100 incl BTW dan kom je voor 2 op 200 euro

Switch Lite 16 PoE met 16 poorten is 167 euro 202 incl BTW. Je zou wel kunnen kijken naar een ander merk switch met PoE die wat goedkoper is natuurlijk.

Ubiquiti kom je dus totaal op 400 euro dus ook ruim boven je budget. Dit kan je wel altijd aanvullen/uitbreiden of de switch of access points omwisselen (en geen stroomkabels nodig ivm PoE, dan moet je dus wel opletten dat je een PoE switch koopt).

Ik heb zelf de Long Range versie op de middenverdieping en daarmee heb ik op zich al (in een jaren 30 huis met houten vloeren) overal dekking, de Pro is constant uitverkocht anders had ik die genomen. Heb nog een extra LR liggen dus nog even kijken hoe ik dat wil doen (toch één op zolder en één beneden bijvoorbeeld of één per verdieping, maar dat is misschien een beetje overkill).

Misschien hebben anderen nog meer suggesties :) Het werkt allemaal sowieso wel met T-Mobile zodra je de modem wifi uitzet.

edit: voordeel van een eigen setje, mocht je switchen van provider dan zet je de wifi van de modem weer uit, prik je de kabel van je switch naar je modem om en werkt het allemaal gewoon weer

[Voor 4% gewijzigd door j_bos op 06-01-2022 10:27]

• Gethijsem
j_bos schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:19:
[...]
Je krijgt een Huawei T-50. Op zich kan je die uitbreiden met wifi punten van T-Mobile voor 2,50 per punt maand maar dan zijn ze niet van jou. Als je dat niet doet dan kom je denk ik vanzelf op een oplossing met een ander merk extenders en dan zet je de wifi van de modem uit.
Dank voor je antwoord. Overigens, op het T-Mobile werd de Zyxel T50 genoemd, om precies te zijn Zyxel Zyxel VMG8825-T50. Ik kan niet zo snel een Huawei T-50 googelen :).

• Gethijsem
j_bos schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:19:
[...]
TP-Link setjes kan je van 250-300 euro wel kopen, meer plug en play, wellicht minder makkelijk uit te breiden met extra opties.
Dank voor de tip, ik ga me even verdiepen in de TP-Link WiFi 6 setjes.

• Gethijsem
Ik ben inmiddels op deze uitgekomen. Volgens reviews zou de WiFi-verbinding onderling zo snel en goed zijn dat ik zelfs geen UTP hoef te trekken naar dat toegangspunt in de andere kant van de woonkamer. Een kleine gigabit switch aansluiten op dat punt (voor de iMacs) en klaar.

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-03 21:57
Gethijsem schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:36:
reviews: Hoe werkt wifi? - Van modulatie tot mu-mimo

Handig om alvast te weten, smartphones gaan de 1Gb (meestal nog) niet halen, omdat ze vaak 2x2 zijn.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:32
Wel kabel trekken en bekabeld aansluiten :)
Als je beetje tech minded bent dan unifi lite 6
Indien iets minder een deco x60 of x20

Als je ze bedraad aansluit dan merk je het verschil tussen x60 en x20 niet echt

[Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 06-01-2022 12:46]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Gethijsem
laurens0619 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:42:
Wel kabel trekken en bekabeld aansluiten :)
Als je beetje tech minded bent dan unifi lite 6
Indien iets minder een deco x60 of x20

Als je ze bedraad aansluit dan merk je het verschil tussen x60 en x20 niet echt
Zeker wel tech-minded, maar voor nu wel even uitgehobbied sinds ik papa ben, ik ga nu voor degelijkheid en gemak ;)

Ik twijfel tussen de X20 en de X60, met een prijsverschil van maar twee tot drie tientjes neig ik naar de X60. Nu misschien overkill, maar wie weet wat er allemaal nog in huis gehaald wordt + mogelijke verhuizing naar een grotere woning.

• laurens0619
@Gethijsem
Dan zou ik voor die paar tientjes meer meteen een 3 pack meepakken.

• Gethijsem
Dat wordt dan een 3 pack X20 (€ 225), of een 2 pack X60 (€ 233). Hoewel een 3 pack juist nu overkill is doordat we 1 verdieping hebben van zo'n 90 m2. Keuze wordt er niet makkelijker op :) .

• laurens0619
Gethijsem schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:18:
Dat wordt dan een 3 pack X20 (€ 225), of een 2 pack X60 (€ 233). Hoewel een 3 pack juist nu overkill is doordat we 1 verdieping hebben van zo'n 90 m2. Keuze wordt er niet makkelijker op :) .
2 pack x60 zou ik dan doen. 3 pack is slechts 60 euro meer voor 300 maar met 1 verdieping wat overkill idd

• Geradus
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-02 11:24
Gethijsem schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:18:
Misschien moet je nog wat verder kijken dan alleen maar naar wifipunten. Hier had ik ongeveer hetzelfde probleem. een hels huis voor wat betreft de wifi. Inmiddels 5 Deco M5 van TP-Link in huis en ja het gaat wel. Maar niet echt fijn voor zoveel euro's.

Uiteindelijk de Zyxel T50 ook eruit gedaan en na onderzoek en advies van Tweakers hier de nieuwe Fritz!box 4060 gekocht alleen al om zijn wifi vaardigheden. En kijk nou. Dit is volstrekt onwetenschappelijk en met een eenvoudige Samsung Galaxy A51 gedaan maar wat een verschil. Oordeel zelf en het bestrijkt je hele verdieping.

• laurens0619
@Geradus je had 5 accesspoints op 1 verdieping waar nu 1 enkel accesspoint ook dekking heeft?

En waren die 5 accesspoint ook nog eens onderling draadloos verbonden?

• Geradus
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-02 11:24
Het zit, zat iets anders.
Dit is een woonhuis. De Hoofd-Deco met kabel aan de Zyxel T50 in de meterkast en een andere draadloos in de woonkamer en de volgende in de keuken alles begane grond. De andere 2 naar boven (draadloos) op de kamers.

Nu doet de Fritz!box vanuit de meterkast de hele begane grond in zijn uppie en nog razend snel ook. Uiteraard is de Zyxel T50 verhuisd naar de zolder netjes in de doos.

Verdieping zijn de 2 Deco's wel gebleven dat trekt ook de Fritz!box niet fatsoenlijk maar je ziet hem daar wel.

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-02 10:12
Geradus schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:12:

Nu doet de Fritz!box vanuit de meterkast de hele begane grond in zijn uppie en nog razend snel ook. Uiteraard is de Zyxel T50 verhuisd naar de zolder netjes in de doos.

Verdieping zijn de 2 Deco's wel gebleven dat trekt ook de Fritz!box niet fatsoenlijk maar je ziet hem daar wel.
Als je de Deco's vervangt door een https://tweakers.net/prod...nternationale-versie.html ga je volgens mij helemaal blij worden.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:34

Nox

Noxiuz

Als je op 1 verdieping zit moet je vaak weg kunnen komen met 1 accesspoint. Hoeveel vierkante meter is het? Heb je een schets/tekening?

Op een modemrouter van een ISP is het vaak genoeg om een accesspoint aan te sluiten, goed plekje te vinden en de ingebouwde wifi uit te schakelen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Gethijsem
Nox schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 00:21:
Als je op 1 verdieping zit moet je vaak weg kunnen komen met 1 accesspoint. Hoeveel vierkante meter is het? Heb je een schets/tekening?

Op een modemrouter van een ISP is het vaak genoeg om een accesspoint aan te sluiten, goed plekje te vinden en de ingebouwde wifi uit te schakelen.
We hebben nu een los toegangspunt in de vorm van een Apple TimeCapsule. Soms de WiFi van de Experiabox V10 voor gasten. Een toegangspunt is niet genoeg, wat we willen is dus meerdere toegangspunten die 1 netwerk vormen.

Even een plattegrondje tekenen is pittige klus, het is dan wel 1 woonlaag (een kleine 90 m2, maar 't zit vol met dunne en dikkere muren, hoekjes, 2 schouwen. Verder een aantal flinke kasten.
Redelijk vergelijkbaar met deze (gespiegelde) woning:

Bij ons is de keuken op de plek waar daar de badkamer is. De woonkamer is dus 1 grote ruimte (geen en suite indeling als op deze plattegrond).
Ik denk dat de oplossing voor nu 2 toegangspunten wordt in de twee uiteindes van de woonkamer en experimenteren wat de beste opstelling is. Indien nodig een derde in de keuken bijplaatsen.
Ik ga voor nu voor de X60. Mocht dat niet goed werken stuur ik die terug en overweeg ik de Fritzbox.

Dank voor all reacties :) .

[Voor 3% gewijzigd door Gethijsem op 07-01-2022 10:46]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:34

Nox

Noxiuz

Gethijsem schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:36:
[...]

We hebben nu een los toegangspunt in de vorm van een Apple TimeCapsule. Soms de WiFi van de Experiabox V10 voor gasten. Een toegangspunt is niet genoeg, wat we willen is dus meerdere toegangspunten die 1 netwerk vormen.

Even een plattegrondje tekenen is pittige klus, het is dan wel 1 woonlaag (een kleine 90 m2, maar 't zit vol met dunne en dikkere muren, hoekjes, 2 schouwen. Verder een aantal flinke kasten.
Redelijk vergelijkbaar met deze (gespiegelde) woning:

[Afbeelding]

Bij ons is de keuken op de plek waar daar de badkamer is. De woonkamer is dus 1 grote ruimte (geen en suite indeling als op deze plattegrond).
Ik denk dat de oplossing voor nu 2 toegangspunten wordt in de twee uiteindes van de woonkamer en experimenteren wat de beste opstelling is. Indien nodig een derde in de keuken bijplaatsen.
Ik ga voor nu voor de X60. Mocht dat niet goed werken stuur ik die terug en overweeg ik de Fritzbox.

Dank voor all reacties :) .
Zet ze niet beiden in dezelfde ruimte. Eentje stop je waar je geen dekking hebt en de ander in de woonkamer. Zo heb je duidelijk een AP met een hoge RSSI waar je clients meestal voorkeur aan geven. Overdaad schaadt! Hoewel ik bovenstaande woning nog met een AP had kunnen proberen in de hal snap ik dat dat niet het makkelijkste is. Als je dit niet met 2 AP's gedekt krijgt doe je iets fout.

Kijk op je telefoon op wifi-analyzer of op de microsoft store. Zoek qua plaatsing op -65dBm, dat is zo'n beetje de standaard voor een goede dekking. Het is niet erg om het zendvermogen bijvoorbeeld met 3 of 6 dBm terug te schroeven als blijkt dat je overal op -50dBm zit bijvoorbeeld. Zijn je buren ook blij mee.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee