Renderen in plaats van minen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-12-2024
Hallo Tweakers,

Ik ben momenteel bezig met een groot project waarbij grote hoeveelheden frames gerenderd moeten worden voor een 3d animatie. We hebben overwogen om het te doen bij een render farm maar daar zijn de kosten zo hoog dat we beter de computer zelf kunnen bouwen en kunnen profiteren van het zelf bezitten van de hardware en het kunnen inzetten voor andere projecten en/of later verkopen.

Nu is mijn oog gevallen op dit mining moederbord omdat je hier zelf een CPU in kan stoppen en er ook makkelijk veel GPU's in kunnen zonder dat je risers hoeft te gebruiken ed. Mijn vraag is alleen, kan ik op dit moederbord ongeveer dezelfde performance verwachten als een ander bord in dezelfde prijscategorie? Oftewel kan ik ze gebruiken als render nodes?

Ik hoopte dat iemand hier daar wat meer over weet :)

-Joep

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:31
Ik heb er geen ervaring mee, maar mogelijke factoren voor performance:

- 6 x PCI Express 3.0 x16 Slots (PCIE1 at x16 / PCIE2~6 at x1)
Als deze (erg lage) bandbreedte een probleem vormt voor jouw rendertaken dan zal dat niet optimaal werken.
Misschien kun je het testen met een bestaand systeem? Of wellicht zijn er benchmarks?

- 1 x DDR4 DIMM Slot
Ook single channel ram kan invloed hebben op bepaalde taken, GPU rendering doorgaans niet.

Welke software gebruik je?

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 06-01-2022 23:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-05 22:38
Kan je dit niet gewoon beter naar AWS of azure douwen? Die hebben ook compute met GPU’s.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:56
Eens met @mitsumark , @Tok Tok is een threadripper iets? In bv ASUS Pro WS WRX80E-SAGE SE WIFI zitten zeven PCIE 4 x16 slots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Thanks voor jullie reacties. De doorvoer snelheid van PCIe 3.0 1x is 8Gbit/s dus zo'n 1000 Mb/s. Ik heb idd videos gezien dat mensen zeggen dat ze veel sneller renderen als ze meer bandbreedte hebben maar ik heb dat een paar jaar geleden zelf getest door mijn 1080ti aan te sluiten op een 1x riser en merkte geen verschil in het overzetten van render data. Mijn conclusie was en is nog steeds dat 1000 mb/s ruim voldoende is voor normale scenes. Tenslotte heeft de kaart ook maar 10gb aan vram en is het niet zoals bij gamen dat er constant data heen weer wordt geschoven. Kortom, dit zou geen bottleneck moeten zijn voor renderen.

Ik vraag me dus meer af of de snelheid van de northbridge of de southbridge van dit moederbord de prestaties omlaag drukken. Of zeg ik nu iets heel ouderwets? haha

1 slot DDR4 is niet veel, maar met 32gb en wellicht 64gb in de toekomst met een bios update zou voldoende moeten zijn.

Er moeten helaas wel echt 6 of meer PCIe sloten op zitten en 1000 euro voor een moederbord is wel erg veel. De bedoeling is dat we 5 van deze apparaten bouwen. Dus dan is 1000 euro of 200 euro nogal een verschil. Wel een heel mooi moederbord trouwens!!

Helaas zijn moederborden met 6 pcie sloten best wel zeldzaam of heel duur.

[ Voor 7% gewijzigd door Tok Tok op 07-01-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
En 10 apparaten met 3 kaarten?
Krijg je natuurlijk sommige kosten dubbel, maar dat zijn goedkope dingen (budget processor, budget geheugen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:59

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Plus je zit ook met voedingen... welke voeding heb je op het oog om 6 GPU's gelijktijdig van voldoende prik te voorzien? Zelfs 3 wordt al een uitdaging denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:47
Als je kijkt naar een moederbord voor Threadripper of Epyc, dan vind je wel een paar met veel PCIe sloten.
Veel duurder dan €200, maar voor jouw eisen is dat bedrag onrealistisch.
Een ander alternatief is een GPU enclosure/external GPU case.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Icephase schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:47:
Plus je zit ook met voedingen... welke voeding heb je op het oog om 6 GPU's gelijktijdig van voldoende prik te voorzien? Zelfs 3 wordt al een uitdaging denk ik.
Ik denk dat je met 2x 1000W al een heel eind bent voor 6 kaarten, of je moet 3090's gebruiken en niet undervolten, anders ga je naar 3x 1000W (of als tussenweg 2x 1200W).
2e PSU kun je triggeren met een 24pin splitter (er zijn ook andere methodes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Icephase schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:47:
Gokje: een mining-GPU? :+

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Ik heb hier een computer met 3 x 3090 draaien op een 1250w Enermax voeding, dat gaat net maar het is stabiel. Dus als ik twee van die mining voedingen neem zoals @bwerg zegt dan zit ik zeker goed, en die zijn niet zo duur.

We zitten nu ook te kijken of we gesponsord kunnen worden door een render farm (het gaat toch om een flink bedrag qua materiaalkosten) dus dit plan gaat even in de ijskast. Maar iig bedankt voor jullie reacties.
Pagina: 1