Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Topicstarter
Ik heb jaren Adobe Lightroom Classic gebruikt maar ik wil nu niet meer maandelijks voor betalen omdat ik niet zo vaak fotografeer dat ik het waard vind om er 12 euro per maand voor te betalen. Ik ben daarom overgestapt naar Affinity Photo voor het bewerken van mijn foto's en verder staan alle foto's in een mappenstructuur op mijn NAS. (zodat ik de foto's op elk apparaat kan benaderen, dat kon voorheen niet met een Lightroom Classic Library)

Iets wat ik nu onwijs mis is het toevoegen van een GPS tracklog aan de foto's zodat ze geotagged zijn.

Ik gebruik deze app op mijn telefoon en apple watch: https://apps.apple.com/us/app/gps-tracks/id425589565
Echt topsoftware. En de GPX kan ik zo exporteren naar mijn computer. In Lightroom kon je ze met 1 klik makkelijk toevoegen aan je foto's.

Nu heb ik diverse apps gezien en/of geprobeerd maar ben niet compleet overtuigd. Of ze coordinaten worden niet opgeslagen in de metadata van de foto's of het werkt alleen met Apple Photos of de applicatie is zo oud dat het niet meer werkt met macOS 12.1

Hebben jullie tips of goede gebruikservaringen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:18

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik gebruik zelf iMatch (op PC) voor het beheer van mijn fotocollectie, ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar daar moet je ook met GPX tracks je foto's achteraf moeten kunnen geotaggen.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SnoeiKoei schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:59:
Ik gebruik zelf iMatch (op PC) voor het beheer van mijn fotocollectie, ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar daar moet je ook met GPX tracks je foto's achteraf moeten kunnen geotaggen.
iMatch is zoals ik het zie meer dan alleen GPX files toevoegen toch? Het is een geheel beheersysteem van de foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:18

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Anoniem: 343919 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:11:
[...]

iMatch is zoals ik het zie meer dan alleen GPX files toevoegen toch? Het is een geheel beheersysteem van de foto's?
Correct, het is een database waar je je foto's o.a. in tagt om met filters weer handig terug te kunnen vinden. Er kan inmiddels een boel mee, zoals geotagging op basis van GPX-tracks of vlaggetjes die je zelf op een kaart zet maar bv ook gezichtsherkenning is toegevoegd.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, cool. Ik gebruik nu Bridge/Finder. Het is in ieder geval de moeite waard om het te testen. Capture One vond ik ook niet onwijs fijn. Goed programma, maar ik kon niet wennen aan de interface en ik miste wat functies die in Lightroom zaten. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Anoniem: 343919 Maar s/w zoals digikam of b.v. darktable kan dit ook.
Zijn gratis en ook voor MacOS beschikbaar.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
digiKam. Kan de foto's inlezen, ook van een camera naar een mappenstructuur.
Hij laat in ieder geval de foto's op hun plek staan.
Hij heeft een GPS-match aan boord.

Selecteer in elk geval in de settings 'write to sidecar file'. Dan maakt hij XMP files aan die naast de foto komen en door veel programma's in te lezen zijn.

Ik heb het ook zo ingesteld dat de exif/sidecar informatie leidend is, boven de database van Digikam. Zo zal hij zijn info update wanneer een ander programma een foto aanpast.

[ Voor 21% gewijzigd door Tarquin op 13-01-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank heren! Ik ga dit weekend er even goed voor zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Ik zie dat ik digikam lekker krom heb omschreven.

Hij kan foto's importeren (kopiëren/inlezen) van een camera of USB -lezer naar een map op een schijf.
Maar als je mappen op de schijf toevoegt aan zijn database, laat hij ze op hun plek staan.
Ook kun je instellen dat hij de XMP en Exif informatie van de bestanden leidend houdt.

Daarmee is hij behoorlijk non-intrusive: Hij leest en accepteert alles wat andere programma's doen, maar hij schrijft pas iets als je een actief iets doet (zoals tags aanpassen of een bestand verplaatsen).

Ik gebruik hem om te importeren, GPS en tags toe te voegen, te organiseren, enaf en toe om snel een foto te vinden.
Editen/exporteren doe ik in een ander programma, maar dan is de GPS info al toegevoegd.
Pagina: 1