Vraag

• Arens
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-03 16:31
Hallo Allemaal,

Wij zijn bezig met de verbouwing van onze woning in midden Limburg. Na een gedoe met het dak wat inmiddels nu hersteld is kunnen we weer verder. Eén van de zaken welke wij mee willen nemen is de zonnepanelen voor op het voordak.

Bedoeling is om zoveel mogelijk panelen hier weg te leggen, wel zo dat het nog esthetisch te verklaren is dus liever geen gedraaide panelen ten opzichte van elkaar. Dit heb ik op de bouwtekening van de architect als volgt ingetekend.

Ik krijg aan de rechter kant misschien nog 1 verticale rij van 4 echter sluit dit dan niet meer aan op de panelen links. Keuzes..
Foto's

Zoals je kan zien moeten de dakramen zoals op de tekening staan er nog in worden gezet. Deze komen wel op deze plek en moeten we dus rekening mee houden.
Beschikbare (dak)ruimte
De gevel van het huis is 19,5 meter lang, Dakvlak is 5,6 meter.
Schaduw
De boom welke nu nog recht van het huis staat wordt volgende week vrijdag weggehaald, niet specifiek voor de zonnepanelen maar voor de wortels welke de vloer ontzetten. Wel staan er nog een aantal bomen aan de overkant van de weg, meter of 20 tov de linkerkant van de gevel. Daarnaast nog het woonhuis van de buren. Het huis is wel lang maar niet heel hoog maar op bovenstaande foto gemaakt op 22 December 11:34 lijk ik in de winter ook niet heel veel last te hebben van de schaduw.

Foto gemaakt vanuit de deuropening naar de bomen op de hoek van de straat:
Jaarverbruik
Vorig jaar: 4500 KWh
Wat hier nu al bij komt +/- 800 kWh stroom elektrische auto's.(KIA e-Niro, ID.4)
Toekomstig nog een warmtepomp voor de vloerverwarming.
Huidige elektriciteitsaansluiting
- 3x25A
Budget en doel
Het doel is het verbruik wat we verwachten enigszins te compenseren. Nu worden de laadkosten van de auto's verrekend met de werkgevers.

Budget €10.000 - 12000 euro na btw teruggaaf.
Wie gaat het project uitvoeren
Dit laten we doen gezien het aantal panelen en alle risico's.
Bijhouden van data
- Graag, mag online of via directe communicatie met HomeAssistant oid.
Reeds verkregen offertes
Regio
Midden Limburg
De vragen
1. Voor nu neig ik een beetje naar aanbieder 2/3. Deze heb ik twee offertes laten maken voor de panelen. Eerst kreeg ik hem terug met SolarEdge daarna met de GoodWe omvormer. Zit een verschil in qua prijs. Wat zouden jullie aanraden?

2. Daarnaast vroeg ik mij af of de combinatie van de SolarEdge met de optimizers klopt. Als ik ze in de SolarEdge designer laad kom ik uit op de P401 met een SE12,5K omvormer.

3. Dan nog een de BTW teruggaaf. Ik kom over de 10.000. Hoe werkt dit dan? Ik hoor van de verschillende leveranciers ook verschillende verhalen. Is het verstandig om de offerte te laten delen in 2 stukken t/m 10.000 wp en de rest?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:34
Heb je de exacte posities van de dakramen? Door wat te stoeien met paneelafmetingen is wellicht een oplossing te vinden die wel helemaal tot de rechterzijde door kan zonder onderbreking.

Laat aanbieder 3 eens een offerte maken met p850. Dat is een commerciële optimizer die 2 panelen aan stuurt. Kan gebruikt worden vanaf SE16K. Aantal optimizers gaat door de helft... en ze kosten maar een fractie meer. Gaat een euro of 600 schelen.

Ohja... SE16K is minder duur dan SE12.5K... snap jij het? Ik in elk geval niet.

[Voor 8% gewijzigd door Ronald op 06-01-2022 13:27]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Arens
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-03 16:31
Ik heb nog een keer naar het ontwerp gekeken. Als ik aan de andere kant begin kom ik op de 40 panelen. Dakramen kunnen ook nog wat schuiven denk ik, ze zijn er toch nog niet.

Echter als ik het dan probeer in de designer van SolarEdge te zetten krijg ik het 40e paneel niet op een P850 optimizer. Ga ik ergens over een limiet heen?

Wel vreemd dat de SE12,5 duurder is dan de SE16K dan maar de SE16K :P

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-03 20:56
Arens schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:06:
Ik heb nog een keer naar het ontwerp gekeken. Als ik aan de andere kant begin kom ik op de 40 panelen. Dakramen kunnen ook nog wat schuiven denk ik, ze zijn er toch nog niet.

[Afbeelding]

Echter als ik het dan probeer in de designer van SolarEdge te zetten krijg ik het 40e paneel niet op een P850 optimizer. Ga ik ergens over een limiet heen?

[Afbeelding]

Wel vreemd dat de SE12,5 duurder is dan de SE16K dan maar de SE16K :P
Meer panelen is altijd beter, dus ik zeg doen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:34
@Arens Je loopt vermoedelijk tegen string-vermogen limiet aan.

Met 40x395W mag hij wel.

Ik zie niet hoe het gaat lukken met dit paneel, maar met 42 panelen kun je naar 14 x p850 (28 panelen) en 14 x s500B.

Op 560cm zou je 5 landscape boven elkaar van Phono 400 kunnen doen, maar dan zou je mogelijk moeten schuiven met de ramen want dat paneel is 20cm langer.

[edit] De 2 string truc mag met 41 panelen: 14xp850 met daarop 27 panelen, met s500b mag je een string van 14 doen.

[Voor 11% gewijzigd door Ronald op 06-01-2022 14:53]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee