Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:39

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Ik zit zelf een in een situatie die ik graag wil voorleggen.

We hebben iets meer dan een jaar geleden een huis gekocht. Let wel; wij waren starters en dit was onze eerste koophuis. Toen hadden we wonderbaarlijk best wel een goede deal gemaakt. Inmiddels zijn we (ook weer toevallig) beide flink in salaris gegroeid. Echter hebben we weinig tot niets aan liquiditeit opgebouwd omdat het merendeel is geïnvesteerd in o.a. het huis.

Het idee was altijd om zo'n 5 jaar in dit huis te zitten. Begrijp mij niet verkeerd, we zijn zeer tevreden. Echter is het niet ons droom droomhuis. Het idee was om wel ons plekje te hebben en ook af te zijn van de vrij dure huurprijzen. Dat is wel gelukt. We zouden dan zo'n 3-4 jaar doorsparen en afhankelijk hoe de markt is, verder kijken.

Vanwege de gekke huizenprijzen en onze eigen meevallers qua werk, ben ik dus in dubio of dat moment er nu gewoon niet al is. De situatie is al volgt:
  • Het huis stond te koop voor ~430k
  • Gekocht voor ~410k
  • Rond de ~10k erin geïnvesteerd, veel dingen ook zelf kunnen doen
  • Grove schatting is dat het huis nu mogelijk 470k oplevert, mogelijk zelfs meer...
  • ~15k hypotheek afgelost
Wij zaten toen niet aan de max van wat we konden lenen (bewust, om gewoon mooi te kunnen leven). Inmiddels door onze eigen extreme groei aan salaris zouden we een maximale hypotheek van 1mil kunnen krijgen (gekke wereld is het ook).

Waar we nu dus in dubio over zijn is het volgende:

- Is het aantrekkelijker om in dit huis nog een paar jaar te zitten om zo meer financiële middelen op te bouwen.
- Of is het nu juist aantrekkelijker om de overwaarde mee te nemen en direct naar een ander huis te gaan (rond de 700k). Qua winst zie ik dat als 470k verkoop minus de 410 voor wat wij het kochten, minus de 10k investering = 60k (in iets meer dan een jaar..)

Nu kun je je afvragen, maar als je het kan doen, waarom doe je het niet gewoon? Het antwoord hierop is dat we eigenlijk continue bezig zijn geweest. We krijgen zo niet de "rust" om een groter potje aan financiële middelen op te bouwen, investeren, rendement te behalen, etc. Met de verkoop & koop van het huis verdwijnt er weer zo'n goede 15-20k aan diverse kosten die je ook zelf moet ophoesten. Dat was dus ook het plan, om dat rustig op te bouwen. Echter door hoe de markt zich ontwikkeld en de overwaarde die er nu al is gecreëerd, weet ik nu ook niet meer zo goed wat handig en verstandig is. Met de het idee qua nieuw huis wat we in gedachte hebben, houden we alsnog genoeg over om weer te sparen (lees: we gaan niet aan de max zitten en onze persoonlijke groei loopt alleen maar op).

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Aangezien je zeker een derde tot de helft van je overwaarde al kwijt bent aan alle kosten die er bij komen kijken, laat staan alleen al de kleine renovatie (schilderen, hier en daar een nieuwe vloer, misschien meer) die ieder huis waar je intrekt nodig heeft, kan ik me niet voorstellen dat je er financieel gezien iets mee wint om nu te verhuizen.
De kans is groot dat je meer vermogen opbouwt in een paar jaar tijd door nu nog even te blijven zitten dan dat de stijgende huizenprijzen je gaan opleveren.

Als je groter of beter wil gaan wonen moet je dat lekker doen, maar ik zou het absoluut niet overwegen om financiële redenen. De bubbel knapt een keer, en tot die tijd is alles wat je nu aan overwaarde van je huis opbouwt toch weer op aan dezelfde stijging bij het huis dat je koopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Mijn glazen bol is momenteel stuk, dus lastig te beantwoorden. Maar weet wel dat hoe duurder het huis, hoe kleiner de markt. De markt kan ook zo weer inklappen (en dan dalen grote huizen het hardst). Uiteindelijk heb je een huis om in te wonen.

Mijn persoonlijke verwachting... De rente zal laag blijven (wel iets stijgen), en we krijgen hoge inflatie op die manier verdwijnen schulden (van de overheid) als sneeuw voor de zon. Spaarders en pensioenen zijn het bokje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Tja, toen we 3 jaar geleden aan een huizen zoektocht begonnen hebben we huizen bekeken en afgewezen (omdat we ze niet mooi of praktisch genoeg vonden) die we nu niet meer zouden kunnen kopen..

Hadden we destijds één van die huizen gekocht dan waren we nu in het bezit van een huis dat al snel een ton in waarde is gestegen!

In dat opzicht zonde dat we 3 jaar geleden niet zo'n huis hebben gekocht... Of misschien zelfs een duurder huis aan de max van onze hypotheek.

Maar: hadden we dat huis gekocht dan zou het nu inmiddels ook 2 ton in waarde gedaald kunnen zijn en hadden we een flinke 'restschuld' als we het huis hadden verkocht.

Ik weet nog dat ik bij de Bitcoin op 3000 twijfelde om in te stappen. Niet gedaan, achteraf zonde. Maar om zomaar 3000 euro erop te gokken en kwijt te raken, dat zou ik mezelf nooit vergeven hebben.

In andere woorden; je weet het niet. Ik vind het nog steeds verbazingwekkend hoe de economie ondanks corona zo gigantisch is blijven groeien. Ongelooflijk. Straks kost een simpel rijtjeshuis uit de jaren '80 in een dorp 1 miljoen euro: dat lijkt mij toch onrealistisch en ook onmogelijk voor de gemiddelde Nederlander om te kopen. Ik verwacht of hoop toch echt wel een correcte in de toekomst, tegelijkertijd zie ik dat niet snel gebeuren met het tekort aan woningen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Anoniem: 1271350 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 05:37:
. Spaarders en pensioenen zijn het bokje.
Mja, iedereen bouwt automatisch pensioen op. En spaarders zullen nog steeds meer rijkdom hebben dan niet spaarders. Het is niet dat de overheid geld Al afpakken. En bij een hoge inflatie hoort ook een hoge salarissen stijging; dat laatste geloof ik ook niet zo in

https://www.telegraaf.nl/...ouden-de-prijzen-niet-bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

President schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 06:28:
[...]

Mja, iedereen bouwt automatisch pensioen op. En spaarders zullen nog steeds meer rijkdom hebben dan niet spaarders. Het is niet dat de overheid geld Al afpakken. En bij een hoge inflatie hoort ook een hoge salarissen stijging; dat laatste geloof ik ook niet zo in

https://www.telegraaf.nl/...ouden-de-prijzen-niet-bij
Ja, je bouwt vaak pensioen op, maar om te beginnen niet iedereen: ZZP-ers moeten het echt zelf regelen. Het enige wat 'automatisch' gaat is de AOW, maar of je van 650 netto/1300 netto (afh je situatie) kan leven .. ik niet in elk geval.
En . .als gepensioneerde.., inflatie laat de prijzen stijgen, maar pensioenen mogen al decennia niet of nauwelijks geïndexeerd worden, wegens bizarre rekenregels. En .. dan lever je als gepensioneerde wel in: niks geen CAO verhoging of zo. Dus helaas ... gepensioneerden zijn wel degelijk het bokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Of je fijn woont in je huis is enorm subjectief dus daar kunnen we niets over zeggen.

De huizenprijzen zijn flink gestegen maar als je nu verkast naar je droomhuis waar je 20 jaar of langer wilt wonen en je kunt de komende 20 jaar de hypotheeklasten ophoesten dan heb je over 20 jaar bij gelijkblijvende prijzen een overwaarde van zo'n 5 ton. Dat is een mooie spaarpot. En over 20 jaar denk ik dat de huizenprijzen niet lager liggen dan nu.

Maar zoals je zelf ook aangeeft wil je niet krom liggen door je hypotheek dus je zult zelf moeten kijken of je nog genoeg overhoudt om fijn te kunnen leven én 5pct van je netto loon kunt sparen.

Zo ja, dan zou ik in jouw schoenen voor het huis gaan.

En wat betreft de overwaarde: daar blijft na alle kosten niets van over gezien de overdrachtskosten en dergelijke. Dus dat is geen factor van betekenis.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Anoniem: 93050 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 07:55:
[...]

Ja, je bouwt vaak pensioen op, maar om te beginnen niet iedereen: ZZP-ers moeten het echt zelf regelen. Het enige wat 'automatisch' gaat is de AOW, maar of je van 650 netto/1300 netto (afh je situatie) kan leven .. ik niet in elk geval.
En . .als gepensioneerde.., inflatie laat de prijzen stijgen, maar pensioenen mogen al decennia niet of nauwelijks geïndexeerd worden, wegens bizarre rekenregels. En .. dan lever je als gepensioneerde wel in: niks geen CAO verhoging of zo. Dus helaas ... gepensioneerden zijn wel degelijk het bokje.
Eens! En met de huidige inflatie zonder indexatie gaat t rap achteruit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
President schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 06:28:
[...]

Mja, iedereen bouwt automatisch pensioen op.
Feitelijk incorrect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 14:12
Je vraag is niet rationeel en is meer afhankelijk van jullie voorkeur. We kunnen hier van alles schrijven maar we kunnen niet zeggen waar jullie gelukkig van gaan worden.

Rationeel gezien zit je nu financieel goed, want voorheen zat je op je maximale hypotheek, en nu verdienen jullie blijkbaar meer. En je hebt een kleine overwaarde. Je houdt meer geld over per maand.

Als jij je 'droomhuis' zou kopen van 7 ton of een miljoen dan zit je weer tegen je maximale aan. Het risico is dat je voor altijd minimaal hetzelfde inkomen moet verdienen om in dat huis te kunnen blijven wonen. Maar dat is aan jullie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hoe graag woon je in je huidige huis? Wil je al echt weg of is dit puur ingegeven door financieel gewin?

Kijk er eens naar vanuit woongenot perspectief. Vergeet die hele markt en mogelijke opbrengst (die niet zo hoog is als je denkt maar oke). Wil je dan verhuizen? Of zit je eigenlijk wel prima in je huidige woning?

M.i. kan je beter blijven zitten en sparen, tenzij je écht heel ongelukkig bent in je huidige woning en grote kans maakt wat beters te vinden dat jouw woongenot gigantisch omhoog brengt. Of er gezinsuitbreiding komt en je in een 2 kamer flat daar niet ideaal voor zit of iets dergelijks. Maar geld is echt een hele slechte raadgever. Dat maakt uiteindelijk ook niet gelukkig, tenzij je er te weinig van had om rond te komen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-06 13:10
Leuk dat je wat overwaarde hebt maar die grotere woning die je op het oog hebt is met een nog groter bedrag gestegen in dezelfde tijd.
Ik denk niet dat je hier een duidelijk antwoord gaat vinden wat financieel gunstiger is. Je kan je wellicht beter laten leiden door wat je zelf graag wilt. Als je groter wilt wonen en je kan nu en in de toekomst eenvoudig je hypotheek blijven betalen dan moet je het vooral doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:42

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Met de huidige relatief lage hypotheekrente en dat we het hier hebben over een droomhuis. Ik persoonlijk zou dan het zeker eens gaan zitten en het doorrekenen.

Besef je wel dat je nu tegen topprijzen koopt, en dat er dus een kans aanwezig is dat je nieuwe woningwaarde onder de hoogte van je hypotheek duikt wanneer de huizenmarkt in elkaar zakt.

En dan rest mij alleen nog te zeggen.. veel plezier met de keuzes, want laten we wel wezen jullie zitten al goed. ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je het salaris hebt om een miljoen aan hypotheek te krijgen dan zijn die 20k kosten ook het probleem niet? De vraag is vooral hoe veel financiële reserves je nu hebt opgebouwd en wat je daar aan kan missen. Wat beleg en spaar je momenteel bijvoorbeeld, wat is het totaal en wat komt er elke maand bij? En als je een nieuwe woning hebt voor dat bedrag, hoe ziet dat er dan uit?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-06 19:20
Moeilijk te voorspellen wat wijsheid is. Als de prijzen gaan stijgen, kan je beter zo snel mogelijk een duurdere woning kopen. Komt er een dalende markt aan, dan zal je dat als eerste zien bij die duurdere huizen. Ik zou dat dus niet (heel erg) meenemen in je keuze.

Zeker als je beseft dat je op zoek bent naar je droomhuis (waar je wel voor altijd wil bijven wonen), dan zou ik rustig rondkijken en op basis van alle bijkomende kosten de afweging maken. De gemaakte kosten voor je eigen woning zijn deels verzonken en zou je daarom niet moeten meenemen in je afweging. Ik snap dat het voor veel mensen snel voelt, maar als je zeker weet dat je nog 1 stap wil maken (en je niet kan voorspellen wat er met de woningmarkt gebeurt) dan maakt het weinig uit of je nu of over 3 jaar die stap maakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53
Mijn mening: 60k heb je niks aan, dat is wisselgeld in deze bedragen. Het huis wat je wil kopen is ook weer duurder. Gewoon blijven zitten en tevreden zijn met wat je hebt..
Ik heb een paar ton overwaarde en kan ook makkelijk een duurder huis kopen. Dit is ook niet mijn droomhuis maar zit er goed en hou zat over voor leuke dingen.. er is meer in t leven dan een huis :)

[ Voor 36% gewijzigd door ID-College op 06-01-2022 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij zijn drie jaar geleden verhuisd naar een nieuwbouwwoning die op ongeveer half ons budget zat (rond de 430k) en zijn toevallig deze zomer tegen onze droomwoning aangelopen die hypotheektechnisch (strenge regels) gefinancierd kon worden met wat inleg van eigen middelen (overwaarde van 150k+30k spaargeld)

Dus tja, ik zou ervoor gaan. Hou er wel rekening mee dat je ook aan droomwoningen flink kan verbouwen (wij hebben aan de binnenzijde al voor een ton verbouwd waarvan veel werk zelf, volgend jaar wordt er 150k in de isolatie van de buitenzijde gestoken)

De lijn der verwachting is dat prijzen voorlopig nog wel even stijgen en langjarig stijgen ze sowieso wel geleidelijk. Dit huis zouden we waarschijnlijk nu al niet meer kunnen kopen door de waardestijging, laat staan over een jaar of 5-10.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-06 16:54
Interessante casus. Zelf ooit een soortgelijk iets gehad. Van eenvoudige woning binnen 5 jaar door naar 5x dat bedrag. Spijt? Nee. Zou ik het weer doen? Hmm, moeilijke vraag. Het verschil is: Huis 1 was binnen 4 jaar afbetaald, huis 2 heeft vele jaren meer gevergd ook vanwege oorspronkelijk ongeplande wijzigingen in levenstijl/prioriteiten. NB: Rente percentages waren gemiddeld een stuk hoger, bij huis 1 boven de 8%.

Mijn advies: Blijf ver van die 1 miljoen vandaan. Er komt geheid een rente verhoging in de komende jaren en vermoedelijk ook een prijsdaling op de huizenmarkt. Niet persee binnen een paar jaar - maar bomen groeien niet tot in de hemel.

Je hebt opties: Aflossen op je huis of je kapitaal op een andere manier inzetten: beleggen of inzetten om een pand voor de verhuur aan te kopen. Als het over zoveel geld gaat neig ik naar extreem voorzichtig, niet alles wat kan hoeft....

15K in een jaar aflossen vind ik nog meevallen, dat huis van 1 miljoen moet je ook met 30 jaar betaald kunnen hebben ofwel grofweg 30K+ per jaar (plus rente). Ik zou dan kiezen voor iets waar je in 15-20 jaar max van af bent en/of je geld anders investeren. Zie het als belegging: Spreiden van risico's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Vanuit financieel oogpunt en vermogensopbouw moet je zo vroeg mogelijk je eindwoning kopen*.

Daar staat risicobeheersing tegenover. Met name life changing events (scheiding, arbeidsongeschiktheid, issues met kinderen, etc) maken je kwetsbaar in de eerste jaren bij maximale financiering (in combinatie met eventuele dip in economie / huizenprijzen, 10% op 1M is een ton)). Hetzelfde geldt voor hele korte rente vaste periodes, maar dat is af te dekken.

De vraag is dus welk risico je bereid bent te lopen en hoe je dat risico beheerst.

*zelf niet in praktijk gebracht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-06 16:50
Laat je niet adviseren maar koop boeken, bespreek dit met betrouwbare mensen in je kennissen kring en wees vooral 'eigen' wijs.

Tegenwoordig lijkt het hier en overal eigenlijk wel of je een koophuis, eigen vermogen, beleggen, extra aflossen op huis, extra pensioen etc. moet hebben om het goed voor mekaar te hebben. Dan komt daar nog bij dat 1x per jaar op vakantie wel meevalt, 1x per week uit eten normaal lijkt en een kookeiland ook een must is bij kopen zonder kijken ;)

Wat wil ik vind; een eigen woning en gezonde buffer is al super, maar laat je absoluut niet gek maken dat je al die andere zaken ook behoort te doen of kunt doen. Die boeken vol succesverhalen, maar boeken met theorie over beleggen etc. hebben mij tot de realisatie gebracht dat het zeker wat voor mij kan zijn maar nu nog niet. Dus ja beleggen kan beter zijn, maar voor mij persoonlijk vind ik extra aflossen van de schuld die hypotheek heet veel fijner en de energie die ik niet verspil aan beleggen stoppen in beter worden in mijn werk/hobby. Eigenwijsheid :D

[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 06-01-2022 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Bedankt tot zover al iedereen. Eigenlijk al een leuke discussie, vooral om de diverse standpunten te zien.
Mijn glazen bol is momenteel stuk, dus lastig te beantwoorden. Maar weet wel dat hoe duurder het huis, hoe kleiner de markt. De markt kan ook zo weer inklappen (en dan dalen grote huizen het hardst). Uiteindelijk heb je een huis om in te wonen.
Ik begrijp dat hier nog steeds geen kant-en-klaar antwoord op te geven is, en dat je natuurlijk wat inzichten in de toekomst moet hebben. Echter lees ik hier toch wat ervaringen van mensen die in dezelfde situatie zaten. Hun ervaring helpt mij wel degelijk om hier goed over na te kunnen denken :)
Lordy79 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 07:59:
En wat betreft de overwaarde: daar blijft na alle kosten niets van over gezien de overdrachtskosten en dergelijke. Dus dat is geen factor van betekenis.
Sorry maar dat vind ik een hele kromme berekening. Omdat het in andere kosten 'verdwijnt' betekend niet dat het er niet is. Even heel cru gezegd is die overwaarde het hoogste rendement wat ik ooit persoonlijk heb gezien.
retoohs schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:48:
Leuk dat je wat overwaarde hebt maar die grotere woning die je op het oog hebt is met een nog groter bedrag gestegen in dezelfde tijd.
Ik weet niet of dat feitelijk zo is. Ik kan mij best voorstellen dat dat misschien de norm is in de randstad, maar mijn ervaring in de omgeving waar wij zitten/zoeken (NB) is anders.
Sterker nog mijn ervaring is juist dat de wat meer betaalbare woningen erg stijgen omdat daar de meeste vraag naar is. Dus een huis van wat 'vroegah' 250k was, is nu 350k-400k (40-60%). Een huis van 600k misschien 700k-800k. (16%-33%).
Blijft overigens gebaseerd op letterlijk niets wat ik nu zeg, anders dan mijn gevoel/ervaring hier in de buurt.
Tsurany schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:18:
Als je het salaris hebt om een miljoen aan hypotheek te krijgen dan zijn die 20k kosten ook het probleem niet?
Ik pak nog steeds geld van de grond hoor. Ik bedoel, omdat ons salaris goed is, betekend niet dat we niet meer ergens over na willen denken. De 20k vind ik nog steeds even veel als toen ik mijn krantenwijk had. Daarnaast is een hypotheek 1 ding, liquide zijn is soms nog steeds lastig om dat goed op te bouwen. Zeker als we beide eigenlijk (ondanks ons salaris) nog starters zijn.

-------------------

Verder nog m.b.t. er is meer in het leven dan een huis en andere dooddoeners. :+
De één gaat graag 10x op vakantie, de ander is kluizenaar. Respecteer elkaar daar gewoon in :) Verder hebben we nooit aan de max hypotheek gezeten en met wat we ongeveer willen, zitten we dat nog steeds niet. Ik werk fulltime thuis (heb hier ook een kantoortje) en verder ben ik veel in de schuur bezig met houtbewerking. Mijn vriendin heeft een klein atelier en we hebben een mooie hond. Mijn punt is dat we een groot deel van ons leven juist doorbrengen met de dingen die we graag doen en we doen dat dus veel aan huis. Daarom investeren we juist daarin. Een mooie omgeving, een leuke tuin waar het beestje ook los kan gaan, fatsoenlijke kamers, geen directe buren, etc.
Iedereen mag dat helemaal gaar of ruk vinden, maar wij vinden dat wel prettig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Rukapul schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:13:
Vanuit financieel oogpunt en vermogensopbouw moet je zo vroeg mogelijk je eindwoning kopen*.
Is dat zo? Want als mijn oma op haar 20e een woning had gekocht dan woonde ze nu in een of ander oude arbeiderswoning... met slechte isolatie, oude keuken, nog veel onderhoud op een hoge leeftijd, etc.

Of dan hadden mijn ouders nu nog in een groot huis gewoond, in plaats van een nieuwbouw woning met maar één slaapkamer.

Mijn eindwoning is een gelijkvloerse woning met maar één slaapkamer. Lekker klein en makkelijk, terwijl ik toen in op mijn 30e een woning ging kopen ik toch echt eerst een gezinswoning nodig heb om kinderen in op te voeden. Dan zou het kapitaal vernietiging zijn als ik op mijn 30e die gelijkvloerse woning met één slaapkamer had gekocht, dan had ik twee jaar later weer moeten verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:41
President schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:52:
[...]

Is dat zo? Want als mijn oma op haar 20e een woning had gekocht dan woonde ze nu in een of ander oude arbeiderswoning... met slechte isolatie, oude keuken, nog veel onderhoud op een hoge leeftijd, etc.

Of dan hadden mijn ouders nu nog in een groot huis gewoond, in plaats van een nieuwbouw woning met maar één slaapkamer.

Mijn eindwoning is een gelijkvloerse woning met maar één slaapkamer. Lekker klein en makkelijk, terwijl ik toen in op mijn 30e een woning ging kopen ik toch echt eerst een gezinswoning nodig heb om kinderen in op te voeden. Dan zou het kapitaal vernietiging zijn als ik op mijn 30e die gelijkvloerse woning met één slaapkamer had gekocht, dan had ik twee jaar later weer moeten verhuizen.
Je neemt het woord eind te letterlijk. Einde als in het (soort) huis dat je uiteindelijk wilt bezitten. Dat de daarna weer een stap “terug” doet staat daar los van :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Blijven zitten waar je zit..... of toch niet...

Wij hebben 17 jaar terug ons huis gekocht en de boel gestript en gerenoveerd daarna in de loop van de tijd links en rechts wat bijgebouwd.

Toen 140K nu ergens rond de 450k
Ons inkomen is in die tijd minimaal verdrievoudigd.

Wij zouden dus ook best wel wat anders/ groters etc kunnen kopen, Maar hebben besloten om dat niet te doen.

Ten eerste hebben we een mooi vrijstaand plekje met uitzicht over de landerijen.
Daarnaast is dit nu eigenlijk wel zo als wij het willen.
Het zou ook zo ons laatste huis kunnen zijn moet er alleen beneden een slaapkamer komen maar dat is geeneens een grote ingreep, er is beneden al een badkamer en wc.
Dus met de rolator kunnen we ons over 40 jaar prima redden.

In plaats daarvan hebben we er voor gekozen om voor de twee Kids vermogen op te bouwen zodat die dat kunnen gaan gebruiken voor hun toekomstige huis.

Dus enerzijds investeren in groter meer en beter of tevreden zijn met wat je hebt.

Met een jaar of 10/15 zijn die kleine etters🙈 huis ook weer uit en wat moeten wij dan in een groot kasteel.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
[...]

Misschien moeten we het wat verfijnen. Bijvoorbeeld: gewenste piekwoning equivalent. Piek ivm evt downsizing. Equivalent om aan te geven dat het om de relatieve waarde gaat, niet de exacte woning.

De meeste mensen kunnen dat pas later in hun carrière/leven financieren. Tot die tijd is het tactisch opereren maar ook daar geldt typisch dat 'in de markt' zijn loont, rekening houdend met de genoemde risico's.

Als je door de generaties terug kijkt dan zie je dat van redelijk vergelijkbare mensen degenen die zich snel door de huizenmarkt bewogen meer kapitaal hebben opgebouwd / luxer wonen.

Natuurlijk zijn er ook andere aspecten. Huizen verkopen en kopen is vaak een parasitaire activiteit (kijk maar eens naar de productiviteit van collega's in die tijd, met name nieuw bouwers en verbouwers) en verhuizen is bijna niemands hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
Douweegbertje schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:23:
Bedankt tot zover al iedereen. Eigenlijk al een leuke discussie, vooral om de diverse standpunten te zien.
Aan je stelligheid te merken, wat een positief iets is vind ik, heb je toch helemaal niet nog meer standpunten nodig? Zo te horen durf je het risico te nemen met het oog dat je in de toekomst meer gaat verdienen (je bent starter) en hecht je waarde aan het huis en kun je je kosten relatief laag houden omdat je redelijk sober leeft (althans dat schemert een beetje door).

Wat liquide middelen betreft, een enige vorm van buffer is natuurlijk altijd aan te raden. Is voor mij redelijk standaard maar toen ik die cijfers bij het programma scheefgroei zag, vroeg ik mij af of dit wel zo was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:22
[...]

Mijn eindwoning heb ik intussen op mij 35e gekocht (jaren 60 bungalow, alles gelijkvloers). Ben voorstander van zo snel mogelijk naar een droomwoning, mits relationeel en financieel stabiel.
Huizenprijzen zullen stijgen en dalen, maar woning en woongenot is erg belangrijk.
En een dalende huizenprijs is niet erg, als je maar de relatie en financiën stabiel hebt boeit onder water staan niet.
Daarbij met de komende inflatie zoals eerder genoemd, is een woning denk ik een van de veiligste plekken om je geld in te stoppen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Douweegbertje schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:23:

Sorry maar dat vind ik een hele kromme berekening. Omdat het in andere kosten 'verdwijnt' betekend niet dat het er niet is. Even heel cru gezegd is die overwaarde het hoogste rendement wat ik ooit persoonlijk heb gezien.
Je hebt t over een huis van 750K.
Alleen al de overdrachtsbelasting kost je 15.000 euro. Dat is gewoon weg (zoals alle belastingen :+ )
Dus je winst van 50.000 euro is al voor 1/3e weg.

Dan heb je nog de hele ellende van taxatie notaris hypotheekadviseur en makelaarskosten. Ben je ook zo 10.000 euro verder. Die kosten heb je niet als je niet verhuist.

Dus je houdt van je 50k winst 20k over. Nog steeds mooi hoor maar niet schokkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Lordy79 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:47:
[...]

Je hebt t over een huis van 750K.
Alleen al de overdrachtsbelasting kost je 15.000 euro. Dat is gewoon weg (zoals alle belastingen :+ )
Dus je winst van 50.000 euro is al voor 1/3e weg.

Dan heb je nog de hele ellende van taxatie notaris hypotheekadviseur en makelaarskosten. Ben je ook zo 10.000 euro verder. Die kosten heb je niet als je niet verhuist.

Dus je houdt van je 50k winst 20k over. Nog steeds mooi hoor maar niet schokkend.
Hij bedoelt het net iets anders volgens mij. Die 30k die jij 'weg' ziet gaan in je voorbeeld moet link/rechtsom betaald worden. Hij is dus niet 'weg', het word nog steeds 100% besteed aan de kosten die er zijn. Zo lees ik em :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Furion2000 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:18:
[...]

Hij bedoelt het net iets anders volgens mij. Die 30k die jij 'weg' ziet gaan in je voorbeeld moet link/rechtsom betaald worden. Hij is dus niet 'weg', het word nog steeds 100% besteed aan de kosten die er zijn. Zo lees ik em :+
Haha ja zo ken ik er nog wel eentje.
Ik koop een mooie fles rood van 60 euro en drink die op met mijn vrouw .
Dat geld is niet weg.. het werd immers besteed aan een fles wijn 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Lordy79 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:27:
[...]

Haha ja zo ken ik er nog wel eentje.
Ik koop een mooie fles rood van 60 euro en drink die op met mijn vrouw .
Dat geld is niet weg.. het werd immers besteed aan een fles wijn 8)7
Begin nou geen analogie waarin je je eigen eerste reactie om zeep helpt.. 8)7
Even terug naar het begin. Jij geeft aan:
Mijn reactie was dat er toch betaald moet worden. Want we gaan vroeg of later naar een ander huis. Dus dan ben je per definitie beter af als je overwaarde hebt (en zelfs winst).
Jij geeft zelf hier aan "je betaald van alles, dus heeft dat geen factor van betekenis" - alsof 40k (wat nog over blijft) niets is.

Als we toch bij de toch wat kromme vergelijking van die fles wijn blijven. Dan heb je het betaald van een tegoedbon die nu nog geldig is EN waarbij je cash het verschil nog terug krijgt. Dus, potentieel is het dan wel handig om die fles te kopen, nog wat extra te krijgen en nog gezellig met je vrouw te kunnen drinken.

Maar laten we niet met analogieën verder gaan :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

Paar dingen :
- Je overwaarde is zo'n 60-120k (waarde vs verkoopprijs momenteel)
- Kosten koper etc zijn zo'n 30k
- Blijft er 30-90k winst over
- Is 670-610k hypotheek lening bij een woning van 700k (als dat lukt zonder overbieden)
- Ltv vind ik niet heel gunstig/veilig, bij een crash zul je mogelijk met verlies moeten verkopen als de relatie uit gaat
- Sparen en dan kopen is momenteel zinloos
- Wachten op lagere prijzen heeft geen zin, lagere prijzen zijn imo het gevolg van hogere rente, dus onderaan de streep schiet je weinig op.
- Kopen en aflossen om in een goede ltv te komen is imo het overwegen waard, tevens val je dan in een lagere renteklasse = nog meer aflossen

Kortom, ik zou als ik jou was de stap nu nemen, maar zorg wel dat je asap onder de 70-80% ltv zit dmv extra aflossingen.

My 2ct ;).

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 07-01-2022 00:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 21:53
Douweegbertje schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:17:
[...]

Begin nou geen analogie waarin je je eigen eerste reactie om zeep helpt.. 8)7
Even terug naar het begin. Jij geeft aan:

[...]

Mijn reactie was dat er toch betaald moet worden. Want we gaan vroeg of later naar een ander huis. Dus dan ben je per definitie beter af als je overwaarde hebt (en zelfs winst).
Jij geeft zelf hier aan "je betaald van alles, dus heeft dat geen factor van betekenis" - alsof 40k (wat nog over blijft) niets is.

Als we toch bij de toch wat kromme vergelijking van die fles wijn blijven. Dan heb je het betaald van een tegoedbon die nu nog geldig is EN waarbij je cash het verschil nog terug krijgt. Dus, potentieel is het dan wel handig om die fles te kopen, nog wat extra te krijgen en nog gezellig met je vrouw te kunnen drinken.

Maar laten we niet met analogieën verder gaan :+
Je LTV wordt gewoon bijzonder slecht als je nu koopt & verkoopt.. Zodra de prijzen zakken staat je huis (flink) onder water.. En die ga je niet recht trekken met 30-60k overwaarde wat dat is niets, je hebt het dan over 10% (nog nieteens) van je woningwaarde. Je zit dan compleet vast.

Je bent vorig jaar gestart als starter, en bent alleen gegroeid in salaris. Je weet helemaal niet wat de toekomst gaat brengen. Je kan ziek worden, baan kwijtraken, je vriendin/vrouw, iemand kan vreemdgaan/verliefd worden op een ander.. Er kan van alles gebeuren dat er in resulteert dat je uit elkaar gaat/minder inkomen is, en je het huis moet overnemen of verkopen. Je blijft met een gigantische restschuld achter als je het niet kan betalen.. Ik heb het vorig jaar nog gezien bij iemand die al meer dan 10 jaar samen was en dacht dat het goed zat.. Samen huisje, alles top voor elkaar, en heeft duurde nog geen jaar..

Hoe dan ook, als jij het wilt doen, dan moet je het lekker doen.. Ik zal er niet minder om slapen maar je gaat er imo vanuit dat alles goed blijft gaan. Die garantie heb je niet, en die aanname kan nog weleens duur uitpakken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Starters die NHG (meestal) op hun hypotheek hebben, hebben meestal (ik had dat zelf namelijk ook toen ik mijn woning kocht in 2013 met NHG) een voorwaarde dat je minimaal twee jaar zélf in het huis woont. Kijk dus ook even goed in de voorwaarden van jouw (starters) hypotheek of jij ook niet zo'n voorwaarde hebt!

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 07-01-2022 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Anoniem: 93050 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 07:55:
[...]

Niet alleen gepensioneerden: ook de pensioenverwachting van alle werkenden die pensioen opbouwen is al een decennium niet geïndexeerd

Naar de TS toe: ik kan @Douweegbertje geen advies geven, alleen eigen ervaringen vertellen. Wij wonen sinds bijna twee jaar in wat wij onze droomwoning noemen. Ruim appartement, A-locatie in centrum, groot terras, modern complex (nieuwbouw) met lift: als beginvijftigers weten we dat we hier hoogstwaarschijnlijk tot aan onze dood willen wonen. Qua woonkeus was het een geweldige beslissing. Qua financiën misschien niet: in oude woning (waar we op zich prima en ruim woonden) waren de lasten circa 800 euro per maand (rente, opbouw spaarhypotheek - 60 procent van totale hypo - en bijdrage VVE), HRA niet meegerekend.
Nu zijn de maandlasten bijna 2000 euro (rente, aflossing, opbouw spaarhypotheek - 30 procent van totale hypo - en bijdrage VVE), zonder HRA. Fors meer dus en veel minder mogelijkheden om vermogen op te bouwen. Ja, we bouwen (meer) vermogen op in huis, maar omdat we daar altijd willen blijven wonen, hebben we daar niets aan. Desondanks hebben we nog geen seconde spijt gehad van verhuizing. Dat extra woongenot is het ons waard, die afweging is bij iedereen anders.
Sterkte met je keus @Douweegbertje

[ Voor 41% gewijzigd door DutchChelsea op 07-01-2022 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
CH4OS schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:04:
Starters die NHG (meestal) op hun hypotheek hebben, hebben meestal (ik had dat zelf namelijk ook toen ik mijn woning kocht in 2013 met NHG) een voorwaarde dat je minimaal twee jaar zélf in het huis woont. Kijk dus ook even goed in de voorwaarden van jouw (starters) hypotheek of jij ook niet zo'n voorwaarde hebt!
Dat hebben we niet omdat het limiet 325k (?) was, en het huis duurder. Maar wel een goede tip :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ah, dan heb je geen NHG inderdaad, maar kan de voorwaarde nog wel van toepassing zijn. Is denk ik - ondanks dat je geen NHG hebt - wel een interessante om even te controleren. Better safe than sorry, zal ik maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Sport_Life schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 00:42:
Paar dingen :
- Je overwaarde is zo'n 60-120k (waarde vs verkoopprijs momenteel)
- Kosten koper etc zijn zo'n 30k
- Blijft er 30-90k winst over
- Is 670-610k hypotheek lening bij een woning van 700k (als dat lukt zonder overbieden)
- Ltv vind ik niet heel gunstig/veilig, bij een crash zul je mogelijk met verlies moeten verkopen als de relatie uit gaat
- Sparen en dan kopen is momenteel zinloos
- Wachten op lagere prijzen heeft geen zin, lagere prijzen zijn imo het gevolg van hogere rente, dus onderaan de streep schiet je weinig op.
- Kopen en aflossen om in een goede ltv te komen is imo het overwegen waard, tevens val je dan in een lagere renteklasse = nog meer aflossen

Kortom, ik zou als ik jou was de stap nu nemen, maar zorg wel dat je asap onder de 70-80% ltv zit dmv extra aflossingen.

My 2ct ;).
Cheers!
Klein detail wat ik niet had vermeld is dat als we uit elkaar gaan, het mogelijk is dat ik alles zelf nog kan betalen. Mocht 1 van ons komen te overlijden dan wordt de rest door onze levensverzekering opgepakt.
In het geval van arbeidsongeschiktheid, dan zouden we sowieso iets anders moeten doen. Om eerlijk te zijn, los van de diverse verzekeringen hierop gaan we hier niet altijd volledig rekening mee houden. Dat zou IMO te gelimiteerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:58

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Volgens mij weet je zelf eigenlijk al dat je het financieel goed kan trekken, als ik je uitleg zo lees.

Dus dan is het meer je eigen gevoel of je het wilt of niet. Denk dat het daar meer ligt, ga je een huis verkopen waar je net een jaar in woont en veel aan gedaan hebt. Of geniet je nog even van je eigen investering.

Puur financieel weet je pas achteraf of je de juiste keuze gemaakt hebt...

Dus waarom niet gewoon rustig rondkijken tot je je 'droom droomhuis' gevonden hebt, en daarvoor gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bullie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-05-2022
@Douweegbertje

Ik herken dit dilemma bij vrienden. Velen hebben hun eeste huis gekocht, en zijn nu voor een ander huis aan het kijken. Want huidig huis heeft overwaarde en dus kunnen ze nu een groter huis kopen. Ik probeer dit bij iedereen uit het hoofd te praten, en wel om de volgende reden.

Stel: je koopt nu een huis van 600k - 50k overwaarde. dan betaal je bij 30 jaar en 2,5% rente: 2672 euro p/m!!! Nou ik ga er van uit dat je dit kunt betalen. Maar wat kun je daar buiten nog betalen? Ik persoonlijk geef veel om vakanties, terrasjes, luxe. Ik zou mijn levensstijl niet willen inruilen om de komende 30 jaar me helemaal scheel te betalen voor een huis.

En wat na die 30 jaar? Is het geld dan van jou? Nee! het geld zit in bakstenen. huis op je 65e verkopen en een woning huren? Dan ga je opnieuw een financiele verplichting aan, terwijl het juist zo lekker is om geen financiele verplichting te hebben.

Om tot mijn punt te komen. Deze generatie is compleet het spoor bijster. Willen op hun 30e peperdure huizen en het liefst een vlamnieuwe leaseauto, volledig geobserdeerd door vermogen en overwaarde. Maar je hebt er niks aan.

Blijf in je huidige huis wonen en omarm wat je hebt, in 2022 een huis hebben is een voorrecht. Geniet in volle teuge van elke dag die je hebt. Spaar of investeer in langetermijn aandelen (dus niet GOKKEN op de bitcoin).
En je zult een goed leven hebben. Maar ga je niet KAPOT werken voor een paar kelote baksteentjes.
je bent (neem ik aan) nog jong, hoe lekker zou het zijn als je +/- 60 bent en je hebt dit huis afbetaald + je hebt een zakcentje gespaard. Je hebt relatief wellicht minder inkomen omdat je minder werkt of met pensioen bent, maar minder kosten hebben is ook een verdienste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Douweegbertje schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 03:48:

Het idee was altijd om zo'n 5 jaar in dit huis te zitten. Begrijp mij niet verkeerd, we zijn zeer tevreden. Echter is het niet ons droom droomhuis. Het idee was om wel ons plekje te hebben en ook af te zijn van de vrij dure huurprijzen. Dat is wel gelukt. We zouden dan zo'n 3-4 jaar doorsparen en afhankelijk hoe de markt is, verder kijken.
Met die instelling vind je natuurlijk je droomhuis nooit, altijd is er wel een 'beter' iets te vinden en als je geen band met je huidige woonruimte opbouwt en altijd een 'nomaden-instelling' behoud is er een zeker risico dat je nooit echt gelukkig wordt met wat je nu hebt.

Laten we wel zijn, je lijkt te denken dat je nu goed kunt verhuizen wegens ' de gestegen markltprijzen', maar dat is juist omgekeerd... als je nu een 'beter' huis vind zal dat vermoedelijk een stuk duurder zijn, maar eigenlijk juist meer gestegen: het was dan gunstiger geweest vorig jaar dat huis te kopen..
nu gooi je daarmee eerder geld weg:

Wat ik als advies zou nemen..... hoop op een val van de marktprijzen en spaar daarvoor om eventueel ook een verlies aan een mogelijke restschuld op je eigen woning te kunnen neerleggen...
Juist in zulk een situatie ben je veel meer spekkoper dan op de 'top' van de markt te willen kopen
Sowieso is een restwaarde die ontstaat door marktwerking op de huizenmarkt van nul en gene waarde, her is pure 'lucht' en speculatie, een windhandel....
wat waarde heeft is je eigen aflossing, waardoor er daadwerkelijk een tastbaar del van je eigen schuld verdwijnt en je rentelast ook minder wordt, maar verder kun je je beter niet blindstaren op the
oretische zaken als 'de huizenprijzen zijn 20% gestegen' (omdat des te hoger de stijging is, des te groter de kans op een val van eenzelfde orde')

in de tussentijd, zorg gewoon dat je je in je huidige woning ook wel thuis gaat voelen en maak je huis een plek waar je gelukkig bent.... pas op met enkel je bezighouden je dromen acher de horizon te zoeken en er enkel naar 'op weg' te zijn

[ Voor 13% gewijzigd door RM-rf op 23-05-2022 09:58 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
@bullie ik snap de correlatie niet met wat jij bij vrienden ziet? Verder veel aannames net als bij @RM-rf

Begin ook aub niet met dat generatie geneuzel. Ik werk al sinds m'n 17e en heb overal hard voor gewerkt/opgebouwd. Ik hoef helemaal geen dure meuk. Sterker nog, ik ben de gene die met mijn zeer riante salaris, heel bescheiden in een tweedehands dieseltje rijd die mij 3k heeft gekost.

Het is ook compleet irrelevant. Want dat was mijn vraag niet. Net zoals de overwaarde niet de reden is om verder te zoeken naar een huis.

Het is juist ontstaan omdat het pittig lastig is/was om een plek te vinden. Toen hebben wij jaren lang relatief goedkoop gehuurd maar de behoefte voor een eigen huis was heel sterk.

Zoals ik in de topic start aangaf is dit niet ons droomhuis en financieel gezien (en wat andere factoren) ligt de weg open om daar nu wel voor te gaan.

Ik heb het ook helemaal niet over al ons geld daar aan te besteden of tegen de limiet van de hypotheek aan te lopen? Ik heb het over ongeveer 700-750k wat ongeveer 50% van onze max hypotheek is.

De enige vraag was: is het gunstiger om zelf liquide middelen op te bouwen over een periode van een paar jaar of de win van de overwaarde te pakken. Naar mijn inziens bestaat de kans dat ik meer voordeel kan behalen als we nu een switch doen.

Anyhow, dat gezegd hebbende zijn we nu enkele (waardevaste)investeringen in/aan het huis aan het doen en aan het sparen. Dit om het iets meer thuis te maken en met het idee om over een paar jaar een switch te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 17:52

Shunt

Boe

bullie schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:46:
@Douweegbertje

Ik herken dit dilemma bij vrienden. Velen hebben hun eeste huis gekocht, en zijn nu voor een ander huis aan het kijken. Want huidig huis heeft overwaarde en dus kunnen ze nu een groter huis kopen. Ik probeer dit bij iedereen uit het hoofd te praten, en wel om de volgende reden.

Stel: je koopt nu een huis van 600k - 50k overwaarde. dan betaal je bij 30 jaar en 2,5% rente: 2672 euro p/m!!! Nou ik ga er van uit dat je dit kunt betalen. Maar wat kun je daar buiten nog betalen? Ik persoonlijk geef veel om vakanties, terrasjes, luxe. Ik zou mijn levensstijl niet willen inruilen om de komende 30 jaar me helemaal scheel te betalen voor een huis.
Hoewel ik het eens ben dat met je overwaarde gokken in de huidige markt niet echt slim is denk ik ook dat je moet zien dat heel veel mensen tegenwoordig met twee goede banen in een armoedig appartjementje of een rijtjeswoning zitten terwijl je daar 30 jaar geleden naar verhouding gewoon een fatsoenlijk twee onder een kappertje voor had. Dan snap ik goed dat mensen nu gebruik willen maken van de middelen om naar hun droomhuis over te kunnen stappen.
En wat na die 30 jaar? Is het geld dan van jou? Nee! het geld zit in bakstenen. huis op je 65e verkopen en een woning huren? Dan ga je opnieuw een financiele verplichting aan, terwijl het juist zo lekker is om geen financiele verplichting te hebben.
Na 30 jaar is het geld van jou in de vorm van bakstenen en dan kan je kiezen wat je doet. Wat huren of wellicht wat kleins terug kopen en lekker van de rest leuke dingen doen. Of wellicht een tweede huisje in Spanje. Leer vooral eens kijken buiten je eigen wereld beeld te kijken.
Om tot mijn punt te komen. Deze generatie is compleet het spoor bijster. Willen op hun 30e peperdure huizen en het liefst een vlamnieuwe leaseauto, volledig geobserdeerd door vermogen en overwaarde. Maar je hebt er niks aan.
Wat een onzin DEZE generatie. Je bedoelt de generatie die in van 1980 tot 2008 lekker zonder enige vorm van aflossing grotere en grotere huizen heeft kunnen kopen en steeds maar weer de overwaarde kon verzilveren voor nieuwe auto's inrichtingen keukens en vakantie huisjes?

120% lenen voor een huis zodat je gelijk ook even de keuken / bank / inrichting / nieuwe borsten voor de vrouw kon aanschaffen?

Ja deze generatie is helemaal het spoor bijster.
Blijf in je huidige huis wonen en omarm wat je hebt, in 2022 een huis hebben is een voorrecht. Geniet in volle teuge van elke dag die je hebt. Spaar of investeer in langetermijn aandelen (dus niet GOKKEN op de bitcoin).
En je zult een goed leven hebben. Maar ga je niet KAPOT werken voor een paar kelote baksteentjes.
je bent (neem ik aan) nog jong, hoe lekker zou het zijn als je +/- 60 bent en je hebt dit huis afbetaald + je hebt een zakcentje gespaard. Je hebt relatief wellicht minder inkomen omdat je minder werkt of met pensioen bent, maar minder kosten hebben is ook een verdienste.
Waarom zouden ze dit allemaal niet kunnen doen nu zij goed verdienen en ook gewoon in 30 jaar weer hun huis afgelost kunnen hebben. (en wellicht nog veel sneller bij extra aflossen)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Douweegbertje schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:52:
@bullie ik snap de correlatie niet met wat jij bij vrienden ziet? Verder veel aannames net als bij @RM-rf

Begin ook aub niet met dat generatie geneuzel. Ik werk al sinds m'n 17e en heb overal hard voor gewerkt/opgebouwd. Ik hoef helemaal geen dure meuk. Sterker nog, ik ben de gene die met mijn zeer riante salaris, heel bescheiden in een tweedehands dieseltje rijd die mij 3k heeft gekost.

Het is ook compleet irrelevant. Want dat was mijn vraag niet. Net zoals de overwaarde niet de reden is om verder te zoeken naar een huis.

Het is juist ontstaan omdat het pittig lastig is/was om een plek te vinden. Toen hebben wij jaren lang relatief goedkoop gehuurd maar de behoefte voor een eigen huis was heel sterk.

Zoals ik in de topic start aangaf is dit niet ons droomhuis en financieel gezien (en wat andere factoren) ligt de weg open om daar nu wel voor te gaan.

Ik heb het ook helemaal niet over al ons geld daar aan te besteden of tegen de limiet van de hypotheek aan te lopen? Ik heb het over ongeveer 700-750k wat ongeveer 50% van onze max hypotheek is.

De enige vraag was: is het gunstiger om zelf liquide middelen op te bouwen over een periode van een paar jaar of de win van de overwaarde te pakken. Naar mijn inziens bestaat de kans dat ik meer voordeel kan behalen als we nu een switch doen.

Anyhow, dat gezegd hebbende zijn we nu enkele (waardevaste)investeringen in/aan het huis aan het doen en aan het sparen. Dit om het iets meer thuis te maken en met het idee om over een paar jaar een switch te maken.
Met deze aanvulling snap ik je vraag niet zo eigenlijk.

- je woont nu niet in je droomhuis
- je droomhuis kost 750k
- je kan een huis financierien van 1.5M

Ligt het aan mij of is deze puzzel niet zo ingewikkeld? Met dit soort bedragen is 20k toch wisselgeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Jullie verdienen samen een dikke €15.000 netto in de maand. Hoe kun je dan geen liquide middelen hebben als je geen dure meuk koopt en in een simpel auto'tje rijdt? Met 5K kom je dan makkelijk toe en dan kun je elke dag filet mignon eten en prima op vakantie.

Waar gaat elke maand dan 10K netto naar toe? Ook als ik die 25K aan aflossing en investering er af haal, heb je het alsnog over een dikke 6K per maand die in het luchtledige verdwijnt. Als je je best doet kun je 100K netto per jaar sparen. Ik kan van de cijfers geen chocola maken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 00:01

Barrycade

Through the...

Nou 3 ton per jaar binnen tikken (even afgeleid van 750k =50% leen vermogen) en dan vastlopen op dit soort basale overwegingen.

Waar zit je tegenaan te hikken? Gezien je 3k diesel ben je iemand die niet hecht aan status. (Ik rij zo'n zelfde diesel trouwens) maar waarom dan naar een ander huis?

Als het salaris echt in die hoek valt met zo'n beperkte levensstyle kan je met een hypotheek zoals je nu hebt met zeer lage hypotheek toch sparen als water?

Als het voor jullie een droomhuis is dan is de keuze toch makkelijk? Nu loopt de markt nog, dus verkoop je ook zo nog je bestaande woning. Als de geest uit de fles is en de stagflatien om de hoek komt kijken woon je tenminste wel in je droomhuis.

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 23-05-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Zelfs al verdient hij een miljoen per jaar, wat is er mis met elke keuze ter discussie stellen? Ik ken iemand die het goed voor mekaar had en nog steeds alle blikjes fris kapot stampte en verzamelde totdat de prijzen goed waren. Totaal nutteloos qua resultaat maar met die instelling was hij ook tot dit punt gekomen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 00:01

Barrycade

Through the...

Niets mis mee, maar TS begint al met een beetje vage post en laat in het midden of het nu om het financiele deel gaat of gewoon, moet ik de moeite nemen of gewoon lekker blijven.

Financieel is er blijkbaar niets aan de hand om het gewoon te doen. Maar objecttief lijkt hij er geen zin in te hebben om weer te verhuizen.

Want op alle financiele argumenten wordt er met "mogelijkheiden" gegooid waardoor het dilemma een beetje Zie mij eens een "Luxe probleem hebben" vibe hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
unifi schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:00:
[...]

Met deze aanvulling snap ik je vraag niet zo eigenlijk.

- je woont nu niet in je droomhuis
- je droomhuis kost 750k
- je kan een huis financierien van 1.5M

Ligt het aan mij of is deze puzzel niet zo ingewikkeld? Met dit soort bedragen is 20k toch wisselgeld?
Het gaat er mij niet om of ik het nu wel of niet kan. Het gaat om wat het meest financieel aantrekkelijk zou kunnen zijn. Ik vind 20k geen wisselgeld, maar anders gezegd, in het groter geheel praten we eerder over 60k.
Barrycade schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:28:
Nou 3 ton per jaar binnen tikken (even afgeleid van 750k =50% leen vermogen) en dan vastlopen op dit soort basale overwegingen.

Waar zit je tegenaan te hikken? Gezien je 3k diesel ben je iemand die niet hecht aan status. (Ik rij zo'n zelfde diesel trouwens) maar waarom dan naar een ander huis?

Als het salaris echt in die hoek valt met zo'n beperkte levensstyle kan je met een hypotheek zoals je nu hebt met zeer lage hypotheek toch sparen als water?

Als het voor jullie een droomhuis is dan is de keuze toch makkelijk? Nu loopt de markt nog, dus verkoop je ook zo nog je bestaande woning. Als de geest uit de fles is en de stagflatien om de hoek komt kijken woon je tenminste wel in je droomhuis.
Laten we eens stoppen met woorden in de mond leggen?
- Ik loop nergens op vast
- Het is geen basale overweging, het was een vraag die jou misschien niet duidelijk is. Wat dan misschien mijn probleem is omdat ik het slecht heb gevraagd
- De keuze van het huis is irrelevant voor de vraag die ik stelde
- De keuze is makkelijk, maar dat was ook mijn vraag niet
- Geld binnen tikken. Niet alles is zo zwart-wit..
- Ja, we kunnen sparen.. maar.. zie verder onderaan;
FirePuma142 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:13:
Jullie verdienen samen een dikke €15.000 netto in de maand. Hoe kun je dan geen liquide middelen hebben als je geen dure meuk koopt en in een simpel auto'tje rijdt? Met 5K kom je dan makkelijk toe en dan kun je elke dag filet mignon eten en prima op vakantie.

Waar gaat elke maand dan 10K netto naar toe? Ook als ik die 25K aan aflossing en investering er af haal, heb je het alsnog over een dikke 6K per maand die in het luchtledige verdwijnt. Als je je best doet kun je 100K netto per jaar sparen. Ik kan van de cijfers geen chocola maken.
Mijn vriendin is pas net klaar met haar tweede opleiding. Dus dat geld begint nu ook pas 'te stromen'.
Ik heb ook niet altijd zoveel verdiend als recentelijk (1 jan. begonnen met een nieuwe baan) en we hebben beide recentelijk ook weer erg hoge verhogingen gehad.
Om maar mijzelf te quoten;
Het antwoord hierop is dat we eigenlijk continue bezig zijn geweest. We krijgen zo niet de "rust" om een groter potje aan financiële middelen op te bouwen, investeren, rendement te behalen, etc.
Dus met de koop van dit huis hebben we de kostenkoper, 10k aan 'verbouwingen'. Dan verder aangezien we ook starters waren, zijn we alleen maar bezig geweest om steeds beetje bij beetje het huis aan te kleden. Nieuw bed, bank, etc bijvoorbeeld. Droger en wasmachine gingen ook tegelijk stuk dus dat ook weer, etc. Verder wordt er voor de lange termijn geinvesteerd en zijn er nu wel wat middelen (ik heb nooit gezegd dat er niets was).

We hebben een simpele berekening bij de bank gemaakt en dat ging richting de 1.5m maar we zitten niet op de 15k netto p/m. Eerder rond de 10. Enfin, natuurlijk blijft er veel over om te sparen, maar dat was nou juist heel de insteek van dit topic. Wat is verstandig? Een jaar of twee rustig aan doen en alles op bouwen qua middelen of wéér verder en eigenlijk nog niets kunnen opbouwen?
Barrycade schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:31:
Niets mis mee, maar TS begint al met een beetje vage post en laat in het midden of het nu om het financiele deel gaat of gewoon, moet ik de moeite nemen of gewoon lekker blijven.

Financieel is er blijkbaar niets aan de hand om het gewoon te doen. Maar objecttief lijkt hij er geen zin in te hebben om weer te verhuizen.

Want op alle financiele argumenten wordt er met "mogelijkheiden" gegooid waardoor het dilemma een beetje Zie mij eens een "Luxe probleem hebben" vibe hebben.
Mja, ik vond het wel duidelijk en ik heb ook genoeg prettige antwoorden gehad. Jammer dat jij het als negatief ervaart. Ik heb zeker een luxe probleem, maar mag dat geen echt probleem zijn? Ik weet ook wel dat wij heel dankbaar mogen zijn, echter is dit voor mij ook niet een 'normale' situatie wat ik ben gewend. Dus dan stel ik mijn vragen hier.

Echter ben ik ook gewoon bezig om professioneel financieel advies te krijgen, want ik heb er wat begeleiding bij nodig in de algemene zin :)

Misschien nog een algemene afsluiter; ik snap dat iedereen een mening heeft. Echter probeer eens wat minder te oordelen/veroordelen. Omdat we het nu heel goed hebben, betekend niet dat dat altijd was. Dit is niet de norm voor ons, sterker nog, jaren terug hadden we het een stuk lastiger. Daarnaast moet je ook wat op bouwen. Kom terug met al jullie opmerkingen als we 5 jaar als kluizenaar met dit salaris leven en geen buffer hebben. Exact ook de reden dat ik geen domme dingen wil doen, en 20k niet als peanuts zie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik kan er niet zo veel meer mee geloof ik. De ene keer veins je nagenoeg op zwart zaad te zitten qua liquide middelen, dan zijn ze er wel en zijn er ineens ook nog andere investeringen.

Het is mij allemaal iets teveel rookgordijn. Als je zinnig advies wil is het handig iets transparanter te zijn. Dan ben je blijkbaar nog op je tenen getrapt terwijl je heel summier informatie geeft en veel aanleiding tot interpretatie.

Dan klopt er van je informatie ook nog niet alles, je mist ineens een ton bruto salaris bijvoorbeeld voor je max hypotheek. Ik heb het idee dat ik in een Funda-fantasietopic terecht ben gekomen.

[ Voor 27% gewijzigd door FirePuma142 op 23-05-2022 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
FirePuma142 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:44:
[...]

Ik kan er niet zo veel meer mee geloof ik. De ene keer veins je nagenoeg op zwart zaad te zitten qua liquide middelen, dan zijn ze er wel en zijn er ineens ook nog andere investeringen.

Het is mij allemaal iets teveel rookgordijn. Als je zinnig advies wil is het handig iets transparanter te zijn. Dan ben je blijkbaar nog op je tenen getrapt terwijl je heel summier informatie geeft en veel aanleiding tot interpretatie.

Dan klopt er van je informatie ook nog niet alles, je mist ineens een ton bruto salaris bijvoorbeeld voor je max hypotheek. Ik heb het idee dat ik in een Funda-fantasietopic terecht ben gekomen.
Ik probeer enigszins antwoorden te geven, zonder compleet hier mijn financiele boekhouding online te gooien voor een vraag die helemaal niet gaat over welk huis ik wil noch hoeveel ik verdien. Dat is die spiraal die jullie er van maken inclusief aannames over het te lenen bedrag gebaseerd op een netto salaris 8)7

Heel concreet is de vraag of het interessanter is om in de huidige markt te wachten en zelf meer middelen op te bouwen of de potentiele win van de in mijn situatie, gunstige overwaarde mee te nemen. That's it.

En, ja ik ben zeker op mijn teentjes getrapt als er continue aannames en persoonlijke meningen worden gegooid die echt nergens op slaan. "Deze generatie" om maar als voorbeeld te noemen.

edit; en nog die opmerking over "veinzen - zwart zaad"

Ik zei letterlijk:
We krijgen zo niet de "rust" om een groter potje aan financiële middelen op te bouwen, investeren, rendement te behalen, etc.
Nu wordt er gevraagd (maanden later) waar het geld naar toe gaat, en geef ik aan dat we ook investeren voor de lange termijn. Sorry dat ik denk aan "later" en niet alleen "nu" voor het huis.

[ Voor 18% gewijzigd door Douweegbertje op 23-05-2022 19:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Douweegbertje schreef op maandag 23 mei 2022 @ 18:57:
[...]
Heel concreet is de vraag of het interessanter is om in de huidige markt te wachten en zelf meer middelen op te bouwen of de potentiele win van de in mijn situatie, gunstige overwaarde mee te nemen. That's it.
Heel concreet heeft degene die het antwoord weet een werkende glazen bol.
En, ja ik ben zeker op mijn teentjes getrapt als er continue aannames en persoonlijke meningen worden gegooid die echt nergens op slaan. "Deze generatie" om maar als voorbeeld te noemen.

Ik zei letterlijk:

[...]

Nu wordt er gevraagd (maanden later) waar het geld naar toe gaat, en geef ik aan dat we ook investeren voor de lange termijn. Sorry dat ik denk aan "later" en niet alleen "nu" voor het huis.
Denk dat "jouw generatie" wel langer tenen heeft dan gemiddeld. Of jij in elk geval :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Ik probeer enigszins antwoorden te geven, zonder compleet hier mijn financiele boekhouding online te gooien voor een vraag die helemaal niet gaat over welk huis ik wil noch hoeveel ik verdien. Dat is die spiraal die jullie er van maken inclusief aannames over het te lenen bedrag gebaseerd op een netto salaris 8)7
Dat heeft helemaal niets met aannames te maken, je kunt het gewoon uitrekenen. 1.5 mio daar heb je een dikke 15K netto voor nodig. Daar kun je sinds de kredietcrisis geen speld tussen krijgen.
Er is al voldoende aangegeven dat je met het huidig salarisniveau, wat een 10K netto is, je de vrijheid hebt om zo’n besluit te nemen zonder noodzakelijkerwijs naar de bottom line te kijken.

Je vindt geld niet alles, maar kwaliteit van leven des te meer. Dan kun je het maar beter uitgeven om die te verbeteren dan het oppotten. Waarvan ik nog steeds niet begrijp of je het doet of niet want daar blijf je extreem vaag over, terwijl je wel met gemak andere cijfers in het rond strooit. Waar dan weer vraagtekens bij bestaan.
Ik denk dat je een beetje overreageert.

Ik zei letterlijk:

[...]

Je krijgt de rust niet, kan ik niet anders interpreteren dan het komt er niet van. En dat is precies wat ik bedoel met dat rookgordijn. Het is allemaal halve info, voor velerlei uitleg vatbaar, maar de meest aannemelijke is het eigenlijk nooit.

[ Voor 6% gewijzigd door FirePuma142 op 23-05-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
FirePuma142 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:32:
[...]

Dat heeft helemaal niets met aannames te maken, je kunt het gewoon uitrekenen. 1.5 mio daar heb je een dikke 15K netto voor nodig. Daar kun je sinds de kredietcrisis geen speld tussen krijgen.

[...]

Er is al voldoende aangegeven dat je met het huidig salarisniveau, wat een 10K netto is, je de vrijheid hebt om zo’n besluit te nemen zonder noodzakelijkerwijs naar de bottom line te kijken.

Je vindt geld niet alles, maar kwaliteit van leven des te meer. Dan kun je het maar beter uitgeven om die te verbeteren dan het oppotten. Waarvan ik nog steeds niet begrijp of je het doet of niet want daar blijf je extreem vaag over, terwijl je wel met gemak andere cijfers in het rond strooit. Waar dan weer vraagtekens bij bestaan.

[...]

Ik denk dat je een beetje overreageert.

[...]

Je krijgt de rust niet, kan ik niet anders interpreteren dan het komt er niet van. En dat is precies wat ik bedoel met dat rookgordijn. Het is allemaal halve info, voor velerlei uitleg vatbaar, maar de meest aannemelijke is het eigenlijk nooit.
Het is geen bewust rookgordijn. Het is gedeeltelijk mijn onkunde en een deel privacy. Zoals ik aangaf ben ik nu (nog zoekende) bezig met een financieel adviseur. Dan dump ik met liefde alle papieren op tafel. Laatst had ik een vraag over mijn huis en een grappenmaker dumpte mijn adres op basis van een schets in paint en mijn locatie in mijn profiel.

Dus ja, ik geef liever stukjes informatie waarvan ik denk dat het relevant is/waarde kan bieden. Ik wilde niet eens over het leenbedrag hebben maar alleen aangeven dat we er ver onder de max blijven. Misschien had ik de nummers weg moeten laten voor het beste resultaat. Nu is de discussie of ik het wel of niet kan lenen, wat ik verder met mijn geld doe, etc Laten we die dan afsluiten met dat ik dat niet kan lenen en dat het lager is.

Qua topic heb ik er al meer dan genoeg informatie uit gekregen. O.a. de beslissing om juist een adviseur te zoeken om mij te helpen :)
Die glazenbol reactie was ook al in het begin voorbij gekomen. Ik ben het daar ook wel mee eens maar toch hoop ik iets meer inzicht/advies daarover te krijgen als we alle nummers op tafel gooien met een adviseur.

Edit;
Of ik het nu wel of niet doe:
Onze eerste stap is meer financieel advies te zoeken. Vervolgens willen we meer middelen op bouwen voordat we een stap maken. Dat gaat ons zoveel meer ruimte en rust geven. Anders zit je steeds je potjes leeg te schrapen terwijl "even geduld" ons veel meer flexibiliteit geeft.
Ondertussen proberen we wel wat waardevaste investeringen in het huis te doen zodat we het wat meer naar ons zin hebben (lees; meer. Niet dat we het niet naar ons zin hebben)

[ Voor 9% gewijzigd door Douweegbertje op 23-05-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:29
Huidige markt spaar je niet tegenop. Maar zoals als ook in één van de eerste reacties staat, niemand heeft een glazen bol die werkt.

Zet de markt door, dan was kopen de juiste keuze. Uitgaande van een tophypotheek koop je iets wat je over een jaar of twee/drie niet meer kan kopen.

Krijgen we een terugval (Oekraïne, nieuwe corona golf, logistieke tekorten, strijdende rente/inflatie of een andere combinatie van factoren) dan zit je met een duur huis en weg overwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
PROnline schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:02:
Huidige markt spaar je niet tegenop. Maar zoals als ook in één van de eerste reacties staat, niemand heeft een glazen bol die werkt.

Zet de markt door, dan was kopen de juiste keuze. Uitgaande van een tophypotheek koop je iets wat je over een jaar of twee/drie niet meer kan kopen.

Krijgen we een terugval (Oekraïne, nieuwe corona golf, logistieke tekorten, strijdende rente/inflatie of een andere combinatie van factoren) dan zit je met een duur huis en weg overwaarde.
Helemaal eens. Doch als je voor je "eind huis" gaat, maakt het in principe niet uit of deze nu onder water staat. Immers ga ik hem sowieso aflossen voordat ik met pensioen ga. Dus zolang we beide niet onze baan verliezen en door alle buffers heen gaan, zou dat "okay" moeten zijn. Tenzij ik daar wat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Douweegbertje schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:09:
[...]

Helemaal eens. Doch als je voor je "eind huis" gaat, maakt het in principe niet uit of deze nu onder water staat. Immers ga ik hem sowieso aflossen voordat ik met pensioen ga. Dus zolang we beide niet onze baan verliezen en door alle buffers heen gaan, zou dat "okay" moeten zijn. Tenzij ik daar wat mis?
Relatiebreuk, andere vormen van tegenslag (ziekte etc) waardoor je gedwongen zou moeten verkopen. Niet om pessimistisch te doen maar wel belangrijke dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door tomtom901 op 23-05-2022 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:34
Zoals je zelf al aangeeft, maak een afspraak met een financieel- of hypotheekadviseur. Leg daar je huidige plaatje op tafel en bespreek jullie toekomstplannen / wensen. Kun je daarna naar huis met een idee wat jullie mogelijkheden zijn. Veel moeilijker dan dat is het niet :)

Huis verkopen na een jaar kan prima in deze tijd. Zolang je persoonlijk daar zin in hebt ;) Vroeger was je wat langer bezig om je k.k. er weer uit te halen. Joh, zie mensen hun nieuwbouw huis weer verkopen voordat de eerste paal überhaupt de grond in is gegaan..

[ Voor 33% gewijzigd door renegrunn op 23-05-2022 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06 17:34
[...]

Je hebt geen "win" van overwaarde die je kan "meenemen"...? Ja, het is leuk dat je huis op papier 60k meer waard is, maar de overwaarde die je "opneemt" bij verkoop stop je net zo hard weer terug in je nieuwe huis. En als de markt inzakt zodat je je "winst" "kwijt" bent, dan zakt de nieuwe, duurdere woning die je op het oog hebt nog harder in prijs. Dat je overwaarde hebt is gewoon niet relevant voor je beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:10

Audione0

Strijdt der titanen

Mijn glazen bol is momenteel stuk, dus lastig te beantwoorden.

Mijn persoonlijke verwachting... De rente zal laag blijven (wel iets stijgen), en we krijgen hoge inflatie
Je glazenbol was niet stuk hoor..... :)

[ Voor 14% gewijzigd door Audione0 op 24-05-2022 15:52 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja, als ik ergens zeer tevreden zou wonen maar geen tot weinig spaargeld heb, zou ik nooit aan verhuizen denken. Ik zou een buffer aanleggen van minstens een jaar ofzo.

En wat @Tom-Z zegt, als jouw huis in waarde zakt, zakt je droomhuis gemiddeld net zo hard mee, dus grofweg maakt het allemaal geen zak uit als je eenmaal je 1e huis hebt gekocht.
Pagina: 1