Toon posts:

PC start niet meer op na vervangen CPU koeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Destrux
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-02 17:03
Gisteren heb ik mijn AMD Wraith Prism CPU koeler vervangen voor een NZXT Kraken X53 RGB om de temperaturen wat omlaag te krijgen. Echter na het vervangen van deze koeling start mijn pc niet meer op. Na het indrukken van de aan-knop gebeurt er helemaal niets. De gekleurde led-lampjes van de (standbymode van) het moederbord doen het wel en gaan zoals altijd meteen aan na het aanzetten van de PSU maar hij doet verder dus niets, ook geen piepjes of de fans of iets bij het indrukken van de power switch..

Iemand een idee wat dit kan zijn? Kan het zijn dat ik de cpu beschadigd heb tijdens het vervangen van de koeler of moet er dan wel iets gebeuren?

Wat ik heb gedaan om te verhelpen:
- MB batterij gereset (er uit en er in na paar minuten).
- Opstarten via mb mbv schroevendraaien en de power on en grn pinnetjes
- Alle hardware er uit en er in
- Kabels van voeding, power switched e.d. gecontroleerd

Specs:

- Sharkoon Pure Steel RGB
- Corsair RN 750 Watt
- Asus TUF X570 Pro Wifi Moederbord
- AMD Ryzen 7 5800X
- AMD RTX 6900XT
- Corsair RGB Pro 3200 2 x 8GB geheugen
- 3 TB aan SSD (2 x mv2 en 2x 2.5 inch)
- 1TB HDD

Meeste hardware is vrij nieuw, dus ouderdom lijkt me sterk, alhoewel alles natuurlijk defect kan gaan.

Alvast dank voor het meedenken!

Beste antwoord (via Destrux op 06-01-2022 12:36)

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-03 20:03
Is dat incl de CPU? Klinkt alsof de CPU mogelijk los is gekomen en niet goed zit / pinnetjes erop verbogen zijn. Als je dat nog niet hebt gedaan zou ik eerst de CPU een keer nakijken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• BHStar
Is dat incl de CPU? Klinkt alsof de CPU mogelijk los is gekomen en niet goed zit / pinnetjes erop verbogen zijn. Als je dat nog niet hebt gedaan zou ik eerst de CPU een keer nakijken.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:58
Bij het verwijderen van de oude koeler, ging dat moeilijk? Oftewel, zat hij nogal vastgeplakt aan de CPU? Koelpasta (zeker dat spul wat meegeleverd word en aan de koeler vast zit) is bij lage temperaturen nogal een goed hechtingsmiddel.
Zo ja, wellicht heb je bij het eraf trekken de CPU verschoven of pinnetjes beschadigd.

Geen stekkers losgehaald (P4 bijv.) om beter bij de koeler te komen en vergeten weer in te pluggen?

Computer says no

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-03 22:31
Heb je wel een speaker aangesloten op je moederbord? Bij elk (ASUS) moederbord die ik tegenwoordig gehad heb wordt standaard geen speaker meegeleverd. Geen speaker is ook geen piepjes.

• Destrux
BHStar schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:08:
[...]

Ook de CPU inderdaad. Maar is het zo dat de PC helemaal niets doet als er iets mis is met de CPU? Dus ook de fans niet gaan draaien en oplichten e.d.?

• BHStar
Destrux schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Ook de CPU inderdaad. Maar is het zo dat de PC helemaal niets doet als er iets mis is met de CPU? Dus ook de fans niet gaan draaien en oplichten e.d.?
Zeker. Maar tegelijkertijd is dat makkelijk te checken, gewoon de CPU uit het socket halen en inspecteren of alles er goed uit ziet.

• Destrux
Meekoh schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:14:
Bij het verwijderen van de oude koeler, ging dat moeilijk? Oftewel, zat hij nogal vastgeplakt aan de CPU? Koelpasta (zeker dat spul wat meegeleverd word en aan de koeler vast zit) is bij lage temperaturen nogal een goed hechtingsmiddel.
Zo ja, wellicht heb je bij het eraf trekken de CPU verschoven of pinnetjes beschadigd.

Geen stekkers losgehaald (P4 bijv.) om beter bij de koeler te komen en vergeten weer in te pluggen?
De CPU zat inderdaad vastgeplakt aan de Wraith Prism koeler dus heb deze zo voorzichtig mogelijk losgekregen. Voor zover ik kan zien zitten de pinnetjes nog op zijn plek en de CPU valt ook nog prima in het mb. Ik zal de stekkers nog eens checken vandaag maar vond hier gisteren geen bijzonderheden.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:19
Destrux schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Meestal gaat er toch wel iets oplichten. Schakelaar op de PSU staat wel aan?
Heb je foto's van hoe alles nu in je case zit aangesloten? Geen enkel teken van leven betekent vaak dat er iets niet (goed) zit aangesloten.
Hoe heb je je nieuwe koeler gemonteerd, zit die niet veel te strak of te los?

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:58
Destrux schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:30:
[...]

De CPU zat inderdaad vastgeplakt aan de Wraith Prism koeler dus heb deze zo voorzichtig mogelijk losgekregen. Voor zover ik kan zien zitten de pinnetjes nog op zijn plek en de CPU valt ook nog prima in het mb. Ik zal de stekkers nog eens checken vandaag maar vond hier gisteren geen bijzonderheden.
Voor de volgende keer. Voordat je een cooler vervangt, eerst de computer een tijdje aan laten staan en flink wat cpu load genereren. Dan wordt de CPU heter en ook de koelpasta vloeibaarder, daardoor is deze makkelijker te verwijderen en blijft hij minder aan de CPU plakken.

Computer says no

• Destrux
LostInNight schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:20:
Heb je wel een speaker aangesloten op je moederbord? Bij elk (ASUS) moederbord die ik tegenwoordig gehad heb wordt standaard geen speaker meegeleverd. Geen speaker is ook geen piepjes.
Speaker was aangesloten maar stond niet aan. Dit nu gedaan en geprobeerd maar helaas zonder resultaat (geen piepjes).

• BHStar
Hmm. Voor de zekerheid: zitten de fans van de aio aangesloten op de CPU-fan header(s) (en ze kunnen draaien)?

Als dat wel het geval is weet ik het zo ook niet meer, dan wordt het een kwestie van alles opnieuw aansluiten en 1 voor 1 hardware uitsluiten, ram modules los testen, CPU in ander mobo testen (of andersom), etc.

[Voor 5% gewijzigd door BHStar op 06-01-2022 10:54]

• LostInNight
Destrux schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:45:
[...]

Speaker was aangesloten maar stond niet aan. Dit nu gedaan en geprobeerd maar helaas zonder resultaat (geen piepjes).
Voor de zekerheid vraag ik het toch maar, de speaker zit op het moederbord aangesloten op een speaker header en niet achter bij je IO shield? Want tot zo ver ik weet (correct me if I'm wrong) kan je een moederbord speaker niet aan/uit zetten met een knopje.

Is het er zo één?

[Voor 7% gewijzigd door LostInNight op 06-01-2022 11:34]

• Destrux
Mede-Tweakers, hij doet het weer!

Bleek dus dat de CPU toch niet helemaal goed in de socket van het moederbord was gevallen. Heb deze een klein beetje moeten helpen (zacht aandrukken) en toen klikte de CPU in de socket. Normaal was dit niet nodig dus vermoedelijk zit er toch een (of meerdere) pinnetjes niet 100% recht door het meekomen van de CPU op de koeling. Super bedankt voor al jullie reacties en het meedenken :)
LostInNight schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:32:
[...]

Voor de zekerheid vraag ik het toch maar, de speaker zit op het moederbord aangesloten op een speaker header en niet achter bij je IO shield? Want tot zo ver ik weet (correct me if I'm wrong) kan je een moederbord speaker niet aan/uit zetten met een knopje.

[Afbeelding] Is het er zo één?
Nog even terugkomend hierop: Ik was denk ik niet helemaal duidelijk maar ik bedoelde het aanzetten van de geluidspeakers van Logitech.
Meekoh schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:35:
[...]

Voor de volgende keer. Voordat je een cooler vervangt, eerst de computer een tijdje aan laten staan en flink wat cpu load genereren. Dan wordt de CPU heter en ook de koelpasta vloeibaarder, daardoor is deze makkelijker te verwijderen en blijft hij minder aan de CPU plakken.
Dat is inderdaad een goede tip voor de volgende keer. Lijkt wel lijm die koelpasta's. Had hier voorheen nooit echt last van gehad.

• LostInNight
Destrux schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:37:
Mede-Tweakers, hij doet het weer!

Bleek dus dat de CPU toch niet helemaal goed in de socket van het moederbord was gevallen. Heb deze een klein beetje moeten helpen (zacht aandrukken) en toen klikte de CPU in de socket. Normaal was dit niet nodig dus vermoedelijk zit er toch een (of meerdere) pinnetjes niet 100% recht door het meekomen van de CPU op de koeling. Super bedankt voor al jullie reacties en het meedenken :)

[...]

Nog even terugkomend hierop: Ik was denk ik niet helemaal duidelijk maar ik bedoelde het aanzetten van de geluidspeakers van Logitech.

[...]

Dat is inderdaad een goede tip voor de volgende keer. Lijkt wel lijm die koelpasta's. Had hier voorheen nooit echt last van gehad.
Mooi dat alles weer werkt! En inderdaad niet helemaal duidelijk, maar dat is dan ook de reden dat je geen piepjes hoorde. Dit soort piepjes komen alleen uit een speakertje aangesloten op zo een speaker header op het moederbord.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee