Toon posts:

Volledig van het gas? Of is dat nog te vroeg

Pagina: 1
Acties:

• slaghout
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-12-2022
Binnenkort krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis, een jaren 60 bungalow.
Het is een grote woning, 180 m2 vloeroppervlak en omdat alles gelijkvloers is heeft het ook een groot dak (ruim 200m2 inclusief garage) er kunnen veel zonnepanelen op. Qua isolatie is op dit moment alleen de spouwmuur voorzien van isolatiekorrels (lang geleden gedaan). Ik ga vloer en dak isoleren (rc = 4.0) en overal tripple glas plaatsen.
Onder de woning zit een kelder, van zo'n 40m3

Nu zit ik met het volgende:
- De indeling van de woning gaat op de schop, met als gevolg dat de gasmeter verplaatst moet worden, kosten zo'n 900 euro
- De HR-ketel in de woning is zes jaar oud, kan dus nog wel een tijdje mee, maar door de wijziging in indeling moet ook de ketel naar een andere plek (met al het installatiewerk van dien)
- Ik ga de woning grotendeels voorzien van vloerverwarming (de rest, slaap/werkkamers infrarood panelen)
- Ik wil een ventilatiesysteem plaatsen, waarschijnlijk type C omdat dit redelijk eenvoudig te realiseren is

Ik zat te denken om een warmtepompboiler van 200 - 300 liter in de kelder te plaatsen, bijvoorbeeld de Stiebel Eltron wwk220 (wordt de lucht daar ook wat droger), en daarnaast een ventilatiewarmtepomp (bijv Duco Eco) in hybride zetten met de HR-ketel.

Maar omdat het gas verplaatsen zo duur is en eigenlijk alleen maar nodig is voor een paar koude dagen per jaar twijfel ik daar wel over. Ook met in het achterhoofd dat ik de CV ketel tzt toch niet meer ga vervangen.

Wat denken jullie dat de beste optie is? Ik twijfel of ik er verstandig aan doe de gasmeter te laten verwijderen.

[Voor 3% gewijzigd door slaghout op 05-01-2022 23:12]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:07
Ik zou direct alle kamers met vloerverwarming doen, als je toch bezig bent.

En als je toch zo grondig bezig gaat, direct voor gas loos. Met 200m2 aan panelen hoef je niet op en kwhtje meer of minder te kijken :) hybride krijgen de meeste mensen spijt van. Je houd een gas aansluiting en vastrecht.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:16
900 investeren in gas terwijl je er vanaf wil? zonde.

Je hebt de ruimte voor een WP, je hebt met vloerverwarming voldoende afgifte op lage temperatuur (Let op, met WP geen mengverdeler!)

Verliesberekening laten maken en gewoon met de WP gaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-01 11:30
Wat Ronald zegt. Isoleren, berekenen, warmtepomp erin en genieten.

Uiteraard dak voor een groot deel voor leggen met zonnepanelen en een contract afsluiten met forse terugleververgoeding.

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
slaghout schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:11:
[...]
Ik ga vloer en dak isoleren (rc = 4.0) en overal tripple glas plaatsen.
[...]
Wat? Rc van 4.0 als je de boel overhoop gaat halen?
Dat is 80mm pir!?
Ik zou zeker voor het dak voor een zo hoog mogelijke isolatiewaarde gaan, minimaal 140mm pir. Daar zal je geen seconde spijt van krijgen. Als je daardoor je boeien moet aanpakken dan heb je 2 opties:
1. de boeien aanpakken (direct naar keralit misschien?);
2. vlak voor de boeien terug gaan naar 80mm pir. Je krijgt dan een soort 'dakgoot' van bijv. 20 cm breed vlak voor je boeien waardoor deze niet aangepast hoeven te worden.

Wij hebben gekozen voor optie 2, ziet er nog mooi uit ook.
Oh, en als je dan toch bezig bent zou je witte of groene dakbedekking kunnen overwegen. Beiden verhogen het rendement van je zonnepanelen omdat deze minder opwarmen. Groene dakbedekking (mos) is ook nog eens goed voor wateropslag en biodiversiteit maar weegt wel wat meer.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-01 18:15
@slaghout
Heb je al gekeken of het in je budget past? En hiermee indirect in je tijdlijn?
Want bepaalde ingrepen moet je nu doen omdat je aan het verbouwen bent. Andere kunnen later.
Dat totaalplaatje kan je het beste antwoord geven.
Want zonder voldoende budget gaat het lastig worden, immers met geld is alles op te lossen.

• slaghout
De tijdlijn helpt niet in de keuze. De gasmeter verplaatsen/verwijderen heeft momenteel een wachttijd van 2 maand. De meter moet weg zijn als de verbouwing begint.
Is het mogelijk een warmteverliesberekening te laten maken op basis van een tekening? En helpt zo'n berekening mij echt verder... Ik weet dat de muren een RC hebben van 1, en de buitenmuren extra isoleren gaat me nu nog te ver qua kosten (mogelijk in de toekomst).

Dat ik op de slaapkamers geen vloerverwarming doe is omdat ik daar de kachel vrijwel nooit aan heb, de werkkamers overweeg ik wel (hangt van de meerprijs af).

@Tehh, het is precies wat je zegt, ik wil niet boven de boeidelen uitkomen, maar je oplossing zal zeker kunnen. Ik had zelf isolatieplaten gezien die schuin aflopen.
Een groen dak lijkt me wel mooi, maar dat zal de constructie niet aankunnen. Het is jaren 60 bouw en veel lichter uitgevoerd dan de huidige woningen. Omdat er ook isolatie en zonnepanelen (mogelijk pvt) op komen is de extra belasting al fors.

De twee warmtepompen, één voor CV en één voor de (twee) badkamers, is dat handig of kan ik beter kiezen voor één WP (in de kelder?)? Een buitenunit zie ik eigenlijk niet zo zitten i.v.m. het constante gezoem (of hij moet op het dak komen)

• busscherski
  • Laatst online: 00:49
Je zou in plaats van de warmteverliesberekening ook de vorige eigenaar kunnen vragen naar het jaarlijks gasverbruik, daar een 20-40% vanaf halen en dat gebruiken als info voor het benodigd warmtepomp vermogen.
De twee warmtepompen, één voor CV en één voor de (twee) badkamers, is dat handig of kan ik beter kiezen voor één WP (in de kelder?)? Een buitenunit zie ik eigenlijk niet zo zitten i.v.m. het constante gezoem (of hij moet op het dak komen)
Je zou de energie voor je warm tapwater wellicht nog wel kunnen onttrekken uit de lucht in de kelder, al zul je denk ik in de winter beter wel een raampje open kunnen zetten in de kelder (als die al een raampje heeft).

Je kunt niet de energie voor verwarmen van je huis onttrekken uit je kelder (dan wordt het veel te koud in de kelder, dan vriest het zo hard dat je warmtepomp het niet meer doet). Die energie moet gewoon uit de buitenlucht komen. Met een buitenunit dan wel iets als een Hewalex die dan dikke luchtslangen naar buiten heeft. Maar een Hewalex zal denk ik niet voldoende zijn, ik ken geen warmtepomp die binnen kan staan en meer dan 3 kW kan leveren. Dat wordt gewoon net zoals iedereen een buitenunit dus. En daar hoor je binnen ook veel minder van dan een Hewalex.
Een buitenunit kun je aan je gevel schroeven. Montage op een houten dak raad ik af omdat er vervelende resonanties kunnen ontstaan. De qua geluid beste manier is om buiten op de grond een plekje te zoeken.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:52
hier zoiets gedaan met een boerderijtje uit 1900. vloeren eruit, nieuwe geisoleerde vloeren erin, 80mm pir tegen de muren aan van binnen en daar dan snelbouwsteen tegenaan.
warmtepomp geplaatst, 31 zonnepanelen op het dak, gasaansluiting eruit laten trekken.

ervaring: warmtepomp trekt het prima
wel kost hele installatie en zonnepanelen
etc forse partij duiten, schat 6 keer meer als nieuwe cv totaal.
wel betaal ik nu nul ipv 350 euro in de maand wat nu iets van 600 euro was geworden met huidige gasprijs. daarmee voel ik me spekkoper.

wachttijd gas afsluiten was inderdaad 2 maand, helpt een beetje als je erachteraan belt. Maar: verplaatsen etc kost precies zo lang!! Dus je moet sowieso een plan maken waarbij je zelf de gaskraan dichtdraait, maar hij pas over 2 maand of verplaatst of gesloopt wordt.

als je toch de hele boel overhoop haalt, kijk dan eens naar balansventilatie met wtw ipv systeem c

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-01 19:22
Gieliovd520 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 07:15:
Wat Ronald zegt. Isoleren, berekenen, warmtepomp erin en genieten.

Uiteraard dak voor een groot deel voor leggen met zonnepanelen en een contract afsluiten met forse terugleververgoeding.
Plaats ook gelijk een wpboiler met solar spiralen erin en plaats een zonnecollector. Douchen wetend dat het door de zon is opgewarmd is heel fijn.

• Ronald
@frk123
Collector wint het niet van PV... De PV gaat zomers als de collector continue in verzadiging staat te niksen gewoon door, en het 3x betere rendement van de collector wordt via COP3 door de WPB evenaart...

Ja het is een leuk idee... maar meer dan dat zie ik er ook niet in.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Ronald
@slaghout Ik heb zelf een verlies berekening gemaakt... En dat praktijk getoetst (gasverbruik/graaddagen)... Ik durf er voor mezelf daarom wel conclusies mee te trekken

Door een professional zou het gewoon moeten kloppen op basis van gebruikte bouwmaterialen en daar gewoon voor instaan.

• slaghout
@Ronald, ik ga maandag meteen contact zoeken met een installatiebedrijf in de buurt en vragen om een warmteverliesberekening.

Ik weet niet of ik ze voldoende info kan geven omdat de plannen voor de (grondige) renovatie van de woning nog niet compleet zijn. O.a. keuze voor het ventilatiesysteem & keuze voor de isolatie van vloer/dak. Maar dat zie ik dan wel.

• busscherski
slaghout schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:16:
@Ronald, ik ga maandag meteen contact zoeken met een installatiebedrijf in de buurt en vragen om een warmteverliesberekening.
Doorgaans komt er geen warmteverliesberekening voor een getekende offerte oid.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Ronald
Ik zou zeker niet verwachten dat een expert dat gratis doet... het is niet 'even 5 minuten werk'.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:38
Ventilatie type C zou ik in een bungalow niet gauw doen. Daarmee doe je de besparing van Triple Glas al teniet. Als je onder het dak een langgerekte lage zolder hebt voor de bekabeling en leidingen dan kan je daar met gemak de leidingen voor Balansventilatie type D leggen.

• Tehh
  • Niet online
slaghout schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:50:
[..]

@Tehh, het is precies wat je zegt, ik wil niet boven de boeidelen uitkomen, maar je oplossing zal zeker kunnen. Ik had zelf isolatieplaten gezien die schuin aflopen.
Een groen dak lijkt me wel mooi, maar dat zal de constructie niet aankunnen. Het is jaren 60 bouw en veel lichter uitgevoerd dan de huidige woningen. Omdat er ook isolatie en zonnepanelen (mogelijk pvt) op komen is de extra belasting al fors.

In plaats van isolatieplaten die schuin aflopen kan je ook werken met bijv. 8 cm PIR + 6 cm PIR. De 6 cm PIR leg je dan als extra isolatielaag als een soort eiland in het midden van je dak. Er zijn standaard schuine delen voor vele afmetingen PIR te vinden waarmee je een nette schuine rand kan maken zodat je een 'goot' creëert rondom. Ik verwacht dat het iets goedkoper is dan die complete platen die schuin aflopen. Als je een foto wilt van hoe het er bij ons uit ziet DM je maar, dan klim ik eens hier op het dak.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:38
Voor de rest van de kamers zou ik als je toch bezig bent ook meteen vloerverwarming aanleggen.
Je kan altijd nog kiezen voor gescheiden zones met aparte thermostaten zodat die minder verwarmd worden.

Ik denk dat je te bang bent voor het zoemgeluid van een buitenunit voor een lucht-water warmtepomp.
Plaats die naast je garage en tenzij je er op let moet dat met geluid behoorlijk meevallen.

Aangezien je 2 badkamers hebt ga meteen voor een 300 liter vat of zelfs een 400.
Normaal gesproken zou ik zeggen om meteen een wtw unit op je afvoerleiding voor de douches te plaatsen maar met een bungalow en horizontale units kan dat wel eens lastig worden. Dan maar een groter buffervat. Ach, je hebt genoeg ruimte voor zonnepanelen dus die moeten zelfs in de winter nog wel wat opwekken

• busscherski
Een berekening op basis van historisch gasverbruik (sommigen noemen het de Koevlaas formule) kan wel in 5 minuten. Als het gasverbruik bekend is is dit ook al snel nauwkeuriger. Ik zou even informeren bij de vorige eigenaar.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
slaghout schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:16:

Ik weet niet of ik ze voldoende info kan geven omdat de plannen voor de (grondige) renovatie van de woning nog niet compleet zijn. O.a. keuze voor het ventilatiesysteem & keuze voor de isolatie van vloer/dak. Maar dat zie ik dan wel.
Aan een dergelijke warmteverliesberekening heb je niet veel. Wat je eigenlijk wil is kunnen zien welke ingreep welk effect heeft ofwel "spelen" met de instellingen zodat je naar de kosten en baten kan kijken.
daarnaast staan instalateurs niet echt bekend als rekenwonders en komen al jaren vaak met slecht passende oplossingen. (waarschijnlijk omdat het hun beter uitkomt) zoiets belangrijks zou ik (maar ik heb makkelijk praten) in eigen hand houden of uitbesteden aan iemand die gewoon voor 100% voor jou werkt (bouwfisch advisieur)
zelf klojen kan op https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee