Toon posts:

Advies oriëntatie zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-03 23:08
In april wordt ons nieuwe huis gebouwd en daar komt een PV installatie op. Er zijn nu 15 panelen van 360Wp gerekend. Ons huis krijgt een 45° zadeldak en is loodrecht georiënteerd naar het oosten en westen.
Nu vroeg ik me hoe we daarop het best de zonnepanelen gaan spreiden.

Even wat extra info om de situatie te verduidelijken:

Ik woon in België en de nieuwe regels moedigen aan om je zelfverbruik zo hoog mogelijk te houden.
Wat je terug steekt op het net krijg je aan ongeveer 5eurocent/kwh vergoed.
Stroom afnemen kost je ongeveer 25eurocent/kwh.
Dus hoe meer je kan verbruiken op het moment dat de zon schijnt, hoe rendabeler de installatie.

Verwarmen gaan we met een 7kwh warmtepomp doen (COP 4.6 bij 7°). We hopen dat de zonnepanelen genoeg stroom kunnen voorzien voor de warmtepomp op het grootste deel van de dagen.

Opstelling A:
5 panelen naar het oosten
10 panelen naar het westen

Opstelling B (1extra paneel bijvragen om de symmetrie te behouden)
8 panelen naar het oosten
8 panelen naar het zuiden

Bij opstelling A krijgen we 's ochtends minder stroom van de zonnepanelen, maar dan doen we het minst thuis. Als die 5 panelen genoeg stroom zouden opwekken om de warmtepomp en constante verbruikers zoals een koelkast en diepvries te laten werken, zou dat ideaal zijn. Maar ik kan dit moeilijk inschatten als dat wel of niet zo zal zijn. In de namiddag en op zomeravonden hebben we dan wel stroom van 10 panelen om te koken, TV te kijken, te computeren, ... en dat lijkt me wel interessant

Bij opstelling B hebben we een constantere opbrengt over de hele dag, maar in de namiddag en 's avonds iets minder opbrengst tegenover A, (denk ik). Maar misschien voorziet opstelling A niet genoeg stroom voor de constante verbruikers en is B toch interessanter?

Zelf werk ik zo'n 2 a 3 dagen per week van thuis uit. Mijn vriendin is tussen haar werkuren altijd even thuis tussen 11h en 13h30. Dus we zijn redelijk vaak in huis aanwezig om op die momenten toestellen zoals een vaatwas of wasmachine in gang te zetten. Zo willen we proberen ons zelfverbruik optimaliseren.

Wat denk jullie dat de meest interessante situatie is om het zelfverbruik zo hoog mogelijk te houden? Alvast bedankt voor jullie feedback.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bij jullie in België lijkt een thuisbatterij rendabel... Je hoeft niet meer dan 2-3-4kWh te hebben om je eigen verbruik enorm te verhogen, meer dan dat je met slim panelen leggen kan bereiken.

Je warmtepomp kun je bijna als super-sluipverbruiker rekenen: gaat de hele dag op vrij laag niveau door Dus ook in de ochtend..

Dus 8+8 en thuisbatterij denk ik zo.

(Weet je zeker dat je maar 5ct krijgt, ik dacht in een ander topic gezien dat jullie nu ook meer krijgen!)

Gaat het richting 10 cent of meer, dan kun je gewoon rendabel energieproducent spelen, en je dak van zonnepanelen maken. Sowieso kun je met meer panelen tot later in het jaar bijna 'volledig' op eigen productie draaien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-03 23:08
Ja, sommige leveranciers geven iets meer als 5 cent. Kan richting de 8-9 cent gaan dacht ik. Ik gaf het eerder mee ter illustratie om aan te tonen dat zelf verbruik belangrijk is.

Een thuisbatterij lijkt me zeer interessant, maar die zullen we pas later plaatsen als we terug wat gespaard hebben.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee