Toon posts:

Kabeltester geeft aarde signaal bij alleen aansluiten master

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marcel_23
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:24
In mijn huis ben ik een netwerk aan het aanleggen met cat7 UTP kabels.
(cat6 was waarschijnlijk voldoende, maar ze zitten al in de muren weggewerkt)
Aan het ene uiteinde van de kabels zitten wandcontactdozen en aan de andere kant een patchpaneel zoals op onderstaande foto's.

.

Om de aansluitingen te testen gebruik ik een Hirschmann kabeltester:

Een aantal zijn al goed aangesloten (volgens de tester), maar bij een aantal kom ik er niet helemaal uit.

Er zijn twee kabels op het patchpaneel waarbij de tester alleen het 'G' (ground) signaal geeft wanneer ik alleen de zender aansluit.
Als er een verbinding zou zijn van een van de aders naar de aarde, zou er volgens mij nog een andere ook moeten oplichten (degene die de sluiting geeft). Dat heb ik ook bij een tweetal kabels gehad, maar die zijn nu even losgemaakt.
Maar in dit geval geeft licht dus alleen de aarde led op.
Op Internet heb ik hiernaar gezocht, maar niks kunnen vinden.

Daarnaast heb ik er ook nog één aangesloten (die van de foto) die helemaal geen signaal geeft volgens de kabeltester. (Hierbij gebruik ik zowel de master als de remote van de tester).
Ik heb gecontroleerd of de draadjes netjes zijn doorgesneden door met een multimeter te meten of er een verbinding is tussen het koperen uiteinde en de 'mesjes'. Dat is bij alle 16 op bovenstaande foto het geval.

Hoe kan het dat alleen de aarde led oplicht bij bepaalde aansluitingen?

Wat kan de oorzaak ervan zijn dat op de wandcontacdoos op de foto helemaal geen signaal gedecteerd wordt?

Alle reacties

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:20
Aan de foto's te zien, is de folie om de kabels een beetje in de contactdoos gedrukt. Weet je zeker dat die folie geen contact maakt met 1 van de aansluitingen?

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zie ik het nou verkeerd, of heb je met een schroevendraaier de kabels in de klemmetjes gepropt?
Koop anders even een punchtool.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Marcel_23
Onbekend schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:35:
Aan de foto's te zien, is de folie om de kabels een beetje in de contactdoos gedrukt. Weet je zeker dat die folie geen contact maakt met 1 van de aansluitingen?
Ik zal nog eens goed kijken of de folie nergens contact maakt.
Maar stel dat dat wel het geval is, dan zou ook een andere ader op moeten lichten, toch?

• Marcel_23
DJMaze schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:36:
Zie ik het nou verkeerd, of heb je met een schroevendraaier de kabels in de klemmetjes gepropt?
Koop anders even een punchtool.
Ik heb een punchtool gebruikt, maar ik had daar eerlijk gezegd ook een wat mooier resultaat van verwacht.

• DJMaze
  • Niet online
Marcel_23 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:41:
Ik heb een punchtool gebruikt, maar ik had daar eerlijk gezegd ook een wat mooier resultaat van verwacht.
Jazeker, de witte rechtsonder is niet eens geknipt door je tool, en de groene contacten zitten scheef alsof je koperdraad te dik is voor de WCD (AWG gecontroleerd op compatibel?)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:21

nelizmastr

Goed wies kapot

DJMaze schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:45:
[...]

Jazeker, de witte rechtsonder is niet eens geknipt door je tool, en de groene contacten zitten scheef alsof je koperdraad te dik is voor de LSA (AWG gecontroleerd op compatibel?)
Officieel is CAT7 niet eens geschikt voor RJ45. Het is niet eens een erkende IEEE standaard, i.t.t. CAT6a en CAT8.

I reject your reality and substitute my own

• DJMaze
  • Niet online
nelizmastr schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:46:
Officieel is CAT7 niet eens geschikt voor RJ45. Het is niet eens een erkende IEEE standaard, i.t.t. CAT6a en CAT8.
Klopt, en als het de zelfde oranje kabel is waar ik nog 50m van heb liggen, is het een verdomd lastige kabel om te gebruiken, en hij "knikt".

• Marcel_23
DJMaze schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:45:
[...]

Jazeker, de witte rechtsonder is niet eens geknipt door je tool, en de groene contacten zitten scheef alsof je koperdraad te dik is voor de LSA (AWG gecontroleerd op compatibel?)
Dat die witte niet doorgeknipt is, komt omdat de draad naar beneden geduwd werd door de tool. Bij de andere kabels heb ik ze mee vast gehouden en werden ze netjes doorgeknipt.

Ik heb net gecheckt of ze AWG comaptibel zijn. Bij de aanschaf heb ik gezocht naar wandcontactdozen voor cat7 kabels. Het enige wat daarvoor te vinden was waren cat6a/cat7 wandcontactdozen (die GG-45 dingen waren niet te vinden en ook niet per se nodig begreep ik).

Ik denk dat de pinnetjes van de groene verbogen zijn doordat ik de punchtool er niet helemaal recht opgezet heb. Op het patchpaneel zijn ze allemaal netjes recht gebleven. Volgens mij is de kwaliteit van de LSA strook op dat paneel ook net wat beter (het plastic op de WCD is wat slap).

• Marcel_23
nelizmastr schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:46:
[...]

Daar kwam ik ook achter toen ze al in de muur zaten...

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Als ik de foto kijk. Patchpaneel loopt neem ik aan van links naar rechts?

Kabels zitten aan de verkeerde kan. Nu heb je kans dat je bij afmonteren kabel 2 door kabel 1 heen knipt met de LSA tool.

Maar goed dat zou voor de werking niet uit moeten maken wel kans op 'sluiting' door de folie heb ik het idee.

De pinnen van WCD zien er behoorlijk krom uit (onder de linkse en boven de rechtse)

[Voor 12% gewijzigd door RobbyTown op 05-01-2022 21:55]

Mijn blog - T.net nostalgie - Tweak uptime

• Marcel_23
RobbyTown schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:53:
Als ik de foto kijk. Patchpaneel loopt neem ik aan van links naar rechts?

Kabels zitten aan de verkeerde kan. Nu heb je kans dat je bij afmonteren kabel 2 door kabel 1 heen knipt met de LSA tool.

Maar goed dat zou voor de werking niet uit moeten maken wel kans op 'sluiting' door de folie heb ik het idee.
Inderdaad, van links naar rechts.
Aan de andere kant monteren is volgens mij haast ondoenlijk vanwege de hoek vanaf de kabel/aarde-klem.

In de instructie van het patchpaneel stond dat de folie er zo ver mogelijk op moet blijven, maar wellicht is het beter om het er toch maar wat verder af te halen.

Het zijn er ook maar twee waarbij alleen de aarde van de master oplicht.
RobbyTown schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:53:
De pinnen van WCD zien er behoorlijk krom uit (onder de linkse en boven de rechtse)
Eens, maar toch lijken ze goed contact te maken als ik van de kern van de draad naar de mesjes meet met een multimeter.

Ik ga bij de volgende proberen de punchtool wat zorgvuldiger te gebruiken (ik moet er nog 5).

[Voor 31% gewijzigd door Marcel_23 op 05-01-2022 22:01]

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:54
Heb je dan niet gewoon de verkeerde kabel te pakken? En alle grounds ergens aan elkaar verbonden waardoor je die altijd ziet?

• Marcel_23
Woudtwe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:01:
Heb je dan niet gewoon de verkeerde kabel te pakken? En alle grounds ergens aan elkaar verbonden waardoor je die altijd ziet?
De grounds zijn inderdaad allemaal met elkaar verbonden via de schroefklem.
Ik weet niet precies hoe zo'n kabeltester werkt, maar volgens mij licht deze alleen op als er een kring is.

Er zijn ook twee kabels die volgens de kabeltester goed aangesloten zijn die dit niet hebben.

• Woudtwe
Als je nou de ene kant van je tester laat zitten en met de andere kant alle kabels afgaat. Dan weet je zeker dat je niet per ongeluk aan een verkeerde kabel zit te meten.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:10

Twazerty

AVCHDCoder developer

foto van de tester is niet compleet, er hoort nog een ander deel bij. Je test dan ook geen aansluiting, het is een kabeltester.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Marcel_23
Woudtwe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:08:
Als je nou de ene kant van je tester laat zitten en met de andere kant alle kabels afgaat. Dan weet je zeker dat je niet per ongeluk aan een verkeerde kabel zit te meten.
Dat heb ik inderdaad gedaan, dat was ook nodig want ik weet niet meer welke kabel precies waar naartoe gaat in het huis. Maar er was er geen een die oplichtte.

• Marcel_23
Twazerty schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:09:
foto van de tester is niet compleet, er hoort nog een ander deel bij. Je test dan ook geen aansluiting, het is een kabeltester.
Dat klopt, zo heb ik de eerste twee die ik heb aangesloten ook getest.
Maar als er al een signaal komt zonder dat de 'remote' unit eraan vast zit, is er iets niet goed.

Ik ga morgen eerst proberen de andere WCD's er ook op te zetten zodat er ook in de losse uiteindes geen sluiting gemaakt kan worden.

Maar toch blijf ik het vreemd vinden dat alleen de aarde oplciht en geen andere, wat je zou verwachten bij een sluiting.

[Voor 4% gewijzigd door Marcel_23 op 05-01-2022 22:15]

• Woudtwe
Oh sorry, ik heb eroverheen gelezen dat je zender alleen de G geeft. Ik ging van de ontvanger uit. Dat klinkt idd als een sluiting? Kan je eens ohms meten tussen de shield en de signaal draden? Of heb je geen multimeter? Dan haal je de sluiting er zo uit.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Strip het aluminium folie eens netjes tot de mantel weg. Het zit nu zo rommelig dat het in enkele gevallen tegen enkele aders komt en dat is niet de bedoeling.

Verder heeft de punchtool inderdaad niet netjes gepunchd. Had de tool moeite met de dikkere cat7 te punchen? Als je echt opnieuw moet punchen overwegen een zwaardere uitvoering te nemen.

Tweakers Discord

• Marcel_23
Inmiddels ben ik een stap verder.
Naar aanleiding van Woudtwe's suggestie wilde ik nogmaals met een multimeter aan de slag gaan.
Maar daarvoor heb ik de tester eraan gehangen om te kijken welke aanslutingen ook weer niet OK waren.

Op het patchpaneel zijn twee kabels los gemaakt.
Nadat ik de laatste had los gemaakt, die sluiting had op 4 aderen, heb ik hem niet meer gemeten met de tester.

Nu die er ook uit is, is het 'alleen aarde licht op' opgelost.

Ook de wandcontactdoos die op de foto staat lijkt te werken volgens de kabeltester.
Er is alleen nog een aarde aansluiting niet goed. De andere 17 signalen zijn wel goed.

Het probleem lijkt dus te liggen in die ene kabel die ik nu losgehaald heb.

Bedankt voor alle input dusver. Ik ga morgen weer verder en zal wel even laten weten hoe het verder gelukt is.

• Marcel_23
tweakduke schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:22:
Strip het aluminium folie eens netjes tot de mantel weg. Het zit nu zo rommelig dat het in enkele gevallen tegen enkele aders komt en dat is niet de bedoeling.

Verder heeft de punchtool inderdaad niet netjes gepunchd. Had de tool moeite met de dikkere cat7 te punchen? Als je echt opnieuw moet punchen overwegen een zwaardere uitvoering te nemen.
Het punchen in het patchpaneel gaat probleemloos.
In die wandcontactdoos gaat het wat lastiger omdat je er wat minder makkelijk bij kunt en de kwaliteit ook wat minder lijkt.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:46
Even buiten je punch problemen.

Je moet aan de wcd kant de folie helemaal wegknippen en zeker niet aan het metaal van de wcd leggen.
Ook moet je niet geaarde patchkabels gebruiken zoals de meeste kant en klare patchkabels.
Zowel aan de wcd kant als aan de patchpaneel kant.

Je moet als je afgeschermde kabel gebruikt, namelijk maar aan een kant aarden (het patchpaneel) anders loop je het risico last te krijgen van aardlussen een/of common mode spanningen.
En leg de behuizing van dat patchpaneel dan aan de elektriciteit aarde.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Marcel_23
Ok, dank voor de tip.

Dat ik niet-geaarde patchkabels moet gebruiken wist ik, maar niet dat de WCD's niet geaard moesten worden
Dus eigenlijk wil je dat de kabeltester geen signaal geeft op de aarde?

De folie om de aderparen is overigens niet geleidend, maar het vlechtwerk in de buitenmantel wel.

• Ben(V)
Klopt, dat is de beste manier.

Want de behuizing van die wcd kan zo maar ergens de muur raken en dan heb je daar een andere weg naar aarde voor hoogfrequente signalen gemaakt.

Mijn advies is dan ook altijd blijf weg van afgeschermde netwerkkabels, die voegen helemaal niets toe in een thuissituatie en kunnen enkel potentiele problemen opleveren als je niet heel zorgvuldig aard.
Maar ik begreep al dat jij hierin geen keuze had.

PS,
Even terugkomend op een ander opmerking ergens hierboven.

Je hebt de kabels wel correct op het patchpaneel aangesloten, aan de andere kant aansluiten is verkeerd en ook onmogelijk want dan kun je de trekontlasting alleen gebruiken door een hele sterke knik in de kabel te maken en dat mag niet met netwerkkabels.

[Voor 27% gewijzigd door Ben(V) op 06-01-2022 10:51]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als dit diezelfde oranje kabel is die ik afgelopen week heb aangesloten voor een klant, dan kan je probleem ook maar zo in de wandcontactdoos zitten. De isolatie van de aders is heel erg zacht en beschadigt makkelijk. Dat is ook wel een beetje te zien aan de beschadigingen van je punchtool.

In de door jou gebruikte wandcontactdozen moet je die kabels linksom en rechtsom leiden en maakt het een paar bochten langs scherpe hoeken. Ik had bij die klant eerst een hele kerstboom aan lampjes op de kabeltester, bleek dat er 2 aders waren doorgesneden bij het om de hoek gaan in de wandcontactdoos.

• Ben(V)
Persoonlijk zou ik altijd wcd's met toolless keystones gebruiken, dan heb je ook geen problemen met punchdown tools meer.
zo iets dus:
https://www.utp-kabel.nl/...r-toolless-wit-zwart.html
met
https://www.utp-kabel.nl/keystone-voorzetplaat-ivoor.html

[Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 06-01-2022 11:27]

• Marcel_23
Ben(V) schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:48:
Klopt, dat is de beste manier.

Want de behuizing van die wcd kan zo maar ergens de muur raken en dan heb je daar een andere weg naar aarde voor hoogfrequente signalen gemaakt.
Dan ga ik bij de andere WCD's de aarde weglaten.
Die nu al vastzit durf ik niet meer los te halen omdat er te weinig ruimte in de inbouwdoos is om nog wat restkabel achter te laten om hem opnieuw vast te maken.

• Marcel_23
_JGC_ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:54:
Als dit diezelfde oranje kabel is die ik afgelopen week heb aangesloten voor een klant, dan kan je probleem ook maar zo in de wandcontactdoos zitten. De isolatie van de aders is heel erg zacht en beschadigt makkelijk. Dat is ook wel een beetje te zien aan de beschadigingen van je punchtool.

In de door jou gebruikte wandcontactdozen moet je die kabels linksom en rechtsom leiden en maakt het een paar bochten langs scherpe hoeken. Ik had bij die klant eerst een hele kerstboom aan lampjes op de kabeltester, bleek dat er 2 aders waren doorgesneden bij het om de hoek gaan in de wandcontactdoos.
Gelukkig lijkt dat nu geen probleem te geven.
De 2 WCD's die ik nu heb aangesloten functioneren allebei goed.
Maar ik zal er rekening mee houden bij het aansluiten van de rest.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee