Toon posts:

Hulp bij verduurzamen woning --> warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nokkenstok
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:12
vorig jaar hebben we de sleutels gekregen van ons "nieuwe" jaren 90 huis, en na een verbouwing van ongeveer 6 maanden (grotendeels zelf verbouwd) zijn we afgelopen September verhuisd. het gaat om een vrijstaande woning met een woonoppervlak van +-200m^2

Het gaat om een woning gebouwd in 1991, voor de tijd al redelijk goed geïsoleerd en waar nodig verbeterd tijdens verbouwing:

+ Voorzien van een HR ketel (Vaillant ecotec plus 2018)
+ Isolatie (hellend) dak: R=2 vanuit de bouw, tijdens verbouwing aangevuld met pir R=5.45 maakt RC=7.45
+ Isolatie spouw: RC=3.4 (steenwol platen i.c.m. binnen spouwblad uitgevoerd in Porotherm isolerende steen)
+ Tijdens verbouwing voorzien van 8 groeps vloerverwarming op de BG, h.o.h. 10cm
+ Tijdens verbouwing voorzien van 6 groeps vloerverwarming op de 1ste verdieping, h.o.h. 10cm (tot nu toe niet nodig gehad)
+ Zonnepanelen zijn jaarlijks goed voor 4500kWh, naar schatting is hiervan +-1500kWh overschot.

verbeterpunten:
- Onderkant BG vloer is nu nog (maar) voorzien van +-5cm EPS, R=1 dus onder de maat zeker met vloerverwarming --> Na-isolatie staat voor het voorjaar op de planning
- Beglazing door het hele huis is van het eerste type dubbelglas, ook wel thermopane genoemd --> offerte aanvraag loopt voor vervanging naar HR++ glas

De huidige setup draai ik op een maximale aanvoertemperatuur van 45C, met een (meng)verdeler temperatuur van 35C, lagere aanvoer moet mijn inziens makkelijk kunnen, maar, niet handig gezien de VV verdelerers uitgevoerd zijn als mengverdeler (achteraf is dit onnodig, gezien ik enkel VV heb).
Ik stook vanaf het middaguur naar een ruimtetemperatuur van 20C, en verlaag 's nachts naar 17.5C.

hiermee lijkt het mij (zeker met de bovenstaande verbeterpunten) goed mogelijk om t.z.t. over te stappen naar bijvoorbeeld een warmtepomp. Woning is voorzien van kruipruimte en er is voldoende ruimte in de berging (bij CV ketel) en rondom het huis om eventuele warmtepomp te plaatsen/installeren.

Momenteel loop ik enkel vast bij het uitstippelen van een plan om te switchen naar een warmtepomp.
1. ik heb nog geen idee wat mijn jaarverbruik gaat zijn, grof geschat denk ik ergens tussen de 1000 en 1500m^3 gezien het verbruik van de laatste 3 maanden.
2. wat is de juiste keuze? monoblock en ketel tijdelijk laten hangen? volledige warmtepomp inclusief buffervat?

Wat zouden jullie doen? op basis van een schatting overgaan naar een WP, of toch eerst een (half)jaar stoken om zo een beter beeld te krijgen van het jaarverbruik? en welke uitvoering van de warmtepomp heeft de voorkeur?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:22
Gebruik je mindergas.nl?

Daarmee kun je via graaddagen model redelijk voorspellen wat je jaarverbruik gaat worden, en tevens wat je benodigd vermogen gaat zijn bij -10.

Powerpeers heeft exact dezelfde jaarverbruikvoorspelling voor mij als mindergas... rara wat gebruikt powerpeers :D

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:38
Ik zou zelf een voorkeur hebben voor een monoblock, maar dat komt omdat ik hem zelf ook heb.
ongeveer een 7,5 kWatt.
wat ga je met het warme water doen, op de WP of een apart systeem (zonnecollectoren/warmtepompboiler eventueel met element omdat je PV hebt)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:30
Met de huidige buitentemperaturen zou je bijvoorbeeld je gasverbruik van een week kunnen meten. Met behulp van mindergas opzoeken hoeveel graaddagen dat was en op die manier verder rekenen naar welk warmtepomp vermogen nodig is om het ook warm te houden bij -10 C.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Nokkenstok
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:12
Ronald schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:53:
Gebruik je mindergas.nl?

Daarmee kun je via graaddagen model redelijk voorspellen wat je jaarverbruik gaat worden, en tevens wat je benodigd vermogen gaat zijn bij -10.

Powerpeers heeft exact dezelfde jaarverbruikvoorspelling voor mij als mindergas... rara wat gebruikt powerpeers :D
Heb me gisteravond n.a.v. deze opmerking nog aangemeld bij mindergas, verwacht binnen een aantal dagen toegang te hebben. bedankt voor de tip!

is het zaak dat ik (tijdelijk) overga op de volledige dag verwarmen i.p.v. alleen middag/avond om het verbruik realistisch te bepalen? momenteel is er overdag niemand thuis, maar kan me voorstellen dat de gehele dag stoken een beter beeld geeft van het (genormaliseerde) verbruik indien er wel ooit iemand thuis gaat werken of de situatie veranderd?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee