Perilex stekker aansluiten inductiefornuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ladybabs
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-03-2022
Lieve mensen, de vraag is al vaker gesteld maar ook ik kom er niet uit.. Ik wil graag mijn Inventum VFI6042ZWA inductiefornuis aansluiten. Hiervoor heb ik een perilexstekker gekocht.

Ik heb een 2x 1fase aansluiting in mijn woning (bovenste delen stopcontact N1 en N2, onderste L1 + L2, zie foto) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9k4FrhUcEPXJ1mbynyIrtZyT2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/421KqbhKTzsPgjJan23dKB0t.jpg?f=fotoalbum_large

Op de sticker op het fornuis staat dat ik een brug tussen 2 en 3 moet zetten, maar in het boekje van het fornuis staat dat ik tussen 1 en 2 een brug moet zetten (zie ook de foto's). Wat is wijsheid hier?

Fornuis Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAxLcLydwmHhmCTuanwtrZNZw6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDaOt0kg0aMvwnGTWC8gHHyc.jpg?f=fotoalbum_large

Boekje Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/926kAKCOvZTXCi4yC-BN7CRIoe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7sjqfJkudIhljcChZK35zsw.jpg?f=fotoalbum_large

Verder vroeg ik me af of de aansluiting op de manier zoals op de foto correct is ( N1 blauw, N2 bruin, L1 grijs, L2 zwart), dit heb ik bepaald op basis van het schema van de perilex stekker (zie foto).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/le5NywjJJS3aYvFXFeQzIneL8VA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TU7ACV7Yt3LzhOtucmQddcBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Hieruit begrijp ik dat de stekker aansluiting draden boven bruin en blauw zijn, en onder zwart en grijs).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDamZ-lc01ROBBV5_lva5QjvUOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Xam20L2mxJcSBCAQJbPha1X.jpg?f=fotoalbum_large Dit leek me dus correct aangesloten?

Ik hoor graag of dit inderdaad correct geplaatst zo is? Bedankt voor de hulp :)

Groet,
Anne

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ladybabs
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-03-2022
Nog een foto van de meterkast, met fornuisgroep:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vduEphczOT3DbMg4Hz4tftA2TSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCz0TKil7RiMh4eDeHaNtYJS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:30
Tja... lekker verwarrend dat het boekje afwijkt van de sticker. Er kan maar één manier de juiste zijn, als je het verkeerd aansluit kun je één van de fasedraden overbelasten. Je zou toch mogen verwachten dat de fabrikant zijn documentatie op orde heeft...

Heb je het toestel nieuw gekocht? Was de brug wellicht al geplaatst?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ashwan
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06-2022
Hi, goedenavond

Volgens mij heb je het inderdaad juist aangesloten, ben zelf geen expert. Heb je m al werkend inmiddels?

Was toevallig ook aan het orienteren naar dit fornuis, met powermanagment functie. Heb zelf ook een 2 fasen aansluiting. Nu vroeg k me af op welke instelling jij het maximale vermogen vervolgends instelt:
2.8kwh - 3.7 kwh of 6.5 kwh

2 Fasen perilex is geschikt tot 7.4 kwh. Maar de handleiding geeft aan als je deze op 6.5kwh wilt instellen, je deze dan moet aansluiten als een fase 3 (schema A2)... ook erg tegenstrijdig in mij ogen.
Aangezien 3fasen eigenlijk pas nodig is bij meer dan 7400watt.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
@ashwan Powermanagement dien je dan in te stellen op 3,7kW.

Met deze aansluiting sluit je de oven aan op een fasecontact en de kookplaat op het andere fasecontact. De instelling is voor het vermogen van de kookplaat, en op 1x16A heb je dus maar 3,7kW beschikbaar. De oven kan tegelijkertijd ook nog 3,7kW gebruiken en dat maakt inderdaad 7,4kW totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik zou zeggen dat L1 en L2 omgedraaid zitten. Je heb de grijze toch op L1 zitten zoals op jouw wcd staat?

Dan ga ik uit van het schemaatje op het apparaat. Omdat de brug zo aangesloten zit?

Op zich zal hij wel werken, alleen als 1 zekering klapt onderbreekt hij de L van de ene groep en de N van de andere groep. Maar waarschijnlijk zitten de fysiek aan elkaar dus klappen ze sowieso allebei.

Evt kan je de leverancier benaderen wat je aan moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ashwan
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06-2022
@Xander super bedankt vior je uitleg. Heb em besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majid1979
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-06 13:09
Hartstikke bedankt voor deze topic wou mijn inventum VF15042RVS bijna terug sturen. Als ik plaatje achterop.de oven volgde deed oven het wel maar inductie niet. Heb draadjes aangesloten zoals op foto van originele topic en nu doet ie t perfect hulde!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadijaa
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-01-2023
Mij lukt het niet kan iemand een foto maken hoe je hem hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Kadijaa schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:07:
Mij lukt het niet kan iemand een foto maken hoe je hem hebt aangesloten.
Zie de topicstart? :?

Het is maar de vraag of jouw situatie overeenkomt met die van de topicstarter natuurlijk, maar hier een foto hoe zij het fornuis heeft aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDamZ-lc01ROBBV5_lva5QjvUOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Xam20L2mxJcSBCAQJbPha1X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-06 19:28
Ik heb de stappen uit de topic opgevolgd om mijn fornuis aan te sluiten. Helaas werkt alleen de inductie, de oven doet niets.

De stekker heb ik op de volgende manier aan het snoer aangesloten:
Links boven blauw, rechtboven bruin, linksonder zwart, rechtsonder grijs.
Zwart en grijs ook al gewisseld, maakt geen verschil.

Het aansluitblok op het fornuis aangsloten zoals TS op de foto heeft laten zien.

Wat kan de reden zijn dat de oven het toch niet doet?

Perilex wcd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEQR3z6_nszikp8_nhw4adTYJm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgaoOdMzbGom8LeJFUNPmhSW.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluitblok fornuis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OA7rhVENWTpGHdeBmPk58govydo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BvQzeZABHbnqLMxczlqYPNy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 23:40
Daarvoor zul je meer moeten vertellen over jouw installatie.

Heb je uberhaupt een kookgroep (2 fasen, 2 nullen), of heb je een krachtgroep (3 fasen, 1 nul).
- Wat staat er aan de linker kant van de perilex geschreven?
- Wat zit er in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
Een kookgroep, 2 x 16A aan elkaar gekoppeld dus. 2 fasen aansluiting.
Wat er links op de wcd staat kan ik niet zien omdat dat achter het kastje zit. Slim van de bouwer....not.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Po9lUfagGLQ3mEza1Jzm3pqkg1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfkxgAdqXs4mrKa4FIsUDNOl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCU5pAy7MLP50Pl2cWk02FzPsXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fjm4YqeXfsNgpuSw084IBf89.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:40
Als je niet weet hoe de Perilex is aangesloten wordt het een lastig verhaal. Je kunt niet zomaar op de gok draden anders gaan aansluiten. Dat zou zomaar het einde van je kookplaat kunnen beteken.
Je lijkt ook een 3 fasen meter te hebben dus is het al bijzonder dat er een kookgroep geplaatst is in plaats van een 3 fasen automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

remmuz schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:39:
Als je niet weet hoe de Perilex is aangesloten wordt het een lastig verhaal. Je kunt niet zomaar op de gok draden anders gaan aansluiten. Dat zou zomaar het einde van je kookplaat kunnen beteken.
Je lijkt ook een 3 fasen meter te hebben dus is het al bijzonder dat er een kookgroep geplaatst is in plaats van een 3 fasen automaat.
Dat laatste is niet zo bijzonder. De meeste nieuwbouwhuizen hebben een 3-fase aansluiting (zo niet alle) maar de 2-fase kookgroep is toch wel de standaard en voldoet ook prima om je kookplaat van prik te voorzien. Meer dan de 7200W hebben ze niet nodig.

Verder is het gewoon een kwestie van meten is weten zodat je eenvoudig kunt bepalen hoe de perilex is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Hann1BaL schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:44:
[...]
Dat laatste is niet zo bijzonder. De meeste nieuwbouwhuizen hebben een 3-fase aansluiting (zo niet alle) maar de 2-fase kookgroep is toch wel de standaard en voldoet ook prima om je kookplaat van prik te voorzien. Meer dan de 7200W hebben ze niet nodig.

Verder is het gewoon een kwestie van meten is weten zodat je eenvoudig kunt bepalen hoe de perilex is aangesloten.
Het gaat niet om het vermogen maar om het punt dat men een potentieel 32A apparaat op doorgaans 1 fase aansluit terwijl de hoofdzekering 25A is. Terwijl er een beter alternatief voorhanden is dat amper meer kost en universeler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

timberleek schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:59:
[...]

Het gaat niet om het vermogen maar om het punt dat men een potentieel 32A apparaat op doorgaans 1 fase aansluit terwijl de hoofdzekering 25A is. Terwijl er een beter alternatief voorhanden is dat amper meer kost en universeler is.
Dat zal zijn, maar ik herhaal het punt dat het min of meer de standaard is om een 2-fase groep te plaatsen voor het koken. En dat dat blijkbaar ook prima werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Araik schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:31:
Wat er links op de wcd staat kan ik niet zien omdat dat achter het kastje zit. Slim van de bouwer....not.
Vanuit de binnenkant van de kast valt het niet (deels) te zien?

Het valt eventueel te meten, mits je daar de spullen (multimeter) voor hebt en het vertrouwen om het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
Is een keuze van de wbv geweest om een kookgroep te plaatsen helaas. Ik had in mijn vorige huis een 3 fasen krachtstroomgroep. Dus een nieuw fornuis moeten aanschaffen.

Mijn buur heeft dezelfde fornuis, op deze manier aangesloten en daar is ie volledig werkend.

Ik ga kijken in de meterkast of ik iets kan ontdekken aan draden. En anders een multimeter scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:40
Hann1BaL schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:44:
[...]

De meeste kookgroepen zijn niet 2 fasen maar 2 groepen op dezelfde fase.
Een kookgroep is een beetje houtje-touwtje oplossing die speciaal voor Nederland is bedacht om een zware elektrische kookplaat te kunnen gebruiken op een 1 fase aansluiting.
Als je een 3 fasen aansluiting hebt is een kookgroep niet nodig en ook niet gewenst vanwege de verdeling van de last over de fasen.
Het zou kunnen dat in dit geval de 2 groepen van de kookgroep op 2 van de 3 fasen zijn aangesloten maar dat kunnen we niet zien zonder zonder de groepenkast open te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jericksalvain
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-06 21:57
Hi,

Ik was benieuwd hoe dit is afgelopen. Wij hebben ook van Inventum dezelfde inductie, alleen kleinere variant. En wij hadden ook meerdere A1 (2-fase schema's), waardoor het nu helemaal is mis gegaan....

Boem en rook uit de inductie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
@jericksalvain Het enige verschil tussen beide schema's is of je de brug tussen 1 en 2 plaatst of tussen 2 en 3. Dit verkeerd aansluiten kan hooguit zorgen voor een te hoge belasting op 1 van de fasen. Bij boem en rook gok ik zomaar dat je iets anders verkeerd hebt gedaan... Zoals in een 3 fasen installatie een fase met een nul verwisseld ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julesvr
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik ben niet voorzien van de brug ?

Was deze aanwezig bij de aankoop van het fornuis ?

Waar hebben jullie deze brug gehaald ? Ik kan ze namelijk online niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goochem01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:39
Julesvr schreef op maandag 30 december 2024 @ 04:19:
Ik ben niet voorzien van de brug ?

Was deze aanwezig bij de aankoop van het fornuis ?

Waar hebben jullie deze brug gehaald ? Ik kan ze namelijk online niet vinden.
Deze zitten meestal in het compartiment waar je de bedrading onder de schroeven vastmaakt. Bij de meeste platen zitten we wel een aantal in ivm verschillende configuraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annebel
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 28-05 23:04
Inventumvf16042zwa aansluiten is erg onduidelijk, doe je zoals het boekje dan werkt alleen de oven en 2 linkse pitten. Brug op 2 en 3 Download je de informatie dan is de aansluiting brug op 1 en 2. Alles doorgemeten kom niet verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annebel
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 28-05 23:04
Inventumvf16042zwa aansluiten is erg onduidelijk, doe je zoals het boekje dan werkt alleen de oven en 2 linkse pitten. Brug op 2 en 3 ! Download je de informatie dan is de aansluiting brug op 1 en 2. er zal een electricien moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goochem01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:39
annebel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:08:
Inventumvf16042zwa aansluiten is erg onduidelijk, doe je zoals het boekje dan werkt alleen de oven en 2 linkse pitten. Brug op 2 en 3 ! Download je de informatie dan is de aansluiting brug op 1 en 2. er zal een electricien moeten komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NuHQ6Two32hF-zTBOpjRGH4RKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6SkKCtHDjx1a2SNVtllG0k3.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het schema voor wat ik kan vinden.

Meet eerst eens wat er uit je perilex komt is dit 2x230v ( 2 geleider kookgroep ) of 3x 230 ( 3fase groep ) ga bij een perilex niet uit van een standaard manier van aansluiten gezien dit niet standaard is. Wat betekend dat als de perilex afwijkend is aangesloten, dat je kleurcodering van het perilex aansluit snoer ook niet meer klopt.

Is het bv een 2x230v aansluiting en zitten je nullen boven dan is zowel de blauwe draad als de bruine draad in je snoer een nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06 06:34
En als je toch bezig bent, meet gelijk even.

Wat er te verwachten is bij het meten:
  • Tussen twee verschillende fasen (L1, L2,L3) meet je 400V~,
  • Tussen de fasen en de nul meet je 230v~
  • Tusen twee contacten van dezelfde fase meet je 0v~, t.o.v. de nul zijn die contacten gewoon 230v~

[ Voor 0% gewijzigd door necessaryevil op 30-05-2025 14:22 . Reden: blokhaakje teveel ]

Pagina: 1