Final Cut Pro X ongebruikt materiaal weggooien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Topicstarter
Ik wil eigenlijk van mijn videoprojecten de ongebruikte videobestanden verwijderen om zo ruimte te besparen. Want ik ga die bestanden verder nooit meer gebruiken. Ik heb projecten van 10 jaar geleden en eenmaal geëxporteerd heb ik er nooit meer wat mee gedaan. Nu wil ik wel de projectfiles en de videobestanden bewaren die ik daadwerkelijk gebruikt heb. Maar de unused files wil ik weg hebben.

Ik zie nergens een knopje in FCPX een knopje om unused files te verwijderen.
Ik heb deze video bekeken: YouTube: Video Editing Hack / How to Delete Unused Media in Final Cut Pro X

Maar dit vond ik niet echt goed, aangezien ik soms hele clips gebruik en daardoor dus niet het gele vierkantje zie en lijkt alsof ik de clip niet heb gebruikt.

Nu zie ik in de browser ook dit knopje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ww8tHCOs4ui80g6JitbJIHWawsk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tNiZzpgWa8TSVL5rntDsKFRn.png?f=user_large

Maar ik zie dan ook gewoon clips die op mijn tijdlijn staan.

Hebben jullie een oplossing hiervoor?

Beste antwoord (via Anoniem: 343919 op 06-01-2022 23:41)

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 16:51

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

In FCPX zelf kijk ik nooit vaak naar bestanden. Wat ik wel regelmatig doe is mijn library-bestand opschonen. Als je er in Finder met rechts op klikt en kiest voor 'toon pakketinhoud' kun je je projecten zien en hier bestanden weggooien.

Ik link al mijn bronbestanden, dus bij mij staan ze niet in bibliotheek. Maar 'Render Files > High Quality Media' delete ik wel vaak. Die nemen vaak veel ruimte in.

(Heb er ooit een app voor gebruikt, maar was al weer even geleden. Doe het nu vaak handmatig, evt icm Daisydisk om te zien welke projecten veel ruimte innemen)

[ Voor 4% gewijzigd door kaassouffle op 07-01-2022 12:27 . Reden: Correcte naam render files ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

In FCPX zelf kijk ik nooit vaak naar bestanden. Wat ik wel regelmatig doe is mijn library-bestand opschonen. Als je er in Finder met rechts op klikt en kiest voor 'toon pakketinhoud' kun je je projecten zien en hier bestanden weggooien.

Ik link al mijn bronbestanden, dus bij mij staan ze niet in bibliotheek. Maar 'Render Files > High Quality Media' delete ik wel vaak. Die nemen vaak veel ruimte in.

(Heb er ooit een app voor gebruikt, maar was al weer even geleden. Doe het nu vaak handmatig, evt icm Daisydisk om te zien welke projecten veel ruimte innemen)

[ Voor 4% gewijzigd door kaassouffle op 07-01-2022 12:27 . Reden: Correcte naam render files ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Topicstarter
Thanks @kaassouffle

Ik moet denk ik ook mijn workflow aanpassen. Ik heb 1 grote library met al mijn projecten erin. Maar eigenlijk moet ik per project een nieuwe library maken.

YouTube: How to organise footage, folders and libraries for Final Cut Pro X

Althans deze tips vond ik best goed.

Jammer dat er geen automatische knop bestaat. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Grappige video, even snel doorheen gekeken. Is ook maar net wat je handig vindt denk ik.

Ik maak veel korte clips dus voor mij werkt een library per opdrachtgever handig om kleine projecten te bundelen (en snel te kunnen hergebruiken binnen een library).

Voor grote projecten kan een losse library wel fijn zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Anoniem: 343919 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:39:

Maar ik zie dan ook gewoon clips die op mijn tijdlijn staan.

Hebben jullie een oplossing hiervoor?
Used/unused is lastig als je een deel van de clip hebt gebruikt.

De oplossing: een nieuwe library aanmaken. Je hebt beide libraries open (nieuwe lege en oude met project erin). Je moved je project naar de andere library. Selecteer dat je used clips wilt mee verplaatsten. Nu heb je in de nieuwe library alleen je project en used media: kleiner wordt het niet (geen render files, geen unused clips). Nog een tip: zorg dat je in je library settings motion content op slaat in de library. Mocht je ooit Motion zaken veranderen dan heb je geen unlinked items*.

Daarnaast is het handig om per event een library te maken. Ik maak veel vakantie videos. Ik heb libraries per vakantie en daar komen soms meerdere projecten uit. Mijn stelregel is dus ook zo: per onderwerp een library. Dus nooit meerdere libraries met hetzelfde bron materiaal. Maar ook geen meerdere events die niets met elkaar te maken hebben in een library.

* het is eigenlijk bizar dat Apple custom motion content in mappenstructuur aanbiedt in Final Cut Pro en niet als database met een management tool.

[ Voor 38% gewijzigd door iAR op 09-01-2022 09:59 ]