Toon posts:

aanschaf Laptop 17 inch maar zit nog met vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joy010
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-01-2022
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop omdat mijn oudje uit 2012 het wel een beetje gehad heeft.
Voordat die een keer opgestart is ... :'( En Windows 10 update is nooit gelukt, dus loopt hij
nog steeds op Windows 7 (pre-historie inderdaad) en een oud Office pakket.
En altijd op de stroom want accu doet ook niks meer.

Enige voorwaarden is dat ik zonder haperen met het Office pakket 2021 kan werken,
verder een beetje surfen op het internet, en zo heel af en toe een vakantiefoto-album maak. That's it.
Geen films kijken of gamen dus. Hij hoeft ook nergens mee naar toe, dus gewicht is niet van belang.

Heb nu een Toshiba, intel core i5, 4 GB

Na wat inlezen denk ik zelf dat belangrijk en minimaal vereist is:

- 8 GB minimaal
- SSD
- 256 GB minimaal omdat Office ook nogal wat ruimte inneemt (en ik geen voorstander ben van opslaan in de "cloud")

Vereisten van mijn kant:
- 2 USB ingangen
- 17 inch beeldscherm
- geschikt voor Windows 11

Maar dan. Welke processor is aan te bevelen voor mijn nieuwe aanschaf? Intel i3, i5, AMD Ryzen 3 of AMD Ryzen 5? Ik zie door de bomen het bos niet meer _/-\o_
Zijn deze 3 series inmiddels weer veel beter en sneller dan mijn oude i5 of ga ik dan een stap terug, wat
niet echt de bedoeling is natuurlijk.

Qua merk heb ik geen voorkeur. Daarvoor ben ik ook te weinig op de hoogte van merken die vandaag de dag van degelijke of juist mindere kwaliteit zijn. Enige is dat ik, na het lezen van recensies, niet voor een Asus ga, omdat deze (volgens mij) altijd grijze toetsen met witte letters heeft en ik dat te onduidelijk vind.

Dus mijn enige hoop is dat ik er weer zo'n jaartje of 10 mee kan doen, maar dat zal de tijd natuurlijk leren :)

En is het mogelijk om wat degelijks te vinden in een prijsklasse van ongeveer € 550 tot € 800?

Veel vragen maar hopelijk kan iemand mij hierin wat uitleg en advies geven.

Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06:56
Waarom is de update naar Windows 10 nooit gelukt? Dat zou met iedere i5 moeten lukken.

Overigens met een nieuwe SSD en eventueel een reepje RAM is de laptop weer razend snel. Voor office 2021 is dat echt perfect.

pricewatch: Samsung 870 Evo 250GB

Iedere DDR3 SODIMM module werkt waarschijnlijk wel, maar je kunt bijvoorbeeld op de site van Crucial jouw laptop opzoeken en een advies opvragen.

• Joy010
Hallo Hoi1234,

Dank voor je snelle reactie. Maar heb geen verstand van techniek, dus dit gaat mijn pet al ver te boven:-)
Heb ook niet de kennis en behoefte om te gaan knutselen aan mijn laptop dus dat is geen optie.
Die Windows update heb ik vanaf de release geprobeerd binnen te halen maar daar loopt hij helemaal op vast.
Nu behoefte aan een nieuwe laptop waar dit al opstaat en waar ik weer fris mee van start kan gaan.
Heb ook een defect aan de stroomkabelplug die niet meer goed vastklikt in de laptop en er te vaak uitschiet
dus al met al; tijd voor wat nieuws!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:40
Refurbished laptop wellicht een idee?

edit..

voorbeeldje:
https://www.fstcomputers.nl/product/hp-probook-470-g3-2/

[Voor 76% gewijzigd door wauskoek op 05-01-2022 20:42]

• hoi1234
Zou ik niet meer aan beginnen. Het is nu helemaal niet duidelijk of die laptop straks Windows 11 kan (blijven) draaien.

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:40
hoi1234 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:21:
[...]

Zou ik niet meer aan beginnen. Het is nu helemaal niet duidelijk of die laptop straks Windows 11 kan (blijven) draaien.
Kleine moeite om even de pagina te lezen ;)

• hoi1234
wauskoek schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:52:
[...]

Kleine moeite om even de pagina te lezen ;)
windows 11 is helemaal niet compatibel met die hardware. Daar hoef ik de pagina helemaal niet voor te lezen. Maar ik zie nu inderdaad dat ze de laptop met Windows 10 of windows 11 aanbieden. Overigens vind ik de keuze voor Windows 11 wel bijzonder. Niemand kan garanderen dat deze setup blijft werken i.c.m. Windows 11. Ik ben dus wel benieuwd hoe ze reageren, als Windows 11 opeens toch niet meer werkt.

Ja, ik weet dat Windows 1 gewoon werkt op een 6de generatie Intel, maar hoe lang nog? Microsoft geeft in ieder geval geen enkele garantie.

[Voor 10% gewijzigd door hoi1234 op 05-01-2022 22:13]

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:58
Als je nergens heen hoeft met die laptop.. En de mogelijkheid hebt om een goed plekje te vinden voor een pc met mooi 24 inch monitor/scherm.. Zou ik daar voor gaan.. ! Veel mooier.. Mooi groot..
En je kunt altijd een handige kleine tablet nemen voor op de bank voor snelle korte acties ??

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Joy010
Dank voor meedenken hoor ;) maar wil geen refurbished, wil een nieuwe aanschaffen zodat ik in ieder geval wat langer garantie heb. Ook echt een 17 inch scherm want monitor neemt teveel ruimte in (en voor op de bank gebruik in een tablet idd).

Ben alleen een leek en kom al gauw uit op Coolblue of Mediamarkt, want geen idee waar ik nog meer kan kijken en welke sites betrouwbaar zijn bijvoorbeeld. En dan loop ik ook aan tegen de vragen;
welke merken staan bekend als degelijk en betrouwbaar en welke processor is voldoende en goed, intel of AMD, 3 of 5? Daarom mijn poging hier wat meer informatie te verzamelen om zo mijn keuzestress te verminderen ;)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:25

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

17" zie je niet zo veel meer, en als je ze ziet hebben ze een brakke HD resolutie (geen FHD) of zijn het gaming laptops waar je geen budget voor hebt en ook overkill is voor je eisenpakket.

Enige die nog wel wat aanbied is Lenovo of hun B Merk Medion rond je budget. Vanaf een i3 is het voor jouw doel allemaal prima.

Maar als je m toch stationair gebruikt waarom dan typen vanaf het ingebouwde keyboard en niet via een draadloos keyboard en laptop op verhoger, dat lijkt me veel comfortabeler.

• Joy010
Barrycade, hier kan ik wat mee!
Lenovo zie ik inderdaad veel voorbijkomen en je geeft aan dat een i3 voldoende moet zijn voor mij. Vond dit lastig te duiden omdat ik op mijn huidige laptop i5 heb en vroeg me af of i3 een stap terug was dus. Dus lager maar een nieuwere generatie, zal niet verschillen waarvoor ik hem gebruik concludeer ik hieruit. Ik ga de komende dagen op zoek. Gracias!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee