Toon posts:

Oudere Cisco switch aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

• hotpitagyros
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-02 14:11
Hallo,

Ik had even een vraagje omtrent een Cisco Catalyst 2960-24TT-L netwerk switch die ik wil aanschaffen. Ik wou deze aanschaffen voor mijn thuisnetwerk maar zag op de site van Cisco dat hiervan de End-of-support datum 31-OCT-2019 was. Is het nog waard om z'n switch aan te schaffen? Ik wil wat meer richting network engineering gaan dus dit leek me een goede kans om hiermee eens aan de slag te gaan en was benieuwd naar jullie mening.

Ik had ook nog een vraag over mijn 19 inch patchkast: moet ik deze ook aarden? Ik lees verschillende berichten en ben benieuwd of ik dit ook voor een klein thuisnetwerk moet doen. Ik wil geen onveilige situaties, kapotte apparatuur of schokgevaar creëren.

Groet!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dat ding heeft 2x 1Gbit en 24x 100Mbit. Ik zou het niet doen.

Als je voor de leuk wat wilt prutsen zou ik wat anders zoeken (tweedehands zelfs). Genoeg te vinden: https://tweakers.net/netw...BgyUIa0-hFWolHN8c-ykCpvoH

[Voor 36% gewijzigd door True op 05-01-2022 19:05]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:55

FreakNL

Well do ya punk?

Of het nog waard is hangt ervanaf wat je ermee wil?

End of support is niet echt een issue, die dingen kunnen wel 20 jaar mee.

Let wel op dat je hem niet kunt upgraden als je geen toegang hebt tot de Cisco Firmware updates. Maar misschien via je werk?

Dat gezegd hebbende;
Ik heb op de vereniging waar ik een beetje de techniek regel 2 afdankertjes van de zaak draaien (3560) en dat gaat al jaren goed. Wel 100mbit maar is alleen voor een beetje WiFi en wat camera’s (allemaal POE).

@True
Hij wil volgens mij vooral Catalyst leren… Dan boeit 100mbit niet….

@Cave_Boy
Ach, zo’n switch wordt nauwelijks getarget en is ook niet benaderbaar vanuit Internet. Routers is een ander punt :)

Je moest eens weten bij hoeveel bedrijven er Cisco Switches draaien die al 6 tot 10 jaar geen update hebben gezien. Meestal hangen die dingen in een MGT vlan en heb je er geen omkijken naar….

[Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 05-01-2022 19:10]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:30
Voor leren is het zeker leuke apparatuur. Het is ook niet zo dat deze apparatuur direct onveilig is. Het is wel zo dat er geen updates meer uitkomen en dat je dus wel moet oppassen als er bug's tevoorschijn komen. Deze worden dus niet meer opgelost.

Heb zelf vroeger 2 Cisco routers 1 switch van iemand overgenomen. Deze routers had ik met serieel verbonden. De routers waren oud en ook niet meer in de support. Omdat het voor mij voor het leren ging (commando's zijn veel hetzelfde) deed ik het destijds in een apart deel van mijn netwerk gewoon lekker testen. Het was niet in een live omgeving.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die oude, maar ook nieuwe, Cisco switches draaien op 100% power, voor zo’n switch kan je minimaal rekenen op 100watt stroomverbruik.

Niet doen dus, blijf bij de SoHo producten voor thuis.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:40
Om heel eerlijk te zijn zou ik als je richting networking wilt gaan een account maken / nemen op https://www.gns3.com/software en alle je skills in een virtuele emulator leren.

Hier wel een aardig voorbeeld filmpje
YouTube: GNS3 Tutorial - Full Setup Guide for Beginners - A to Z

[Voor 29% gewijzigd door HKLM_ op 05-01-2022 19:44]

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• hotpitagyros
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-02 14:11
Allereerst bedankt voor de reacties! Ik wil meer de IT in en dit jaar m'n CCNA halen dus dit leek me een goede eerste optie. Ik wil hem gebruiken voor m'n thuisnetwerk en hem programmeren en een beetje knutselen met VLAN's etc.

Goed om te lezen dat de updates verder geen probleem hoeven te zijn. Tussen de €50 en €100 heb ik al een vrij ruime keuze tussen deze switches dus dat is ook prima voor een begin.

Wat betreft de patchkast: iemand enig idee of ik een kleine patchkast moet aarden?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:55

FreakNL

Well do ya punk?

Als het alleen om oefenen gaat is stroomverbruik ook niet echt een issue…

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:38
19" switches met interne voeding zijn geaard, als je die er in hangt dan is je patchkastje ook meteen geaard.

@FreakNL ; En het lawaai van wat oudere Cisco's ook niet ;)

[Voor 28% gewijzigd door PD2JK op 05-01-2022 19:58]

Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Ryzen 5 5600X (10)

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49
hotpitagyros schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:49:
Allereerst bedankt voor de reacties! Ik wil meer de IT in en dit jaar m'n CCNA halen dus dit leek me een goede eerste optie. Ik wil hem gebruiken voor m'n thuisnetwerk en hem programmeren en een beetje knutselen met VLAN's etc.

Goed om te lezen dat de updates verder geen probleem hoeven te zijn. Tussen de €50 en €100 heb ik al een vrij ruime keuze tussen deze switches dus dat is ook prima voor een begin.

Wat betreft de patchkast: iemand enig idee of ik een kleine patchkast moet aarden?[Afbeelding]
CCNA is goed te doen met packet tracer (te downloaden via de Cisco NetAcad site).

Voor CCNP heb je van Cisco ook de Cisco Modeling Labs (CML). Dit is eigenlijk het oude ViRL. Deze kan je in dCloud gratis gebruiken als je bij een partner werkt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee