Toon posts:

onduidelijke verbruiksgegevens Eneco

Pagina: 1
Acties:
Ik woon sinds juni dit jaar in een vrijstaand huis waar we 3 maanden fors aan verbouwd hebben.
Ik 'mis' dus sowieso enkele maanden daadwerkelijk woonverbruik. Eigenlijk Zijn de laatste 6 maanden daarom voor mij vrij waardevol om tot een goede inschatting te komen van mijn verbruik.
Ik heb daarom enkele maanden terug ook mijn maandtermijn al eens verhoogd.
Een beetje te kort door de bocht wellicht, maar ik wil juli-december, spiegelen en zo op januari-juni plakken

Welnu, elke zoveel dagen kijk ik in de eneco app hoe de vlag er bij staat en wat mijn verbruik zoal is.
En elke maand download ik braaf het energierapport uit de mijneneco omgeving op de website.

Hier wordt het echter compleet onduidelijk.
Ik neem even November als voorbeeld. Dit is wat de app aangeeft, in de grafiek, en daaronder met de vaste kosten verrekend.
Een totaal van 239,04. Ik ga dan er vanuit dat mijn verbruik in geld, 239,04 is. (dat vind ik belangrijk vanwege juiste keuze maandtermijn)

Kijk ik op mijneneco naar 'dezelfde' grafiek, dan is mijn verbruik 246,75 :?
Volgens eneco is dit inclusief netbeheerkosten en energiebelasting*.
Een afwijking van 7,71 in mijn nadeel

*
Waarom is mijn verbruik hoger dan verwacht in deze grafiek?
Dat kan verschillende oorzaken hebben. Omdat wij je vaste kosten (zoals netbeheerkosten en energiebelasting) ook meenemen in de grafiek, zie je toch kosten op dagen dat je niet thuis was of geen energie verbruikte. Ook kan de hoogte van de energiebelasting verschillen per periode. Hierdoor kan je minder energie verbruiken, maar toch hogere kosten hebben dan in een periode waarin je meer energie verbruikte.
Dan het energierapport
Als ik hier de rekensom maak: 212,22 + 117,00 - 19,94 + 16,99 -11,16, dan kom ik op een totaal van 315,11.
Maar liefst 76,07 verschil tov de app.

Voor Oktober zijn de bedragen respectievelijk
119,0
140,46
166,27

Nu heb ik een uur met Eneco aan de lijn gehangen om dit (verschil) uitgelegd te krijgen, en het is me er alleen nog maar meer van gaan duizelen.
De uitleg komt hier op neer: "de app is een schatting, de website geeft de universele tarieven weer van dat moment in de markt, het energierapport komt het dichtst bij het daadwerkelijke plaatje, maar alle drie zijn een aanname"

WTF 8)7

Even voor de goede orde: de schatting van mijn verbruik in de app, is die stippellijn. De gekleurde balkjes kan ik tot op het uur nauwkeurig bekijken, en is wat mij betreft toch echt het daadwerkelijke verbruik. Alle 3 de bronnen geven ook exact dezelfde verbruikshoeveelheden aan.

Hoe zit dit in hemelsnaam?

Edit:
Zowel de schattingen als verbruik in de app liggen (met terugwerkende kracht) lager sinds 1 januari.
Kan het zijn dat ze de nieuwe tarieven (dus de belasting aanpassingen ed) met terugwerkende kracht hebben geprojecteerd op de grafieken terwijl ze die (natuurlijk) met rust hadden moeten laten?

En als dat al zo is, waarom is er dan nog altijd een afwijking tussen app en website die uit exact dezelfde data putten?

[Voor 5% gewijzigd door paQ op 05-01-2022 18:36]

Het lijkt er toch daadwerkelijk op dat ze met terugwerkende kracht de huidige situatie op die van vorig jaar hebben geprojecteerd. (in de app en online) Dat slaat werkelijk nergens op |:(
Ik heb wat oude screenshots teruggevonden, waar de schatting voor december 499 was, en mijn verbruik in november inderdaad ca 335 euro was (in de app) Snap ik alleen nog steeds het verschil tussen website en app niet. Dat is voor oktober toch ook best al een paar tientjes.
En de 'uitleg' van Eneco zit me best wel dwars eigenlijk. met je schatting en universele markttarief en weet ik veel wat. Hoe onduidelijk kun je zijn?

[Voor 13% gewijzigd door paQ op 06-01-2022 13:03]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:02
@paQ
jep, pleur weg die app.
daar heb je niks aan, te veel schatten te weinig echte info.
en regels veranderen ook nog eens tussen door, dat geen app maker dat nog even snel en leuk en goed kan maken. ;)

het grote verschil tussen nu en 7 dagen geleden:
bron:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
even naar beneden scrollen naar "Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting" ;)

die was € 461,62 en is komend jaar € 681,63.
dit bedrag word van je ex BTW bedrag afgetrokken en dan pas BTW berekend.
dus je krijgt ook nog de 21% BTW al staat dat niet op je rekening.
en dit doet veel op het geheel. ;)

maar er zijn nog wel meer kleine dingen zo links en rechts die nu anders zijn. ;)

edit: oeps de juiste link gebruiken, is aangepast. ;)

[Voor 19% gewijzigd door migjes op 06-01-2022 13:19]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

migjes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:18:
@paQ
jep, pleur weg die app.
daar heb je niks aan, te veel schatten te weinig echte info.
en regels veranderen ook nog eens tussen door, dat geen app maker dat nog even snel en leuk en goed kan maken. ;)

het grote verschil tussen nu en 7 dagen geleden:
bron:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
even naar beneden scrollen naar "Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting" ;)

die was € 461,62 en is komend jaar € 681,63.
dit bedrag word van je ex BTW bedrag afgetrokken en dan pas BTW berekend.
dus je krijgt ook nog de 21% BTW al staat dat niet op je rekening.
en dit doet veel op het geheel. ;)

maar er zijn nog wel meer kleine dingen zo links en rechts die nu anders zijn. ;)

edit: oeps de juiste link gebruiken, is aangepast. ;)
yep, thanks

Blijft over het verschil tussen app en website. Het gaat echt nergens over dat die niet gelijk aan elkaar zijn.
Zo weet je altijd pas op de 11e of 12e van een maand wat je verbruik de maand daarvoor nou eigenlijk was, middels het energierapport waar je dan ook nog eens zelf de rekensom van mag maken.

Het kan allemaal zo klantvriendelijk en duidelijk zijn he, en dan maak je er zo'n puinhoop van, met een klantenservice die jou wel eens even gaat uit leggen hoe het (dus niet) zit. :N

• migjes
@paQ
ja, duidelijk klantvriendelijk, ach uit eindelijk is het allemaal een schatting, een schatting voor een voorschot.
een voorschot die je per maand doet voor je jaar afrekening, tja het blijft schatten.
beter word het niet, bij geen enkele leverancier. ;)
(en dan heb je die leuke SJV ook nog, correctie op gas etc etc etc....)

maar als je wil, kunnen we wel een berekening maken, die 100% klopt volgens Eneco (en alle andere leveranciers)
daar heb je meer aan, als al die schattingen.

wil je dan kijken wat je toekomstige kWh's/m3 gaan zijn, dan word hij erg lastig.
tja gas is daar het duidelijkste in, dat gebruik je veel meer in de winter als in de zomer.
(ik ga er van uit dat je in de zomer niet je huiskamer verwarmt, lol)
maak ook je stroom gebruik is vaak in de zomer iets minder, je doet de verlichting toch vaker wat later aan als in de winter. en nog wel meer van die kleine dingen.

(persoonlijk: ik wil mijn voorschotten zo laag mogenlijk hebben.
dit kan goed omdat mijn voorschotten maar <10€ zijn, maar werkelijk betaal ik 0€ per jaar.
leveranciers die weigeren gewoon om dat lager te maken als bedrag X(wisselt per leverancier).
ik ben geen bank, willen ze geld lenen dan kunnen ze naar de bank gaan, hoeven ze niet bij mij te doen. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Ik heb het maar even zo gedaan, gegevens op basis van de energierapporten die ik heb, en voor dec op basis van wat ik me herinner van net voor de jaarwisseling uit de app.
PV opbrengst is van de omvormer zelf

Voorzichtige conclusie: ik zit helemaal prima met mijn maandbedrag 185 maart-okt 2021; 200 nov-dec. En over de maanden daarvoor zal ik nog best wel wat terugkrijgen. (maar toen werd er niet gewoond, dus irrelevant voor de berekening)

Ook een conclusie: meer zonnepanelen :+

• migjes
@paQ
lol, meer zonnepanelen, duuhuuu
er zijn nu leveranciers die je meer als 0,22€/kWh betalen voor je overschot na salderen.
het moet niet gekker worden. >:)

je berekeing voor kWh en kWh opwek en m3 gasgebruik.
jep, dat is genoeg, kom je leuk mee in de buurt van wat het zal zijn. ;)

de euro's die je daar aankoppelt?
geen idee, kan niks terug zien in wat je doet, en vind het een erg hoog bedrag.
maar goed ik wil geen schatter zijn zo als eneco. >:)
als je wil dat ik het check, dan heb ik wel wat meer inzicht nodig wat je nu berekend. ;)

migjes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:30:
@paQ
lol, meer zonnepanelen, duuhuuu
er zijn nu leveranciers die je meer als 0,22€/kWh betalen voor je overschot na salderen.
het moet niet gekker worden. >:)

je berekeing voor kWh en kWh opwek en m3 gasgebruik.
jep, dat is genoeg, kom je leuk mee in de buurt van wat het zal zijn. ;)

de euro's die je daar aankoppelt?
geen idee, kan niks terug zien in wat je doet, en vind het een erg hoog bedrag.
maar goed ik wil geen schatter zijn zo als eneco. >:)
als je wil dat ik het check, dan heb ik wel wat meer inzicht nodig wat je nu berekend. ;)
De euro's zijn de bedragen volgens het energierapport van Eneco elke maand.
Mijn berekening voor november heb ik als voorbeeld in de TS staan.

Neem ik 'mijn 12 maanden' schatting (dus laatste 6 maanden x 2) en doe nu online berekeningen, dan ga ik richting de 300 euro peer maand. Als ik 2500 kWh meer opbrengst invul, zit ik net rond de 200 weer. Dan kom ik iig veel beter bij mijn huidige verbruik. Maar goed, dat is een jaar contract met de huidige marktprijzen. Wellicht verstandig het even op zijn beloop te laten (contract loopt 25/2 af) en te wachten op Russisch gas :+

Even uitvissen of ik ca 6 panelen extra kan koppelen aan de huidige PV omvormer. Ik ben echt n00b op dat gebied. Heel de bende hing er al enzo.

En kwa hoge bedragen? Sja het is een beetje as good as it gets vrees ik.
Het is een oud huis (1940) en ca 770 m3 aan inhoud. Met nog behoorlijk wat ongeïsoleerd dakoppervlak.Dat gaan we ook nog aanpakken natuurlijk. Dat zal met name het elektraverbruik in de winter behoorlijk drukken.
(net voor de kerst met een logé, tiener 23/7 op d'r zolderkamer, -6 graden buiten... 70-80 kWh op 1 dag :X )

[Voor 12% gewijzigd door paQ op 06-01-2022 16:39]

Eneco heeft inmiddels, sinds een week ofzo, eindelijk weer de (oude) juiste data in de app staan van 2021.
Maar, tegelijkertijd is alle data op de webportal verdwenen.

Ik heb ze nu al een keer of 4 gemaild en gevraagd om uitleg, en maar 1 keer heb ik een weinig inhoudelijke reactie gekregen. (Dat ze daar mee bezig waren)

Maar hoe nu alle 'berekeningen' zo veel afwijken heb ik geen antwoord op, evenmin op wat er nou aan einde contractdatum gaat gebeuren.

Ik snap er werkelijk niks meer van.
Het zijn toch geen ingewikkelde dingen ofzo waar ik om vraag? Ik wil gewoon weten 1. hoe het zit, en 2. waar ben ik aan toe

[Voor 21% gewijzigd door paQ op 07-02-2022 13:05]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee