• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:07
De afgelopen dag is de vlam in de pan geslagen in Kazachstan.
Ja, ik moest ook even opzoeken waar dit land ook alweer lag. Het blijkt een enorm groot land te zijn onder Rusland en westelijk aan China. Ook een belangrijk land (rijk aan grondstoffen en behoorlijk welvarend). Wel is het duidelijk een dictatuur.

https://www.landenkompas.nl/kazachstan
Wikipedia: Kazachstan

Laatste status. Overgenomen van de Volkskrant (https://www.volkskrant.nl...ingen-in-almaty~b6d5ec48/)

President Kazachstan roept noodtoestand uit in hoofdstad, bestormingen in Almaty

In een poging de gemoederen te sussen, maakte de president dinsdagavond op Twitter bekend dat de lpg-prijs in de regio Mangistau met een kwart wordt verlaagd ‘om de stabiliteit in het land te waarborgen’. Dat was echter niet meer genoeg voor de betogers, voor wie de brandstofprijs vooral de lont was die de politieke onvrede ontstak. Beeld AP

In een poging de gemoederen te sussen, maakte de president dinsdagavond op Twitter bekend dat de lpg-prijs in de regio Mangistau met een kwart wordt verlaagd ‘om de stabiliteit in het land te waarborgen’. Dat was echter niet meer genoeg voor de betogers, voor wie de brandstofprijs vooral de lont was die de politieke onvrede ontstak.Beeld AP

Op beelden is te zien hoe demonstranten het belangrijkste regeringsgebouw in de grootste stad Almaty, de vroegere hoofdstad, bestormen. Het stadhuis zou al zijn ingenomen. In het gebouw is brand uitgebroken, evenals in het kantoor van de openbare aanklager. Tokajev had eerder de noodtoestand uitgeroepen in Almaty en de omliggende provincie, evenals in de westelijke provincie Mangistau.

In een poging om het vege lijf te redden, probeert Tokajev zich nu ook te ontdoen van de impopulaire oud-president Noersoeltan Nazarbajev, die het land sinds 1989 als zijn privé-eigendom heeft bestuurd. In 2019 droeg hij de het stokje weliswaar over aan Tokajev, maar de 81-jarige Nazarbajev had nog veel macht als voorzitter van de Veiligheidsraad, en draagt de titel ‘Leider van de Natie’ – een rol die hem uitvoerende bevoegdheden en immuniteit van vervolging verleent.

De afgelopen dagen richtte de volkswoede zich echter tegen Nazarbajev. ‘Wegwezen, ouwe’, werd er onder andere geroepen door betogers. In de stad Taldykorgan, op zo’n drie uur rijden van Almaty, probeerden demonstranten onder luid geschreeuw een standbeeld van de oud-president naar beneden te trekken. President Tokajev liet ondertussen in een tweede toespraak in korte tijd weten dat hij voortaan de Veiligheidsraad zal leiden.

De bestormingen in Almaty volgen op het aftreden afgelopen nacht van de regering vanwege de protesten die al dagen duren. Tokajev dwong het ontslag van de regering af, in de hoop greep te krijgen op de situatie. Hij dreigde daarna hard op te treden tegen wetsovertreders. Tegelijk beloofde de president met nieuwe voorstellen te komen om een einde te maken aan de onvrede.

De enorme protesten zijn ongewoon voor de voormalige Sovjet-republiek die rijk is aan olie. De bevolking durfde zich lange tijd niet te keren tegen het bewind van Nazarbajev en zijn vertrouweling Tokajev. Het tweetal werkte jarenlang zorgvuldig en met succes aan het imago van Kazachstan als een stabiel land in een onrustige wereld. Dit lijkt voorbij nu de geest uit de fles is en de bevolking niet meer bang is om zich te uiten.

De bevolking is vooral woedend over het loslaten door de regering per 1 januari van de maximumprijs voor lpg, de meest gebruikte brandstof in Kazachstan. In korte tijd verdubbelde de literprijs. In het weekeinde braken de eerste protesten uit in de westelijke oliestad Zjanaozen. Sindsdien hebben de demonstraties zich over grote delen van het land verspreid, vooral in Almaty. De betogers eisten dat de brandstofprijs weer wordt teruggebracht naar het niveau van vorig jaar. Tokajev heeft nu opdracht gegeven de maximumprijs weer te herstellen.
Reactie Moskou

Rusland, een belangrijke bondgenoot van de machthebbers in Kazachstan, zei dat Tokajev nog niet om Russische hulp heeft gevraagd. Het Kremlin waarschuwde andere landen zich niet te bemoeien met de situatie in Kazachstan. Moskou ziet het land als een van de buurlanden die behoren tot de Russische invloedsfeer en is bevreesd voor een volksrevolutie.

‘Wij pleiten voor de vreedzame oplossing van alle problemen binnen het kader van de Grondwet, in plaats van door straatrellen en het overtreden van wetten’, aldus een verklaring van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken. Een woordvoerder van president Poetin zei dat Moskou erop vertrouwt dat de rust snel weer terugkeert in het land.

Maar daar ziet het voorlopig niet naar uit. Tokajev hoopte dat het wegsturen van de regering de gemoederen zou laten bedaren maar het moedigde de demonstranten alleen maar aan om door te gaan. Duizenden betogers, gewapend met knuppels en schilden, trokken in de ochtend naar het centrum van Almaty om overheidsgebouwen te belegeren. Volgens de politiechef van de stad werd Almaty aangevallen door ‘extremisten en radicalen’ die zich schuldig maakten aan plunderingen.
Internet afgesloten

De president moet nu vrezen dat de protesten zich uitbreiden naar Noersoeltan, de gloednieuwe hoofdstad die Nazarbajev stichtte in het midden van het uitgestrekte land. De noodtoestand in de hoofdstad geldt voor twee weken. Ook is er een avondklok ingesteld. Volgens Tokajev was de noodtoestand in Noersoeltan nodig omdat er een ‘serieuze bedreiging was voor de veiligheid van de inwoners’. In zijn toespraak zei de president dat hij in de hoofdstad zou blijven ‘om bij het volk te blijven'.

De regering heeft het internet afgesloten om te voorkomen dat de betogingen massaler worden en zich verder verspreiden naar andere delen van het land. Volgens Netblocks, dat de internettoegang wereldwijd in de gaten houdt, was er woensdag sprake van een ‘nationale internetblackout’ in Kazachstan. Ook het mobiele internet werkt nauwelijks meer en apps worden geblokkeerd.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Dit past misschien beter binnen dit topic? Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne

In geopolitieke context is het potentieel als katalysator voor escalatie groot. Heel groot.

Het afdwingen van ontslag van regering is in Rusland het grootste onderwerp, het wordt gezien als een speer in de onderbuik, een besmetting met Westerse mentaliteit.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:39

defiant

Moderator General Chat
Kazachse president vraagt buurlanden om hulp tegen 'terroristenbendes'
In zijn toespraak deed Tokajev een beroep op de CSTO, een militair bondgenootschap met Rusland, Wit-Rusland en andere voormalige Sovjetlanden. Hiermee wordt de weg vrijgemaakt voor Moskou om de Kazachse strijdkrachten te helpen om de controle terug te krijgen over het land. Het is onbekend of de CSTO al heeft gereageerd op het verzoek.
Correspondent Iris de Graaf: het wordt gepresenteerd als een complot

"Het is niet verrassend dat Tokajev de hulp inschakelt van buurlanden als Rusland en Wit-Rusland. Dat zijn landen die flinke ervaring hebben met protesten vanuit de bevolking tegen de regering.

Het feit dat de demonstranten terroristen genoemd worden die door het Westen worden getraind en opgejut, dat horen we ook in Minsk en Moskou. Daarmee doet deze demonstratiegolf denken aan recente protesten in Wit-Rusland en Rusland. En de betogers worden op dezelfde manier aangepakt: keihard. De oproerpolitie slaat in op demonstranten, mensen worden gearresteerd.

Tokajev heeft het over agressieve provocaties vanuit het buitenland. Dat is ook wat de Russische staatsmedia melden, waar het wordt gepresenteerd als een complot. Moskou beschuldigt westerse landen ervan dat ze revoluties aanwakkeren in wat het beschouwt als zijn achtertuin, zoals in Oekraïne en in Georgië. En dat precies voor de cruciale gesprekken volgende week tussen de NAVO, Rusland en de Verenigde Staten over de hoog opgelopen spanningen in Oekraïne."
Het geopolitieke spel is al duidelijk, men kan zowel ingrijpen tegen de eigen bevolking rechtvaardigen alsmede het westen de schuld geven. Elke reactie van het westen kan gegooid worden op het complot. Doet het westen niets dan zijn ze alsnog schuldig en kan men het aangrijpen in "onderhandelingen" over de z.g.n. "veiligheidssituatie" van Rusland, uiteraard: /s.

Ik ken verder niet zo goed in hoeverre het onderdrukking/repressie vermogen van Kazachstan zelf is. Als Rusland ingrijpt zullen ze de macht waarschijnlijk makkelijk kunnen grijpen, maar het probleem zal hem zitten in de situatie op langere termijn. Indien de indruk is dat het onderdrukking/repressie vermogen van Kazachstan te zwak is, dan moeten er permanent resources worden gealloceerd die mogelijk ten koste gaan van inzet elders.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• Virtuozzo
  • Niet online
Even ter illustratie, voor de schaal. Inmiddels ziet het er naar uit dat de zittende oligarchen behoorlijke ondersteuning nodig zullen hebben van het Kremlin.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:10
defiant schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:43:
Kazachse president vraagt buurlanden om hulp tegen 'terroristenbendes'

[...]

[...]

Het geopolitieke spel is al duidelijk, men kan zowel ingrijpen tegen de eigen bevolking rechtvaardigen alsmede het westen de schuld geven. Elke reactie van het westen kan gegooid worden op het complot. Doet het westen niets dan zijn ze alsnog schuldig en kan men het aangrijpen in "onderhandelingen" over de z.g.n. "veiligheidssituatie" van Rusland, uiteraard: /s.

Ik ken verder niet zo goed in hoeverre het onderdrukking/repressie vermogen van Kazachstan zelf is. Als Rusland ingrijpt zullen ze de macht waarschijnlijk makkelijk kunnen grijpen, maar het probleem zal hem zitten in de situatie op langere termijn. Indien de indruk is dat het onderdrukking/repressie vermogen van Kazachstan te zwak is, dan moeten er permanent resources worden gealloceerd die mogelijk ten koste gaan van inzet elders.
Het zou me eerlijk gezegd niet verbazen als er inderdaad wat aanmoedigingen van buitenaf zijn geweest om te gaan protesteren. De titel van dit topic, 'volksopstand', wekt een beeld op van spontaniteit, maar 'het volk' doet natuurlijk zelden iets spontaan, zeker niet in een land als Kazachstan. Iemand organiseert dat, je komt er alleen zelden achter wie. Maar gezien de timing zegt cui bono me dat het niet vergezocht is dat hier sprake zou kunnen zijn van wat aanmoediging van elders.

Ongeacht de aanleiding lijkt het me overigens helder dat 'het volk' hier sowieso niet beter van gaat worden. Hooguit op termijn een nieuwe, even corrupte regering en wat kruimels.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Anakha schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 06:36:
[...]
Het zou me eerlijk gezegd niet verbazen als er inderdaad wat aanmoedigingen van buitenaf zijn geweest om te gaan protesteren. De titel van dit topic, 'volksopstand', wekt een beeld op van spontaniteit, maar 'het volk' doet natuurlijk zelden iets spontaan, zeker niet in een land als Kazachstan. Iemand organiseert dat, je komt er alleen zelden achter wie. Maar gezien de timing zegt cui bono me dat het niet vergezocht is dat hier sprake zou kunnen zijn van wat aanmoediging van elders.

Ongeacht de aanleiding lijkt het me overigens helder dat 'het volk' hier sowieso niet beter van gaat worden. Hooguit op termijn een nieuwe, even corrupte regering en wat kruimels.
De ‘hulp van elders’ lijkt voornamelijk de eigen overheid te zijn die de brandstof prijs verdubbelde?

Voor het volk is deze situatie net zo uitzichtloos als in Belarus.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:29
[...]

De brandstofprijzen verdubbelen, en dan zie jij dat als duidelijke reden dat protesten extern zijn aangestoken gezien de timing en het niks te maken zal hebben met verdubbelende brandstofprijzen?

En dat bij revoluties het eindresultaat niet heel geweldig is vaak voor de bevolking is natuurlijk bekend. Tegelijk wat is het alternatief dan? Gewoon dictators maar accepteren? Want misschien is het alternatief net zo slecht? Dat zouden dictators wel willen ja, dat iedereen zo denkt.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:39

defiant

Moderator General Chat
Het zou me eerlijk gezegd niet verbazen als er inderdaad wat aanmoedigingen van buitenaf zijn geweest om te gaan protesteren.
Dat is wat je altijd een overal zou kunnen inbrengen, want elke opstand in een autocratisch land zal altijd per definitie verdacht zijn. Waarbij de vijand altijd van buiten moet komen. Immers elk autocratisch regime gaat uit van de dogmatische logica van ultieme en onvoorwaardelijke erkenning van het eigen gezag. Er is werkelijk geen enkele redenen te bedenken waarom "het volk" dat geheerst wordt door een autocratisch regime ooit in opstand zou kunnen of mogen komen.

En met die logica wordt weer de indruk gewekt dat "het volk" in autocratische landen anders werkt en andere behoeftes heeft dan niet autocratisch landen. D.w.z. "het volk" accepteert altijd de autocraat en zal lijdzaam en protestloos het autocratisch gezag erkennen en ondersteunen.

Kijk je echter naar de situatie in Kazachstan, dan is levenstandaard laag, heerst er veel corruptie en waren mensen al lang ontevreden. En een onderdrukt volk is misschien ontevreden, maar accepteert de situatie zolang ze hun eigen leven nog kunnen leiden. Die situatie veranderd als ze in de problemen komen hun eigen levensstandaard. Je ziet dat levenstandaard dalingen in autocratische regimes altijd een flashpoint/initiator zijn voor opstanden, als mensen niets meer te verliezen hebben. Ook de bijna geheel mislukte Arabische lente werd gestart door een fruitverkoper die bijna niets had. De opstand in Syrië kwam mede door mislukte oogsten waardoor werkloze boeren naar de steden trokken waar ook geen werk was.

Het enige opmerkelijk aan deze zaak is dus imho de brandstofprijs verhoging door de autocratische regering.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

https://www.nu.nl/buitenl...maty-12-agenten-dood.html
Hmm.. het gaat er hard aan toe.
Die betogingen daar zijn flink extremer dan hier in NL...

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
kevlar01 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:11:
Die betogingen daar zijn flink extremer dan hier in NL...
De situatie daar en hier is dan ook vrijwel niet te vergelijken.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-03 22:49
Ik vind de timing wel toevallig op z'n minst, Rusland spreekt zich al langer uit dat Kazachstan bij Rusland zou moeten horen. Dat lijkt precies wat het resultaat gaat zijn als Rusland met een troepenmacht de 'orde mag herstellen'.

Ik heb verder geen video's gezien van echt geweld, echt bebloede lichamen over de straat. Zoals ik dat met een fabriekseigenaar in Pakistan wel heb gezien.

De beelden die je ziet doen me heel erg denken aan de coup in Turkije. Weinig slachtoffers (minder dan 100) en grote woorden. Ook de gasprijs is toch vraag en aanbod. Maargoed misschien is het vergezocht.

[Voor 21% gewijzigd door Harm_H op 06-01-2022 10:54]

Mijn tweakblog over de toekomst

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:07
Harm_H schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:50:
Ik vind de timing wel toevallig op z'n minst, Rusland spreekt zich al langer uit dat Kazachstan bij Rusland zou moeten horen. Dat lijkt precies wat het resultaat gaat zijn als Rusland met een troepenmacht de 'orde mag herstellen'.

Ik heb verder geen video's gezien van echt geweld, echt bebloede lichamen over de straat. Zoals ik dat met een fabriekseigenaar in Pakistan wel heb gezien.
Op twitter zijn filmpjes te vinden waarbij militairen in een straat oprukken, en waarbij een levenloos lichaam in de goot ligt; één iemand die wordt neergeschoten en zichtbaar levenloos neervalt, en het meest schokkend vond ik nog wel een filmpje waarbij twee pantserwagens inreden op een wegblokkade waarna ze tot stilstand kwamen en direct bedolven werden onder molotov-coktails. Het inferno wat daarbij volgde was volgens mij wel voldoende om conclusies te trekken en deze was niet erg positief voor de inzittenden. Als het daar zo hard aan toeging is er vast nog veel meer gebeurd.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:15
[...]

Het zou me eerlijk gezegd niet verbazen als er inderdaad wat aanmoedigingen van buitenaf zijn geweest om te gaan protesteren. De titel van dit topic, 'volksopstand', wekt een beeld op van spontaniteit, maar 'het volk' doet natuurlijk zelden iets spontaan, zeker niet in een land als Kazachstan.
Als de toestand maar nijpend genoeg is dan komt een volk wel spontaan in beweging, ook onder een totalitair regime. Daarvan zijn voorbeelden genoeg.
Iemand organiseert dat, je komt er alleen zelden achter wie. Maar gezien de timing zegt cui bono me dat het niet vergezocht is dat hier sprake zou kunnen zijn van wat aanmoediging van elders.
'Organisatie' kan er uit bestaan dat ergens een groep mensen besluit "nu is het genoeg, we leggen het werk neer en gaan de straat op", waar zich vervolgens andere mensen bij aansluiten. Als de onvrede diep genoeg zit dan krijg je een sneeuwbal effect wat moeilijk te stoppen is. Dat kan ook heel goed zonder internet of oproepen via media of pamfletten; historische voorbeelden genoeg.
Kazachstan heeft het lastig vooral vanwege Rusland, maar er zijn voorbeelden genoeg waar het via bloed, zweet en tranen uiteindelijk wel beter wordt. Onze moderne westerse samenleving is op die manier ontstaan.

Wat dat betreft zijn we in het Westen erg verwend; de corruptie is minder en de kruimels zijn groter, al met al een stuk beschaafder.
Dat het er in landen zoals Ukraine en Kazachstan zo veel heftiger aan toe gaat zit 'm niet zozeer in de aard van de mensen maar veel meer in de omstandigheden. Deel van die omstandigheden is het Westen als voorbeeld dat het ook beter kan - wat deels overtrokken is maar waar ook een kern van waarheid in zit.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:57
psy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:55:
en het meest schokkend vond ik nog wel een filmpje waarbij twee pantserwagens inreden op een wegblokkade waarna ze tot stilstand kwamen en direct bedolven werden onder molotov-coktails. Het inferno wat daarbij volgde was volgens mij wel voldoende om conclusies te trekken en deze was niet erg positief voor de inzittenden. Als het daar zo hard aan toeging is er vast nog veel meer gebeurd.
Die beelden zijn ouder en zijn uit Oekraïne. Maken ze niet minder schokkend overigens.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Het oppervlak van het land vergelijken met Europa is een beetje misleidend.
Het is wel een enorm land maar het telt amper 20 miljoen inwoners. Als je dat ook vergelijkt met Europa lijkt het allemaal iets minder imposant. (Niet minder belangrijk)
Er zijn daar gebieden zo groot als Nederland waar amper mensen wonen.

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:15
Plenkske schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:43:
[...]

Die beelden zijn ouder en zijn uit Oekraïne. Maken ze niet minder schokkend overigens.
Zie de Netflix docu "Winter On Fire"

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:44
Olicharchen logica: Kazachstaanse president wil 'buitenlandse inmenging' direct met buitenlandse troepen (Russische) bestrijden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Virtuozzo
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:25:
Olicharchen logica: Kazachstaanse president wil 'buitenlandse inmenging' direct met buitenlandse troepen (Russische) bestrijden.
Never waste a crisis.

De enige relevante vraag op dit moment is of het Kremlin niet een te grote koek in een hap wil.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Virtuozzo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:16:
[...]
Never waste a crisis.

De enige relevante vraag op dit moment is of het Kremlin niet een te grote koek in een hap wil.
Voor de troepenverhuizing is het voor Rusland wel makkelijk dat de grens met de Oekraïne niet al te ver weg is. ;)

Zijn die jongens net terug uit Syrië naar de grens met de Oekraïne en mogen ze meteen door naar Kazachstan.

[Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 06-01-2022 16:48]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Virtuozzo
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:25:
But with method …

Het is interessant te zien hoe opmerkelijk effectief die 2500 man zijn, of beter gezegd, de kern eenheden daarbinnen die de afgelopen jaren cross training gekregen hebben voor counter / irregular warfare.

In de Oekraïne mag men daar eens heel, heel serieus naar kijken. Puur de eerste uren van inzet waren behoorlijk indicatief. Dat strategisch kader lijkt op de grond veel verder te zijn ontwikkeld dan hier gedacht.

• Temraakle
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Temraakle

Dat is altijd leuk

Onderhand werkt internet weer in Almaty, ik verwacht dus dat er wel meer filmpjes en foto's op gaan duiken.

Internet ging op 5 januari in de middag uit en is tot 10 jan afgesloten geweest (op 6jan 01:30 tot 06:00 stond het een paar uur aan). Het telefoonnetwerk was redelijk overbelast. Twee bank apps kon je nog wel gebruiken dus je kon nog wel elektronisch betalen. Vpn's hadden geen nut.

Sommige bussen rijden weer dus ik ga eens kijken wat er in het centrum is gebeurd.

Treinreizen China: www.treinkaartjesChina.nl

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee