Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MV1995
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-03-2022
Goedemiddag allemaal,

Ik ben een 26-jarige jongeman die zich wil oriënteren in de ICT. Hiervoor in onderwijs/zorg gewerkt maar het probleem waar ik telkens tegen aan loop is het snelle schakelen en veel dingen in bepaalde (meestal korte) tijd oplossen. ik ben lichtelijk autistisch en dromerig.

Probleem is dat ik werkelijk niks weet van ICT. Dit bedoel ik op alle vlakke van programmeren tot een computer fysiek in elkaar zitten. Wel heb ik de 7-dagen trial van codecademy geprobeerd maar mijn Engels is gewoon niet zo goed om dit soort cursussen goed en vloeiend door te werken. Is er een basiscursus IT waar je globale informatie kan krijgen over een aantal IT vlakken?

Naast dat, bestaan er ook BBL opleidingen in de ICT? Momenteel zit ik thuis. Ik krijg nog wel 3 maanden salaris doorbetaald en kan ook nog 3 maanden WW aanvragen. Ik heb dus ook de tijd om eventueel een cursus te doen.

Tips, tricks en adviezen/opmerkingen zijn welkom. Alvast bedankt voor de moeite! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:42
Wat voor diploma's heb je?

Een aardig woordje Engels kunnen is wel zo handig in de ICT. Ook denk ik niet dat je er gaat komen met alleen een cursus als je zoals je zelf zegt helemaal niks van ICT af weet.

Eerste hits in Google wat betreft je vraag over BBL opleidingen: https://letmegooglethat.com/?q=ICT+BBL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Wat aan ICT trekt je aan? Heb je een idee wat voor soort werk je zou willen doen? Er zijn natuurlijk sowieso (BBL) opleidingen; op welk niveau zou je dan willen beginnen?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Waarom wil je de ICT in als je er niets van weet, waar komt je motivatie vandaan?

Engels is wel vrij essentieel in veel ICT beroepen, dus gebruik je tijd om dat bij te spijkeren.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MV1995
Het volgende heb ik:

Havo diploma- Propedeuse HBO (basisonderwijs)
MBO niveau 3 Kinderopvang

Ik snap dat een aardig woordje Engels handig is, maar als je nog geen basis kennis hebt, is het makkelijker om in het Nederlands te beginnen zodat eventuele vervolg stappen in andere talen makkelijker wordt.

Wat mij aantrekt is het analytisch denken en het werken volgens bepaalde systemen. Ik vind het fijn om volgens bepaalde patronen te denken en volgens mij passen deze kenmerken in een ict opleiding. (als dit niet zo is, corrigeer mij dan). Het past dus meer bij mijn kwaliteiten dan bij mijn daadwerkelijke interesses. Klinkt raar, maar ik zit voor mij zelf nu meer te kijken naar wat ik goed zou kunnen in plaats van dat ik het daadwerkelijk leuk vind. Houd mijzelf ook voor dat ik wat langer/dieper in sommige onderwerpen in moet gaan dan alleen maar te kijken of het 'leuk' is.

Welke 'soorten' heb je allemaal? Het liefst zou ik op MBO-niveau beginnen omdat ik zeker weet dat ik dat qua denk/werk niveau aan kan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Het klinkt misschien bot en hard, maar ik kies voor duidelijkheid. Zoals jij jezelf beschrijft zou ik niet voor de ICT kiezen.
De tijd dat je er zonder veel kennis kon beginnen en doorgroeien ligt inmiddels meer dan 20 jaar achter ons, inmiddels is het een vak wat je echt bij moet houden. (en aangezien je aangeeft niets ervan te weten vraag ik me af of je intrinsiek gemotiveerd bent hier veel over te blijven leren - los nog van het feit dat je eerst het vak moet leren)
Daarnaast..... Engels is in de IT de voertaal. Vaak heb je met internationale teams te maken en gaan alle meetings in het Engels. Literatuur, (certificering)traingen en congressen zijn allemaal in het Engels en meestal word je ook geacht je documentatie in het Engels te schrijven.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:14
Je zou mbo niveau 4 ICT richting kunnen doen om te beginnen en daarna door te stromen naar het HBO of te gaan werken. Wellicht anders bij een detacheerder aankloppen of die iets voor je kunnen betekenen maar zonder voorkennis acht ik die kans klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:54
"Hiervoor in onderwijs/zorg gewerkt maar het probleem waar ik telkens tegen aan loop is het snelle schakelen en veel dingen in bepaalde (meestal korte) tijd oplossen. ik ben lichtelijk autistisch en dromerig."
Hopelijk begrijp ik je goed, je zegt dat het snelle schakelen je moeilijk af gaat. In de IT doe je niet anders. Het ene moment is het rustig het andere moment breekt de pleurig uit en moet je 100 dingen te gelijkertijd doen. Wanneer je hier niet mee kan omgaan zou ik niet kiezen voor de IT.

Over Engels gesproken, onafhankelijk van waar in de IT je werkt, je moet Engels kunnen. Zelfs de jongens van de helpdesk moeten zo nu en dan wel eens een leverancier of iets dergelijks spreken, voertaal is dan meestal Engels. Alle bedrijven die ik van binnen heb gezien was de meeste documentatie allemaal Engels zodat iedereen het kan begrijpen.

IT is ook nog eens enorm breed, wat spreekt je aan? Je zegt dat je vooral dingen wil doen die je goed kunt, maar zelfs dan zul je in de IT nog keuze zat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MV1995
Rustig aan jongens;). Ik weet zelf ook wel dat ik niet vanuit de sterkste positie begin. En ik waardeer eerlijkheid dus als het niet geadviseerd wordt neem ik dat mee in mijn overweging.

Qua Engels is het niet zo dat ik niks weet, het is alleen nog niet voldoende genoeg. Dit zie ik niet als een onoverkomelijk iets.

Nogmaals, welke gebieden passen bij welke kwaliteiten? En zijn deze goed te leren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 11:39
MV1995 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:24:
Het past dus meer bij mijn kwaliteiten dan bij mijn daadwerkelijke interesses. Klinkt raar, maar ik zit voor mij zelf nu meer te kijken naar wat ik goed zou kunnen in plaats van dat ik het daadwerkelijk leuk vind. Houd mijzelf ook voor dat ik wat langer/dieper in sommige onderwerpen in moet gaan dan alleen maar te kijken of het 'leuk' is.
Ik ben het hier wel mee eens. Vaak zijn de dingen die me leuk leken of niet leuk gebaseerd op vooroordelen of onbetrouwbare/oude informatie.
Kijken naar waar je aanleg voor hebt en dat verder ontwikkelen naar hoog niveau geeft zelfvertrouwen en waardering van anderen als je genoeg tijd erin investeerd en doorzet.

Maar in dit geval vraag ik me af of je wel weet wat IT inhoud, Het is een brede term dat om de x jaar veranderd qua inhoud. Probeer je ideeen meer uit te werken en veel te googlen om tot een duidelijker plan te komen. En wees ook eerlijk naar jezelf wat je motiveerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het snelle schakelen zie je in de ICt net zo goed hoor. Hangt af van de werkgever.
Er zullen best wel BBL ICT opleidingen zijn, informeer bij je MBO. Maar als ik jou was zou ik eens informeren of je een traineetraject zou kunnen doen bij een van de ICT bedrijven die op autisten gericht is. Denk dat die je beter voor kunnen lichten (en ook je problematiek snappen) dan dat wij dat kunnen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MV1995 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:45:
Rustig aan jongens;). Ik weet zelf ook wel dat ik niet vanuit de sterkste positie begin. En ik waardeer eerlijkheid dus als het niet geadviseerd wordt neem ik dat mee in mijn overweging.

Qua Engels is het niet zo dat ik niks weet, het is alleen nog niet voldoende genoeg. Dit zie ik niet als een onoverkomelijk iets.

Nogmaals, welke gebieden passen bij welke kwaliteiten? En zijn deze goed te leren?
Heel simpel gedacht: functioneel beheerder of anderszins "middleware" beheren bij een organisatie waar snelheid / reactie niet al te hoog in het vaandel staat?

Het is vaak repeterend maar tegelijkertijd ook best uitdagend werk. Vaak kan je van daaruit door/terug groeien naar andere applicaties binnen hetzelfde "domein" of een (iets) zwaardere functie.

Ik denk dan sneller aan (lokale) overheid, facilitaire bedrijven (bijv catering / huisvuil / logistiek) of iets als een NGO / Postcodeloterij / Greenpeace.

Juist door dagelijks / wekelijks herhalende zaken, processen, aanvragen en handelingen kan je juist shinen terwijl de "hoge" snelheid van, bijvoorbeeld, betalingsverkeer of andere kritische omgevingen jou niet ligt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1