Toon posts:

Stroomuitval na plaatsing Airco, wellicht teveel lekstroom?

Pagina: 1
Acties:

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:26

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag!

Bij ons is wat vreemds aan de hand, maar het begint wel vorm te krijgen. Het probleem:

Sinds we een airco hebben klapt soms (lang niet altijd) met regenachtig weer (enkele keer volgens mij ook droog weer) de aardlek eruit.

Dan de situatie:

- Meterkast heeft meerdere groepen en aardlekschakelaars/automaten.
- 1 aardlekschakelaar is voor een aparte groepenkast boven.
- Groepenkast boven is geplaatst toen de zonnepanelen werden geplaatst.
- Deze groepenkast heeft 3 groepen: 1 omvormer, 2 (nu airco), 3 wasmachine/droger.

We hebben nooit problemen gehad, tot we een airco plaatsten. Een maat had een soortgelijk probleem, heeft aparte aardlekautomaat (of schakelaar?!) geplaatst alleen voor de airco, en daar is het probleem opgelost.

Nu alleen het probleem bij ons:

Kabeltechnisch gezien zit de airco dus op de tweede verdieping. Heeft het nu om om dat 3-groepenkastje (nog 1 plekje vrij voor een 4e) een aardlekautomaat te plaatsen voor alleen de airco?

Mijn vermoeden is namelijk dat soms de aardlek te hoog is (omvormer+airco, en soms was/droger) dan wat de aardlekschakelaar beneden aan kan.

De eindvraag dus:
Mag dit allemaal uberhaupt eigenlijk, en kan ik een aardlekautomaat achter een aardlekschakelaar hangen?

Professioneel Heftruck Syndroom

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

De meterkast boven heeft 3 groepen en nog een plek vrij voor een 4de.

Heb je wel de juiste dikte kabels gebruikt om naar boven te gaan? 4x 16a 230v = 14,7kW

Dan zou je van de meterkast van beneden naar boven 6mm2 nodig hebben. Kan zijn dat de boel te heet wordt.

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
RaZ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:35:
De meterkast boven heeft 3 groepen en nog een plek vrij voor een 4de.

Heb je wel de juiste dikte kabels gebruikt om naar boven te gaan? 4x 16a 230v = 14,7kW

Dan zou je van de meterkast van beneden naar boven 6mm2 nodig hebben. Kan zijn dat de boel te heet wordt.
kabel is volgens mij 3x 4mm2 die ze getrokken hebben. Denk ivm maximaal 3 groepen, anders hadden ze wel gelijk een 4e erbij gedrukt is mijn vermoeden...

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:10
Je beschikbare aardlek "capaciteit" wordt zo te lezen overschreden, dus helaas inderdaad krijg je dit. Een moderne airco met frequentieomvormer heeft dit als gevolg.

Maar zoals je het omschrijft is sowieso discutabel. ALS beneden, dan lange kabels, daar weer groepen... dat is wel twijfelachtig maar technisch gezien wel oke, of het mag weet ik niet. Daar een aardlekautomaat achter zetten is geen goed plan.

Ik heb gewoon in mijn meterkast specifieke groepen voor airco's, warmtepomp etc. en dan gaan daar kabels naartoe. Stuk beter plan dan dit m.i.

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Gieliovd520 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:53:
Je beschikbare aardlek "capaciteit" wordt zo te lezen overschreden, dus helaas inderdaad krijg je dit. Een moderne airco met frequentieomvormer heeft dit als gevolg.

Maar zoals je het omschrijft is sowieso discutabel. ALS beneden, dan lange kabels, daar weer groepen... dat is wel twijfelachtig maar technisch gezien wel oke, of het mag weet ik niet. Daar een aardlekautomaat achter zetten is geen goed plan.

Ik heb gewoon in mijn meterkast specifieke groepen voor airco's, warmtepomp etc. en dan gaan daar kabels naartoe. Stuk beter plan dan dit m.i.
Dank, weer iets gerustgesteld haha! Ik zit er dan inderdaad aan te denken om nogmaals de mantel/kabel te checken rondom de airco. En als ik niets zie. Dan toch maar een kabel trekken naar beneden, langs de woning, kruipruimte -> meterkast omhoog. En daar een aparte groep voor alleen de airco. Hoop werk, maar liever dat, dan deze ongein.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zit de kast boven alleen achter een aardlekschakelaar? of is dit een alamat?

indien het een alamat is zou je deze kunnen vervangen voor een gewone automaat en bij de onderverdeler boven 3x alamat plaatsen :?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Indien het een aardlekautomaat is, schakelt deze dan inderdaad wel uit door een lekstroom?

Of trip je gewoon de 16A (?) beveiliging door gelijktijdig gebruik van de airco en wasmachine / droger?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Gieliovd520
Vertrouwen is goed, controle is altijd beter. Kabel checken zeker doen maar vermoedelijk is dit gewoon wat het is.

Mijn zonnepanelen + de rest van de installatie op de voormalige aardlekautomaat klapten er ook bij iedere stortbui uit. Omvormers, airco's en dat soort meuk produceren een hoop lekstroom en dan is 30mA maar een klein beetje.

Nu een 300mA voor de zonnepanalen (omvormer produceert max. 200mA lekstroom aldus specs) en de rest zit gewoon verdeeld over X ALS'en.

De aardlekbeveiliging naar boven verplaatsen is ook een idee. Feitelijk moet je dan wel selectief blijven (16A beneden betekent 2 stappen lager boven dus euh 6A? Dat wordt hem niet.

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Het is een aardlekautomaat in de meterkast beneden als ik het goed zie, deze is het:

https://www.google.nl/url...Jze3wmvUCFQAAAAAdAAAAABAD
verkeerde, heb 'm nu goed opgezocht:

https://datasheet.eaton.c...model=236748&locale=nl_NL

De boel klapt er ook uit als niet de airco aan is. Teruglevering is nu amper (bewolkt, regen), en wasmachine+droger stonden wel aan (splinternieuwe, vreten amper stroom meer natuurlijk).

[Voor 9% gewijzigd door NeFoRcE op 05-01-2022 16:41]

• Gieliovd520
Dat zou bijzonder zijn, kun je wat foto's maken van boven en beneden?

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-03 13:42
NeFoRcE schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:05:

De boel klapt er ook uit als niet de airco aan is. Teruglevering is nu amper (bewolkt, regen), en wasmachine+droger stonden wel aan (splinternieuwe, vreten amper stroom meer natuurlijk).
Ook een moderne wasmachine die een hete was draait terwijl er ook een moderne condens- of afvoerdroger aan staat kan nog prima een 16A automaat laten trippen.. Als het een warmtepompdroger is zal het waarschijnlijk wel goed gaan..

12x400WP West Fronius

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
er wordt gelinkt naar een enkelfasige automaat..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Gieliovd520
Jansen90 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:16:
[...]

Ook een moderne wasmachine die een hete was draait terwijl er ook een moderne condens- of afvoerdroger aan staat kan nog prima een 16A automaat laten trippen.. Als het een warmtepompdroger is zal het waarschijnlijk wel goed gaan..
Ik heb mijn Siemens wasmachine van een jaar of 6 oud al jaren gelijk met mijn Siemens warmtepompdroger tegelijk draaien op een 16A automaat. Ik was dan ook sporadisch hoger dan 50 graden.

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-03 13:42
Gieliovd520 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:19:
[...]

Ik heb mijn Siemens wasmachine van een jaar of 6 oud al jaren gelijk met mijn Siemens warmtepompdroger tegelijk draaien op een 16A automaat. Ik was dan ook sporadisch hoger dan 50 graden.
Precies, met een warmtepompdroger zal het wel goed gaan.

Verder lijkt het me bij ts nu sowieso geen wenselijke situatie als het inderdaad een afgaande 1 fase aansluiting is naar die 2e meterkast met dan 3 groepen op die ene afgaande lijn..
Zou best kunnen dat het nu de lekstroom is die het doet afschakelen, overbelasting is ook niet uitgesloten in deze situatie.

12x400WP West Fronius

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:49
Gieliovd520 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:19:
[...]

Thuis hebben wij ook regelmatig de was en droger tegelijk draaien. Ooit keer de boel (van machine tot en met de meterkast) bekeken met een thermische camera en het enige wat 'warm' wordt is de orginele snoer van de wasmachine. :+

edit...
Ik weet dat dit geen vrijbrief is maar het geeft wel een idee ;)

[Voor 6% gewijzigd door wauskoek op 05-01-2022 16:28]

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Betreft een warmptepompdroger inderdaad, en miele wasmachine.

deze aardlekschakelaar gaat het om:
https://datasheet.eaton.c...model=236748&locale=nl_NL

Plaatsen van een zwaardere aardlekautomaat heeft dan geen nut denk ik, omdat de aardlek beneden er dan alsnog eerder uit klapt?

• Gieliovd520
Er bestaat niet iets als een zwaardere aardlekautomaat, alleen een lagere beveiliging en dat is niet toegestaan en gevaarlijk.

Je zou eens kunnen beginnen met je zonnepanelen te isoleren. Automaat uit, kijken of de boel wel in blijft. Die panelen brengen toch niets op met dit weer.

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:33
Pas op met overbelasting. Lijkt me een PV verdeler, die groepenkast boven.

https://voltasolar.nl/ken...en-aansluiten-meterkast/#

[Voor 18% gewijzigd door Mike_S op 05-01-2022 17:03]

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-03 23:53
Hier het zelfde verhaal; bij vorstig weer vliegt rond 9.00 uur de aardlek eruit. Nou moet ik toegeven dat de airco's tijdelijk bij de keuken opgedrukt zijn dmv verlengsnoer. En deze groep meerdere verbruikers heeft. Zet ik de automaat weer om er druk ik de stekker erweer in, dan vliegt hij er binnen 1 min weer uit. Sluit ik hem aan op de vaatwasser groep (aarlekautomaat) dan gaat het goed. Na een halve dag wissel ik de stekker weer om naar de keuken, en dan gaat het gewoon weer goed. Ook hier moeten de airco's een apparte automaat krijgen, maja dan moet eerst het water onder de vloer weg en moet ik het mollenpak opzoeken. Niet echt mijn hobby.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee