Tuin op het noordoosten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04 14:56
Ik heb een woning op het oog met een tuin op het noordoosten van 5,5 meter breed en 16 meter diep. Aan het einde van de tuin staat een schuur. Het is een rijtjeswoning.
Ik ben een groot zonliefhebber en heb de voorkeur voor een woning met een tuin op het zuidoosten, zuiden of zuidwesten. Helaas is de keuze niet reuze.

Hebben jullie ervaringen met een tuin op het noordoosten? Kunnen jullie mij een indicatie geven hoeveel zon jullie hebben in het voor- en najaar en de zomer?
En hoe ervaren jullie het om geen zonlicht in de woning/huiskamer te krijgen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-05 11:07
Je krijgt wel zonlicht in je woonkamer hoor, alleen geen direct zonlicht. Kan je ook als een pluspunt zien, wordt je huis ook een stuk minder warm.

Met 16 meter diep heb je toch de hele dag zon in je tuin, tenzij het een heel hoog huis betreft. Voordeel van zo’n tuin is dat je ook meer schaduw hebt wat erg aangenaam is tijdens de warme zomermaanden.

Op https://www.suncalc.org kan je bekijken hoeveel zon je hebt op welk moment van het jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c0burn
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-05 12:45

c0burn

Feed your head

Op zonnegrens.nl kun je dit simuleren, eventueel deze link gebruiken https://www.zonnegrens.nl...87b602365593/?lat=x&lon=x
en de latitude en longitude invullen in de URL.

Remember what the dormouse said

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:53
Heb een tuin pal op het noorden. Van begin april tot eind oktober heeft bijna de hele tuin zon, maar niet de hele dag lang. Het achterste stuk van je tuin heeft waarschijnlijk het hele jaar door zon, dat ligt eigenlijk op het Zuid-Westen.

Je moet er misschien wat rekening mee houden als je planten uitkiest die dicht bij je huis komen te staan. In de buurt van je schuurtje groeit alles.

[ Voor 24% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 05-01-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04 14:56
c0burn schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:37:
Op zonnegrens.nl kun je dit simuleren, eventueel deze link gebruiken https://www.zonnegrens.nl...87b602365593/?lat=x&lon=x
en de latitude en longitude invullen in de URL.
Die website ken ik inderdaad. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee? Is het betrouwbaar? Wij hebben namelijk eerder die website gebruikt voor een ander huis, maar dat lag wel degelijk in de schaduw. De website zei van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
Ik ben ook een zonliefhebber, maar met de hittegolven van de zomers van 2019 en 2020 ben ik maar wat blij met een tuin op het noorden.

Het was bij ons achter zeer goed vertoeven met die hitte, ik had dat niet mee willen maken met een tuin op het zuiden.

Daarnaast schrijf je dat de tuin 16 meter diep is, dat is diep genoeg om met een normaal huis in de zomer achterin zon te hebben. Dus je kan achterin een zitplaats in de zon maken.

En het gebrek aan zonlicht in huis valt ook reuze mee, voor mijn gevoel is ons huis niet donkerder dan een ander huis met tuin op het zuiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-05 18:19
Ik heb 3 jaar een tuin op het zuid/westen gehad, niet te doen met die hitte. Ik heb nu een terras op het Noordoosten en in de zomer tot 15.00 zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:34

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Wij hebben ook een tuin op het noorden / noord-oosten.

De woning is +/- 9 meter hoog en de tuin 25 meter diep. In de maanden juni /juli zit je achter in de tuin tot +/- 20:00 helemaal in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:47
Hier ook een tuin op het noorden, de zon hoef je je niet druk om te maken, die is er wel. Vooral met de diepte van je tuin. Het enige wat wij niet prettig ervaren is de noord/n-o wind in het voorjaar en najaar. Dan is het al snel koud.

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Ik heb een tuin op het zuiden, maar dat is vooral 's zomers erg irritant met de zon recht in je gezicht. Je zit altijd met zonwering. Wel is het gunstig voor het zwembad, dat relatief snel opwarmt door de zon. Maar daar zijn ook weer oplossingen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:51
Tuin op het noorden van 18m. Zou niet meer anders willen.
zo tussen april en oktober heb je eigenlijk altijd wel zon in tuin.
Achter in de tuin heb ik zo'n schaduw doek gespannen in de zomer, anders is het te warm om lekker te ziten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Je merkt dit vooral in het voorjaar en najaar als de zon lager gaat staan. Hangt af van de hoogte van je huis in combinatie met de diepte van je tuin.

Wij hadden een tuin op het noorden, en een zitje achterin de tuin was aangenaam in de zomer, maar werd wel snel minder in het najaar.

[ Voor 31% gewijzigd door _eLMo_ op 05-01-2022 16:21 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-05 15:23
Ophuizenjacht schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:28:
Ik heb een woning op het oog met een tuin op het noordoosten van 5,5 meter breed en 16 meter diep. Aan het einde van de tuin staat een schuur. Het is een rijtjeswoning.
Ik ben een groot zonliefhebber en heb de voorkeur voor een woning met een tuin op het zuidoosten, zuiden of zuidwesten. Helaas is de keuze niet reuze.

Hebben jullie ervaringen met een tuin op het noordoosten? Kunnen jullie mij een indicatie geven hoeveel zon jullie hebben in het voor- en najaar en de zomer?
Hier een tuin op het noordoosten. Paar meter minder diep (maar loopt aan het einde beetje schuin), en een stuk aan de zijkant van het huis erbij. In een hoek van de tuin hebben we een overkapping.
Onze ervaringen zijn juist positief. Je kan zelf een beetje kiezen waar je wil zitten.
In het voorjaar en zomer krijg je dus in de ochtend zon op je achtergevel. Dan draait de zon over je huis heen naar voren. Je hebt dan dus in de middag schaduw van je huis, en in de rest van de tuin nog zon.
Ook met onze overkapping hebben we eerst aan de ene kant meer zon en later aan de andere kant. Uiteraard genoeg schaduw als we verder onder de overkapping zitten.
Met een tuin op het zuiden heb je die keuzes niet en zal je zelf schaduw moeten maken.

Zonlicht krijgen we toch wel binnen via ramen aan de voorkant en dubbele deuren aan de zijkant.

Het ligt natuurlijk ook aan de hoogte van je huis en aan de omringende gebouwen/bomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Ik heb een stadstuin op het zuiden. Daar wordt het voor een groot deel van de zomer zo heet dat je er niet eens meer onder een zonnewering kan zitten. Bij een nieuw huis zou ik persoonlijk eerder gaan voor een tuin op het westen voor de lekkere avond zon.

Het is een ander verhaal natuurlijk wanneer je tuin wat meer ruimte heeft om doorgeblazen te worden door wat wind :P

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-05 22:20
jasperko schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:42:
Ik heb 3 jaar een tuin op het zuid/westen gehad, niet te doen met die hitte. Ik heb nu een terras op het Noordoosten en in de zomer tot 15.00 zon.
Ik heb ook een tuin op het zuid/westen en zou niet meer anders willen. Ook met de hittegolven was het heerlijk. Als het echt te warm is kun je nog altijd onder de schaduw van een boom of heg aan de achterkant van de tuin gaan zitten. Maar andersom gaat niet: zodra het zonnig is en de temperatuur al enigszins te doen is in het voor/najaar (zeg vanaf zo'n 15-16 graden) kunnen wij al heerlijk buiten zitten omdat je dan zon op je terras hebt. Dat lijkt me niet te kunnen met een tuin op het noorden en terras aan je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-05 15:23
Stiggy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:30:
Maar andersom gaat niet: zodra het zonnig is en de temperatuur al enigszins te doen is in het voor/najaar (zeg vanaf zo'n 15-16 graden) kunnen wij al heerlijk buiten zitten omdat je dan zon op je terras hebt. Dat lijkt me niet te kunnen met een tuin op het noorden en terras aan je huis.
Dat dikgedrukte deel is inderdaad het belangrijkste daarin. Wij hebben tussen al het groen meerdere plekken om te kunnen zitten. Daardoor kunnen we altijd in de zon en altijd in de schaduw zitten. Onze tuin is op het noordoosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-05 15:34
Voor de mensen met een tuin op het westen (avond zon); hebben jullie een terras/overkapping direct aan de achterkant van het huis of achterin de tuin gemaakt (ivm schaduw/zonwering)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-05 20:24

BTS

@Haodeyoude beide, aan het huis een glazen overkapping. Achterin de tuin een houten overkapping.

De glazen overkapping heeft een screen aan de voorzijde want met de zomerhitte is het anders niet te doen om er te zitten. Dit is dan handig met de zon die onder gaat vanaf ±15.30 uur. Uiteraard is er ook zonwering aan de bovenzijde.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:53
Als je gazon wil zul je er rekening mee moeten houden dat je dicht bij je huis wat meer mos zult hebben. Vanaf 3-4 meter zal het denk ik wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 10:29
Ophuizenjacht schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:28:

Wij hebben een tuin op het noord-westen waar we eerst ook terughoudend over waren als zon liefhebbers. Het is een 2-kapper met een tuin van 10mtr diep en 12mtr breed. Rechts achter in de hoek hebben wij een (zonne) terras waar je vroeg in het voorjaar al zon hebt en het voordeel bij ons dat hij ook westen georienteerd is ook in de zomer tot laat en in het najaar ook nog genoeg zon.

Na de nodige hitte golven moet ik zeggen dat ik erg blij ben met deze tuin, schaduw bij het huis (daar hebben we een tuinkamer waar je ook in het voorjaar al in kunt liggen met het zonnetje erop) en achter in de tuin zon. Nu is het bij ons niet heel erg bebouwd (rechts van ons een vrijstaand huis) dus tussen hun huis en ons huis (garage is laag) krijgen we altijd mooi het zonnetje erdoor :).

Ik denk dat je met 16mtr diep opzich geen problemen moet hebben, even afhankelijk van hoe hoog de huizen zijn. Anders wellicht bij de buren aanbellen en er naar vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Wij hebben ook NNO voor de achtertuin (5 meter diep met veel bomen eromheen) en op ZZW een oprit.

Ik merk dat wij en ook de buren, buiten de 3 warmste maanden, toch snel op de oprit gaan zitten voor wat zon of restwarmte van de stenen waarop eerder die dag de zon stond.
De achtertuin wordt 6 maanden per jaar genegeerd. Jammer.
Ik zou niet weer een NNO tuin nemen. Echter, 16 meter diep scheelt veel tenzij er een flat voor staat.

Oost of Oost-Zuid lijkt me het beste

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:23
Ligt inderdaad een beetje af van de hoogte van je woning en de gebouwen erom heen.
Hier een tuin op noorden en redelijk diep (grofweg 25 meter), daar is vanaf voorjaar tot najaar echt wel zon, zeker achterin de tuin. Voorin de tuin afhankelijk van tijd van het jaar.

Zeker als je meerdere terassen hebt is het prima zon pakken. In de ochtend zitten we tot uur of 11-12 redelijk in de zon op het terras aan het huis, omdat de zon dan vanuit het oosten komt. Daarna zit je eigenlijk de hele dag wel prima in de zon op het terras achter in de tuin, en in de avonden pakken wij nog aardig wat zon mee omdat de zon dan vanuit westen nog net de oost zijde van de tuin meepakt.

Alleen in het vroege voorjaar en late najaar mis de momenten als het onverwachts lekker weer is en je in een tuin op het zuid/westen nog flinke avond zon heeft.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door koentjuh op 06-01-2022 12:28 ]

Pagina: 1