In ons huis hebben wij een waterontharder. Deze heeft als 'besturingsklep' de 'Cappers SCA-19' die gebruikt wordt om het apparaat te spoelen / regenereren. Nu hebben wij ooit voor de batterij-variant (2x D-batterijen LR20) van dit apparaat gekozen, maar in de praktijk blijkt dat best wel irritant te zijn. Het apparaat geeft namelijk geen melding als de batterijen bijna leeg zijn en ze zijn natuurlijk altijd leeg op het moment dat het je niet uitkomt. Ergste is nog dat op zo'n moment het spoelen halverwege stopt en er uit de kraan water met onthardingszout komt. Oftewel, als je mond vol zout zit - dan weet je dat je de batterijen moet vervangen.
Ik wil dus graag dit apparaat van spanning vanaf het net voorzien. Daarvoor heb ik een 'batterijadapter' gekocht (deze om precies te zijn) en aangesloten. Het display van de besturingsklep gaat aan (geeft de tijd weer), maar het apparaat wil met de batterijadapter niet gaan spoelen. Ik vermoed dat dit komt omdat de adapter niet genoeg stroomsterkte / vermogen heeft. Op de adapter zie ik staan: "Output: 3V 0.4A 1.2W". Na wat speurwerk vond ik in de specificaties van de besturingsklep (hier op pagina 17) dat 1500mA nodig is.
Voordat ik de adapter ga vervangen (met bijvoorbeeld deze) vraag ik mij af:
- Klopt mijn theorie dat de besturingsklep het nu niet doet omdat hij te weinig spanning heeft?
- Kan ik probleemloos op zo'n batterijadapter (de dummy batterijen) een grotere stroomsterkte zetten? Oftewel kunnen die dat aan?
Ik wil dus graag dit apparaat van spanning vanaf het net voorzien. Daarvoor heb ik een 'batterijadapter' gekocht (deze om precies te zijn) en aangesloten. Het display van de besturingsklep gaat aan (geeft de tijd weer), maar het apparaat wil met de batterijadapter niet gaan spoelen. Ik vermoed dat dit komt omdat de adapter niet genoeg stroomsterkte / vermogen heeft. Op de adapter zie ik staan: "Output: 3V 0.4A 1.2W". Na wat speurwerk vond ik in de specificaties van de besturingsklep (hier op pagina 17) dat 1500mA nodig is.
Voordat ik de adapter ga vervangen (met bijvoorbeeld deze) vraag ik mij af:
- Klopt mijn theorie dat de besturingsklep het nu niet doet omdat hij te weinig spanning heeft?
- Kan ik probleemloos op zo'n batterijadapter (de dummy batterijen) een grotere stroomsterkte zetten? Oftewel kunnen die dat aan?