Toon posts:

Batterijadapter levert niet genoeg stroomsterkte / vermogen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
In ons huis hebben wij een waterontharder. Deze heeft als 'besturingsklep' de 'Cappers SCA-19' die gebruikt wordt om het apparaat te spoelen / regenereren. Nu hebben wij ooit voor de batterij-variant (2x D-batterijen LR20) van dit apparaat gekozen, maar in de praktijk blijkt dat best wel irritant te zijn. Het apparaat geeft namelijk geen melding als de batterijen bijna leeg zijn en ze zijn natuurlijk altijd leeg op het moment dat het je niet uitkomt. Ergste is nog dat op zo'n moment het spoelen halverwege stopt en er uit de kraan water met onthardingszout komt. Oftewel, als je mond vol zout zit - dan weet je dat je de batterijen moet vervangen.

Ik wil dus graag dit apparaat van spanning vanaf het net voorzien. Daarvoor heb ik een 'batterijadapter' gekocht (deze om precies te zijn) en aangesloten. Het display van de besturingsklep gaat aan (geeft de tijd weer), maar het apparaat wil met de batterijadapter niet gaan spoelen. Ik vermoed dat dit komt omdat de adapter niet genoeg stroomsterkte / vermogen heeft. Op de adapter zie ik staan: "Output: 3V 0.4A 1.2W". Na wat speurwerk vond ik in de specificaties van de besturingsklep (hier op pagina 17) dat 1500mA nodig is.

Voordat ik de adapter ga vervangen (met bijvoorbeeld deze) vraag ik mij af:
- Klopt mijn theorie dat de besturingsklep het nu niet doet omdat hij te weinig spanning heeft?
- Kan ik probleemloos op zo'n batterijadapter (de dummy batterijen) een grotere stroomsterkte zetten? Oftewel kunnen die dat aan?

Beste antwoord (via Rebunted op 05-01-2022 14:31)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:22
Rebunted schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:10:
- Klopt mijn theorie dat de besturingsklep het nu niet doet omdat hij te weinig spanning heeft?
Ja, dat lijkt me logisch. Er zit iets van een motor in die de klep aanstuurt en die adapter kan dat niet aan.
- Kan ik probleemloos op zo'n batterijadapter (de dummy batterijen) een grotere stroomsterkte zetten? Oftewel kunnen die dat aan?
Je wil de zwarte bestaande adapter van je batterij-setje vervangen door die universele voeding? Ja, het lijkt me dat dat prima kan. 1.5A bij 3V is niet zo heel veel.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:22
Rebunted schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:10:
Ja, dat lijkt me logisch. Er zit iets van een motor in die de klep aanstuurt en die adapter kan dat niet aan.
Je wil de zwarte bestaande adapter van je batterij-setje vervangen door die universele voeding? Ja, het lijkt me dat dat prima kan. 1.5A bij 3V is niet zo heel veel.

• Rebunted
  • Niet online
Tom-Z schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:25:
[...]

Dat was ook mijn beredenering. Thx!
Dat is inderdaad de bedoeling. Fijn!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Maar hou er rekening mee dat de 1500mA die de motor nodig heeft niets zegt over een aanloop stroom. Ik zou de keuze van de adapter liever iets over dimensioneren naar 2 of 2.5A.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Rebunted
  • Niet online
memphis schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:14:
Maar hou er rekening mee dat de 1500mA die de motor nodig heeft niets zegt over een aanloop stroom. Ik zou de keuze van de adapter liever iets over dimensioneren naar 2 of 2.5A.
Goeie tip; ik heb de bestelling omgezet naar een 2250mA adapter. :)

• Rebunted
  • Niet online
Een update (voor @Tom-Z & @memphis):
Vanavond de 2250mA adapter aangesloten op de dummy batterijen. De besturingsklep begint te spoelen (ik hoor het motortje ook aanslaan en gaan), maar toch slaat hij op een gegeven moment op ‘fail’.

Moet ik dan toch meer over dimensioneren (bijvoorbeeld met een 3000mA adapter)?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ja batterijen kunnen natuurlijk 1500mAh leveren voor 1 uur dan.. maar piek kan het natuurlijk wel 3000mA zijn wat er gevraagd wordt..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:27

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Let ook op de bedrading. Die is te lang en te dun. Zodra de motor probeert te starten, zakt de spanning in. Vervang door een dikkere kabel of korter.

Theo

• Rebunted
  • Niet online
xah5kiDe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:41:
Let ook op de bedrading. Die is te lang en te dun. Zodra de motor probeert te starten, zakt de spanning in. Vervang door een dikkere kabel of korter.
Ik heb die dummy batterijen eruit gehaald en de adapter direct gesoldeerd op de contactpunten in regelklep. Nu doet ie het wel!

De bottleneck zal de (dunne) kabels van die dummy batterijen zijn geweest, thx!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:27

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Zo, dat is snel. Je wilt niet nog een keer zout in je mond 😄

Theo

• Rebunted
  • Niet online
xah5kiDe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:10:
Zo, dat is snel. Je wilt niet nog een keer zout in je mond 😄
Haha, dat is nu verleden tijd! oOo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Colinov
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-05-2022
Hey, ik weet dat deze topic al een tijd geleden is. De reden waarom de batterijen zo snel leeg gingen komt omdat de oringen in de besturing broos worden/aanlopen tegen de klep. Daarom kreeg je de melding FAIL ook. Om te voorkomen dat dit nog een keer gaat gebeuren adviseer ik om de besturing los te draaien en alle oringen/piston schoonmaakt en opnieuw invet. Het kan zijn dat de FAIL terug gaat komen en kan het eigenlijk al telaat zijn.

Groetjes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Colinov schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:24:
Hey, ik weet dat deze topic al een tijd geleden is. De reden waarom de batterijen zo snel leeg gingen komt omdat de oringen in de besturing broos worden/aanlopen tegen de klep. Daarom kreeg je de melding FAIL ook. Om te voorkomen dat dit nog een keer gaat gebeuren adviseer ik om de besturing los te draaien en alle oringen/piston schoonmaakt en opnieuw invet. Het kan zijn dat de FAIL terug gaat komen en kan het eigenlijk al telaat zijn.

Groetjes
Dank voor je tip! De unit heeft onlangs een servicebeurt gehad waarbij volgens mij alle ringen zijn vervangen inderdaad.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee