Toon posts:

Welke cpu?

Pagina: 1
Acties:
  • 380 views

Vraag

• RobbeVerlinden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-01-2022
Hallo
Ik heb net een b250 moederbord gekocht als upgrade voor mijn h55m maar ik weet niet goed welke cpu ik hier best bij koop, ik heb al een paar opties: i5 6500, i5 6600k of i5 7500

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:26
welk bord heb je exact gekocht?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Wat ga je met het systeem doen? Gaming vraagt een andere cpu dan wat browsen.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Aangezien dat niet het nieuwste spul is en dat in de winkel praktisch niet meer te koop is neem ik aan dat het gaat om tweedehands, dan is het ook maar gewoon wat je voor een mooi prijsje kan vinden... Ik zie ook i5's uit die categorie voor 120 euro op vraag&aanbod staan, maar dan kun je bijna beter een nieuw budget-upgradesetje met recentere hardware nemen.

Ik zou zeggen: kijk op de CPU support list van je moederbord, kijk eventueel naar wat voor TDP je koeling maximaal aan kan en zoek op basis daarvan de snelste ondersteunde CPU die voor een leuk prijsje tegenkomt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• RobbeVerlinden
Ik ben van plan om te gamen

En btw de 6600k is 20€ goedkoper (30€) en komt met een cooler master tower cooler maar dat vind ik een beetje verdacht

• RobbeVerlinden
En het moederbord dat ik heb gekocht is een Asrock b250 pro 4

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:05
Het komt een beetje over als; ik heb zonder een duidelijk plan moederbord gekocht en probeer er nu wat van te bouwen. Terwijl een compleet 2e hands systeem kopen mogelijk simpeler en goedkoper of sneller had geweest.

supported CPU lijstje: https://www.asrock.com/mb/Intel/B250%20Pro4/index.asp#CPU

Welke games wil je gaan spelen?

[Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 05-01-2022 13:57]

• RobbeVerlinden
Haha Ja alles is idd 2dehands maar ik had al wel een beetje gekeken naar dat moederbord gaat met die cpu en dan heb ik ook ddr4 ram nodig en ik he’d dus eerst de i5 6500 in gedachten maar toen viel mijn oog op de i5 6600k die voor 20€ minder er op stond

En ik speel vooral simulations als ets2 en beamNG Drive maar ook cs-go

• Tazzios
Waar bestaat je huidige systeem uit?
Wat verwacht je te nemen?
Videokaart heb je er al een neem je die mee koop je een andere?
En wat verwacht aan prestaties van de upgrade ten opzichte van je huidige systeem.

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:35
RobbeVerlinden schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:06:
Haha Ja alles is idd 2dehands maar ik had al wel een beetje gekeken naar dat moederbord gaat met die cpu en dan heb ik ook ddr4 ram nodig en ik he’d dus eerst de i5 6500 in gedachten maar toen viel mijn oog op de i5 6600k die voor 20€ minder er op stond

En ik speel vooral simulations als ets2 en beamNG Drive maar ook cs-go
Voor gamen zou ik niet snel meer een 4 core 4 threads processor kiezen. Het voldoet wel aan de minimum eisen van BeamNG Drive (en de rest) maar echt top voor de toekomst is het niet. Als je toch voor een ouder platform gaat, waarbij de processor officieel geen W11 ondersteuning heeft, zou ik eerder uitkijken naar een i7-6700 (100-120 op V&A). Dan heb je tenminste een CPU met hyperthreading.

Nadeel is dat die gelijk staat aan een i3-10100f die nieuw zelfs goedkoper te koop is. Daarbij komen de nieuwe 12e generatie i3's ook er weer aan en zal deze rond de 100 euro gaan kosten volgens nieuws: Intel introduceert 22 nieuwe Alder Lake-cpu's en H670-, B660- en H610...

De vraag is hoe toekomstgericht je wil zijn en wat de rest van de componenten zijn die je hebt uitgezocht. Welke videokaart, voeding, behuizing etc. En wat is je totale budget?

• RobbeVerlinden
Mijn huidige systeem bestaat uit een gigabyte h55m moederbord met een i5 750 en 8gb ddr3 en een 750 ti maar de laatste word vervangen door een Gtx 1060 in een antec 600 case en ik zou graag niet meer dan 70€ uitgeven aan de cpu

En w11 is geen probleem sinds ik al zo een usb heb gemaakt en al w11 op mij. I3 6300 laptop en op mijn oudere i5 laptop heb gezet

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:35
Van een i5-750 naar een i7-6700 zou dan voor jou een leuke upgrade zijn. Ik zou deze dan ook proberen te krijgen voor 70 euro op V&A. Een i5-6500 zou ik niet meer voor gaan, ondanks dat ze vrij goedkoop weg gaan. Pas ook op trouwens dat je voeding nog overweg kan met moderne hardware.

Dat Windows 11 erop kan betekent niet dat het een verstandig idee is. Uiteraard moet je het zelf weten, maar hier staan de redenen waarom alleen modernere processoren officieel ondersteund zijn: reviews: Upgraden naar Windows 11? - Alles over installeren en compatibiliteit .

• RobbeVerlinden
Oké bedankt

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RobbeVerlinden schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:46:
En w11 is geen probleem sinds ik al zo een usb heb gemaakt en al w11 op mij. I3 6300 laptop en op mijn oudere i5 laptop heb gezet
Laptops komen ook standaard met licentie, en een los moederbord niet, maar hoe je dat aan de praat krijgt moet je natuurlijk zelf weten.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Tazzios
Een i3-10100F met moederbord kost je 150
en een i7-6700, welke even snel is, vragen ze rond de 120 euro voor.

Keuze lijkt mij simpel:
  • Garantie
  • Nieuwe generatie cPU met laatste features
  • Windows 11 kan er op draaien
  • CPU kan je later vervangen door wat sneller
https://cpu.userbenchmark...Core-i3-10100F/3515vs4082

edit 19:06:
2e hands is de cpu er zelfs ook
V&A aangeboden: Intel Core i3-10100F Boxed

[Voor 17% gewijzigd door Tazzios op 05-01-2022 19:07]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) deze gemist? Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA

2) CAA beleid
Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Voor sommige componenten kun je in dit forum al beginnen met lezen van het *Algemeen Advies*. Doe dit dan ook voordat je hier post!
Post je zelf bedachte onderdelen met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten.
Bij dezen.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee