Toon posts:

Nieuwe build desktop welke goede ram ???

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gunshooter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-01 20:46
Hallo ,

Hier nog eens de leek der pc kennis ,, maar leer bij ;-)

Ik ben van plan om een nieuwe built op te zetten .

Van de meeste componenten weet ik al dat ze goed zijn en samen gaan .
juist het moederbord en GPU zou misschien een probleem zijn in verband met bios update ??
omdat asus deze gpu niet ondersteunt ?

-----Master MasterCase H500P ARGB behuizing

----ASUS ROG STRIX X570-E GAMING

-----Corsair RM1000X (2021) 1000W voeding

-----Samsung 980 PRO m.2 1 TB PCIe 4.0

...... rtx 2060 heb ik al .

------AMD Ryzen 9 5900X, 3,7 GHz (4,8 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor

------ maar het ram geheugen ??? wat moet ik kiezen ,,, enorme keus pffff

prijsklassen rond 200€

En moet je dan nog veel aanpassen in bios als deze klaar is ?

Groetjes

[Voor 4% gewijzigd door gunshooter op 05-01-2022 12:33]

Alle reacties

• ExNomenDei
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-03 21:51
Hier heb je een linkje naar geheugen:

https://tweakers.net/gehe...vtRBXzsC1uYRGmvYUGiUUcs4_

Dit gaat er van uit dat je 32GB RAM wilt, en dat je snel geheugen wilt. Je kan voor individuele modellen nog kijken of deze expliciet door je moederbord genoemd worden als ondersteund, maar dat is bijna nooit een probleem.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak de QVL van het moederbord erbij. De modules die daarop staan zijn werkend getest. Pak 1 van die modules als je zeker wil weten dat het werkt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

gunshooter schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:20:
...
juist het moederbord en GPU zou misschien een probleem zijn in verband met bios update ??
omdat asus deze gpu niet ondersteunt ? ...
Wat heeft dit met "welke goede ram" te maken? En allicht stel je een vraag die voor jou logisch is / klinkt / opgeschreven maar Asus is een merk dus waarom zou een merk een GPU niet ondersteunen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• gunshooter
ExNomenDei schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:25:
Hier heb je een linkje naar geheugen:

https://tweakers.net/gehe...vtRBXzsC1uYRGmvYUGiUUcs4_

Dit gaat er van uit dat je 32GB RAM wilt, en dat je snel geheugen wilt. Je kan voor individuele modellen nog kijken of deze expliciet door je moederbord genoemd worden als ondersteund, maar dat is bijna nooit een probleem.
Dat is juist probleem :? ben al gaan kijken bij assus wat beste( rond 200€) ram bij dit moederbord is ....
maar zoveel keus ??????? dat is het probleem bij mij , dat ik niet veel kennis heb op dit vlak

ik zie de bomen niet door het bos bij wijze van spreken

• gunshooter
TERW_DAN schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:26:
Pak de QVL van het moederbord erbij. De modules die daarop staan zijn werkend getest. Pak 1 van die modules als je zeker wil weten dat het werkt.
Dat is juist probleem :? ben al gaan kijken bij assus wat beste( rond 200€) ram bij dit moederbord is ....
maar zoveel keus ??????? dat is het probleem bij mij , dat ik niet veel kennis heb op dit vlak

• gunshooter
MAX3400 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Wat heeft dit met "welke goede ram" te maken? En allicht stel je een vraag die voor jou logisch is / klinkt / opgeschreven maar Asus is een merk dus waarom zou een merk een GPU niet ondersteunen?
sorry dat ik dit er even bij vermelde 8)7

Maar dat vond ik bij het googlen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gunshooter schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:38:
[...]

Als je meerdere opties hebt die getest zijn is dat alleen maar mooi. Dan kun je soteren op iets dat leverbaar is. Er zit niet veel verschil tussen het ene merk of het andere merk geheugen, dus het belangrijkste is dat je let op de snelheid van het spul.

En of het dan fancy RGB heeft ofzo, dat is minder van belang.

Dus kijk vooral naar prijs en levertijden als je meerdere opties overhoudt.

[Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 05-01-2022 14:09]

• gunshooter
TERW_DAN schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:09:
[...]

Als je meerdere opties hebt die getest zijn is dat alleen maar mooi. Dan kun je soteren op iets dat leverbaar is. Er zit niet veel verschil tussen het ene merk of het andere merk geheugen, dus het belangrijkste is dat je let op de snelheid van het spul.

En of het dan fancy RGB heeft ofzo, dat is minder van belang.

Dus kijk vooral naar prijs en levertijden als je meerdere opties overhoudt.
Dus de geheugensnelheid is het belangerijkste ?
En DE grootte van het geheugen ook dan naar kijken ? of speelt dat niet zo'n rol ? MAX 128 GB.
En 1 /2/ 4 latten ?

Corsair Vengeance CMH32GX4M4D3600C18 RGB Pro SL 32GB (4 x 8GB) DDR4 3600 (PC4-28800)

DEZE GEVEN ZE ALS ZEER GOED OP . maar wat betekend dit dan (PC4-28800) ???

[Voor 10% gewijzigd door gunshooter op 05-01-2022 14:33]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De grootte is uiteraard belangrijk, maar ik ga er vanuit dat je weet hoeveel geheugen je in je PC wilt duwen. Daarbij wil je altijd 2 modules of meer hebben, je wilt immers dual channel.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:55
gunshooter schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:22:
[...]

Dus de geheugensnelheid is het belangerijkste ?
En DE grootte van het geheugen ook dan naar kijken ? of speelt dat niet zo'n rol ? MAX 128 GB.
En 1 /2/ 4 latten ?

Corsair Vengeance CMH32GX4M4D3600C18 RGB Pro SL 32GB (4 x 8GB) DDR4 3600 (PC4-28800)

DEZE GEVEN ZE ALS ZEER GOED OP . maar wat betekend dit dan (PC4-28800) ???
ik zou met corsair oppassen - zie alle topics daarover in dit forum. Afhankelijk van de versie maakt dat een verschil. In elk geval een nemen met een Z in de modelnaam, die zijn ryzen optimized. Verder is het zo dat je op voorhand niet weet welke chips corsair gebruikt heeft (staat wel gecodeerd op de latjes zelf als versienummer, maar dat kan je niet kiezen als je ze koopt), en die laatste bepalen veel van compatibiliteit, stabiliteit en snelheid.

Verder zou ik voor 16GB latten gaan (2 dual rank latjes gaat het snelste zijn).

Ik heb zelfde mobo als jou, en heb dat gecombineerd met 32 (2*16GB) CL14 3200 G.skill ram. Dat zijn samsung B-dies, ongeveer het meest compatibele ram dat je met ryzen kan hebben (ander kan ook goed zijn, zoals alles van crucial bv.). Corsair is een probleem.

Wil je lichtjes op je ram?

• gunshooter
manzonderdas schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:37:
[...]

ik zou met corsair oppassen - zie alle topics daarover in dit forum. Afhankelijk van de versie maakt dat een verschil. In elk geval een nemen met een Z in de modelnaam, die zijn ryzen optimized. Verder is het zo dat je op voorhand niet weet welke chips corsair gebruikt heeft (staat wel gecodeerd op de latjes zelf als versienummer, maar dat kan je niet kiezen als je ze koopt), en die laatste bepalen veel van compatibiliteit, stabiliteit en snelheid.

Verder zou ik voor 16GB latten gaan (2 dual rank latjes gaat het snelste zijn).

Ik heb zelfde mobo als jou, en heb dat gecombineerd met 32 (2*16GB) CL14 3200 G.skill ram. Dat zijn samsung B-dies, ongeveer het meest compatibele ram dat je met ryzen kan hebben (ander kan ook goed zijn, zoals alles van crucial bv.). Corsair is een probleem.

Wil je lichtjes op je ram?
rgb dat mag ,,, maar zou liefst naar 3600MHz. gaan ? en 32 gb lijkt mij voldoende ??
het is ongeloofelijk wat ze aanbieden . voor dit moederbord .

daarom vind ik het zo moeilijk

• gunshooter
TERW_DAN schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:46:
De grootte is uiteraard belangrijk, maar ik ga er vanuit dat je weet hoeveel geheugen je in je PC wilt duwen. Daarbij wil je altijd 2 modules of meer hebben, je wilt immers dual channel.
maar ik ga er vanuit dat je weet hoeveel geheugen je in je PC wilt duwen 8)7 8)7 8)7

tja,, goed en prijslijk ;)

ik ben echt een leek op dat gebied .

ik weet wel iets ,, maar die theorie van al dat geheugen , overclock gedoe , enz.... weet ik evht niets van af.
zou het wel graag willen leren ,,, en ben dan ook vaak opzoek werk aan het doen .

• manzonderdas
Crucial: zou ik dit overwegen voor iets van 180 euro, in het zwart eerder naar de 200

G.skill: deze

als het corsair moet zijn dan deze, maar dat is de traagste van de 3 (beperkt verschil)

[Voor 24% gewijzigd door manzonderdas op 05-01-2022 15:50]

• gunshooter
manzonderdas schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:47:
Crucial: zou ik dit overwegen voor iets van 180 euro, in het zwart eerder naar de 200

G.skill: deze

als het corsair moet zijn dan deze, maar dat is de traagste van de 3 (beperkt verschil)
dus 2 of 4 latten ,, maakt niet uit ?

Of werkt een quat kit niet bij dit moederbord ?

[Voor 3% gewijzigd door gunshooter op 05-01-2022 16:18]

• manzonderdas
2 latten geeft minste problemen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee